بازدید 23140
در گفت و گو با «تابناک» مطرح شد

پیشنهاد «محمدهاشمی» به شورای نگهبان و وزارت کشور/ مقدمات برگزاری انتخابات در شرایط کرونایی باید زودتر تعیین شود/ انتخابات ۱۴۰۰ در چند روز متوالی برگزار شود/ حتما جریان احمدی‌نژاد هم حق حضور در انتخابات را دارد

هاشمی گفت: همه می‌دانند سلامت بر هر موضوع دیگری مقدم است. از این روی، اگر ما خواهان برگزاری انتخابات باشکوه و با حضور حداکثری مردم در انتخابات هستیم، باید راهکار جدی از شورای نگهبان و وزارت کشور برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ اتخاذ و مقدمات این موضوع فراهم شود.
کد خبر: ۱۰۰۸۸۱۸
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۶ 13 October 2020

پیشنهاد «محمدهاشمی» به شورای نگهبان و وزارت کشور/ مقدمات برگزاری انتخابات در شرایط کرونایی باید زودتر تعیین شود/ انتخابات 1400 در چند روز متوالی برگزار شود/ حتما جریان احمدی‌نژاد هم حق حضور در انتخابات را دارد

انتخابات مجلس یازدهم در دوم اسفند ماه ۹۸ در حالی برگزار شد که زمزمه‌های ورود ویروس «کرونا» به ایران در همان روز‌ها مطرح بود، تا جایی که حتی موضوع رسما به رأی دهندگان اعلام و تصمیمات فوری و شکسته بسته‌ای هم برای جلوگیری از ابتلای احتمالی مشارکت کنندگان در انتخابات از سوی وزارت کشور و شورای نگهبان گرفته شد.

به گزارش «تابناک»؛ اکنون از زمان برگزاری انتخابات مجلس هشت ماه می‌گذرد و کشور ما و سایر نقاط جهان با شیب تندتری درگیر ویروس کرونا شده و بسیاری از تصمیم گیران و کارشناسان حوزه بهداشت و سلامت ـ چه در داخل و چه در خارج از کشور ـ معتقدند، ما باید حالا حالا‌ها با این ویروس زندگی کنیم. این اظهار نظر‌ها نشان می‌دهد که ما احتمالا باید انتخاباتی دیگر را که دقیقا قرار است هشت ماه دیگر و در خرداد ماه ۱۴۰۰ برگزار شود، با وجود این ویروس برگزار کنیم.

آیا شورای نگهبان و وزارت کشور برای برگزاری انتخابات در شرایط کرونایی تصمیم گرفته‌اند؟

نکته‌ای که شاید تاکنون کمتر به ذهن تصمیم گیران انتخابات و کارشناسان سیاسی رسیده و اظهار نظر کمتری پیرامون آن شده، این است که برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ـ آن هم در شرایط کرونایی ـ چه باید کرد؟ آیا نهاد‌های تصمیم گیر نظیر شورای نگهبان و وزارت کشور در این خصوص تمهیدات لازم را اندیشیده اند؟ آیا ضوابط برگزاری انتخابات در چنین شرایطی استخراج و برای آن تصمیم گرفته شده است؟ این موضوع باید هرچه زودتر در دستور کار شورا و وزارت کشور قرار بگیرد.

عضو اسبق مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری شرایط شیوع کرونا در کشور و لزوم تصمیمات انتخاباتی جدید در این وضعیت گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا، مسئولان وزارت کشور و شورای نگهبان باید مقدمات برگزاری انتخابات ریاس‌جمهوری ۱۴۰۰ را در این فضا فراهم کنند.

همه جریانات حق حضور در انتخابات را دارند

«محمد هاشمی رفسنجانی» در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی «تابناک» درباره فعالیت جریانات سیاسی مختلف در راستای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ اظهار کرد: بنده نظرسنجی خاصی را از میزان اقبال مردم از یک جریان سیاسی مشاهده نکردم؛ اما چون نظام جمهوری اسلامی ایران بر پایه اصل دموکراسی استوار است، همه جریانات حق فعالیت در عرصه انتخابات را دارند و این مردم هستند که در نهایت انتخاب می‌کنند، چه جریانی پیروز انتخابات باشد.

وی با اشاره به نقش تاثیرگذار شورای نگهبان در شکل دهی فضای انتخابات افزود: در عرصه انتخابات اینکه شورای نگهبان چه افرادی را تایید صلاحیت کند و چه آرایش سیاسی را شکل دهد، از مسائل مهم دیگری است که بخشی از آن به مردم و بخشی دیگر به حکومت بستگی دارد.

اینکه بگویند جریان احمدی‌نژاد حق حضور در انتخابات را ندارد، غیرقابل قبول است

رئیس سابق کمیته سیاسی حزب کارگزاران سازندگی خاطرنشان کرد: اینکه برخی معتقدند مثلا جریان احمدی‌نژاد قصد حضور در انتخابات را ندارند، غیرقابل قبول است و ما باید اجازه دهیم همه جریانات اظهار نظر کرده و نظریات خود را بیان کنند تا در نهایت گزینه مدنظر مردم انتخاب شود.

وی در پاسخ به اینکه چه بستری باید برای حضور حداکثری مردم در انتخابات آینده فراهم شود، تاکید کرد: یکی از موضوعات مهمی که نباید در آستانه انتخابات مهمی، چون ریاست‌جمهوری از آن گذر کنیم، این است که بیماری کرونا متاسفانه به دلیل عدم ساخت واکسن فعلا با ما هست و این روند نیز به نظر طولانی است؛ از این روی، با وجود کرونا بدون شک برگزاری انتخابات به شکل گذشته و در یک روز و در صف‌های طولانی در وضعیت فعلی امکان پذیر نیست.

انتخابات ۱۴۰۰ در چند روز متوالی برگزار شود

هاشمی گفت: همه می‌دانند سلامت بر هر موضوع دیگری مقدم است. از این روی، اگر ما خواهان برگزاری انتخابات باشکوه و با حضور حداکثری مردم در انتخابات هستیم، باید راهکار جدی از شورای نگهبان و وزارت کشور برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ اتخاذ و مقدمات این موضوع فراهم شود.

وی با بیان اینکه برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک نیز با توجه به اینکه ما تجربه قبلی را در این راستا نداشتیم امری مشکل است، اظهار کرد: شورای نگهبان می‌تواند طرح‌های مختلفی همچون برگزاری انتخابات در چند روز پیاپی را در دستور کار قرار دهد و درباره نحوه و شیوه برگزاری انتخابات که می‌تواند عامل کاهش یا افزایش مشارکت مردم در انتخابات باشد، تصمیم مهمی بگیرد.

برنامه‌محوری و کارآمدی، لازمه انتخاب رئیس‌جمهور آینده

عضو پیشین مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره اینکه آیا اصلاح‌طلبان و اصولگرایان روی گزینه‌ای چون «علی لاریجانی» به توافق خواهند رسید یا خیر، تصریح کرد: احزابی که امروز در عرصه سیاسی کشور فعال هستند درباره گزینه مدنظرشان صحبتی را مطرح کردند؛ از این روی، باید منتظر روز‌های آینده باشیم.

هاشمی در عین حال شاخص اصلی برای رأی آوری کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ را برنامه محوری و کارآمدی خواند و گفت: آنچه مهم است، این بوده که نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری آینده برای پیروزی در جریان انتخابات باید دارای برنامه مشخص و کارآمدی باشند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲۱
انتشار یافته: ۳۱
یعنی انتظار دارند انقدر پر شور میشود که چند روز طول بکشد با کدام رای
این دفعه چه کسی را به ملت قالب می کنید
رای بی رای . به آقای جنتی بفرمایید خودشان انتخاب کنند . به حال من فرقی نداره همونطور که تو چهل سال گذشته فرقی نداشته
طبق قانون انتخابات ساعت 8 صبح شروع شده تا ساعت 24 همان روز ادامه می یابد و امکان اینکه چند روز ادامه پیدا کند وجود ندارد و خلاف قانون است
آقای هاشمی سپاس از اینکه قبول کردی دموکراسی یعنی شرکت همه جناح ها در انتخابات حتی جناح مستقل مثل احمدی نژاد.بگذارید مردم هر که را دوست دارند انتخاب کنند. پیش داوری قابل قبول نیست از طرف هیچکس.
کاش همین حالا انتخابات رو برگزار کنید، که با حضور حماسی مردم هرچه زودتر بتوانیم مشت محکم بزنیم بر دهان امریکا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
آره اینجوری آمریکا هم معطل نمیشه
جریان احمدی نژاد خود صاحب اختیار انتخابات است. از شما میخواد اجازه بگیره؟
رای بی رای.
به شما قول می دهم حتی اگر خاتمی میر حسین و کروبی وارد گود انتخابات شوند کسی در انتخابات شما شرکت نمی کند مردم را به قتلگاه کرونا و گرانی بردید باز می گویید مشارکت!!!
تا نظارت استصوابی بر داشته نشود و کمیته ای بی طرف جایش را نگیرد و آزادی انتخابات برای همه احزاب در نظر گرفته نشود ،سخن از انتخابات بیهوده است و در بحران بیشتر فرو خواهیمرفت
البته با این عملکرد بسیار بد اقتصادی و مبارزه با کرونای دولت، رای دادن پرشورمردم بسیاردور از ذهن است ولی رای گیری الکترونیکی در شرایط کرونایی بهترین مدل است
غلامرضا سلامی تحلیلگر بازار سرمایه: بنیه بورس ضعیف است و در بلند مدت نمی‌توان شاخص را بالا نگه داشت
امروز که شاخص کل به این رقم رسیده مانند بیمار در حال موتی است که می‌خواهند او را نگاه دارند؛ حالا هر حمایتی و اقدامی هم که از سوی دولت و مجلس با قانون‌های مختلف صورت بگیرد تا یک جایی کاربرد دارد و آن را تا چند روز می‌توانند سر پا نگاه دارند، اما چون شاخص به مراتب بالاتر از میزان واقعی خود است همواره به سمت پایین میل می‌کند و در آستانه ریزش قرار می‌گیرد.
حالا با تمهیداتی می‌شود این شاخص را برای چند صباحی نگاه داشت و چند روز رونق در آن ایجاد کرد اما به طور کلی باز می‌بینیم که این بنیه بورس است که آنقدر ضعیف است که قدرت نگهداری خود را ندارد. این است که معتقدم هر کاری صورت گیرد در نهایت چند روز یا حتی چند ماه می‌تواند موثر باشد اما دوام نمی‌آورد.
نه زحمت ندید، خودتون میرید فقط رای میدید یه روزه جمع میشه
رای نمی دهیم تا بالاخره قالیباف یا همفکرانش ناکام نمانند و رئیس جمهور شوند
حالت خوبه هاشمی میدونی داری چی میگی حضور حداکثری !!
هر برنامه ای را اول باید با تنگ کنندگان دایرهٔ خودیها در میان گذاشت و تاییدهٔ حمایت آنان را گرفت و سپس به میدان رقابت و تبلیغات وارد شد ؟ مسولیت ریس جمهوری آینده بسیار سنگین است زیرا میبایست ایران را از این وضعیت اسفبار نجات دهد ؟،،
برای انتخابات نقشه نکشید و بیت المال رو بیهوده خرج نکنید چون قرار نیست کسی رای بده
بزرگواران تا زمانی که جامعه در سلامت نباشند امکان رای گیری باحفظ بهداشت ۱ در صد هم نیست چرا که ما داریم هزینه های جانی اشتباهات این دو سه ماهه را میپردازیم امکانات درمانی محدود وانچه داریم بکار گرفتیم ما نمیتوانیم امکانات درمانی وپیشگیری خودرا با کشورهای اروپایی وامریکایی واسیایی مقایسه خودمان را فریب ندهیم ازاین بیشتر توان درمان نداریم با تجمعات بیشتر برای کارهایی که نیاز لازم مینماید قربانی ندهیم
آقای هاشمی مملکت قانون دارد و طبق قانون انتخابات برگزار می شود
شما چکاره هستید که برای مجریان قانون تعیین تکلیف می کنید
چرا پیش داوری می کنید و قصد مهندسی انتخابات دارید
آقای هاشمی کدوم انتخابات انتخاب کی ازمیان چه کسانی رئیس جمهورا که میگن ما کاره ای نیستیم ما ازمیان منتخبین شورای نگهبان روحانی رو انتخاب کردیم خب ایشان میفرمایند وضع ما از آلمان بهتره اون نماینده یعنی انتخاب دیگر شورای نگهبان ازقول مردم تومجلس چی گفت لعنت پس نمیخواد گرمش کنید بگذارید یک نفر پاسخگوی ملت باشد من ترجیح میدم شرکت نکنم ومهندسین خودشون مسئولیت کارو گردن بگیرن فک کنم فهم سیاسی اکثریت خوب شده
رای بی رای . مملکتی که مردم را فقط برای روز رای گیری میخواهند ......... چشمان خود راباز و اوضاع اقتصادی مردم را ببینید
پیشنهاد آقای محمد هاشمی حتی قابل تامل و پذیرش هیچ دولتی نخواهد بود .بهتر کمتر به هر عنوانی در تیتر خبرگزاری های بین‌المللی قرار بگیریم . تعجب میکنم احتمالا این عمل تقلب در آرا افزایش پیدا می‌کند
اگر مشارکت حد اکثری مهم است خب بایست بدون تعارف و کاملا جدی اعتماد باز رفته مردم را بدست آورند واگر هم نیست همانگونه که در انتخابات مجلس دیدیم خب دلیلی برای شرکت در انتخابات وجود ندارد چرا که شرکت در انتخابات فقط بمفهوم پذیرفت شرایط موجود است
همه جریانها منظور همان جریانهایی که حداکثر ۱۰درصد طرفدار دارند؟
تندرو و کندروها و اصلاحات سرجمع ده درصدی هستند و ۹۰درصد بقیه که همیشه در اعداد و ارقام اقایان حساب نمیشند
این آقا چی میگه
آره انتخابات را در چند روز برگزار کنید!!!
آخه نه خیلی ازدحام میشه
آقای هاشمی دست از فریب مردم بردارید بیش از ۹۰ درصد مردم فهمیده اند این فقط یک شو و نمایش است هیچ انتخاباتی به معنای واقعی در کشور ما وجود ندارد کمترین شرط برای یک انتخابات درست و سالم حذف تمام و کمال شورای نگهبان است اگر این کار را انجام دادند می توان کمی به حضور مردم امیدوار بود در غیر اینصورت خودتان را خسته نکنید چون همه شما سر و ته یک کرباسید فقط اختلافتان بر سر موقعیت در سفره است!!!!
آقای عزیز در رابطه با مسایل سیاسی تنها کسانی که ظاهراً طرف مشورت و نظر خواهی نیستند، مردم هستند. ابتدا وضعیت میزان مشارکت را واقع بینانه بسنجید و بعد پیشنهاد آنچنانی بدهید. در این چند ماه اخیر خیالبافی های بی ملاحظه گروهها و جناحهای سیاسی انسان را به خنده وامیدارد. و گریه نیز بابت بی توجهی به کشور بزرگ ایران و نظام اسلامی که حاصل خونهای ریخته شده بسیاری از انسانهای شریف بوده است.
یعنی انتظار دارید به شعور خودمان توهین کنیم و از کسانی که عباسعلی کدخدایی انتخاب کرده انتخاب کنیم؟!!!!!
تشنگان قدرت از الان بفکر انتخابات و حضور حداکثری هستند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار