بازدید 3437

ظرفیت درآمدزایی 100 میلیون دلاری صنعت بازی‌سازی در ایران

دومین رویداد کژوال کمپ که از بیست و دوم شهریورماه آغاز شده است، قصد دارد با حضور بازی‌سازان و دانشجویان علاقمند به تولید بازی، گامی اثرگذار در جهت ارتقای صنعت بازی موبایلی بردارد.
کد خبر: ۱۰۰۴۱۳۳
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۱ 21 September 2020

ظرفیت درآمدزایی 100 میلیون دلاری صنعت بازی‌سازی در ایران

دومین رویداد کژوال کمپ که از بیست و دوم شهریورماه آغاز شده است، قصد دارد با حضور بازی‌سازان و دانشجویان علاقمند به تولید بازی، گامی اثرگذار در جهت ارتقای صنعت بازی موبایلی بردارد.

برای ثبت نام برای شرکت در رقابت‌ها و دریافت اطلاعات بیشتر به casualcamp.ir مراجعه کنید.

به گزارش تابناک؛ در سال های اخیر یکی از صنایعی که با داشتن پتانسیل قابل توجه، نیازمنده همراهی و توجه ویژه مسئولان است، صنعت بازیسازی در ایران است که به گفته امین امیرشریفی، مدیرعامل بازار، این صنعت می تواند باید حدود 100 میلیون دلار در سال درآمد داشته باشد اما در حال حاضر فقط یک دهم این عدد، محقق شده است. وی معتقد است این بازار میتواند رشد ده برابری داشته باشد.

حمایت و توجه ویژه مسئولان امر به این صنعت کارآمد، می تواند در کنار توسعه و درآمدزایی به ایجاد اشتغال برای جوانان منجر شود.

در سطح جهانی نیز، تا سال 2022، صنعت بازی‌های موبایلی 41 درصد از درآمد 196 میلیارد دلاری صنعت بازی در جهان را به خود اختصاص میدهد.

مدیرعامل بازار با اشاره به فعالیت حدود ۱۸ هزار بازی در کافه‌بازار افزود: این رقم در مقایسه با گذشته افت ۴۲ درصدی را نشان میدهد، این درحالی است که در همان سال نصب فعال بازیها حدود ۸۳ میلیون بوده که افزایشی ۱۵ درصدی را نشان میدهد. همچنین در زمینه درآمد 69 میلیارد تومان درآمد خالص نصیب صنعت بازی شده است. طبق این گزارش یک میلیون خریدار بیش از ۶ میلیون بار از هفت هزار و هفتصد بازی فروشنده، خرید موفق داشتند. آمار ۷.۷ هزار بازی فروشنده کاهش ۲۵ درصدی را در مقایسه با سال گذشته نشان میدهد.

او با تاکید بر این موضوع که از سال 90 تا 98 رشدی که در سمت تقاضا وجود دارد در سمت عرضه تجربه نکردیم، اظهار داشت که عرضه و تقاضای بازی در بازار ایران تناسبی ندارد. در این خصوص «آمارها نشان میدهد که سمت تقاضا با رشد و سمت عرضه با افت مواجه هستیم که این موارد دلایل مختلفی دارد و ما سعی میکنیم دلایل را شناسایی و برطرف کنیم. درواقع بازار بازی در ایران صنعت کم رقابت و پرتقاضایی است؛ اما عرضه کم و محدود است.

وی افزود: درصد توسعه‌دهندگان بازار هم تولیدکننده بازی هستند که ۳۶ درصد درآمد توسعه‌دهندگان را شکل میدهند. درآمد خالص توسعه‌دهندگان ۱۸۹ میلیارد ریال است که از این تعداد ۶۹ میلیارد ریال متعلق به توسعه دهندگان بازی است.» او اعتقاد دارد که رقابتی نبودن صنعت بازی موبایل در حال حاضر، فرصتی است تا هر بازی جدید درآمد و کاربران جدیدی را داشته باشد.

چرا بازی‌ها در بازار ایران فرصت به حساب می‌آیند

«در چند سال گذشته دستگاه‌های هوشمند با ویژگی‌های جدیدی که دارند به راحتی در دسترس هستند. همچنین مشتریان بازی وفادار و سودآور هستند. براساس آمار ارزش طول عمر مشتریان بازی‌ها ۱/۸۹ برابر برنامه‌ها است. سومین مورد جستجوی پر تعداد بازی‌ها در مقایسه با برنامه‌ها در کافه بازار است که طبق آمار بیشترین جستجوی کلمه در ماه در کافه بازار کلمه «بازی» پرتکرار است. آخرین مورد هم این است که مردم در همه شرایط به خصوص در شرایط شیوع ویروس کرونا در حال بازی هستند. در نهایت صنعت بازی از نظر عرضه و تقاضا صنعت جذابی به شمار میآید.»

نشر بازی‌ها خارجی مفید است؟

امین امیرشریفی معتقد است با وجود انتقادهایی که به نشر بازی‌های خارجی وجود دارد اما انتشار این بازی‌ها در فروش کل بازی‌های کمک زیادی کرده است. استاانتشارو می‌گويد بازی‌های خارجی سهمی از کل بازار را نخواهد گرفت اما باعث میشود تا کاربران به سایر بازی‌ها توجه بیشتری کنند.

نیروی انسانی، معضل جدی در بازی‌سازی

او در انتهای صحبت‌های خود به بحث نیروی انسانی در این حوزه اشاره و تاکید کرد که بخش نیروی انسانی را باید از لحاظ مهارت‌ها آموزش‌های لازم را ببینند. او در این‌باره میگوید: «در صحبتی که با اکثر بازیسازان داشتیم، نیروی انسانی معضل جدی است. باید روی رشد نیروی انسانی تمرکز لازم را داشته باشیم و آموزش خوبی عرضه کنیم. بخشی از این موضوع انگیزه است و کژوال کمپ هم همین وظیفه را به عهده دارد و میخواهد با حمایت خود از بازیسازان به آنها انگیزه دهد.»

به گفته مدیرعامل کافه بازار این پلتفرم قصد دارد روی پروژه‌هایی که پتانسیل دارند سرمایه‌گذاری کند.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان