بازدید 70477
نخستین مناظره ترامپ و بایدن

بایدن خطاب به ترامپ: همه می‌دانند تو دروغگو هستی! ترامپ: دموکرات‌ها می‌خواهند تقلب کنند! / بایدن: ترامپ اقتصاد آمریکا را تعطیل کرد/ ترامپ: پسر بایدن ۳.۵ میلیون دلار از شهردار مسکو دریافت کرده است

دونالد ترامپ رئیس جمهوری فعلی آمریکا و نامزد جمهوری‌خواهان و جو بایدن نامزد دموکرات‌ها، شامگاه سه‌شنبه به وقت محلی این مناظره را آغاز کردند و نود دقیقه فرصت دارند تا دیدگاه‌های خود را در مورد شش موضوع سوابق ترامپ و بایدن، دیوان عالی آمریکا، کووید- ۱۹، اقتصاد، مسائل نژادی و خشونت در شهرها و یکپارچگی انتخابات تشریح کنند.
کد خبر: ۱۰۰۶۰۱۰
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۴:۴۴ 30 September 2020

نخستین مناظره ترامپ و بایدن آغاز شد/

بین المللل تابناک: دونالد ترامپ رئیس جمهوری فعلی آمریکا و نامزد جمهوری‌خواهان و جو بایدن نامزد دموکرات‌ها، شامگاه سه‌شنبه به وقت محلی این مناظره را آغاز کردند و نود دقیقه فرصت دارند تا دیدگاه‌های خود را در مورد شش موضوع سوابق ترامپ و بایدن، دیوان عالی آمریکا، کووید- ۱۹، اقتصاد، مسائل نژادی و خشونت در شهرها و یکپارچگی انتخابات تشریح کنند.

مجری این برنامه کریس والاس از فاکس نیوز است و هیچ آگهی بازرگانی بین این مناظره پخش نخواهد شد.

نخستین سوال درباره دیوان عالی و گزینه جانشین کرسی خالی این دیوان پرسیده شد که ترامپ گفت: ما انتخابات را بردیم و حق داریم که این انتخاب را انجام دهیم، اگر دموکرات‌ها بر سر کار بودند، این کار را به سرعت انجام می‌دادند.

جو بایدن نامزد دموکرات‌ها هم در این باره اظهار کرد: مردم آمریکا حق دارند، تصمیم بگیرند که نامزد دیوان عالی کیست. الان ما وسط انتخابات هستیم و آغاز شده است. ده‌ها هزار نفر رای خود را داده‌اند و باید صبر کنیم تا مردم آمریکا مشخص کنند چه کسی را برای رئیس جمهوری برمی‌گزینند.

وی افزود: من مشکلی با این قاضی برگزیده ندارم، اما اگر اختلاف بر سر بیمه همگانی به دیوان عالی برود، بیش از ۱۰۰ میلیون نفر متضرر می‌شوند.

ترامپ در این مناظره بایدن را به افکار سوسیالیستی متهم کرد و گفت: من هنوز رئیس جمهور هستم و سنا را در اختیار داریم.

بایدن پاسخ داد: ۲۰۰ هزار نفر تحت کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند.

ترامپ: اگر شما بودید ۲ میلیون نفر در اثر کووید-۱۹ جان می‌باختند.

سوال دوم درباره بیمه خدمات درمانی موسوم به اوباما کر بود؛ از ترامپ پرسید در این چهار سال می‌خواستید که طرح جایگزین را ارائه دهید، اما تا کنون اقدام نکرده‌اید. در هفته پیش فرمان اجرایی نمادین را درست پنج روز پیش از این مناظره امضا کردید.

ترامپ به مجری برنامه گفت من فکر می‌کنم با شما مناظره می‌کنم نه بایدن.

بایدن اظهار کرد همه می‌دانند شما دروغگو هستید و ترامپ هم در پاسخ گفت شما دروغ می‌گویید.

ترامپ، بایدن را متهم کرد که سندرز را نمایندگی می‌کنند و با طرح سوسیالیسم او موافقت کردید.

بایدن تاکید کرد: ترامپ اصلا برنامه‌ای برای مساله بیمه سلامتی ندارد و حتی نمی‌داند درباره چه چیزی صحبت می‌کند.

بایدن درباره این که چرا مردم آمریکا باید به اظهارات شما درباره مقابله کووید-۱۹ اعتماد کنند، گفت: رئیس جمهوری هیچ برنامه‌ای ندارد و گفت همین است که هست؛ این را گفت، چون خودش همین است که هست.

وی افزود: او می‌دانست چه چیزی قرار است اتفاق بیفتد، گفت نمی‌خواهد مردم بترسند، این در حالی است که او می‌ترسید.

معاون اول رئیس جمهوری سابق آمریکا ادامه داد: من در ماه مارس و پس از آن هم گفتم که ما باید کمک‌های مالی را به مردم ارائه دهیم. شما باید از سنگر و زمین گلفتان بیرون بیایید.

ترامپ گفت: اگر شما می‌بودید میلیون‌ها نفر از بین می‌رفتند، این تقصیر چین بود. من مرز‌ها را بستم و گفتند که این تبعیض نژادی است. محال بود شما مرز‌های آمریکا را ببندید.

وی افزود: فرمانداران زیادی گفتند که دولت کار فوق العاده‌ای کرده است، ما ماسک و دستگاه حفاظتی را فراهم کردیم و تا چند هفته دیگر به واکسن دست می‌یابیم. این‌ها به خاطر رسانه‌های جعلی است، هر کاری کنیم بازتاب منفی و شما را مثبت جلوه می‌دهند.

رئیس جمهوری آمریکا ادامه داد: شما محال بود کار ما را انجام دهید چرا که اصلا در ماهیت شما چنین چیزی وجود ندارد. در مساله آنفلوآنزای مرغی چه کار کردید؟

 

بایدن گفت: این همان آدمی است که گفت تاعید پاک از بین می رود، حتی گفته بود که وایتکس تزریق کنید. ما برای یک لحظه حرف او را باور نمی کنیم، آیا شما با همه دروغ هایی که گفته است، باور می‌کنید؟

بایدن گفت: در آن زمان ۱۴ هزار نفر جان باختند و اقتصاد این گونه نشد.

سوال بعدی درباره واکسن کرونا بود، که ترامپ گفت: ما آماده توزیع آن هستیم و ارتش آماده این کار است.

بایدن گفت: این همان آدمی است که گفت تا عید پاک از بین می‌رود، حتی گفته بود که وایتکس تزریق کنید. ما برای یک لحظه حرف او را باور نمی‌کنیم، آیا شما با همه دروغ‌هایی که گفته است، باور می‌کنید؟

وی افزود: اگر او با هوش تر شود، ممکن است بتواند کاری انجام دهد

رئیس جمهوری آمریکا واکنش نشان داد و گفت درباره هوش با من صحبت نکنید، ۴۷ سال زمام امور را داشتید و هیچ کاری نکردید.

بایدن در پاسخ به سوالی درباره مخالفت با بازگشایی کار‌ها اظهار کرد: این برای آن است که او برنامه ندارد، باید کمک مالی پرداخت می‌شد.

ترامپ گفت این را به نانسی پلوسی بگو.

بایدن افزود: نانسی پلوسی و چاک شومر اصلا با او ملاقات نمی‌کنند، آن‌ها برای این مساله برنامه دارند. او فقط در زمین بازی گلف است.

ترامپ از بایدن به خاطر استفاده از ماسک حتی اگر صد متر با دیگران فاصله داشته باشد، گفت او بزرگترین ماسک را بر صورت خود می‌زند. من ماسک در جیبم دارم و هرگاه نیاز باشد از آن استفاده خواهم کرد.

بایدن درباره فاصله اجتماعی گفت: ترامپ بسیار غیرمسئولانه عمل کرده است و در گردهمایی‌های انتخاباتی خود فاصله اجتماعی را رعایت نمی‌کند.

 

سوال بعدی درباره اقتصاد آمریکا بود که ترامپ گفت ما بهترین اقتصاد آمریکا را داشتیم تا اینکه ویروس یا طاعون چینی وارد شد. ۱۰.۴ میلیون نفر را به کار بازگرداندیم اما بایدن می‌خواهد کشور را تعطیل کند. به ایالت‌های تحت مدیریت دموکرات‌ها نگاه کنید. یکی از آنها گفت که بعد از نوامبر بازگشایی انجام می‌دهند، چرا؟ می خواهند انتخابات تمام شود.

ترامپ گفت: اگر شما می توانستید چنین جمعیتی را جمع کنید، هم این کار را می کردید.

سوال بعدی درباره اقتصاد آمریکا بود که ترامپ گفت ما بهترین اقتصاد آمریکا را داشتیم تا اینکه ویروس یا طاعون چینی وارد شد. ۱۰.۴ میلیون نفر را به کار بازگرداندیم اما بایدن می‌خواهد کشور را تعطیل کند. به ایالات‌ تحت مدیریت دموکرات‌ها نگاه کنید. یکی از آنها گفت که بعد از نوامبر بازگشایی انجام می‌دهند، چرا؟ می خواهند انتخابات تمام شود.

وی افزود: به مصرف مواد مخدر، الکل و طلاق در ایالت‌های بسته شده نگاه کنید. اگر این شخص مسئول بود کل کشور را تعطیل می کرد.

بایدن در پاسخ گفت: میلیون‌ها و میلیاردرها در این شرایط وضع خیلی خوبی داشتند. چون مالیات آنها را کسر کرد. اما افراد عادی چگونه هستند؟ او ۷۵۰ دلار مالیات پرداخت کرده است.

وی افزود: او به گونه ای کار می کند که وقتی پست خود را ترک می کند، کمترین اشتغال را داشته باشیم. ایده‌ای که او پافشاری می‌کند کشور را باز کند، آن هم در بحبوحه کرونا برای چیست؟ او هیچ کمکی به کسب و کار کوچک نکردند. از هر شش کسب و کار کوچک، یکی تعطیل شده است.

مجری برنامه از ترامپ پرسید: گزارش تازه ای است که در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ تنها ۷۵۰ دلار برای مالیات درآمد فدرال پرداخت کرده اید، آیا درست است؟

ترامپ گفت: من میلیونها دلار پرداخت کردم. به هیات انتخاباتی بروید؛ پرونده‌ای شامل ۱۱۸ صفحه وجود دارد.

مجری گفت: سوال من مشخص است، مالیات بر درآمد فدرال شما چقدر بوده است؟

ترامپ اظهار کرد: میلیون‌ها دلار. شما پرونده آن را خواهید دید. من پیش از این یک بازرگان خصوصی بودم.

بایدن در این رابطه گفت: قوانین مالیاتی که او تصویب کرد، باعث شد مالیاتی که می‌دهد کمتر از مالیات یک معلم است. برای همین می‌خواهم قوانین مالیاتی ترامپ را حذف کنم.

وی افزود: تو بدترین رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا بوده ای.

ترامپ پاسخ داد: من بهترین کار را انجام دادم، ارتش ورشکسته‌ای را که تحویل دادید بازسازی کردم.

بایدن گفت: بسیاری از بخشودگی‌های مالیاتی او را حذف می‌کنم، ۹۰ درصد شرکت‌ها مالیات نمی‌دهند برای اینکه شما این قانون را تصویب کردید و اقتصاد را به این وضع درآوردید.

ترامپ افزود: اگر برنامه شما را دنبال کنیم، نیمی از شرکت‌ها از آمریکا خارج خواهند شد.

بایدن گفت: ما توانستیم بدترین شرایط اقتصاد را بازگردانیم. من بودم که جنرال موتور را به اوهایو بازگرداندم، اما او خراب کرد.

ترامپ گفت: رونق نبود، ضعیف‌ترین اقتصاد آمریکا بود.

بایدن اظهار کرد: ترامپ کار بسیار کمی کرده است. او از هنر معامله صحبت می‌کند، اما اکنون کسری موازنه تجاری ما بدتر از همیشه است.

ترامپ موضوع را به فرزند بایدن کشاند که بایدن گفت هیچ یک از این‌ها واقعیت ندارد. اعتبار این حرف‌ها کاملا رد شده است.

رئیس جمهوری گفت: آیا او ۳.۵ میلیون دلار از شهردار مسکو دریافت نکرده است؟

بایدن افزود: این حقیقت ندارد. ادعا و اعتبار او در رسانه‌ها و بانک جهانی رد شده است. اگر بخواهیم درباره خانواده صحبت کنیم، تا صبح می‌توانیم درباره خانواده او صحبت کنیم.‌ ای مردم آمریکا اینجا باید درباره شما صحبت کنیم، اما او (ترامپ) نمی‌گذارد.

موضوع بعدی مسائل نژادی بود. سوالی که پرسیده شد درباره ادعا‌های دو طرف درباره تبعیض نژادی و چرایی اعتماد مردم به ادعا‌های شما برای مبارزه با تبعیض نژادی باور کنند؟

بایدن گفت: موضوع برابری و عدالت است. موضوع رفتار درست و قانون اساسی است. ما همیشه تلاش کردیم، اما دست نیافتم، اما هرگز همچون او، راهمان را دور نکردیم. آنچه در شارلوتزویل رخ داد، او حمایت کرد.

وی افزود: وقتی جورج فلوید کشته شد، اعتراض مسالمت آمیز در حال برگزاری بود، اما او از ارتش استفاده کرد تا از پناهگاه خود بیرون آید و به کلیسا برود. این کسی است که از اختلاف نژادی استفاده کرده است. هزاران آمریکایی آفریقایی تبار به خاطر رفتار او در اثر کووید-۱۹ کشته شدند. آیا او منجی آن‌ها خواهد بود؟ او هیچ کاری نکرده است.

ترامپ در این باره اظهار کرد: لایحه مربوط به جرم‌ها را شما انجام دادید و گفتید که آمریکایی‌های آفریقایی تبار را به زندان انداختید. شما با جامعه سیاه پوستان آمریکا بسیار بدرفتاری کردید. من در مقایسه با جمهوری خواهان رفتار بسیار بهتری با سیاه  پوستان داشته‌ام.

وی افزود: شما حتی نمی‌توانید مجری قانون را استفاده کنید، چون تمام طرفداران جناح چپ خود را از دست خواهید داد. به پورتلند نگاه کنید، ما به سرعت می‌توانستیم آنجا را آرام کنیم. برای اینکه ما به نظم و قانون اعتقاد داریم. آن‌ها کنترل شما را به دست گرفته اند.

بایدن در پاسخ به این که آیا فکر می‌کنید یک ساختار نژادپرستانه وجود دارد، گفت: بله یک بی عدالتی نظام‌مند در اجرای قانون در نیروی پلیس وجود دارد. اگر افراد بدی در نیروی پلیس باشند، باید آن‌ها را مجازات کرد. اگر رئیس جمهوری شوم یک گروهی از نیرو‌های پلیس و جامعه مدنی تشکیل می‌دهم. پلیس از اتفاقاتی که برای فلوید و تیلور افتاد خوشحال نیستند، اما باید سیستمی داشته باشیم که افراد مجرم را پاسخگو نگه داریم.

ترامپ، بایدن را مخالف نظم و قانون دانست، اما بایدن گفت من موافق قانون هستم. در دولت ما جرایم خشونت آمیز ۱۷درصد کاهش داشت.

رئیس جمهوری آمریکا اظهار کرد: این‌ها واقعیت ندارد، در ایالات‌ دموکرات‌ها این خشونت‌ها افزایش داشته است.

مجری پرسید: میزان قتل در تابستان گذشته در آمریکا افزایش یافته است، در حالی که بسیاری از شهر‌های تحت اداره جمهوری خواه هستند.

ترامپ بدون پاسخ به این سوال باز هم اتهامات خود را متوجه ایالت‌های دموکرات ساخت و گفت: او تحت کنترل جناح چپ است.

سوال: آیا موافق جنبش هواداران سیاه پوستان هستید؟

بایدن گفت: پلیس باید از جوامع حفاظت کنند. ترامپ بودجه پلیس‌های محلی را کاهش داد.

ترامپ در واکنش به اظهارات بایدن گفت تنها یک گروه از مجریان قانون که از شما حمایت می‌کنند را نام ببرید. بایدن گفت ما وقت نداریم درباره این چیز‌ها صحبت کنیم.

سوال: آیا شما با مقامات دموکرات اورگان تماس گرفتید تا جلوی خشونت را بگیرید؟

بایدن گفت: من الان مسئولیت رسمی ندارم، اما در بیانیه‌های خود گفتم که باید با خشونت مبارزه کرد. اگر ترامپ خود را کنار می‌کشید، آن‌ها می‌توانستند کار خود را انجام دهند.

وی افزود: سخنگوی پیشین کلی کانوی گفت خشونت‌ها به نفع ترامپ است. او نمی‌خواهد اوضاع را آرام کند. کاری که می‌کند آتش را شعله ورتر می‌سازد.

سوال از ترامپ: همیشه طرف مقابل را به خاطر اینکه از جناح چپ انتقاد نکرده است، متهم می‌کنید؛ آیا خودتان حاضرید از سفید پوستان برتری طلب انتقاد کنید؟

رئیس جمهوری آمریکا بدون اینکه به این سوال پاسخ روشنی دهد، گفت: یک نفر باید یک کاری درباره طیف چپ انجام دهد.

بایدن واکنش نشان داد و درباره آنچه =ترامپ از آنتیفا یاد کرد، گفت: آنتیفا یک ایده است نه گروه. این آن چیزی است که رئیس اف بی آی او مطرح کرده است.

ترامپ گفت آنتیفا یک گروه خطرناک است.

بایدن بار دیگر به ثروتمندتر شدن میلیاردر‌ها در طول کووید-۱۹ اشاره کرد و گفت: در دوران ما خشونت ۱۵ درصد کمتر بود.

وی با اشاره به اظهارات ترامپ علیه کهنه سربازان آمریکا، درباره فرزند خود اظهار کرد: پسر من در عراق بود، ستاره داشت، او یک قهرمان بود نه بازنده. من درباره پسرم بو بایدن صحبت می‌کنم.

ترامپ گفت: من فقط هانتر را می‌شناسم؛ که به خاطر استفاده از کوکائین از ارتش خارج شد، هیچ شغلی نداشت تا اینکه معاون رئیس جمهوری شدید.

بایدن پاسخ داد: حقیقت ندارد. پسرم مشکل مواد مخدر داشت، اما خود را درست کرد. هیچ یک از ادعا‌های وی صحت ندارد. گزارش دریافت پول از مسکو کاملا رد شده است.

ترامپ در پاسخ به سوالی درباره تغییرات اقلیمی گفت: ما می‌خواهیم هوا و آب تمیز داشته باشیم. اگر به پیمان اقلیمی پاریس نگاه کنید از دیدگاه ما فاجعه بود. درباره حریق باید مدیریت جنگلبانی درست داشته باشید. درختان مرده وجود دارد و دولت‌های قبل باید آن‌ها را جمع می‌کرد. این‌ها موجب آتش سوزی می‌شود.

وی افزود: همه ساله می‌گویند که کالیفرنیا می‌سوزد، اگر مدیریت جنگلی داشتیم این طور نمی‌شد. من رهبر یک کشوری بودم که جنگل‌های زیادی دارند، او می‌گفت درخت‌هایی داریم که ساده‌تر از درختان کالیفرنیا آتش می‌گیرد.

سوال: اگر قائل به این مساله هستید، چرا مقررات اوباما را کنار گذاشتید؟

ترامپ: برای اینکه قیمت انرژی را افزایش می‌داد، قیمت ماشین‌ها افزایش می‌یافت.

مجری برنامه از بایدن پرسید: شما ۲ تریلیون دلار برای مشاغل سبز پیشنهاد کردید و گفتید که باید وضع به گونه‌ای باشد که در ۲۰۵۰ گاز کربنی وجود نداشته باشد.

بایدن در پاسخ گفت: او کاملا در اشتباه است. در دولت ما هزینه انرژی کاهش یافت. هیچ کسی نمی‌خواهد نیروگاه گازی یا زغال سنگی بسازد. دوم اینکه ماشین‌های دولتی را به الکتریکی تبدیل کنیم. می‌توانیم از لحاظ تولید انرژی صفر شویم، نه اینکه مشاغل را از بین ببریم، زیر ساخت‌های سبز ایجاد کنیم. من به پیمان پاریس باز خواهم گشت.

وی افزود: ما درباره کسی صحبت می‌کنیم که هیچ ارتباطی با سیاست خارجی ندارد.

بایدن به طوفان‌های سهمگینی که در آمریکا می‌آید و اظهاراتی که نقل می‌شود اشاره کرد که ترامپ پیشنهاد استفاده از بمب اتمی کوچک در این طوفان را داده که ترامپ گفت من هرگز این را نگفته‌ام.

معاون اوباما تاکید کرد، توافق سبز طرح او نیست و با طرح او متفاوت است.

موضوع بعدی درباره اعتبار انتخاباتی بود، که چگونه مردم آمریکا اعتماد کنند رئیس جمهوری بعدی مشروع است؟

بایدن گفت: مردم باید به سایت مربوطه بروند و رای بدهند. رئیس اف بی آی و اطلاعات داخلی گفتند که هیچ نشانه‌ای از ناامنی وجود ندارد. باید کسانی بیشتری که می‌خواهند رای بدهند، هم بتوانند این کار را انجام دهند. باید موانع را از سر راه مردم برداریم.

وی خطاب به مردم اظهار کرد: بروید و رای بدهید. او نمی‌تواند جلوی شما را بگیرد. نتیجه انتخابات هرچه باشد را می‌پذیرم.

معاون باراک اوباما گفت: اگر ما رای را بگیریم، او باید برود. می‌تواند چهار سال دروغ او را تغییر دهد.

ترامپ در پاسخ گفت: انتقالی در کار نبوده است، وقتی از هیلاری کلینتون حقه باز بردم، آن‌ها از کارزار من جاسوسی کردند.

وی بار دیگر تقلب انتخاباتی در صورت رای گیری پستی را تکرار کرد و اظهار کرد: به سوم نوامبر نگاه کنید، فکر می‌کنم موفق خواهیم شد، اما ممکن است تا ماه‌ها از نتیجه مطلع نشویم. گاهی ۲۰ تا ۳۰ درصد آرا سرگردان خواهند شد. این‌ها همه کار دموکرات‌هاست که می‌خواهند تقلب کنند.

رئیس جمهوری فعلی آمریکا درباره رای گیری پستی و اینکه آیا روی دیوان عالی حساب می‌کنید، گفت: امیدوارم نیازی به آن‌ها نباشد، اما روی آن‌ها حساب می‌کنم. برگه‌های رای فروخته می‌شود یا در رودخانه دیده می‌شود، این‌ها خوب نیست.

اما بایدن گفت: سال‌هاست که رای گیری پستی وجود دارد. او فقط از شمارش آرا می‌ترسد.

سوال آخر: در هشت ایالت، کارکنان انتخاباتی اجازه ندارند که کار شمارش آرا را آغاز کنند تا روز انتخابات. ممکن است طول بکشد. آیا شما به هواداران خود توصیه خواهید کرد که آرامش خود را حفظ کنند و وارد اعتراض‌های مدنی نشوند؟

ترامپ گفت: من به آن‌ها می‌گویم که به مراکز رای گیری بروید و مراقب رای خود باشید. من به هواداران خود توصیه می‌کنم. اگر ببینم که ده‌ها هزار رای دستکاری شده وجود دارد، آنگاه یک انتخابات متقلبانه بوده است و نمی‌توانم تحمل کنم.

در مقابل، بایدن اظهار کرد: بله، ما آرا را می‌شماریم، برخی از این آرا حتی تا روز انتخابات نمی‌توانند باز شوند. نظامیان ما از پایان جنگ داخلی تا الان با پست رای می‌داده‌اند، روند همان روند است. هیچ کسی نگفته است که رای گیری پستی متقلبانه است.

وی افزود: او حتی نمی‌داند که درباره چه صحبت می‌کند، من نتیجه را می‌پذیرم و او هم خواهد پذیرفت. تمام است. اگر من انتخاب شوم، رئیس جمهوری جمهوری خواهان هم خواهم بود.

مناظره بعدی بین کامالاه هریس و مایک پنس معاون اول‌های دو نامزد برگزار خواهد شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۱۱۶
متاسفانه تاثیر نتیجه انتخابات آمریکا هر چه باشد فقط شامل وضعیت مردم آمریکا نیست.
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
صهیونیست ها به حد کافی از ترامپ استفاده کرده اند حالا آرامش لازم دارند.
لقمان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
بایدن با ناز و عشوه منابع کشورهای دیگر می دوشد ترامپ با خشونت.
پیشگو
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
ایالاتی که با جنگ های داخلی و کشورگشایی نظامی به آمریکا ملحق شده است امروزه بدلیل تبعیضات مختلف اقتصادی و سیاسی در ساختار آمریکا، الان زمان استقلال شان است.
حمید کلباسی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
ترامپ و روحانی یک وجه مشترک دارند ؛ فقیر تر کردن فقرا و پولدار تر کردن متمولین
حمیدخان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
ترامپ هم حریف تابناک سانسورچی نمیشه
نادر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
امیدارم مثل دوره های قبل به نتیجه به دادگاه عالی کشیده نشه.
جلال
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
من فکر می کنم بایدن با تقلب برنده انتخابات شود.
عليرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
نتيجه انتخابات آمريكا هر چه باشد در دراز مدت به نفع خاورميانه بخصوص ايران نخواهد بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
بشدت منتظر پیروزی ترامپ هستم
با اومدن بایدن فقط و فقط مشکلات ما بیشتر میشه و شروع استندبای جدید در ایران هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
آن روزی که هرگونه فعالیت اقتصادی شرکت های آمریکایی را در ایران ممنوع اعلام کردید، برجام مرد. معلوم هست که آمریکا میگه اقتصادی که من سهمی توش نداشته باشم میخوام خراب بشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
دیشب ساعت ۱۱ صدای پیامک موبایل مرا هوشیار کرد با نگرانی پیامک را باز کردم دیدم تبلیغ روبیکا است برا دیدن مناظره زنده! از همین الان این انتخابات نمایشی تاثیرش را رو خواب من گذاشته است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
بسلامتی ومبارکی دلار وارد کانال ۳۰ هزارتومانی شد !!!
سکه هم ۱۴۵۰۰۰۰۰ تومان ناقابل
علی برکت الله !!!
یعنی انتخابات ما هم تیتر یک آمریکایی ها میشه؟؟؟
پاسخ ها
جعفر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
خیر
همانطوریکه انتخابات افغانستان، برای من جندان با اهمیت نیست
برای آمریکایی ها هم انتخابات ایران بی اهمیت است
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
اصلا دباره ایران حرف نمی زنند سیاستمداران امریکایی یا درباره خاموش کردن آتش صحبت می کنند یا کمک به سیاه هان.
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
ناشناس 05:30 من بودم علیه مصدق کودتا کردم، من ناو فرستاد خلیج فارس وقتی ایران داشت با صدام می جنگید.
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
فکر کردی امریکا ایرانه که فقط در فکر درمان باشند، در غرب اصل پیشگیری است.
علی
| United States of America |
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
خیلی هم اهمیت داره. به خاطر همین هر کاری از دستشون بر میاد انجام میدن که مردم رو از رأی دادن دلسرد کنن.
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
ترامپ برنده است اگر رای نیاورد حتما تقلب شده است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
کشوری که حداقل 30 درصد اقتصاد دنیا دستشه بایدم انتخاباتش برای همه کشورها مهم باشه
زبل خان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
کشوری که مدیرانش منتظر فروش نفت هستند، حتما نتایج اثر می گذارد.
امیدوارم ترامپ برنده بشه ، چون برای مردم ایران بهتره
پاسخ ها
لاریسا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
واقعا عقل هم خوب چیزیه....مسئولین هر چقدر هم خطا کار باشند و با بی تدبیری و بی کلیدی مملکت رو به بدبختی بکشونند نباید دشمن بزرگتر رو از یاد ببرید چون اون همیشه یه گوشه کمین کرده که ایران رو تصاحب کنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
ترامپ با پنبه سر نمی برد
ترامپ به صراحت از گاوهای شیرده خود سخن می گوید
ترامپ با صراحت از تاریخ مصرف نوکران خود سخن می گوید که اگر شیر ندهند باید سلاخی شوند.
اینها عیان سازی سیاست آمریکا است و بیرای همین آمریکاپرستان ترامپ رک را دوست ندارند
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
صهیونیست ها به حد کافی از ترامپ استفاده کرده اند حالا آرامش لازم است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
اگر باز روسیه دخالت کند ترامپ برنده است.
رستم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
روسیه بخاطر کریمه هم که شده باز در انتخابات امریکا دخالت می کند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
خوابش رو ببینی
حمیدخان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
معنای مردم ایران را هم فهمیدیم
از به روز بودن خبرگزاری شما ممنونم
توکل به خدا برای موفقیت ترامپ دعا می کنم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
من یک گوسفند نذر کرده ام
همین در مورد ابر قدرت بودن آمریکا بس که ساعت چهارو نیم صبح است و همه پای تلویزیون هستند حتی آقایان !!!
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
ولی حق نبود این ابرقدرت امریکا در کنار صدام علیه ما جنگید.
چه ترامپ پیروز بشه چه بایدن پیروز بشه، این وسط مطمئن باشید مردم ( ملت) ایران شکست خوردن، شکستی به تلخی تحریم، بیکاری، گرانی، بورس، مسکن، کرونا، و شانزده سال حسرت،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
حقیقت همین است که فرمودید
ترامپ درحال سفسطه و دور باطل‌ هست، نژاد پرست هست ولی در حال انکار کردن هست! روش همیشگی وی مسائل خانوادگی هست همان کاری را که با تد کروز آنجام داد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
قبول کن که بایدن تریاکی است
دیگه تو دنیا هیچ‌کس حرفی برای گفتن نداره دنیا افتاده دست مارکسیستای تقلبی و فاشیستای الکی یاد قدیما به خیر یه جنگ جهانی میشد ۵۳ میلیون نفر کشته میشد آمریکا فقط ۲ تا بمب اتم داشت همون دو تا رو هم مینداخت رو ژاپن
چه جمهوری خواه چه دمکرات، همشون مجری اهداف پشت پرده نظام سلطه هستند ، فقط روشهاشون متفاوته، پس بهتره ما طوری برنامه ریزی کنیم که به حالمون فرقی نداشته باشه کدمشون میان سر کار.
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
نظر پادوهای امریکا برات مهم نیست، این همه تبلیغ می کنند جمهوری خواه با دمکرات فرق دارد.
خدا کنه ترامپ برنده بشه،
تکلیف ما هم مشخص میشه،
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
ما هم با مذاکره خودمان را علاف می کنیم یا اینکه...
اگر اقایان‌بزارند بعد امدن اقای بایدن روابط دوستانه ای با امریکا برقرار می کنیم و اوضاع مردم بهبود می یابد و افکار منفی و بی فایده از سر مسولین دور گردد ودیگه مانع روابط اقتثپصادی نگردند چونکهمه همه روابط اقتصادی در دست امریکا هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
دیگر مگر در خواب ببینیم که شخصی همچون اوباما رئیس جمهور گردد
متاسفانه بهترین شانس ها را مسولان ما هدر دادند و تلف کردند
و قطعا ترامپ برنده خواهد سد و روی دیگر سکه رو خواهد شد
آغازاده های نامحترم از کانادا برگردند
واسه حفظ املاک و دارایی هاشون مسلح بشوند
ههه بایدن خواب الو فقط بلد بود پوزخند بزنه
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
ترامپ نژاد پرست هم فقط بلد بود دروغ بگه
فقط ترامپ
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
ولی ترامپ خودش را حیف کرد.
بایدن واقعا منطقی ومحکم ظاهر شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
کثیف تر از بایدن، خودشه
چرا اصلا در مورد سیاست آمریکا در رابطه با ایران هیچ بحثی مطرح نشده؟!!! یا اینکه ما خودمون رو خیلی جدی گرفتیم!! خخخخخخ ...
پاسخ ها
sanaz
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
دو جلسه دیگر هم باقی مانده است .
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
مستر، دولتمردان امریکا اصلا نمی دانند ایران کجاست توی اروپاست یا افریقا.
کورش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
آقای مستر، اگر آشنا داری از وزیر خزانه داری امریکا بپرس چرا هوشنگ صافکاررو تحریم کردن؟
اینا زدند روی دست نامزدهای ما!
هر کدوم انتخاب بشن وضع ما همینی که هست و خواهد بود

فکر می کنید علت انفجار قیمت دلار و طلار و زمین و خودرو و... چی بود؟

ترامپ

نخیر

برنامه دولت برای جمع آوری نقدینگی ...

می دانید در 4 سال رکود دوره اول روحانی چه مقدار پول در بانک ها تجمع پیدا کرد
11*صد هزار میلیارد تومان

نتیجه تورم لجام گسیخته امروز...


هیهات
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
در مملکت ما چیزی به نام جمع آوری نقدینگی وجود ندارد زیرا هر چقدر هم که جمع شود به صورت وامهای کلان دوباره به جامعه بر می گردد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
کاملا درسته ولی خود روحانی ذهن ها رو میبره سمت ترامپ و ... و مردم ما بازهم فریب می خورند.
ناشناس
| Philippines |
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
ادرس دروغ نده علت گرانی ۱-تحریم ۲-رد اف ای تی اف ۳-کرونا ۴-چاپ پول بی پشتوانه ۵-اختلاسهای میلیارد دلاری ۶- نداشتن اعتماد به ارز ملی و هجوم به بازار ارز و طلا و سکه ۷- امتناع تجار از وارد کردن ارزهای صادراتی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
جمع کردن نقدینگی از جیب من وشما ؟ و الا سرمایه دار جایی سرمایه گذاری می کنه که مطمئنه بعد ها مال و داراییش چندین برابر میشه - ارز ، طلا ، ملک و کالاهای سرمایه ای - برای همین هم، نقدینگی اونا به همراه تورم ورم می کنه.
ببینید آمریکای بدون روتوش!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
ایران بدون روتوش را که همه دیده اند و می بینند
جای خنده و ناراحتی اینه که انتخاب یکی ازین دو تاثیر بیشتری بر آینده ایران دارد( سیاسی- اقتصادی- مذهبی) تا انتخابات رییس جمهور ایران.جای آقای رفسنجانی خالی.
تا او بود بویی از سیاست بود.
دلم خوش بود و امیدوار که رفسنجانی فردا حتما از اامروز بهتر است و ارتقاء شخص اش باعث ارتقاء ملی نیز میشود.
بایدن بایستی به ترامپ میگفت حاج آقا بایدن اون 300میلیون دلاری که از بن سلمان گرفتی رو چکار کردی.....ترامپم باید میگفت خرج عروسی ننت کردم
ترامپ پیروز شده است وبایدت بازنده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
قطعا همینطور است .... نصر من الله و و فتحا قریب
نمایش نامه آمریکایی و بیچاره مایی که به جای اتکای به خود، منتظر پایان و نتیجه رضایت بخش از این نمایشنامه هستیم و نمی دانیم که انتخاب یکی از آنها به دست مراکز اصلی قدرت است
برای ما فرقی نداره کدامشان رییس جمهور بشه چون مشکل مردم ایران فساد برخی مدیران در داخل کشور است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
اتفاقا خیلی فرق میکنه، به نفع ماست که ترامپ برنده بشه
این مناظره منو به یاد مناظره مموتی انداخت.
یاد مناظره احمدی نژاد و موسوی افتادم طرف مستقیم تو دوربین نگاه میکنه و دروغ میگه
رئیس جمهور بعدی امریکا رونالد ترامپ
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
دونالد نه رونالد پسرم
یاشاسین ایران
| United States of America |
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
فقط احمدی نزاد
ناشناس
| United States of America |
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
بشین تا بیاد
یعنی راهی بهنتر از گوگل ترانزلیت برا ترجمه سریع مناظره نبود؟!
به امید پیروزی ترامپ
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
برات متاسفم
خوبه نتونستن اختلاس های همو بالا بدن!
خیلی عجیب است یا گرازش ناقص است و یا یک هماهنگی از قبل بوده است که راجع به سیاست خارجی آمریکا مخصوصا ایران که از پز طرفدارترین مباحث است صحبت نشده
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
موضوع این مناظره مسائل داخلی آمریکا بوده
مسائل خارجی در مناظره بعدی
دقیقا یاد احمدی نژاد خودمون افتادم تو مناظره ها دقیقا هر چی به ترامپ تو صدا و سیما میگن. دقیقا نمونش هشت سال رئیس جمهور ما بوده
بایدن نوکر روسیه است و هیچ گونه کارایی نداره و رای هم نمی آورد ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
اینم حرفه؟!
ناشناس
| United States of America |
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
نوکر روسیه ؟
ترامپ بیشتر میخوره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
کریمه در دروه ترامپ به روسیه بخشیده شد.
دمکرات ،جمهوری خواه دیگه تمومه ماجرا .رای بی رای
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
ههه
اینوخوب اومدی!
این شعارهای کسی است که از رأی سابقش ناراضی است و دیگر امیدی ندارد ...
یاد مناظرات انتخاباتی خودمون افتادم، نگو آسمان انتخابات و تصاحب قدرت در همه جا همین رنگه
از یه طرف میگن مرگ بر آمریکا از طرف دیگه ساعت ۴ صبح بیدار میشن انتخابات آمریکا رو پوشش میدن
سفسطه ای کرد بایدن درباره پسرش که اون سرش ناپیدا
ترامپ گفت پسرت از شهردار مسکو ۳/۵ میلیون دلار رشوه گرفته
منظور ترامپ هانتر بایدن بود
یک مرتبه بایدن خودش رو زد به موش مردگی رو به دوربین گفت مردم پسر من مرد شجاعی بود در جنگ عراق شرکت کرد و وزارت دفاع یه ستاره طلایی بهش داد
البته درست میگفت ولی این یه پسر دیگه اش بود
ترامپ هم گفت نه منظورم اون یکی پسرت بود.... که البته دیگه فایده ای نداشت و مجری حرفش رو قطع کرد
بایدن مثل روباه کلاه سرش گذاشت
جالبه که منتظر و نگران نتیجه انتخابات آمریکا هستیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
برای سرگرمی
چون دولت ما هیچ برنامه ای برای آینده ندارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
همه دنیا منتظرند پسرم
قدرتهای جهانی روی همه دنیا تاثیر می گذارند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
مطمئن باش از انتخابات خودمون برامون تاثیرگذارتره
ايالات متنفره آمريكا !
به زودى وضعيت از ٢ قطبى هم بد تر خواهد شد... خيلى بدتر از ٨٨ ايران
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
چقدر خوش خیال
آمریکا رو به زوال است و اکنون شاهد تحقق وعده حق هستیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
برادر شاید هم خواهر، قرصتون رو خوردید! خوبید شما
سگ زرد برادر شغاله.
دوره قبلی هیلاری ۳میلیون بیشتر رای اورد ولی ترامپ ریس جمهور شد. انتخاباتشون هم مثل آدمیزاد نیست این لا مصبا
فقد مموتی
چرا دروغگویی برا اونا خیلی زشته! برای ما!!!؟
پاسخ ها
صادق
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
توی امریکا هر کی دروغ بگه حتی به شوخی صد بار اعدامش می کنند برای همینه که اونجا کسی دروغ نمی گه.
انشاالله ترامپ رای خواهد اورد.
ب مثل بایدن و برتری ...
بایدن مال این حرف ها نیست که بخواهد رای بیاورد. ترامپ پیروز قطعی اتنخابات خواهد بود.
کسی برنده مناظرات است که موضع روشن تری نسبت به ایران داشته باشدوتااینجاترامپ برنده است
ترامپ: اگر شما بودید ۲ میلیون نفر در اثر کووید-۱۹ جان می‌باختند.
چقدر این جمله آشناست!!!!
اگر شما بودین دلار می شد 5000 تومان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
دمکراتها فقط گیر دادن به کرونا
که کرونا همه جا هست
و ترامپ هم خوب مذیریتش کرد و کاهشش داد
دمکراتها همیشه برای دنیا فاجعه هستند
ترامپ: اگر شما بودید ۲ میلیون نفر در اثر کووید-۱۹ جان می‌باختند.
چقدر این جمله آشناست!!!!
اگر شما بودین دلار می شد 5000 تومان؟؟
اگر ما نبودیم دلار می شد 40000 تومان؟؟
امیدوارم ترامپ رای بیاره. مرگ یه بار شیونم یه بار
کاش ما هم می توانستیم رای بدهیم!!! من به دونالد ترامپ رای می دادم به دلایلی که برای همه ما روشن است.
اینقدر که ما آمریکایی شدیم خود آمریکایی ها نیستن!
بعید میدونم تو خود آمریکا بیننده این مناظرشون بیشتر از بیننده های ایرانی بوده باشه!!!
تاثیر انتخاب رییس جمهور آمریکا بیشتر از تاثیر انتخاب رییس جمهور خودمونه!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر