بازدید 41061
بالا گرفتن تنش‌ها در قره باغ

ترکیه سرنگونی جنگنده سوخو-۲۵ ارمنستان را تکذیب کرد / واکنش تهران به ادعای انتقالل سلاح به ارمنستان از خاک ایران

به گفته این مقام ارمنستانی، جنگنده اف-۱۶ ارتش ترکیه از پایگاه هوایی شهر گنجه در جمهوری آذربایجان برخاسته و هم‌زمان با حمایت هوایی از هواپیما‌های بدون سرنشین جمهوری آذربایجان در حمله به شهرک‌های وردنیس، متنس ماسریک و سوتک در ارمنستان، یک فروند جنگنده سوخو-۲۵ نیروی هوایی ارمنستان را نیز سرنگون کرده است.
کد خبر: ۱۰۰۵۹۵۴
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۷ 29 September 2020

ترکیه سرنگونی جنگنده سوخو-25 ارمنستان را تکذیب کرد

بین الملل تابناک: «شوشان استپانیان» مسئول رسانه‌ای وزارت دفاع ارمنستان روز سه‌شنبه اعلام کرد که جنگنده‌های اف-۱۶ ارتش ترکیه، یک فروند جنگنده سوخو-۲۵ نیروی هوایی ارمنستان را ساقط کرده و خلبان این جنگنده نیز کشته شده است.

به گفته این مقام ارمنستانی، جنگنده اف-۱۶ ارتش ترکیه از پایگاه هوایی شهر گنجه در جمهوری آذربایجان برخاسته و هم‌زمان با حمایت هوایی از هواپیما‌های بدون سرنشین جمهوری آذربایجان در حمله به شهرک‌های وردنیس، متنس ماسریک و سوتک در ارمنستان، یک فروند جنگنده سوخو-۲۵ نیروی هوایی ارمنستان را نیز سرنگون کرده است.

یک مقام ترکیه‌ای در گفت‌وگو با بلومبرگ ادعای ارمنستان مبنی بر سرنگونی یک فروند سوخو-۲۵ متعلق به نیروی هوایی ارمنستان توسط جنگنده اف-۱۶ ترکیه را رد کرد.

لازم به ذکر است بامداد یکشنبه اخباری مبنی بر وقوع درگیری بین ارمنستان و آذربایجان منتشر شد و دو طرف یکدیگر را به آغاز درگیری‌ها متهم کردند و دور جدیدی از تنش بین دو کشور ایجاد شد.

وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرد، نیروهای این کشور دو بالگرد و سه پهپاد آذربایجانی را در واکنش به حملات باکو به مناطق مسکونی ساقط کرده‌اند. وزارت دفاع ارمنستان همچنین اعلام «حالت جنگی» کرد و از تمامی نیروهای خود خواست تا در آماده‌باش کامل قرار گیرند.

«نیکل پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان در نشست اضطراری با نمایندگان پارلمان این کشور درباره درگیری نظامی با جمهوری آذربایجان اعلام کرد، ایروان ممکن است رسما استقلال جمهوری خودخوانده قره باغ کوهستانی (جمهوری آرتساخ) را به رسمیت بشناسد.

در واکنش به این اقدام ایروان، پارلمان آذربایجان نیز در مناطق درگیر حالت جنگی اعلام کرد. در همین حال، یک مقام محلی ارمنی در منطقه «قره‌باغ» از کشته شدن ۱۶ تن و زخمی شدن، ۱۰۰ تن از نیروهای خود در درگیر با نیروهای آذربایجان خبر داد. وزارت دفاع آذربایجان هم از آزادسازی چند «روستا و منطقه» در قره‌باغ کوهستانی خبر داد، ولی ارمنستان این خبر را تکذیب کرد.

واکنش و موضع ایران

پس از وقوع این درگیری، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در موضعی اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران از نزدیک و با نگرانی درگیری‌های نظامی بین جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان را دنبال می‌کند و ضمن دعوت طرفین به خویشتنداری، خواستار توقف فوری درگیری‌ها و آغاز گفت‌وگو بین دو کشور  است.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین آمادگی ایران برای استفاده از همه ظرفیت‌های خود به منظور برقراری آتش بس و آغاز گفت‌وگوها بین طرفین را اعلام کرد.

از سوی دیگر، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه نیز همچنین یکشنبه شب در توئیتی در این خصوص نوشت‌: ایران به دقت خشونت نگران کننده در ناگورنو-قره‌باغ را زیر نظر دارد. ما خواستار پایان فوری خصومت‌ها و آغاز گفتگو برای حل اختلافات هستیم. همسایگان ما اولویت ما هستند و آماده ارائه مساعی جمیله به منظور فراهم ساختن گفت‌وگوها هستیم. منطقه ما هم اکنون نیازمند صلح است.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو امروز (سه‌شنبه) انتشار و تکرار اخبار بی اساس در خصوص انتقال تسلیحات و یا نیروهای وابسته به گروه‌های تروریستی از خاک جمهوری اسلامی ایران به سمت ارمنستان را به شدت تکذیب کرد.

این سفارتخانه‌ همچنین از تلاش‌های برخی طرف‌های ثالث که برای هموار کردن اهداف درازمدت خود در جمهوری آذربایجان نیازمند تخریب وجهه ایران هستند، ابراز تأسف کرد.

در بیانیه سفارت ایران در باکو آمده است: مطابق بررسی‌ها و استعلامات به عمل آمده از نهادهای ذیربط رسمی جمهوری اسلامی ایران، هیچگونه سلاح و نفراتی که در فیلم‌های جعلی و مشکوک در شبکه‌های مجازی منتشر شده، صحت ندارد و هدف اصلی این شانتاژهای تبلیغاتی، تخریب مناسبات برادرانه و دوستانه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان است که البته موفق نخواهند شد.

پیش از این نیز سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ادعاهای رسانه‌ای مبنی بر ترانزیت سلاح و ادوات نظامی از مسیر خاک جمهوری اسلامی ایران به مقصد ارمنستان را تکذیب کرد و گفت: تردد کامیون و ترانزیت کالاهای متعارف غیرنظامی بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای همسایه، طبق معمول همواره برقرار بوده و کامیون‌های مورد اشاره نیز صرفا در همین چارچوب به فعالیت خود مشغول هستند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۱۸۱
انتشار یافته: ۳۷
اولین درگیری بین دو کشور بعد از فروپاشی شوروی ، دولت ایران از آذربایجان حمایت میکرد بطوری که به کشته شدگاه آذربایجانی در مطبوعات و رسانه های ایران به عنوان شهید نام برده می شد از همین مرز آستارا دارو و سایر کمک های انساندوستانه به جمهوری اذربایجان ارسال میشد . اما چند سال بعد رابطه ایران و آذربایجان شکرآب شد و دولت ما به ارمنی ها نزدیک شد تا همین الان . ببینید ما از همان موقع دیپلماسی داغونی داشتیم . و جالبه که پیشنهاد میانجیگری هم واسه دو تا دولت میفرستیم.
سعی کنید طرف حق را بگیرید. به قطعنامه های سازمان ملل رجوع کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
کشتار ارامنه
قره.باغ
کاش فیلمها رو میدید بعد تکذیب میکرد
همش زیر سر اردوغان و ترکیه هست این جنگ ترکیه تروریست حامی داعش
در حال مشاهده تکرار تاریخ هستیم یعنی:
--کشتار ارامنه به دست تورک ها---

متاسفم به عنوان یک ایرانی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
کشتار مجدد ارامنه
تورکیه با حمایت داعش و النصره میخاد یک باره دیگه ارامنه را به خون بکشه
جایی مانده که اردوغان سرک نکشیده باشد؟ چند سال پیش می گفتند سیاست تنش صفر با همسایگان! کشور ترکیه با تمام همسایگان خود تنش دارد و حتی یک متحد نزدیک ندارد، و این ریشه در تفکرات غلط حاکم بر کل جامعه ترکیه است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
تفکرات فاشیسم اردوغان و داعش
روسیه چرا نمیاد از هم پیمانش دفاع کنه؟ این آخر و عاقبت ما هم هست که به روسیه تکیه دادیم و کیفوریم که ابرقدرت پشت ماست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
یک سوال که جواب ندارم
ارمنستان به خاطر صد هزار نفر ارمنی ساکن قره باغ کوهستانی حدود ششصد هزار نفر آذربایجان ی رو از قره باغ و شهرستان های اطراف اخراج کرده و حدود ۲۰ درصد خاک آذربایجان الان در اشغال ارمنستان هست آیا این چیزی جز قلدری ارمنستان را نشان می دهد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
تاریخ سازی مطلق
قره باغ خاک ارمنستانه
فقط تو عصر ارتباطات می تونم بگم خجالت بکشید، دروغ نگویید، به اسلام التزام داشته باشید.
صد ها فیلم از خیانتتان پخش شده است.
قاراباغ خاک اسلام است تمام مقام معظم رهبری
هر دو کشور جعلی هستن،مخصوصا آذربایجان.
ایران باید براساس ترکمتچای و گلستان که تموم شدن این دو شهر رو الحاق کنه به سرزمین.
جنگ ما این دو شهر هستن نه فلسطین و لبنان و سوریه و...
این مناطق ایرانی هستن.
سهم ما از خزر کم شد به خاطر این دو کشور جعلی.
اگر الحاق بشن میتونیم به اروپا دسترسی مستقیم پیدا کنیم و عضو اتحادیه های اروپایی بشیم.
باید ارمنستان با موشک اسکند درسی درست حسابی به دولت جعلی باکو بدهد تا بفهمند چشم دوختن به قسمتی از خاک ایران مساوی سقوط کامل آنها است.
یاشاسین تورکیه.
شرم بر روسیه

ننگ بر اردوغان

خاک تو سر انگلیس
ازوقتی که شوروی سابق متلاشی شد وکشور اذربایجان مستقل شد از همان روزهای اول تمام امکانات زندگی از خورد خوراک گرفته تا انرژی توسط ایران تامین میشد گاهی اوقات حتی کمک های غذایی رایگان میکردیم ولی درمورد مناقشه قره باغ خوب عمل نکردیم ترکها با زبا بازی اذربایجان را به طرف خود کشیدند درحالی که بازارهای ارمنستان پر است از اجناس ترکیه ما دنبال ایدولوژی رفتیم ولی به بن بست برخوردیم
ارمنستان نقشه منطقه را عوض می کنه شک نکن دست بالای دست بسیار است و قین آخر نصیب خان می شه
صهیونیست ها باید بیایند پیش ارامنه درس پروپاگاندا و جنگ تبلیغاتی یاد بگیرند
دیروز با آزادی شهر تاریخی فضولی، پس از بیست و هفت سال اسارت در دستان اشغالگران ارمنی، خاطره‌ی شیرینی از ده سالگی‌ام تداعی شد:
خرمشهر، شهر خون آزاد شد
درود و سلام بر شهیدان راه وطن
ایران امروز بهترین کشور دنیاست.از نظر مدیریت،تکنولوژی و صنعت عالی،عدالت اجتماعی با نمره ۱۹.۹۹ و همچنین با داشتن مسئولین خداشناس و نماز خوان در استانه یک تحول بنیادین هستیم.همچنین تابناک که جزئ وزینترین و آزادترین و راستگوترین روزنامه هست خود یک افتخار برای کشور هست.
خلاصه با این همه خوشبختی و آزادی واقعا بال دراوردم.و البته با بالهای که دراوردم متاسفانه منو اورد کانادا!
اینجا اصلا خوب نیست.آزادی نیست.فقر ببداد میکنه.همه نژاد پرستند.پلیس هی میگه بدو برو کشورت.انتخابات فرمایشی هست.یعنی چند نفر انتخاب میکنه مردم بدبخت هم رای میدند تا ی بیسواد بشه نخست وزیر.همین جاستین ترودو الان با چند کلاس درس شده نخست وزیر.
طرف ثالث منظور ترکیه هستش که اهداف دراز مدت در جمهوری آذربایجان دارد؟؟
اگه غیر این باشه تعجب میکنیم.
ایران باید طبق قطع‌نامه‌های شورای امنیت طرف حق بگیره. ارمنستان (روسیه) خاک آذربایجان اشغال کرده و هرچه سریع‌تر باید خاک آذربایجان تخلیه بکنه. روسیه فکر میکنه با فتنه کردن، می‌تونه خودش تو منطقه قفقاز حفظ بکنه. ولی الان صبر مردم جمهوری آذربایجان و مردم آذربایجان ایران لبریز شده و روسیه باید هرچه سریع‌تر قره‌باغ ترک بکنه.

امروز قره‌باغ معیار تشخیص دوست از دشمن برای ما ترک‌های ایران هست، هر کسی دوست ماست طرف حق بگیره و در غیر این‌صورت برای ما دشمن به حساب میاد.

ارمنستان فقیر کجا و آذربایجان ثروتمند کجا؟؟؟؟؟ ارمنستان پتانسیل جنگ با آذربایجان نداره، دارن خودشون فدای زیاده‌خواهی‌های روسیه می‌کنند.

مقامات کشور ما هم با علم بر اینکه این فتنه روسیه هست، تا حالا هیچ موضع آشکاری نگرفتن و فقط طرفین دعوت به مذاکره می‌کنند. اگه ایران خرمشهر و آبادان تو جنگ از دست می‌داد، حاضر بود اونارو با مذاکره برگردونه یا اصلا عراق اینارو با مذاکره به ایران برمی‌گردوند؟؟؟؟؟؟
اصلا شیعه بودن و برادر دینی بودن آذربایجان بزاریم کنار، از بعد انسانی به مسئله نگاه کنیم، انسانیت میگه ما باید طرف حق بگیریم. آذربایجان امروز با نوای حسین و ابولفضل شهدای خودش دفن کرد، ولی خبری از حمایت بزرگترین کشور شیعه جهان نیست!!!!!!!!!!!!
عربستان وهابی از آذربایجان شیعه حمایت کرد ولی ایران شیعه فعلا طرفین دعوت به مذاکره می‌کنه‌. آیا مکتب ما مکتب امام حسین؟؟؟؟؟؟؟؟
یعنی واقعا امکان دارد تا ما آذربایجان مسلمان شیعه را رها کرده
و طرف ارمنستان مسیحی را میگیریم ؟؟؟!!!!
واقعا که دنیای سیاست بسیار عجیب و غریب است !!!!
بسیار درد آور است که دو ملت آذربایجان و ارمنستان که زمانی هموطن ما بودند اکنون به دشمن هم تبدیل شوند.همیشه هستندکشورهایی که برای منافع خود روی آتش جنگ بنزین بریزند.ودست آخر که دوکشور خسته از جنگ روی میز مذاکره نشستند تازه طلبکاران وارد کار شده خواهان سهم خواهی میشوند.زمانی شیعیان و سنی ها در سوریه مثل برادر و در کنار هم زندگی میکردند.اما چه شد که همین برادران خون همدیگر را در شیشه میریختند و به مال و ناموس هم تجاوز می کردند.آیا آن زخم التیام می یابد؟ ما خودمان از جنگ و نتایج آن خاطرات بدی داریم.ما آذری های ایران و دوستان ارامنه ایرانی باید پویش جهانی صلح آری جنگ نه راه بیاندازیم.تا مسئله برادران مان از طریق سازمان ملل حل شود.نه چند کشور ذینفع.
جنگ جهانی سوم داره شروع میشه
خب فیلم از مناطق آزاد شده موجوده. ارمنستان چیرو تکذیب می کنه؟ مجری تلویزیونی ارمنستان در حالیکه اسامی به هلاکت رسیده های امنی را می خواند داشت گریه می کرد و یک روز قبلش مجری اذربایجانی از اعلام خبر مناطق آزاد ده اشک شوق می ریخت. ان شالله به زودی از خان کندی صدای اذان را دوباره خواهیم شنید.
زنده باد ارمنستان
من سخنان ایران را مبنی بر عدم ارسال سلاح باور میکنم. امیدوارم خود وزارت خارجه ایران نیز باور کند. هر چند باورش ممکن نیست. ارسال سلاح به کشور غیر مسلمان و متجاوز. شرم آور است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
در مورد حمایت باکو از اسراییل هم بگو دیگه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
نه به کشتار ارامنه
واقعاً ترکیه زده هکر جان....موضع ماچیست؟
زنده باد ارمنستان عزیز وتمام ارامنه دوست داشتنی
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر