بازدید 32997
۴

دریاچه سوها؛ شرقی ترین بهشت ایران‌زمین

دریاچه سوها یکی از زیباترین مناطق گردشگری استان اردبیل است که در نزدیکی دریاچه پنتو و آبشار لاتون قرار دارد.با سفر به این منطقه ،لحظات خوبی را سپری کنید.
کد خبر: ۱۰۰۹۵۹۱
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰ 18 October 2020

دریاچه سوها؛ شرقی ترین بهشت ایران‌زمین

تعریف شما از بهشت چیست؟ بسیاری دریاچه سوها را شرقی‌ترین بهشت ایران‌زمین می‌دانند؛ زیرا جاذبه‌های خارق‌العاده آن، این منطقه را شبیه به یک رؤیا کرده است. این دریاچه در روستا نمین استان اردبیل قرار دارد که در این مطلب برای شما از شگفتی‌های آن می‌گوییم.

وقتی صحبت از شهر اردبیل می‌شود، ناخواسته غرق در رؤیا می‌شویم. چشمانتان را ببندید و تصورات خود به سمت سبلان و چمنزارهای اطراف آن منطقه ببرید و در یکی از چشمه‌های آبگرم یا دریاچه‌های موجود در این استان مانند دریاچه سوها تنی به آب بزنید؛ اما چرا تا زمانی که می‌توان سفر کرد، به رؤیاپردازی روی بیاوریم؟ پس بهتر است همین الان اسباب سفر خود را آماده کنید و دل به جاده بزنید که تا فرصت است، از جاذبه‌های خارق‌العاده ایران‌زمین بازدید کنید.

افرادی که اهل سفر هستند، خوب می‌دانند زمانی که اسم اردبیل به میان بیاید، باید منتظر یک جاذبه شگفت‌انگیز باشند. توصیف این شهر واقعاً کار دشواری است؛ زیرا هزاران جاذبه طبیعی، تاریخی و تفریحی در اردبیل وجود دارد که صحبت از هر کدام شرح مفصلی می‌طلبد. در این مطلب به سراغ طبیعت این خطه می‌رویم و «دریاچه سوها» را به شما معرفی می‌کنیم که انتخاب خوبی برای گشت‌وگذار در سفر آتی شما است.

شما برای سفر به اردبیل از چه وسیله‌ی نقلیه‌ای را انتخاب می‌کنید؟ اگر قصد سفری راحت و بی‌دردسر با هواپیما را دارید، می‌توانید بلیط هواپیما اردبیل را از سایت ره بال آسمان به‌صورت آنلاین خریداری کنید.

معرفی شرقی ترین بهشت ایران‌زمین، اردبیل

می‌دانم بی‌صبرانه منتظر خواندن درباره دریاچه سوها هستید؛ اما اجازه دهید قبل از معرفی این دریاچه، درباره زادگاه آن یعنی شهر اردبیل صحبت کنیم.

اردبیل شهری است با قدمتی چندین هزارساله که زادگاه خاندان صفویه از این شهر سر برآورده است. اردبیل دارای القاب گوناگونی در طول تاریخ بوده که یکی از نام‌های آن، شهر مقدس است. بسیاری معتقدند که زرتشت و آموزه‌ی دینی او از اردبیل برخاسته که به اردبیل شهر مقدس می‌گویند. بٌعد تاریخی این شهر را که کنار بگذاریم، اردبیل به دلیل داشتن طبیعتی سحرانگیز، در بین تمام گردشگران شهره است.

اردبیل بین دو کوه تالش و سبلان و دشتی به همین نام مآمن گرفته است که زمستان‌های آن را سرد و تابستان‌هایش را معتدل می‌کند. همین خصلت آب‌وهوایی، بسیاری از مسافران را ترغیب می‌کند برای داشتن یک سفر تابستانی خنک، راهی این شهر شوند.

دریاچه نئور

دریاچه نئور در اردبیل

دریاچه نئور یکی از جاذبه‌های طبیعی و بی‌نظیر استان اردبیل است. اگر به جاده اسالم به خلخال مسیرتان افتاد، حتماً از این دریاچه بازدید کنید. در فصل تابستان نئور همچون یک نقاشی خارق‌العاده می‌شود. وجود هزاران گل بابونه که سر از خاک بیرون آورده‌اند، چشمه‌های آب شیرینی که در این نواحی می‌جوشند و هوای پاک و خنک آن، دریاچه نئور را مکانی فرازمینی می‌کند.

معرفی دریاچه سوها

حال نوبت به معرفی دریاچه سوها رسید. دریاچه سوها در شهرستان نمین استان اردبیل و در فاصله 4کیلومتری شمال شرقی روستایی به همین نام قرار دارد. این دریاچه یک آبگیر کوچک است که بر روی آن سدی به نام سوها ایجاد شده است. مردم محلی این ناحیه را سوا هم می‌نامند. «سو» در زبان ترکی به معنای «آب» است و سوا یا سوها جمع آب‌ها است.

حدود 350 خانوار در روستا سوها زندگی می‌کنند که بیشتر به کار دامداری و کشاورزی مشغول هستند. روستا سوها در هم‌جواری جنگل‌های فندقلو و چشمه‌های آب طبیعی وجود دارد. جالب است بدانید که این روستا در مبدأ جنگل‌های گیلان قرار دارد و به عبارتی جنگل‌های گیلان از روستا سوها آغاز می‌شود.

بفرمایید چای و املت

در روستا سوها،مغازه و دکه‌های کوچکی وجود دارد که گردشگران را از ورود به آن راضی می‌کند. بیرون هر مغازه تخت گذاشته شده و چای داغ و قلیان هم آماده است. مسافران می‌توانند تمام مایحتاج خود را از بیسکویت، نان، آب معدنی گرفته تا موارد دیگر را از این مغازه‌ها تهیه کنند و با دستی پر آماده رفتن به دریاچه شوند.

طبیعت سحرانگیز دریاچه سوها

کلمات قابلیت وصف طبیعت سحرانگیز دریاچه سوها را ندارند. دریاچه که اطرافش پوشیده با جنگل و تپه‌های ناهموار است. بیشتر پوشش جنگلی منطقه، تنک است و اطراف آن با چمنزارهای سرسبز پوشیده شده‌اند. گل‌های بابونه در فصل تابستان و در هوای خنک و ملایم برای مسافران دلبری می‌کنند تا لذت سفرشان صدچندان شود. اگر خوش‌شانس باشید می‌توانید کره‌اسب‌های بازیگوش را که در همین حوالی هستند را نیز از نزدیک ببیند.

تفریحاتی که می‌توانید در دریاچه سوها انجام دهید

تفریحات دریاچه سوها پیک نیک در دیاچه سوها اردبیل قایق سواری در دریاچه سوها

بیشترین تفریحات قابل انجام در مناطق طبیعی همچون دریاچه سوها، محدود به طبیعت و فعالیت‌های طبیعی است.

تفریحاتی که  می‌توانید در دریاچه سوها انجام دهید:

  • برگزاری پیک نیک
  • خوردن آش دوغ محلی
  • جنگل‌گردی
  • قایق‌سواری
  • دوچرخه‌سواری
  • عکاسی

جاذبه‌های نزدیک به دریاچه سوها

جاذبه‌های نزدیک به دریاچه سوها فراوان هستند و بازدید از آن‌ها تنها به ذوق و خستگی ناپذیری شما مربوط است. حتماً این دو مکان را که در زیر معرفی می‌شوند، بازدید کنید.

آبشار لاتون

مسافران دریاچه سوها، هزاران کیلومتر راه را می‌پیمایند تا علاوه بر سوها، از دیدن آبشار لاتون هم فیض ببرند. البته این موضوع شامل همه افراد نمی‌شود؛ زیرا برای بازدید از آبشار لاتون، مسیر سختی در پیش است و باید کفشی آهنی به پا کرد و اراده فولادین داشت. تقریباً از دریاچه تا آبشار، سه روزی راه است و مسیر آن صعب‌العبور و توأم با خطرات بسیار است.

فراز و فرود مسیر بسیار زیاد است و ابتدا باید از میان جنگل گذر کرد تا به منطقه اسپیناس رسیده و از دامنه قله آن عبور کنید.  بعد از گذر از آن، دوباره باید جنگل‌ها را پشت سر گذاشته تا در نهایت به آبشار لاتون برسید. حتماً از یک راهنما برای رفتن به آبشار کمک بگیرید و تنهایی قصد سفر نکنید.

جنگل فندقلو

سر منشأ گل‌های بابونه این منطقه را باید جنگل‌های فندقلو دانست که همچون فرش، دل زمین را پر گل می‌کنند. در اینجا البته به غیر از بابونه، درختان فندق، بیدمشک و انواع دیگر گیاهان و درختان پیدا می‌شود که در سرتاسر جنگل پراکنده شده و امکان چیدن میوه از این درختان در فصل تابستان امکان‌پذیر است. بعد از جنگل‌گردی می‌توانید به منطقه حیران بروید و از تله‌کابین، زیپ لاین، اسکی در چمن، سورتمه و کارتینگ لذت ببرید.

بهترین زمان سفر به دریاچه سوها

قرارگیری این دریاچه در دامنه کوه‌ها، بهار و تابستان را بهترین زمان سفر به دریاچه سوها کرده است. در این زمان از سال، هوا خنک است و به راحتی می‌توان به دریاچه و مناطق اطراف آن سر زد و حتی در دامنه‌های آن بساط پیک نیک را برپا کرد. هوا در نیمه دوم سال و به ویژه زمستان رو به سرمای شدید می‌رود و اطراف دریاچه پوشیده از یخ و برف می‌شود که امکان گشت‌وگذار در منطقه را عملاً سخت می‌کند.

کجا اقامت کنیم؟

بسیاری از مسافران ترجیح می‌دهند که با تجهیزات کامل به اردبیل سفر کنند تا اقامت خود را کنار دریاچه بگذرانند. متأسفانه اطراف دریاچه مسافرخانه و یا اقامتگاه بومگردی وجود ندارد. نزدیک‌ترین اقامتگاه‌های بومگردی به دریاچه سوها، در روستای نمین قرار دارد.

اما اگر هیچ‌یک از این دو گزینه را نمی‌پسندید، می‌توانید با مراجعه به سایت ره بال آسمان، هتلی را در شهر اردبیل رزرو کنید.

راه‌های دسترسی به دریاچه سوها

راه دسترسی به دریاچه سوها آن‌طور که باید مناسب نیست و بهتر است با خودروی شخصی به دریاچه نروید. مسیر خاکی همراه با پستی و بلندی است که نیسان و ماشین‌های آفرود بهترین گزینه برای رفتن هستند. در روستا سوها، افراد محلی با گرفتن کرایه شما را به مقصد می‌رسانند.

نکاتی که باید قبل از رفتن به دریاچه سوها بدانید

قبل از رفتن به دریاچه سوها، نکات زیر را با دقت بخوانید:

  1. آنتن‌دهی در اطراف دریاچه ضعیف است. پس از گروه خود جدا نشوید؛
  2. حتماً با یک راهنما همراه شوید؛
  3. تا تاریکی هوا در منطقه نمانید؛
  4. منطقه دارای حیوانات وحشی همچون گراز، پلنگ، مار سمی و خرس است. حسابی مراقب باشید؛
  5. آب دریاچه برای شناکردن مناسب نیست؛
  6. جی پی اس، چراغ قوه، لباس گرم، پتو، آب معدنی و غذای مناسب همراه داشته باشید.

 

انتهای رپرتاژ آگهی /

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۲
انتشار یافته: ۴
انشاءالله سفر بعد از مهار شدن کرونا دیگه!!
با ماشین می رن تو طبیعت اشغال می ریزن اتش روشن می کنند به درختان اسیب می زنند اب را الوده می کنند اخه هدفتان از انتشار این عکسها چیست؟ بدون تعارف ایرانیان بر خلاف ادعایی که می شه فرهنگ خیلی پایینی دارند اصلا باید برای ایرانیان محدودیت ایجاد بشه نه تشویق
سوها نیست سواست.
همین تصاویر رو میزارین که مردم توی این کرونا راه می افتند میرن مسافرت یا توی جاده...! خواهشاً ثواب نکنید..!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار