احتمال آغاز عملیات نجات بازار سهام

از نگاه خیلی از کارشناسان اگر امروز شاخص کل به زیر محدوده حمایتی یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی سقوط کند، سهامداران روزهای سخت‌تری خواهند داشت. به همین دلیل امروز خیلی ها به حمایت حقوقی‌ها امیدوارند.
کد خبر: ۱۰۰۵۸۱۲
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۵ 29 September 2020

به گزارش بورس تابناک، شاخص کل بورس روز گذشته با شکستن کف حمایتی یک میلیون و ۵۵۰ هزار واحدی، به کمترین سطح از ۹ تیرماه نزول کرد. عقبگرد ۲۷ درصدی نماگر سهام از اوج ۱۹ مرداد در حالی رقم خورد که روز گذشته مجموع ارزش معاملات خرد سهام به کمتر از ۴ هزار میلیارد تومان رسید؛ اما حدود ۴برابر این رقم در صف‌های فروش قفل شده بود.

شاخص کل بورس تهران روز گذشته پس از حدود ۴۰ روز نوسان بالای سطح یک میلیون و ۵۵۰ هزار واحدی در نهایت به زیر این سطح افت کرد. دنیای اقتصاد با این مقدمه‌ها امروز هشدار داده که در صورت تثبیت نماگر یاد شده زیر این سطح می‌توان انتظار ریزش بیشتر در این نماگر را داشت.

ایمان رئیسی، کارشناس بازار سرمایه نیز در پیش‌بینی بورس امروز هشتم مهر ماه گفته است: شاخص کل به محدوده حمایتی یک میلیون و 500 هزار واحدی رسیده است و به همین دلیل می‌توان گفت الان وقت مداخله حقوقی‌ها در بازار است. امیدوارم بازار امروز از سمت حقوقی‌ها جمع شود. اما از طرفی نیز به دلیل حجم بالای عرضه، جمع کردن صف‌های فروش برای حقوقی‌ها هم کار بسیار دشواری است. اگر بازار امروز مجددا منفی و نزولی باشد، بازگرداندن شاخص به مدار صعودی کمی دشوار می‌شود. هرچند به نظر می‌رسد که جمع کردن بازار فردا نیز کار دشواری برای حقوقی‌ها باشد.

امید به احیای بورس در حالیست که در چند وقت اخیر تصمیمات مکرر نه‌تنها نقش مثبت در بازگشت شاخص داشتند بلکه به نزولی بودن شاخص دامن زدند.

10 اتفاقی که باعث سقوط شاخص شد

تغییر ساعت معاملاتی، تغییرات چندباره در سقف سرمایه‌گذاری صندوق‌های درآمد ثابت، خرید دستوری حقوقی‌ها و ممانعت از فروش سهام این گروه از بازیگران سهام، ممنوعیت معاملات الگوریتمی، ممنوعیت نوسان‌گیری روزانه، تزریق یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به بازار، لغو ممنوعیت سرمایه‌گذاری بانک‌ها در بورس را بگذارید در کنار کشمکش وزارت اقتصاد و نفت بر سر عرضه پالایش یکم، اظهارنظرهای غیرکارشناسانه بهارستان‌نشینان و جنجال‌آفرینی آنان برای طرح مالیات بر عایدی بازار سرمایه و اخبار تایید نشده درباره عرضه نفت در بورس؛ همه اینها تصمیم‌های خلق‌الساعه‌ای است که پشت درب‌های بسته گرفته شد تا آرامش به بازار سرمایه بازگردد اما نتیجه‌ای جز سرگردانی و بی‌اعتمادی فعالان تالار شیشه‌ای و تصمیم آنان برای خروج از این آشفته بازار نداشت.

با وجود این اتفاقاتی که دنیای اقتصاد امروز به عنوان عواملی سقوط شاخص بورس از آنها یاد کرده اما همچنان به نظر می‌رسد فعالان بازار سهام چشم امید به احیای این بازار دارند.

روز گذشته نیز وزیر اقتصاد بار دیگر به حمایت از بازار سهام اشاره کرد و گفت که دولت برای تلاش رونق اقتصادی با محوریت بازار سهام در تلاش است. اما آیا روند بورس بالاخره برمی‌گردد؟

 

منبع:تجارت‌نیوز

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر