بازدید 12325

تحریم چه تاثیری بر سفره مردم گذاشته است؟

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت:تحریم و کرونا قدرت خرید طبقه متوسط و طبقه فقیر را با کاهشی جدی روبرو کرده‌اند.
کد خبر: ۱۰۰۳۴۲۷
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۴ 18 September 2020

به گزارش تابناک، عباس آرگون، در گفتگو با خبرآنلاین با تاکید بر اینکه در بعد اقصادی باید دلایل عمده رشد تورم و مشکلات متعددی که گریبان اقتصاد را گرفته است، مورد بررسی قرار گیرد، گفت: ما باید تحریم را از دو منظر مورد بررسی قرار دهیم. یکی تبعات سیاسی تحریم و دیگری تبعات اقتصادی آن.

او در توضیح این مطلب ادامه داد: قتی می‌خواهیم موضوع تحریم را بررسی کنیم، با دو نوع نگاه داخلی و خارجی مواجه هستیم، به هر حال در بعد بیرونی، ادبیات ما باید به گونه‌ای باشد که موفقیت‌هایمان در این عرصه نمود داشته باشد و طبیعی است که ما در حوزه برخورد با تحریم موفقیت‌هایی را داشته‌ایم که کمتر کشوری قادر به کسب آن است.

آرگون ادامه داد: اگر از توفیق‌های سیاسی و مقاومت در این بخش بگذریم، به واقعیات اقتصادی می‌رسیم و می‌بینیم به هر حال زحماتی غیرقابل انکار را برایمان به همراه داشته است، واقعیت این است که تحریم سبب شده است دسترسی ما به نظام اقتصادی جهان از میان برود و نتوانیم طبق قواعد عادی با دنیا کار کنیم، در عین حال هزینه نقل و انتقال پول، هزینه صادرات کالا، هزینه واردات کالا افزایش می‌یابد و در عین حال ریسک کشور نیز در تجارت بالا می‌رود.

او گفت: ما به دلیل مشکلات ناشی از تحریم، با افزایش هزینه حمل و نقل مواجه می‌شویم، مجبوریم جنس را به قیمت پایین‌تر بفروشیم و البته با قیمت بالاتر هم بخرمی در ضمن همان طور که گفتم ریسک‌ها افزایش می‌یابد چرا که ممکن است پول را تحویل بدهی اما نتوانی کالا را بگیری و ممکن است کالا را تحویل بدهید اما نتوانی پول را دریافت کنید.آرگون افزود: هزینه نقل و انتقال پول نیز از عرف بانکی بالاتر است البته اگر بتوانید به نظم بانکی دسترسی داشته باشید.

 

او با اشاره به اینکه در حوزه نفتی نیز وضعیت همین طور است و کشور ما سال‌ها بخشی از درآمد خود را از محل فروش نفت تامین کرده است، ادامه داد: تحریم نفتی تاثیر سنگین خود را اشکار کرده است و می‌بینیم ارز ۴ هزار تومانی بعد از تحریم نفتی به ۲۷ هزار تومان رسیده است به این ترتیب کسانی که در صدد انکار مشکلات تحریم هستند، باید بدانند واقعیات اقتصادی را نباید نادیده گرفت.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اضافه کرد: ما با بحرانی روبرو هستیم که در اثر ان امکان فروش نفت را نداریم و حتی اگر نفت بفروشیم نمی‌توانیم به منابع حاصل از آن دسترسی داشته باشیم. حالا کرونا نیز این وضعیت را تشدید کرده و تبعات بسیار سنگین آن در اقتصاد نمود پیدا کرده است.

وی گفت: این اتفاقات دست به دست هم داده و قدرت خرید بخش مهمی از مردم را کاهش داده است، در اثر رشد قیمت‌ها طبقه متوسط و طبقات آسیب‌پذیر با مشکلات عینی روبرو شده‌اند و هم حقوق‌بگیران و هم صاحبان کسب و کار با مشکل مواجه هستند.

وی در توضیح این مطلب ادامه داد: در اثر شیوع کرونا بیش از شش ماه است که بسیاری از کسب و کارها با حداقل ظرفیت فعالیت می کنند و با کاهش شدید درآمد روبرو هستند و دولت نیز در مضیقه واقعی قرار دارد چرا که درآمدهای نفتی از دست رفته و به دلیل تبعات ناشی از شیوع کرونا نیز احتمال عدم تحقق بخشی از درآمدهای مالیاتی دولت وجود دارد.

وی گفت: پس می‌بینیم تحریم درآمدهای نفتی را نشانه رفته و کرونا درآمد مالیاتی را تحت تاثیر قرار داده است، پس نوع کسری بودجه خود می‌تواند تورم‌زا باشد که همه این‎ها در نهایت مردم را با کاهش قدرت خرید مواجه خواهد کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۱۵
دکتر محمود احمدی نژاد رییس جمپور جهادی و انقلابی و مسلمان و مبارز و ازادی خواه ایران اسلامی ده سال پیش میگفت تحریمها کاغذ پاره ای بیش نیست...از اون روز تاحالا پول ملی هزاران برابر سقوط کرد زباله گردها هزاران برابر بیشتر شدن تورم هزاران برابر رشد کرد و سفره های مردم هم کوچیک و کوچیکخر شدن و تا ابد کل ایران باید تاوان این چند کلمه حرف این ادم جهادی و شجاع و مردمی رو بدن....قضاوت با تاریخ
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
عزیزم ان وقت چرا پول کشور تان از 120 سال پیش تا الان بی ارزش می شود؟ در حالی که فقط کمتر از 10 سال ان تحریم بودین؟
برو اقتصاد یاد بگیر بعد بیا بحرف
دقیقا همینه و تحریم فقط تاثیر رو مردم گذاشته و به مسیولین فشاری وارد نمیشه و براشون خیالی نیست و اگه ترس از نارضایتی عمومی و شورش مردم نبود که اصلا تحریما براشون مهم نبود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
ربطی به احمدی نژاد نداره
از وقتی که این برجام کوفتی امضاء شد مصیبت ما هم زیاد شد
اصلاتحریم سفره مردم را تحت تاثیر نگذاشت وتحریم فقط یک کاغذ پاره بیش نیست الحمدالله الان باوجود تحریم مردم نان لواش میخورند بجای برنج هندی وشمال از نیم دانه مصرف میکنند وسر سفره صبحونه پنیر وتخم مرغ کنار رفت جایش را به لواش ساده داده تا مردم شیب ابوطالب را تجربه کنند مسئولان نظام ما وعلماهای ما ومقامات کشورما خودشان را بخاطر مردم وبرای مردم تحریم داخلی کردند یعنی ساده زندگی میکنند ساده میخورند کمتر میپوشند فرزندانشان با مترو تردد میکنند سفرخارجی وتحصیل خارجی ندارند وهمه انها درپایین شهر زندگی میکنند با پراید تردد میکنند همیشه دربین مردم وبامردم زندگی میکنند حصار امنیتی را برداشتند تا شرایط مردم را درک کنند الان نگاه کنید نمازجمعه های ما میله هارا برداشتن تا مردم صدای زجه وناله وگریه امام جمعه را بشنودودفترشان دربشان بروی مردم درفضای مجازی وسخنرانی بازهست وحضوری مراجعه کنی درب بسته هست همه اینکارارا مسئولان نظام درحق ملت ایران کردند تا ملت درارامش باشد وقند تودل ملت اب نشود کجای دینا اینطور مقامات داریم اینها واقعا فرشته نجات هستند واین موهبت الهی هدیه ای ازسوی پروردگار به ملت ایران هست وماهم قدردان اینهاهستیم اگر بنزین گران شد مسئولان نظام چنان تدبیری اندیشده اند که هیچ کالایی وهیچ کرایه ای افزایش پیدا نکرد وهرروز دوربین بدست درسطح شهر انصاف را کنترل میکردند وهمه راضی وعدم افزایش کرایه وکالا حرف میزدند واگر بعد یک هفته کش ازدست مسئولان دررفت تعدادی انصاف وتولیدکننده افزایش جزیی دادند ان بخاطر این بود دست مسئولان عرق کرده کش لیزخورد دررفت ولی بجایش چنان قاطع با گرانفروشان برخورد کردند که تازه ارزونتر ازقبل بنزین شد تحریم برای ملت ایران هیچ ارزشی ندارد وقتی ما دیوار محکم تحریم بنام مسئولان متخصص وکاربلداریم وحتی دردنیاهم میتوانیم مدیریت جهانی کنیم تحریمکه سهل هست اگر کل دنیا برعلیه ایران بسیج شوند وجنگ براه بندازند ما باموشکی داریم چنان انتقام بگیرم که سربازانش راه امریکارا گم کنند وهمگی سرگیجه بگیرندما مردم ایران مخصوصا تولید کنندگان اینقدر انصاف داریم که دربرابر تحریم کالاهارا احتکارنکنیم ونوعدوستی را بنمایش میگذاریم شما درهمین اوضاع کرونا ماسک درتمام داروخانه ها باقیمت نازل دردسترس مردم بود وهیچ کمبودی را تجربه نکردیم همین تخم مرغ فعلی مرغداریها مقصر نیستند این مرغها مقصرهستند که روزی4تا تخم نمیگذارند وکره را هم همینطور اگر گرون شد نه بخاطر سودجویی بلکه بخاطر این هست تتولیدکنندگان احساس مسئولیت میکنند وسلامتی ملت را بیشتر بها میدهند تاچربی خون نگیرند وگرنه کره 100گرمی10تومن چیزی نیست واینقدر مسئولان ما بفکر ملت هستند که این همه ایثار میکنند خودشان نمیخورند وخودشون را بخاطر مردم تحریم کردند تا ملت دراسایش باشد وبه اینکه مسئولان مارا قانع نکرد تازه ماهی 1/5دلار یارانه میدهند تا برای نوه ها وفرزندان کوچیکمون ادامش بخریم کدام کشور برای ملتش اینکارا را میکند من به امریکا هشدار میدهم ما ملت ایران با وجود چنین مقاماتی که داریم نه تنها ازتحریم تو نمیترسیم بلکه تورهم تحریم میکنیم زنده وپاینده باد ملت نحیف ایران
هنوز نمیدونی که دلار 4 هزار تومانی به خاطر سرکوب بود که اخرش باید تخلیه می شد؟ ولی این اقایان از الان عمد دارند........
هنوز نمیدونی در اوج برجام و اوج فروش نفت2/5 میلیون بشکه تورمتان دو رقمی بود؟ در حالی که اگر مشکل ما تحریم بود تورم باید زیر 3 درصد می بود
تحریم فقط سو مدیریت داخلی را اشکار کرد همین و بس
پس چرا یکعده هی شعار مرگ بر آمریکا میدن....!!!؟ وبفکر مردم نیستن
99 درصد دولت های جهان کسری بودجه دارند قربان و 90 درصد کشورها هم نفت ندارند بفروشند وخیلی از کشورها هم تراز تجاری خارجی انها منفی است ولی مانند دولت شما نمی رود با قیمت ها بازی کنند
درست است تحریم که امد یک شوک می زند ولی شوک ان در عرض چند ماه تمام می شود ولی شوک درونی است که هنوز وجود دارد
بیشترازاینکه تحریم بر سفره ما تاثیر بگذاره بی لیاقتی وبی مسعولیتتی بعضی از مسعولین هم بر سفره دلمان تاثیر گذاشته هم بر سفره خانه مان که تقریبا خالی شده.اخه کسی نیست بگه مرد مومن زمان جنگ هم تحریم بود و هم هزینه جنگ .چرا اون موقع این مسائل پیش نمیومد .اصلی ترین مشکل فعلی ما ..ایمان و وجدان است نه تحریم .که برا خیلیا شده بهانه و منبع درآمد.پس بگذارید حداقل دردمان را بکشیم .با حرفای بیهوده نمک به زخممان نپاشید.
ما که اوضاعمون الحمدالله عالیه.شما هم لطفا اب به اسیاب دشمن نریزید.مردم هم با جان ودل پشت نظام و ولایت خواهند ماند.هرکس هم ناراضیه همانطورکه خواهرانقلابی وجهادی مان زینب ابوطالبی فرمودند بهتره این کشور را ترک کنه...
این آقا بگوید، تحریمها که سر جای خود. دزدیهای آقازاده ها و مقامات مسئول در کنار بی عرضگی مقامات اقتصادی چه تاثیری داشته؟
تحریم ها بر سفره مردم تاثیری ندارد این کاسبان تحریم هستند که بر سفره مردم تاثیر میگذارند الان چند هکر از طرف آمریکا مورد تحریم قرار گرفته اند حال میبینیم لیمو و لیموشیرین گران میشود !!!!؟؟؟
بله به خداهرکشوری دیگه بود تااعلان دمارازروزگارمسئولان بی ارزه درمی اوردند بااعتماد ودین داری وخون شهدااستفاده میکنند ومردم راسرجامنشانند کدام مسئول اجاره میددکدوم مسئول بادوتابچه بادوملیون دربرج و سه ماه یک باردریافت میکنند سرمیکنند ... دوکیلوبرنج یک روغن یک ربع یک پنیر میدند فکرمیکنند مشکل مردم حل شد ....
تحریم کمر مردم را شکسته ولی یک عده از سران و اقا زاده ها ویا بهتر بگم زالو زاده ها کاسبان تحریم بودند و هزاران میلیاد به جیب زدن
تا کی باید تاوان لجاجت ها را بدهیم؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر