بازدید 26510
کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با بورس تابناک مطرح کرد

توصیه به سهامداران / اصلاح سبد و رصد نرخ ارز / رشد بورس در صورت تثبیت دلار در محدوده خاص

حمید مرتضی کوشکی در گفت‌وگو با بورس تابناک گفت: موضوعی که منجر به اوضاع کنونی بازار سرمایه شده، اتفاقاتی است که پس از نیمه دوم تیرماه سال جاری رخ داد و در آن مقطع نیز بار‌ها نسبت به وضعیت بازار ابراز نگرانی شد.
کد خبر: ۱۰۰۶۴۶۹
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۰ 02 October 2020

شاخص کل بورس تهران هفته منتهی به نهم مهر ماه را با کاهش ۶.۷۱ درصدی به پایان برد که با احتساب افت ۵.۴۲ درصدی هفته پیش، طی دو هفته حدود ۱۲ درصد کاهش داشته و شاخص هم وزن نیز با کاهش ۳.۸۳ درصدی مواجه شد و با توجه به افت ۳.۸۹ درصدی هفته منتهی به دوم مهر ماه، طی دو هفته با بیش از ۷.۵ درصد کاهش مواج بوده است.

به گزارش «بورس تابناک»؛ حال با توجه به اصلاح بیش از ۷۰ درصدی در برخی نماد‌ها و حدود ۶۰ درصد در کلیت بازار، آیا می‌توان در قیمت‌های فعلی بازار را برای سرمایه گذاری جذاب دانست؟ دلیل اصلاح شدید و نقطه تعادل بازار را در گفت‌وگو با حمید مرتضی کوشکی، کارشناس بازار سرمایه جویا شدیم.

توصیه به سهامداران/ اصلاح سبد و رصد نرخ ارز/ رشد بورس در صورت تثبیت دلار در محدوده خاص

حمید مرتضی کوشکی در گفت‌وگو با خبرنگار بورس تابناک گفت: موضوعی که منجر به شرایط فعلی بازار سرمایه شده، اتفاقاتی است که پس از نیمه دوم تیرماه سال جاری رخ داد و در آن مقطع نیز بار‌ها نسبت به وضعیت بازار ابراز نگرانی شد.

وی ادامه داد: در آن زمان، نماد‌هایی که چشم بازار بودند، قیمت‌هایی را شکستند که نباید از آن‌ها عبور می‌کردند و این موضوع، حس طمع در بازار و سهامداران باقی شرکت‌ها را تحریک کرد. این حس طمع و ناامیدی منجر به آن شد که سهامداران نماد‌هایی که برخلاف جهت بازار، رشد نکرده بودند، آن نماد‌ها را فروخته و در صفوف خرید نماد‌هایی که از سقف خود عبور کرده بودند، قرار بگیرند.

وی با بیان اینکه قیمت ۸۰۰ تومانی ایران خودرو، ۵۳۰۰ تومانی شپنا، ۵۱۰۰ تومانی شتران و ۶۰۰ تومانی سایپا در آن مقطع زمانی بر حسب مفروضات توجیه پذیر نبود و حتی با نرخ دلار فعلی نیز برخی از این قیمت‌ها قابل قبول نیست. بازار طی ۲۸ روز سقف‌های قیمتی را شکست که نباید از آن‌ها عبور می‌کرد و در هشت روز معاملاتی تمام آن رشد را پس داد و این به معنی وجود حباب در آن مقطع بود، چون یکی از ویژگی‌های حباب، تخلیه سریع آن است.

کوشکی افزود: در حقیقت در حالی که بازار در شاخص یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحدی باید اصلاح می‌کرد تا ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد پیش رفت و در کنار این موضوع، نمادی که در قیمت ۳۵۰۰ تومان به طور مثال باید اصلاح خود را شروع می‌کرد تا محدوده ۵۰۰۰ تومان نیز افزایش قیمت داشت، به همین دلیل در حالی که فعالان بازار انتظار داشتند بعد از یک ریزش ۳۰ درصدی شاخص برگردد، شاهد آن بودیم که مثلاً شپنا از قیمت ۵۳۰۰ تومان به محدوده ۲۵۰۰ برگشته است.

کوشکی تاکید کرد، در حقیقت می‌توان گفت این ریزش غیر منطقی نبود، بلکه سقف قیمتی که بازار از آن ریزش کرده، غیرمنطقی بوده و بازار در قیمت‌های پایین‌تر باید اصلاح خود را شروع می‌کرد.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط کلان اقتصادی قیمت‌ها در این محدوده جذاب است و به سهامداران توصیه می‌کنیم که صبور باشند و اصلاح سبد را در این مقطع انجام دهند.

کوشکی تصریح کرد: همچنین سهامداران باید نرخ ارز را رصد کنند؛ چنانچه نرخ ارز بالای ۳۰ هزار تومان تثبیت شود، کلیت بازار دوباره رشد شارپ را انجام می‌دهد؛ توجیه آن نیز ارزش جایگزینی و افزایش فروش ریالی شرکت‌ها خواهد بود.

وی تاکید کرد: اگر نرخ ارز بین ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان باشد، بازار تحلیل محورتر خواهد بود و باید بر اساس تحلیل‌های بنیادی نسبت به خرید و فروش سهام اقدام شود و در صورتی که نرخ ارز کمتر از ۲۰ هزار تومان تثبیت شود، به دلیل گشایش سیاسی یا دستکاری قیمتی، بازار دوباره اصلاح احساسی را در پیش خواهد داشت و پس از یک اصلاح احساسی، دوباره به تحلیل روی خواهد آورد و فعالان به نماد‌هایی توجه خواهند کرد که از هر گونه توافق سیاسی نفع می‌برند؛ مثل نماد‌های بانکی، خودرویی و اوره ایها.

کوشکی افزود: از طرف دیگر، اگر به خاطر سیاست بانک مرکزی نرخ ارز کمتر از ۲۰ هزار تومان تثبیت شود، فعالان شروع به خرید می‌کنند، چون اعتقادی به این نرخ ندارند و این قیمت‌ها را غیر واقعی می‌دانند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۲
تاسف انگیزه این مقالات
رصد قیمت ارز؟؟؟؟؟
این که چیزی نیست اگر دلار بشود ۱۲۰هزارتومان شاخص میشه شش میلیون واحد!!!!
مرده شور بورس را ببرن که همه چیز را نابود کرده
همتی هم امروز ادعا کند منابع ارزی برگشته منتهی حتما دلار باید میشد ۳۰۲۰۰تومان تا منابع برگردد!!!!
اقای همتی شما و وزیر اقتصاد فقط باید استعفا دهید
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
من متعجبم که چرا مردم بورسباز و دلار باز شده اند
خوب این تقاضا باعث سو استفاده میشود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
اگر اکثر سهم ها 70 درصد اصلاح کردن چرا شاحص 20 درصد فقط اصلاح کرده؟ آیا دستکاری در هسته نرم افزار حقیقت داره؟
سعيد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
شما بي اطلاع هستي و دانش كافي نداري. افزايش قيمت ارز ربطي به بورس نداره. تازه اگر بورس نبود الان قيمت دلار بالاتر بود.
ناشناس
| Spain |
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
جواب۱۰۳۵: نویسنده مقاله گفته ربط داره و صاحب کامنت برای نظر او اظهار تاسف کرده ان وقت شما میگویی ربط نداره؟!!!!!!؟
بورس نورچشمی تا یک ماه دیگه به معنی واقعی میپوکه انشاالله
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
شما از زمان ۶۰۰ هزار واحدی بورس تا دو ملیون مرتب این جمله را نوشتی. خوب الان که حتما حق داری بنویسی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
من تانابودی کامل بورس خواهم نوشت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
ناشناس 22:37

از زمان بورس 2 میلیونی تا 1 میلیون و پانصدی، بورس بازها نه تنها 25 درصد زیان ریالی کردند، بلکه 50 درصد افزیش قیمت دلار 20 هزار به 30 هزار را هم ضرر کردند

دلار این قدر میره بالا و شاخص بورس این قدر میاد پایین تا نسبت دلار 3700 به شاخص 100 هزار واحدی دو باره بر قرار بشه

در ضمن سه سال پیاپی رشد اقتصادی منفی رو هم حساب نکردم و گرنه بورسی ها خیلی تو ضرر واقعی بیشتری هستند
دلار زیر 21 هزار تومان را دیگر باید در عالم خواب دید!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
برو بابا...دلال
دیره
بورس فاتحه اش رو خوندن ، همانطور که بازار ارز رو نابود کردن ؟؟ حماقت یه عده در حذف سود روزشما اقتصاد کشور رو نابود کرد چرا که اگه سود روزشمار بانک و موسسات حذف نمیشد هیچ وقت مردم پولشون رو از بانک خارج نمیکردن ؟ این جنایت کثیف همتی بدون محاکمه نباید بمونه ؟؟ او مسیول مستفیم نابودی نقدینگی و بی ارزش کردن پول ملی میباشد .
اغازسقوط تاریخی بورس بسیارنزدیکه فقط ۴۰ روزدیگه صبرکنیدتا ببینید
پاسخ ها
ناشناس
| Philippines |
۰۵:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
بله در صورت پیروزی بایدن و یا مذاکره و حل اختلافات با ترامپ پیروز یعنی با برچیده شدن تحریمها و بازگشت ارزهای بلوکه شده و فروش مجدد نفت هم دلار و سکه ارزان میشود و هم بورس ریزش میکند. نه مقام معظم رهبری نه دولت و نه ارکان نظام خواهان این وضعیت اقتصادی و گرانی افسار گسیخته نیستند با توجه به سطح درامدی قشر بزرگی از جامعه دلار نباید بالاتر از ۱۲ هزار باشد و بورس بین ۵۰۰ تا ۸۰۰ هزار باید قرار بگیرد
شتر در خواب بيند پنبه دانه.
دو سوال :
بانک مرکزی چه اقداماتی در جهت حفظ ارزش ریال انجام می دهد؟
آمریکا و اسرایل برای کاهش ارزش پول کشور و آسیب رساندن به مردم عادی چه کارهای انجام می دهند؟
کدامیک موفق تر عمل می کنند؟
ما در کشور شخصی نداریم که اقتصاد را درک کرده باشد و بورس بتواند رهبری کند گول زدن عده ای ماباخته هنر نیست متاسفم استادان دانشگاه قدرت تحلیل مسایل اقتصادی را ندارن و راحت بگم روز های سخت نیاز به اقتصاد دان است که راه برون رفت را از این وضعیت نشان بدن که بلد نیستن شکایت از اوضاع را همه می دانند داد بزنند
آقایان در نظر داشته باشید ما در جنگ بسر میبریم و تورم به سقف رسیده, هیچ قیمتی واقعی نیست. اقتصاد سیاسی همیشه با یک خبر زیر و رو خواهد شد. منتظرش باشید...
دقیقا درست میگید
به بیان دیگر چون نمی‌تونید نرخ دلار رو تثبیت کنید پس بورس روند کاهشی خود را تا مدت زمان قابل ملاحظه ای خواهد داشت
پنجشنبه دلار واردکانال ۳۰ هرارتومانی شد
امروز به تیتر روزنامه هاتوجه کنید
همه تیتراولشان را به ابتلای ترامپ به کرونا اختصاص داده اند ولی دریغ ازحتی یک تیتر کوچک درمورد دلار ۳۰ هزارتومانی !!!! درمورد سقوط های پی درپی و بیسابقه بورس نورچشمی هم دقیقا همین سیاست دنبال میشود !!! شتردیدی ندیدی
پروپاگاندا یعنی همین !
باز هم
...توجیه آن نیز ارزش جایگزینی...است

بورس می توانست بجای لکوموتیو جلویی برای سرعت دادن به کاهش ارزش پول ملی یک واگن سنگین در میانه قطار باشد تا در مقابل کاهش ارزش پول ملی مقاومت کند.نسبت سودی که به اینطریق به اقتصاد می رساند به مراتب بیشتر از نسبت ضرری می بود که با استقبال از قیمت آتی ارز با توحیهات آنچنانی به ارمغان آورد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر