بازدید 13623
۲

ترامپ با چه ترفندی بحرین و امارات را فریب داد؟

کارشناس مسائل بین الملل در گفتگویی عادی سازی توافق امارات و بحرین با اسرائیل را یک بازی رسانه ای و تبلیغی برای ترامپ دانست و اظهار داشت که رئیس جمهور آمریکا در این راه دو کشور عربی را تطمیع کرد.
کد خبر: ۱۰۰۴۱۵۶
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۰ 21 September 2020


به گزارش  تابناک به نقل از خبرآنلاین، نصرت الله تاجیک گفت: این اتفاقی که در حال رخ دادن است، بیشتر به یک بازی رسانه ای و تبلیغی برای ترامپ می ماند. مسائل خاورمیانه چند بعدی و پیچیده است که صرفا با توافق دو یا حتی چند کشور تغییر عمده ای در مسائل منطقه اتفاق نخواهد افتاد. مساله اصلی این است که سرزمین یک ملت غصب شده و این ملتی است که هویتش به این سرزمین تاریخی که ریشه در دین آنها دارد گره خورده و لذا علاوه بر موقعیت ژئوپلیتیکی عمق استراتژیک تاریخی نیز دارد و اینطور نیست که با یک توافق آنهم با اهداف سیاسی و استفاده ابزاری این مشکل مهم حل شود.

وی اضافه کرد: ترامپ با تطمیع و تهدید کشورهای عربی را به این سمت سوق دهد که با اسراییل توافق کنند تا او بتواند از این موضوع به عنوان دستاوردی در سیاست خارجی خود استفاده کند. او ضعیف ترین حلقه را انتخاب کرده تا با فشار آوردن ، دستاوردی برای خود بسازد. ترامپ سیاست خارجی موفقی نداشته و در داخل هم مشکلاتی دارد.

تاجیک افزود: تیم ترامپ امارات و بحرین را وادار به توافق کرد. مثلا امارات را با سراب اف 35 فریفت که بعد مشخص شد چنین خبری نیست و نتانیاهو نپذیرفت. در مورد بحرین هم وعده داد که پایگاه خود را در این کشور حفظ می کند. جوی که راه افتاده چند روزی در صدر خبرها قرار می گیرد و بعد وقتی ترامپ استفاده تبلیغاتی خود را کرد، رها می شود و نه بحرین و نه امارات دیگر ارزشی که الان به آن پرداخته میشود برای واشنگتن ندارند.

وی تصریح کرد: وزن این کشورها نیز در خاورمیانه پایین است. مثل عربستان و اردن و مصر نیستند و به همین دلیل به راحتی مورد سوء استفاده قرار گرفتند. به نظر من ما نباید این موضوع را طوری ببینیم که خطری برای امنیت ملی کشورمان است. اینطور نیست. این یک اتفاق زودگذر است و هیچ جریان سازی در خاورمیانه به وجود نخواهد آورد. اگر ترامپ برنده شود بعید است دیگر موضوع را پیگیری کند و اگر دموکرات ها برنده شوند که دیگر وضعیت به کلی عوض می شود.

وی همچنین تاکید کرد: برنده اصلی در کوتاه مدت صهیونیست ها و شخص نتانیاهو است که اوضاع بغرنجی در داخل دارد! اما واقعیت این است که فلسطینی ها با ناامید شدن از احقاق حقوق خود طریق گفتگو و مذاکره، به سمت احقاق حقوق از راه مبارزه می روند. اینکه حرکت دو کشور کوچک عربی مورد حمایت کشورهای اساسی در منطقه قرار نگرفت هم نشان می دهد که این پیروزی مقطعی خواهد بود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۲
آره آمریکا فریبشان داد !!! فقط ما خوبین هیچ کشور دیگه ای کارشناس کاربلد نداره که منافع کشور خودشو تشخیص بده بفهمن گول خوردن ولی کارشناس ما ازینجا تشخیص میده !
نگران نباشید یک هفته قبل از انتخابات آمریکا عربستان هم با اسراییل توافق میکنه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر