بازدید 4241
اقتصاد در گذر زمان

از «آغاز تحریم های آمریکا علیه کوبا» تا «آغاز ریاست رسمی لاگارد بر بانک مرکزی اروپا»

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و هشتمین روز مهر ماه پرداخته می شود که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۱۰۰۹۳۸۴
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰ 19 October 2020

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و هشتمین روز مهر ماه پرداخته می شود که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

28 مهر 1339، اجراي تصميم دولت آمريکا نسبت به تحريم اقتصادي كوبا که قبلا اتخاذ شده بود از چنين روزي آغاز شد كه به رغم تغييرات متعدد در سياست هاي کوبا هنوز ادامه دارد.

28 مهر 1354، نخستين معامله گندم و نفت ميان امريكا و شوروي انجام شد. پنج ميليون تن گندم در برابر 10 ميليون دلار نفت.

28 مهر 1355، اعلام شد كه دولت وقت ايران (نظام سلطنتي) 25 درصد از سهام شركت كروپ آلمان را خريداري كرده است.

28 مهر 1373، وزير خارجه آمريكا اعلام كرد ايران و عراق بزرگترين عاملان تهديدكننده امنيت كشورهاي حوزه خليج فارس و ثبات منطقه هستند. وي گفت هرگونه كمك اقتصادي به ايران بايد قطع شود و ما از متحدان خود مي خواهيم كه در امور اقتصادي براي ايران ارجحيت قائل نشوند.

28 مهر 1388، نمایندگان مجلس در جلسه ای نحوه تعیین قیمت آب، گندم و دارو را در لایحه هدفمند شدن یارانه ‌ها مورد بررسی قرار دادند و به آزاد شدن قیمت آب، نان و شیر طی ۵ سال رای دادند و با حذف یارانه دارو و آزادسازی قیمت آن مخالفت کردند. بر اساس مصوبه مجلس، مقرر شد تا طی ۵ سال قیمت اقلام آب، گندم، برنج و شیر به تدریج آزاد و واقعی شود.

28 مهر 1389، محمدرضا رحیمی، معاون اول رییس ‌جمهور ایجاد محدودیت از سوی دولت برای واردات را رد کرد و گفت: بازرگانان ایرانی می ‌توانند کالاهای مورد نیاز خود را حتی از کشورهای تحریم‌ کننده ایران با قیمت مناسب وارد کنند و هیچ‌کس نمی‌ تواند مانع آنها شود.

28 مهر 1392، بررسی ‌ها نشان می ‌دهد روند افزایشی نرخ «تورم میانگین» در مهرماه متوقف می ‌شود و از آبان ‌ماه اقتصاد کشور شاهد کاهش نرخ تورم خواهد بود. روند افزایشی نرخ تورم میانگین از شهریورماه سال ۱۳۸۹ آغاز شد و از آن زمان به بعد، اقتصاد ایران با افزایش پیوسته و ماه‌ به ‌ماه نرخ تورم مواجه بوده است

28 مهر 1393،  رئیس‌کل بانک مرکزی با تایید ۵ساله شدن مدت فعالیت ریاست این بانک و صدور حکم از سوی رئیس‌ جمهور گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام تا یکی دو جلسه آینده درباره عزل و نصب و پذیرش استعفای رئیس‌کل بانک مرکزی به اجماع می ‌رسد.

28 مهر 1395، سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس با اشاره به حیف ومیل ۱۳۷ میلیون دلار از بیت ‌المال در جریان خرید دو دکل نفتی گفت: شرکت تاسیسات دریایی در دولت قبل پیش از اینکه مشخص شود شرکت واسطه‌ ای «DEAN»  مالک واقعی دکل نفتی «فورچونا» بوده یا خیر، جهت خریداری این دکل نفتی، قراردادی به مبلغ ۸۷ میلیون دلار امضا می ‌کند و این در حالی است که قیمت کارشناسی این دکل نفتی ۶۶ میلیون دلار بوده و در عمل مبلغ ۲۱ میلیون دلار بیشتر از قیمت واقعی پرداخت شده است. این در حالی است که اساسا دکلی در کار نبوده و با توجه به اینکه شرکت «DEAN» مالک این دکل نبوده، هرگز دکلی تحویل شرکت تاسیسات دریایی ایران نمی ‌شود.

28 مهر 1397، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با انتشار نامه‌ای از سمت خود در دولت استعفا کرد. اختلاف نظر در «شیوه بازآفرینی شهری» و سیاست «دخالت حداکثری دولت در بازار» از دلایل آخوندی برای استعفا مطرح شده است. او همچنین در این نامه که آن را در تاریخ ۱۰ شهریور ماه خطاب به رئیس‌جمهور نگاشته است، ضمن تاکید بر اینکه پیش از این سه بار از وزارت راه و شهرسازی استعفا داده است‌، از رئیس‌جمهوری درخواست کرد تا پایان مهر ماه با استعفایش موافقت کند.

28 مهر 1398، کریستین لاگارد فرانسوی رسما رییس بانک مرکزی اروپا شد.

 

منابع:  موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی، سایت روزنامک و روزنامه دنیای اقتصاد

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر