بازدید 108102

نامه ۱۲۰ پزشک فوق تخصص به ریاست جمهوری

۱۲۰ پزشک متخصص در راستای مشکلات پیش آمده در تامین انسولین و نوار تست قند خون و در راستای حمایت از حقوق مبتلایان به دیابت، به رئیس جمهور نامه نوشتند و رئیس جمهور نیز پاسخ داد.
کد خبر: ۱۰۰۵۱۹۹
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۰ 26 September 2020

به گزارش تابناک به نقل از مهر، در نامه پزشکان متخصص به رئیس جمهور آمده است: «احتراماً به استحضار می‌رساند در ایران بیش از ۵ میلیون نفر به بیماری دیابت مبتلا هستند که از این تعداد بیش از ۶۰۰ هزار نفر نیازمند تزریق روزانه انسولین و بیش از آن، اندازه‌گیری قند خون با نوارهای تست قند در منزل جهت تنظیم میزان انسولین و پیشگیری از افت قندهای مکرر و مرگبار می‌باشند. فراهم نبودن هر یک از این دو (نوار اندازه‌گیری قند و انسولین)، بیماران را در کوتاه مدت با خطر جدی افت قند خون، کاهش سطح هوشیاری و خطر مرگ و در بلند مدت، با عوارضی چون قطع عضو، سکته قلبی و مغزی و آسیب به کلیه‌ها مواجه خواهد ساخت. خاطر نشان می‌کنیم که این گروه، در صورت ابتلا به کرونا در خطر بسیار بالاتر مرگ قرار دارند و در بحران کرونا، توجه به بیماران دیابتی ضرورت ویژه دارد.

متاسفانه در ماه‌های اخیر، بیماران در سراسر کشور با مشکلات عدیده در دسترسی به این دو نیاز حیاتی (که ضرورت تامین آنها توسط سازمان جهانی بهداشت تاکید شده است) روبرو می‌باشند. علیرغم اطلاع رسانی و مکاتبات مکرر انجمن‌های دیابت کشور با مقامات مسئول در بانک مرکزی و وزارت محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص کمبود جدی این دو کالا، متاسفانه نه تنها بهبودی حاصل نگردیده است بلکه به نظر می‌رسد حساسیت موضوع به نحو موثری برای مقامات ارشد کشور تبیین نشده است تا راهکاری مناسب برای حل این معضل بیاندیشند. بررسی‌های انجام شده جهت تبیین آسیب شناسی مشکل فعلی، پس از مذاکره با شرکت‌های تولیدکننده، واردکننده و سازمان‌های مرتبط، نشانگر عدم تخصیص ارز کافی برای واردات انسولین و نوار تست قند خون می‌باشد. علیرغم اظهارات مسئولین محترم سازمان غذا و دارو، بنا بر اطلاعات موثق و کارشناسی شده، میزان تولید داخلی فعلی این محصولات، به هیچ عنوان پاسخگوی نیاز بیماران نیست.

پزشکان امضا کننده این نامه، همه روزه شاهد نگرانی پدران و مادرانی هستند که ناتوان از تامین انسولین و نوار تست قند برای کودکان مبتلا به دیابتشان می‌باشند و یا افراد مسنی که برای پیدا کردن این اقلام، ناچارند داروخانه‌های بسیاری را در این شرایط پر خطر وجود کرونا جستجو کنند، لذا با توجه به شرایط موجود، ما نگران و ناتوان از پاسخگویی به این عزیزانمان هستیم.

ما اعتقاد راسخ داریم که دولت از توانمندی لازم جهت تامین انسولین مورد نیاز مبتلایان برخوردار بوده، ولی در نگاه دولتمردان حساسیت تامین انسولین به عنوان یک داروی مطلقاً ضروری، بخوبی حس نمی‌شود.

با آگاهی کامل از مشکلات اقتصادی و تنگناهای تامین ارز ناشی از تحریم‌های غیر منطقی و غیر عادلانه و تبعات آن بر نظام سلامت کشور، از جنابعالی استدعا داریم که شخصاً با صدور دستور ویژه و فوری به مقامات ذیربط در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و بانک مرکزی، در جهت تأمین ارز و توزیع کافی این دو کالای اساسی، اوامر مقتضی را صادر فرمائید.

بی شک تداوم وضع بحرانی فعلی، می‌تواند سلامتی عده زیادی از شهروندان مبتلا به دیابت را به خطر افکنده و صدمات ناشی از آن را غیر قابل جبران نماید و افزون بر آن دستاوردهای طرح تحول سلامت را که از افتخارات دولت جنابعالی می‌باشد، به مخاطره بیندازد.»

رئیس جمهور نیز دو روز پس از وصول نامه در نامه‌ای آنی و فوری خطاب به دکتر نمکی وزیر بهداشت دستور بررسی و اقدام فوری را صادر کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۲۸
یعنی در این ۴۱ سال واقعا چه کردید؟ هنوز انسولین و نوار تست قند وارد میکنید؟ زبونتون هم درازه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
داشتیم موشک میساختیم تا اسرائیل را بزنیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
این بیماران نیاز به دارو دارند سریعتر ... جان مردم کشورمان در خطر است ...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
نه عزیزم مثل موشک دست خدمت گزاران واقعی این کشور نبود تا بی نیاز بشیم.
وارداتش دست آقازاده ها بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
موشک رهبر ساخت وگرنه هرچی پیشرفت کار رهبر دولت همیشه درانتظار بازگشایی گره ها به آمریکا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
چوب بستنی و سوزن ته گرد رو هم می گفتن وارد می کنیم چه برسه به این چیزا
فقط ادعا و ادعا و شعار
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
خوب رانت وارد کردن این چیزها میچریه به تولیدشون
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
توفکر گسترش شیعه درجهان بودیم یادمون رفت شیعه های خودمون دارن میمیرن
ناشناس
| Romania |
۲۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
یعنی وزیر ترتیب اثر نداده یا هنوز متوجه نیست و باید پزشکان به مافوقش نامه بنویسند؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
داشتیم شعار مرگ بر امریکا میدادیم حواسمون نبود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
هم انسولین ایرانی با نام تجاری بازالین و هم دستگاه تست قند خون ایرانی به نام آوان تولید شده است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
ناشناس 17:56 اونی که موشک می ساخت کارش رو درست انجام داده
ولی یکسری دلال و دولتی ها هستن که نفعشون تو واردات است و نمی گذارن تولید رونق بگیره
امین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
نه بابا داشتیم اقازاده رو با پول مردم تو خارج برا خدمت اماده میکردیم
علی برکت الله
مشکل حل شد ....چون رییس جمهوربه وزیر بهداشت دستور دادند ...ایشان هم لابد دوباره دلنوشته ای .یادداشتی در فضای مجازی منتشر خواهند کردواز عدم تخصیص ارز شکوه خواهند نمود..
چرا از اورانیوم غنی شده استفاده نمی کنید!
مرگ بر آمزیکا و غیره اجازه نمی داد خوب
متاسفانه علیرغم تحریم های آمریکا و اعلام بی تاثیر بودن تحریم توسط مسولان آیا کسی بفکر جان ملت هست دولتمردان که داد میزنند مردم مشکلی ندارند، دستور جناب روحانی چه مشکلی حل میکند وزیر بهداشت با توجه گرفتن مجوز دریافت مبلغی ناچیز از صندوق توسعه ملی جهت درمان کرونا اعلام کرده که این ارز را دریافت نکرده است پس نتیجه میگیریم که اگر آن مبلغ را گرفت جهت انسولین هم امیدی هست اما فکر نکنم هیچ کاری انجام شود و اگر هم قرار باشد ارزی تامین شود ماهها شاید هم سالها زمان ببرد و به دولت بعد واگذار شود ،چون دولت کاری ندارد نمونه آن در قیمت ارز ،قیمت سکه قیمت مرغ مسکن تخم مرغ ،خودرو غیره....کدوم را باید نام ببریم که دولت کاری کرده باشدپس باری به هر جهت شده اقتصاد بی سرو سامان کشور متاسفانه این نامه‌ها بی فایده هست چون گوش شنوایی از طرف دولت نیست اله برکت الله
مشغول اصلاح بشریت بودیم از مردم خودمون غافل شدیم
همین بود میگفتید امریکا هیچ غلطی نمیتونه بکنه ؟
با جون مردم بازی نکنید این شوخی بردار نیست نمیتونید مدیریت کنید خوش اومدید
دستگاه گلوکومتر ده سال پیش طراحی و مدل اولیه ان ساخته شد ولی بدلیل عدم حمایت تولید انبوه نشد و دانشجویانی که در طراحی دست داشتند به هلند رفتند. همچنین هورمون انسولین هم دچار همین افت شد
مردم مظلوم ایران
دمت گرم عجب حرف قشنگی
اونی که داشت موشک می ساخت، کارش رو درست انجام داد. این جماعت مثلا پزشک و مهندس-پزشک و ... چطور یه نوار تست نساختن!!!
درميان ويزيت هاي يك دقيقه اي سربرآوردندوقبل ازگرفتن حق ويزيتهاي بيش ازمبلغ تعرفه ناگهان چنين افاضات فرمودند!!!!
فقط دنبال موشک سازی و مسائل هسته ای خود و تقویت قوای نظامی و تهدید منطقه و دنیا بودیم(مثل کره شمالی) ..
برای رفاه و آرامش و آسایش مردم و پیشرفت واقعی کشور و تضمین آینده ایران و فرزندانمان و تعامل با دیگر کشورهای مترقی و پیشرفته کوچکترین کاری نکردیم متاسفانه!!!!!!
آیندگان و تاریخ و فرزندانمان به خوبی قضاوت خواهند کرد
سلام از مسئولان محترم کشور تقلاضا دارم به فکر واردات داروهای بیماران صعب العلاج ولاعلاج باشند مثل ایکتیوز پسوریازیس پروانه ای درماتیت اگزما ودیگر بیماریهای پوستی
با تشکر از پزشکان دلسوز کشورمان و قدر دان همه زحمات آنها هستیم ولی چرا باید ما این وسایل رو از خارج کشور وارد کنیم!!؟؟واقعا تو این چهل چه کارهایی در داخل شده ،ما که همش وابسته به خارج از کشور هستیم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر