بازدید 55286

موشکی که تمام رشته‌های ترامپ را پنبه کرد

کره شمالی در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا یک مدل جدید از موشک‌های دوربرد بالستیک خود رونمایی کرده که تنها دستاورد سمبلیک رئیس‌جمهور آمریکا را در عرصه سیاست خارجی بر باد می‌دهد.
کد خبر: ۱۰۰۹۸۶۵
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰ 19 October 2020


به گزارش تابناک، «رسالت» در ادامه نوشت: کره شمالی علی‌رغم داشتن معادن غنی فلزی، کشوری فاقد منابع ارزشمند زیرزمینی محسوب می‌شود. مهم‌ترین درآمد ارزی کره شمالی صادرات گیاه «جین سینگ» است که مهم‌ترین مشتری آن کره جنوبی است. در این میان تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز سبب محدودیت صادرات بسیاری از اقلام همچون نفت و تجهیزات صنعتی به کره شمالی شده است. با وجود تمام این تحریم‌ها و موانع به نظر می‌رسد که کره شمالی توقف‌ناپذیر است. توسعه برنامه‌های موشکی و اتمی کره شمالی به نقطه‌ای رسیده است که غیرقابل برگشت به نظر می‌رسد. شاید حتی خوش‌بین‌ترین دیپلمات‌های آمریکایی نیز به اینکه حاکمیت کره شمالی خلع سلاح را بپذیرد، خوش‌بین نیستند. به نظر می‌رسد تنها راه خلع سلاح اتمی کره شمالی فروپاشی کامل این کشور است. جالب اینجاست که رونمایی از موشک جدید کره شمالی بیش از همه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را عصبانی کرده است؛ رئیس‌جمهوری که تنها دستاورد سیاست خارجی وی دو دیدار مستقیم با رهبر کره شمالی بوده است و چند عکس و یک بیانیه دو صفحه‌ای.

اما نکته مهم‌تر، توسعه سریع برنامه موشکی کره شمالی برای تبدیل‌کردن قابلیت هسته‌ای این کشور به یک توان تهاجمی واقعی است. کره شمالی به دلیل تحریم‌های گسترده و همچنین ضعف اقتصادی اساساً دارای نیروی هوایی قوی‌ای نیست. از این‌رو پیونگ‌یانگ مهم‌ترین قابلیت خود را برای توسعه پرتابه‌های هسته‌ای، توسعه برنامه موشکی در نظر گرفته است. هم‌اکنون کره شمالی توانسته به حدی از توسعه در برنامه موشکی خود دست پیدا کند که عملاً مهم‌ترین دشمن خود یعنی آمریکا را نیز تحت پوشش قرار دهد. موشک‌های «هواسونگ ۱۵» که به صورت عملی نیز آزمایش شده‌اند می‌توانند یک کلاهک ۱۵۰ کیلوگرمی را تا فاصله ۱۳ هزار کیلومتری پرتاب کنند. به این ترتیب تمام ایالت‌های آمریکا تحت پوشش این موشک خواهند بود. پیش از این توان موشکی کره شمالی به اندازه‌ای بود که تنها بتواند کشورهای کره جنوبی و ژاپن را هدف قرار دهد اما هم‌اکنون این توانایی را یافته تا سر مار را در خانه‌اش (آمریکا) قطع کند.

جدیدترین موشک بالستیک کره شمالی که یک موشک سوخت مایع قابل حمل بر یک خودروی ۱۱ محوره است، در رژه اخیر این کشور در پیونگ یانگ رونمایی شد. بسیاری معتقدند که این موشک می‌تواند کلاهک چندگانه حمل کند. این توانایی به کره شمالی امکان می‌دهد که همزمان با کلاهک‌های واقعی چندین کلاهک غیر واقعی نیز به سمت آمریکا پرتاب کند؛ به این ترتیب آمریکا مجبور است هزینه سنگینی برای استقرار پرتابگرهای غیر ضروری صرف کند؛ مسئله‌ای که توانمندی آن را در مقابل سایر قدرت‌های هسته‌ای از جمله روسیه و چین نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

برآورد مشخصی درباره توان موشکی و هسته‌ای کره شمالی وجود ندارد اما طبق برآورد منابع آمریکایی کره شمالی نزدیک به ۲۵ تا ۴۰ موشک قاره‌پیما در اختیار دارد که تنها ۱۰ تا ۱۵ کلاهک هسته‌ای برای نصب روی آنها در اختیار دارد. البته منابع آمریکایی مدعی‌اند که کره شمالی بین ۲۰ تا ۳۰ کلاهک اتمی در اختیار دارد اما تمامی آنها قابلیت نصب روی موشک‌های بالستیک را ندارند. اگر کره شمالی بتواند تعداد کلاهک‌های هسته‌ای خود را به حدود ۱۰۰ عدد برساند در این صورت توانمندی بازدارندگی مناسبی در مقابل آمریکا و متحدان این کشور از جمله کره جنوبی و ژاپن خواهد داشت.

ژاپنی‌ها به دلیل ترس از توانمندی موشکی کره‌ای‌ها به دنبال توسعه شبکه موشک‌های ضد بالستیک خود هستند و در این میان از آمریکایی‌ها هم خواستار دریافت موشک‌های ضد بالستیک تاد شده‌اند. کره‌ جنوبی هم به‌سرعت در حال توسعه موشک‌های بالستیک بومی خود است. در مقابل این مشکلات مختلف ناشی از برنامه موشکی کره شمالی، آمریکایی‌ها تقریباً هیچ برنامه‌ای ندارند. تمام ابزارهای شناخته‌شده آنان برای غلبه بر دشمنانشان به غیر از حمله نظامی مستقیم هیچ کاربردی ندارد.

دونالد ترامپ در حالی که مدعی بود می‌تواند در مدت بسیار کوتاهی با کره شمالی به توافق برسد حالا با رونمایی یک موشک بالستیک قاره‌پیما با قابلیت شلیک چند کلاهک روبه‌روست. به این ترتیب کیم جونگ اون حتی دست ترامپ را در رقابت‌های انتخاباتی خالی گذاشته است و عملاً هیچ امتیاز مثبتی در اختیار ترامپ قرار ندارد.

به نظر می‌رسد که کشورهای آسیای شرقی و به خصوص آمریکا همزیستی مسالمت‌آمیز با یک قدرت اتمی مانند کره شمالی را باید بپذیرند چرا که به نظر می‌رسد که با تغییر احتمالی دولت آینده آمریکا تمایلی هم برای مذاکره مجدد بر سر مجادله کره شمالی وجود نداشته باشد و احتمالا اگر هم مذاکره‌ای باشد، در سطوح پایین است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲۳
انتشار یافته: ۲۴
موشکی که بخاد 13 هزار کیلومتر طی کنه و به امریکا برسه اونقدر تو هوا هست که توسط سیستم های فوق پیشرفته و لیزری امریکا شناسایی و نابود بشه ! امریکا هم بیکار ننشسته ! لطفا زا قایلت های دفاعی و وحشتناک امریکا هم بنیوسید !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
احد جان یعنی می خوای موشک اتمی را روی هوا منفجر کنی
ایرانی
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
چرت نگو..
.کره شمالی پشتش به پکن گرمه..
در ضمن کره شمالی چیزی برای از دست دادن نداره
تحلیل های آبکی دل خوش کنکنی .
ملتش توی فقر دست و پا میزنن موشک رونمایی میکنه مثل ایران!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
ولی ملتشون ایترنت ندارن که بیات غر بزنن

بر عکس ایرانیان
شوروی موقعی که از هم پاشید اسباب بازیهای امروزی کره شمالی و بقیه کشورها رو با ده برابر توان انچه که امروز میبینید داشت.منتها باز هم از هم پاشید.
آیا ایران هم می رود به سمت این موشکها ؟
شوروی از اینا خیلی خیلی بیشتر داشت !!!
در همین مراسم رهبر کره شمالی گریه کرد و از مردم برای وضعیت اسفبار اقتصادی عذرخواهی کرد، البته عذرخواهی بدون استعفا درست نیست، اگر توانایی اداره امور کشور را نداره باید استعفا بدهد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
مثل روحانی خودمون
خیلی خوشحالیدا
تهش هیچی برای مردم کره شمالی نداره
اگر هم فکر میکنید در اینده خواهد داشت باید بگم وعده سر خرمنه و تهش هیچی نیست همونطور که تابحال برای پاکستان و کره شمالی و ما نداشته
مردمش هم از بد بختی نون و موشک می خورند...
خخخخخخ
یه نفر خودباخته چندتا پیام گذاشته
«رسالت» نه تنها ریاضی اش خوب نیست بلکه از روی عقده های درونی می نویسد نه واقعیت.
اگر «رسالت» بر استراتژیست های ارشد نفوذ فکری دارد، وای به حال مردم ایران!!!
کشوری که توانایی اقتصادی نداشته باشد نمی تواند در هیچ عرضه ای خودنمایی کند
ابتدا در مورد روابط متخاصم آمریکا با کره شمالی در طول این مدت مطالعه وقضاوت کن و کشوری که در تحریم قرار می گیرد طبیعی است که مقاومت کرده و امنیتی شود طبیعی است که هر ملتی روابط بین الملل را می خواهد اما ملتش با توجه به مشکلات، حیثت واعتبار داخلی خودشان را به حراج نمی گذارند این خصیصه وطن پرستی است در ضمن مگر کوبا با آمریکا روابط پیدا نکرد به یکباره آمریکا تحریم را بر گرداند قضاوت منصفانه داشته باشیم آمریکاست باعث نا امنی، هرج ومرج بین المللی
مطمئن باشید اگر آمریکا می توانست طی این چند سال حتما به ایران حمله می کرد پس قدرت بازدارندگی ایران بالاست و گرنه آمریکا برای هیچ کشور و هیچ مردمی دلش نسوخته و هماهنگونه که قدرت نظامی دارد قدرت تجزیه و تحلیل نظامی هم دارد ولی آمریکایی‌ها فهمیده اند که ایران قدرت جهانی و مانعی جلو برنامه‌های جهانخواری اوست ولی بعضی ها آنقدر از این نظام و کشور ایران و ملت بغض کینه دارند که حقایق را نمی بینند این دیگر ربطی به تعصب ندارد عقل و عقل می گوید چرا آمریکا حمله نمی کند چون ترسیده از چی از مردم و قدرت نظامی ایران و برای تحریم و ضربه به ایران چند سال می باشد که بحث رئیس جمهور هایشان فقط ایران است آنها نه از چین و نه روسیه ترسی ندارند بجز ایران که الحمدالله ایران مسلمان آریایی خار چشم دشمنان خارجی و داخلی شده البته دولتمردان فعلی هم به دشمن کمک و مردم را زیر بار گرانی جهت دست برداشتن از نظام قرارداده اند و با کمک دشمن در صدد براندازی نظام و نابودی ایران هستند ولی ملت بزرگ فهیم و با ایمان پای ارزش ها و وجب به وجب خاک خود ایستاده اند درود بر ملت ایران سلام بر نیروهای مسلح مرگ بر آمریکا ، دولت و مسئولین نفوذی خائن و ضد دین و ضد مردم و خائنین و پول و دنیا پرستان ضد دین
وقتی یک ویروس دستکاری شده تمام دنیا را به هم میریزه ، موشک و بمب اتمی چه ارزشی داره؟
فقط قدرت اقتصادی میتونه کمک کنه که کره شمالی درحد صفر هم نیست
بهای این موشک ها گرسنگی مردم یک کشور هست. آیا کره شمالی میتونه یکی از موشکهاش را بسمت آمریکا شلیک کنه؟ قطعا هیچوقت نمیتونه . فقط دهه ها هست که دارن تو بدبختی زندگی میکنن بخاطر خودخواهی یک نفر.
مرگ بر امریکا
برید مستندهای در دسترس زندگی مردم عادی (نه ژن خوباشون مثل اینجا) رو توی یوتیوب ببینید که به خاطر کمبود مواد غذایی، جلبک و خزه می‌خورن. هر وقت تونستن مثل همسایه جنوبی‌شون دنیا رو از نظر اقتصادی تکون بدن هنره. جوش دادن چند تا آهن و بشکه و ترسوندن بقیه با موشک در خالی که مردمت نیاز به غذا و دارو دارن هنر نیست.
کشور عقب افتاده ای که نه صنعتی داره نه منابعی نه علمی موشک میخواد چکار اخه همون موشکو تبدیل ب غذاش کن بین فقرا تقسیم کن بدبخت
مردم کره چه سرنوشتی دارند و چگونه زندگی میکنند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر