هفته قرمز بازارهای جهانی

هفته گذشته بازار جهانی با افت شدید نفت و طلا و فلزات مواجه شد. شاخص‌های سهام آمریکا نیز در هفته گذشته مجددا به اصلاح قیمتی خود ادامه دادند در حالی که، دلار آمریکا در مقابل تمامی ارزها تقویت شد و شاخص دلار تا محدود ۹۴.۶ واحد پیشروی کرد.
کد خبر: ۱۰۰۵۴۴۷
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۷ 27 September 2020

به گزارش بورس تابناک، به گفته کارشناسان افزایش ارزش دلار همواره مانعی در برابر قیمت کالاها بوده است، از این رو هفته گذشته شاهد ریزش ۴.۶ درصدی طلای جهانی، در کنار اصلاح ۴.۳ درصدی مس، ۳.۹ درصدی سرب، ۶.۷ درصدی روی و ۱.۹ درصد آلومینیوم بودیم. نفت نیز تحت تاثیر رشد ارزش دلار و نگرانی از تداوم کاهش تقاضا افت ۲.۹ درصدی را ثبت کرد.

 

نفت گرفتار طوفان و کرونا

همانطور که اشاره شد صنعت نفت بعد از اینکه به دلیل طوفان در خلیج مکزیک، حمایت شد، در هفته‌ای که گذشت با افت قیمت مواجه شد و به سطوح پایین‌تر از ۴۲ دلار در هر بشکه سقوط کرد. این صنعت به دلیل بالا رفتن آمار مبتلایان به کرونا و برآوردهای سازمان‌های بین‌المللی مبنی بر افت تقاضا، با چالش جدی ضعف تقاضا مواجه است. در این میان طی هفته گذشته، رشد دلار مانعی در مقابل قیمت کالاها از جمله نفت شد. داده‌های حوزه نفت آمریکا در هفته گذشته، حاکی از افت کمتر از انتظار ذخایر نفت آمریکا و افزایش تعداد دکل‌های نفتی آمریکا دارد که می‌تواند نشان از افزایش تولید در آینده باشد. در این میان گزارش هفته گذشته رویترز، صادراتی نفتی ایران را بین ۴۰۰ هزار تا ۱.۵ میلیون بشکه برآورد کرد که باید منتظر ماند تا تاثیر این خبر را در بازگشایی این هفته بازارهای جهانی رصد کرد.

 

نگاه طلا به شاخص دلار

در هفته گذشته، رشد شاخص دلار، منجر به افت ۴.۶ درصدی قیمت طلا شد. با توجه به انتظار رشد بیشتر ارزش دلار، پیش‌بینی می‌شود قیمت طلا، ریزش بیشتری را ثبت کند ولی مسائل بنیادی و شرایط اقتصاد جهانی به نفع قیمت طلا است و روند بلندمدت طلا صعودی دیده می‌شود. ابهامات در رابطه با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز عامل دیگری برای حمایت از قیمت دارایی‌های امن است.

 

فلزاتی به رنگ سرخ

در بازار فلزات، قیمت مس در روز جمعه به پایین‌ترین سطح یک ماهه خود رسید و در حال ثبت اولین زیان هفتگی خود از ابتدای ماه آگوست تاکنون است. تحلیلگران ANZ معتقدند دلیل اصلی کاهش قیمت مس در هفته اخیر آمار افزایشی موجودی‌های مس در بورس شانگهای است که می‌تواند نشانه‌ای از کاهش تقاضا به حساب بیاید. در آخرین روز معاملاتی بازار جهانی، مس در بازار فلزات لندن در قیمت ۶ هزار و ۵۵۵ دلار بسته شد که نشان دهنده افت ۴.۳ درصدی در مقیاس هفتگی داشت. آن گونه که از شواهد برمی‌آید، قیمت قلع قرار است سال آینده زیر سایه بهبود تقاضا برای کالاهای برقی و رشد صنعتی افزایش یابد. آلومینیوم، سرب و روی نیز شرایط مشابهی را تجربه کردند و با افت مواجه شدند.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر