بازدید 11062
۵
معاون علمی رییس جمهور:

وابستگی کشور در حوزه "کشاورزی" بالا است

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به وابستگی بسیار کشور در حوزه کشاورزی گفت: برای قطع این وابستگی پروژه‌های بزرگی در دستور کار داریم.
کد خبر: ۱۰۰۳۷۱۹
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۷ 19 September 2020
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، دکتر سورنا ستاری در جلسه اقتصاد دانش بنیان و جهش تولید استان کرمانشاه که عصر امروز (۲۹ شهریور) در محل سالن شهدای دولت استانداری کرمانشاه برگزار شد، با تاکید بر لزوم تجاری سازی محصولات شرکت‌های دانش بنیان، گفت: زمانی از دل شرکت‌ها محصول بیرون می‌آید که سرمایه گذاری بخش خصوصی را داشته باشیم.

وی افزود: اگر سرمایه گذار بخش خصوصی نداشته باشیم و تلاشی در این حوزه نکنیم، قطعا از دل شرکت هایمان محصولی بیرون نمی‌آید.

ستاری تصریح کرد: تمام تلاش ما باید این باشد که آموزش‌های ما بازدهی اقتصادی داشته باشد، اگر ۱۲ سال دانش آموزی درس می‌خواند و بعد چندین سال در دانشگاه تحصیل می‌کند، باید بعد از طی این مدت شاهد بازدهی اقتصادی او باشیم، اما متاسفانه شاهد هستیم که همین فرد بعد از اتمام تحصیل به جای کارآفرینی منتظر است که دولت برای او شغل ایجاد کند و این امر نشان می‌دهد که سیستم آموزش ما دچار مشکل است.

وی با بیان اینکه برای فعالیت بخش خصوصی و کارآفرینان باید روی فرهنگ مدیران کار کنیم، گفت: در کشور ما مدیران با قوانین به دو شکل برخورد می‌کنند، قوانینی که می‌توانند با آن تسهیل گری کنند و قوانینی که می‌توانند با آن مانع تراشی کنند و باید این فرهنگ در مدیران ایجاد شود که هنگام مراجعه کارآفرینان و نخبگان، تسهیل گر امور آنان باشند.

ستاری تصریح کرد: متاسفانه بروکراسی‌های اداری بسیار دست و پاگیر است و این امر خاصیت اقتصاد‌های نفتی است که دولت‌هایی چاق با بروکراسی‌های زیاد دارند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری تاکید کرد: اگر بخواهیم از اقتصاد نفتی رهایی پیدا کرده و به سمت اقتصاد فناورانه حرکت کنیم، همه باید پای کار بیاند و فرهنگ این نوع اقتصاد باید در میان مدیرانمان همه‌گیر شود.

ستاری تصریح کرد: ما نیاز به فرهنگی داریم که در آن نیروی انسانی با ارزش باشد، نیاز به فرهنگی که محیط را برای کار و فعالیت جوانانمان مهیا کند و اگر این فرهنگ شکل بگیرد، شکل گیری اقتصاد نوآورانه هم بعید نخواهد بود.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه از توسعه به عنوان یک رویداد درون زا یاد کرد وافزود: هیچگاه نمی‌توان برای هیچ کشور و استانی از بیرون آن نسخه توسعه پیچید و این نیرو‌های بومی هر کشور و هر منطقه هستند که می‌توانند توسعه آن را رقم بزنند.

وی افزود: برای توسعه این استان هم باید نیرو‌های بومی آن دست به کار شوند و ما فقط می‌توانیم از طریق ایجاد زیرساخت‌ها تسهیل گر این توسعه باشیم.

ستاری با اشاره به عقب ماندگی زیرساختی در استان کرمانشاه، گفت: متاسفانه کرمانشاه نسبت به پتانسیل‌هایی که بویژه در حوزه فعالیت شرکت‌های دانش بنیان دارد، در بعد زیرساختی عقب مانده است و اصلا زیرساخت‌های خوبی ندارد.

وی بر تکمیل هرچه سریعتر برج فناوری پارک علم و فناوری استان تاکید کرد وافزود: در این زمینه از هیچ کمکی دریغ نخواهیم کرد و استانداری کرمانشاه و جهاد دانشگاهی باید کمک کرده تا هرچه سریعتر این پروژه جمع شود.

ستاری بر ارتباط هرچه بیشتر پارک علم و فناوری با دانشگاه‌های استان هم تاکید کرد و افزود: این ارتباط و همکاری باید دوسویه باشد و دانشگاه‌ها هم باید همکاری کرده و ساختمان‌های بلااستفاده خود را که زیاد هم هستند در اختیار شرکت‌های دانش بنیان بگذارند.

وی افزود: این آمادگی را داریم که در صورت فراهم کردن مکان برای فعالیت جوانان نخبه استان، کار تجهیز آن را برعهده بگیریم.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با تقدیر از فعالیت‌های فناورانه در استان گفت: شرکت‌های بزرگی در کرمانشاه فعال هستند که عملا در کشور نمونه ندارند و باید استان قدر آن‌ها را بداند و از هر تلاشی برای تامین بازار آن‌ها دریغ نمی‌کنیم.

ستاری در ادامه به وابستگی‌های کشور در حوزه کشاورزی اشاره کرد وافزود: متاسفانه علی رغم پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های بسیار در حوزه کشاورزی، وابستگی بسیاری در این حوزه داریم، طوری که سالانه تنها ۳.۵ میلیارد دلار در صنعت مرغ واردات داریم.

وی به حجم بالای واردات در حوزه کود، سم و بذر هم اشاره کرد وافزود: این در حالی است که پتانسیل‌های خوبی هم در حوزه کشاورزی و هم در حوزه شرکت‌های دانش بنیان این رشته داریم.

وی افزود: این انتظار هست که شرکت‌های دانش بنیان استان کرمانشاه در این حوزه ورود کرده و کار‌های بزرگی در زمینه قطع وابستگی کشور به واردات حوزه کشاورزی رقم بزنند.

ستاری با بیان اینکه پروژه‌های بزرگی در حوزه امنیت غذایی در دستور کار قرار گرفته، گفت: تلاش داریم تا کشور را با اجرای این پروژه‌ها از وابستگی نجات دهیم و برای اجرایی کردن این پروژه‌های بزرگ همه باید پای کار بیاند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در پایان با بیان اینکه همه باید در شکل گیری اقتصاد دانش بنیان مشارکت داشته باشند، گفت: پیشرفت‌های خوبی در این حوزه در استان کرمانشاه صورت گرفته، اما نسبت به حجم مشکلات کافی نیست و این آمادگی را داریم که از هر لحاظ در این زمینه استان را یاری کنیم.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۵
صندوق توسعه چند میلیارد دلار خرج کشاورزی کنید
لطفاً به صورت سنتی کشاورزی را ادامه دهید تا زمانی که به صورت صنعتی بتوانید مایحتاج مردم را تامین کنید تا حداقل چیزی برای خوردن مردم داشته باشند و فکر نمی کنم قیمتش از این بالاتر باشد بلکه پایین تر می شود. هر استان مایحتاج خود را تامین کند و مازادش را به استان های دیگر صادر کند باید امتحان کرد نه اینکه دست روی دست گذاشت.
واقعا در این چهل سال پس چه کردید ؟؟؟؟؟؟؟
تا بحال صنعت کشاورزی حتی به شکل سنتی اش تنها راه نجات ایران بوده است. ایران با کشاورزی سراپا ایستاده است. لطفا خرابش نکنید
درود خدا بر مرد فهیم دولت کاش ایشان
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر