بازدید 14910
۱

نشانه‌ای که آنفلوآنزا را از کرونا جدا می‌کند

ستاد مرکزی مدیریت بحران سازمان نظام پزشکی در بیانیه‌ای از همزمانی کوویدـ۱۹ و آنفلوآنزا ابراز نگرانی کرده و در این باره نکاتی را گوشزد کرده است.
کد خبر: ۱۰۰۳۴۳۲
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۰ 18 September 2020

به گزارش تابناک به نقل از ایلنا، در بیانیه ستاد مرکزی مدیریت بحران سازمان نظام‌پزشکی آمده است: اکنون پزشکان در سراسر جهان نگران همزمان شدن و همراهی اپیدمی فصلی آنفلوآنزا و پاندمی کوویدـ۱۹ هستند. از آنجایی که نشانه‌های بالینی آنفلوآنزا شبیه به نشانه‌های شایع کوویدـ۱۹ است، نشانه‌ها و علائم آنفلوآنزا می‌توانند با ایجاد مشکل در تشخیص و از طریق مبتلایانی که بیماری ایشان تشخیص داده نشده و تحت قرنطینه و اجرای دستورالعمل‌های مربوطه قرار نگرفته‌اند، خطر گسترش و سرایت بیماری کوویدـ۱۹ را افزایش دهند.

از سوی دیگر، هرگاه شخصی با آلودگی توسط هر کدم از ویروس‌ها دچار آنفلوآنزا یا کوویدـ۱۹ شود، تا اندازه‌ای تضعیف و گرفتار خواهد شد که به سادگی میزبان مساعدی برای ویروس دیگر باشد.

آنچه مسلم است: ابتلای همزمان به هر دو ویروس می‌تواند پیش‌آگهی بالینی بدتری داشته و به خصوص در افراد مسن، و دارای بیماریی‌های زمینه‌ای و نیز کودکان به نتایج ناگواری منجر شود.

یادآور می‌شود که نشانه‌های بالینی مشترک این دو بیماری عبارتند از تب، احساس تب و حرارت، لرز، درد بدن، سرفه یا تنفس مشکل و کوتاه شدن نفس‌ها. برای تشخیص افتراقی باید به علائم و نشانه‌های بالینی اختصاصی کوویدـ۱۹ مانند از دست دادن حس بویایی یا نماهای اختصاصی در سی‌تی‌اسکن ریه‌ها یا تست PCR استناد شود.

در شرایط فعلی، نگرانی جامعه پزشکی این است که مراجعات مبتلایان به آنفلوآنزا به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، روند خدمت‌رسانی به بیماران کوویدـ۱۹ و فرایندهای پیشگیری را دچار اختلال جدی نماید.

مخاطرات معینی که هم اکنون در کشورهای نیمکره شمالی و از جمله ایران مطرح است: این است که در اکثر مناطق، مسئله بازگشایی مدارس و فضاهای تحصیلی، حضور کودکان، نوجوانان و جوانان، به همراه آموزگاران، استادان و کادرهای اداری و فنی در مدارس و دانشگاه‌ها، یک تهدید جدی برای شیوع بیشتر بیماری کوویدـ۱۹ به شمار می‌رود.

در حال حاضر شبح بیماری آنفلوآنزا موجب نگرانی مردم و ابهامات جدی در افکار عمومی شده است که امید است با توضیح بنیادهای علمی این مورد، از بار نگرانی و تشویش مردم کاسته شود و در عین حال مردم شریف ایران تشویق شوند با جدی‌تر گرفتن مقررات و مفاد پروتکل «فاصله‌گذاری اجتماعی» به کاهش دامنه و شدت اپیدمی آنفلوآنزا نیز یاری برسانند. اگر در این زمینه بخواهیم مطلب را خلاصه و جمع‌بندی کنیم، موارد زیر را باید مورد تأکید قرار دهیم:

۱. شواهد موجود از نیمکره جنوبی که اپیدمی همزمان آنفلوآنزا و کوویدـ۱۹ را تجربه کرده‌اند، نشان می‌دهد بهتر است با توضیح علمی مسائل و تأکید بر مقررات فاصله‌گذاری اجتماعی (استفاده از ماسک، شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون، خودداری از مسافرت‌های غیرضروری، خودداری از اجتماعات و...) از وحشت ورود به فصل آنفلوآنزا در رسانه‌ها کاسته شود زیرا انتظار می‌رود با یاری مردم و فاصله‌گذاری اجتماعی، اپیدمی آنفلوآنزای خفیف‌تری نسبت به سال‌های گذشته داشته باشیم.

۲. واکسیناسیون علیه آنفلوآنزا، به خصوص در گروه‌های پرخطر، حلقه مهمی در جلوگیری از حدت و شدت اپیدمی آن است. در حال حاضر وزارت بهداشت اقدام عملی نسبت به خرید و تهیه واکسن آنفلوآنزا را آغاز کرده و در دست اجرا دارد. مسئله مهم مدیریت نحوه توزیع واکسن و نظارت بر دسترسی و دریافت افرادی است که در گروه‌های پر خطر قرار دارند. مسئولان بهداشتی کشور حتماً لازم است که شیوه‌نامه تقسیم‌بندی جمعیت و شناسایی افراد پرخطر را بسیار سریع آماده نمایند تا از هرج و مرج، ایجاد بازار سیاه، رشد پدیده قاچاق و برخوردار نشدن افرادی که واقعاً به واکسن نیاز داشته‌اند جلوگیری شود.

کودکان سالم ۶ تا ۲۳ ماهه، بزرگسالان بالای ۶۵ سال، زنان باردار در سه ماهه دوم و سوم حاملگی و کلیه افراد بالای ۲ سال که بیماری زمینه‌ای از قبیل دیابت، سرطان، نارسایی کلیه، روماتیسم، آسم و... داشته باشند، در کنار کلیه کادر پزشکی- بهداشتی- درمانی از گروه‌های هدف در دریافت و تزریق واکسن آنفلوآنزا به حساب می‌آیند. سازمان نظام پزشکی حسب وظایف قانونی خود همکاری و مشارکت در سیاستگذاری‌ها و تامین واکسن با کیفیت مناسب و اولویت‌گذاری توزیع آن آمادگی خود را در این امر اعلام می‌دارد.

۳. بازگشایی مدارس، دانشگاه‌ها، پادگان‌ها و امثالهم باید با احتیاط کامل و پس از بررسی تمام جوانب و وضعیت همه‌گیری ویروسی در هر منطقه، کمک گرفتن از نظرات کارشناسی مسئولان و فعالان بهداشتی و درمانی کشور انجام شود. بسیار ضروری است که برنامه‌ریزی علمی و تأمین امکانات و ملزومات انجام شود، سپس به فکر بازگشایی کامل و بازگشت به روش‌های حضوری باشیم. در تعدادی از کشورهای اروپایی نیز تعجیل در بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها به بن‌بست برخورد کرده و بار دیگر به روش‌های غیرحضوری روی آورده‌اند.

ستاد مرکزی مدیریت بحران
سازمان نظام‌پزشکی
۲۷ شهریور ۹۹

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱
اشکال نداره فعلا با لغو دورکاری شروع کنیم علی برکت اله
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان