بازدید 17980

پایان کار طرح گشایش اقتصادی دولت یا اصرار بر اجرای آن؟ / وعده‌ای که پانزدهم مرداد داده شد؛ ضرر هنگفت به سهامداران و هجوم نقدینگی به سایر بازار‌ها

در اواسط مرداد ماه سال جاری بود که رئیس جمهور، از گشایش اقتصادی خبر داد؛ گشایشی که چند روز بعد مشخص شد، همان طرح فروش اوراق سلف نفتی است. از زمان اعلام این طرح تا خبر لغو آن، که روز گذشته توسط معاون اول رئیس جمهور اعلام شد ـ اقتصاد کشور دچار التهابات فراوانی شد.
کد خبر: ۱۰۰۲۸۸۵
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۵ 15 September 2020
پایان کار طرح گشایش اقتصادی دولت یا اصرار بر اجرای آن؟ / وعده‌ای که ۱۵ مرداد داده شد؛ ضرر هنگفت به سهامداران و هجوم نقدینگی به سایر بازار‌ها
در پانزدهم مرداد ۱۳۹۹ بود که رئیس جمهور روحانی در جلسه هیات دولت، از گشایش اقتصادی سخن به میان آورد و گفت: دوشنبه بیستم مردادماه طرحی در جلسه سران قوا به نتیجه خواهد رسید که در صورت موافقت مقام معظم رهبری، گشایشی از لحاظ اقتصادی در کشور به وجود می‌آید.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ پس از این صحبت‌های رئیس جمهور، گمانه زنی‌ها در مورد طرح گشایش اقتصادی دولت آغاز شد. برخی طرح گشایش اقتصادی دولت را به صحبت‌های حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران مربوط می‌دانستند. مرعشی در جلسه‌ای که رئیس جمهور روحانی با تعدادی از فعالان سیاسی داشت، گفت: دلار و سکه‌های مردم را بگیریم و به جایش به آن‌ها پته‌های سه ساله نفتی بدهیم و یک سالی با آن کشور را اداره کنیم.

اما سرانجام در ۲۲ مرداد ماه سال جاری محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور در حاشیه جلسه هیأت وزیران و در جمع خبرنگاران درباره طرح گشایش اقتصادی دولت گفت: امروز مردم به دنبال این هستند که طلا و ارز بخرند و قیمت طلا و ارز خیلی بالا و پایین می‌رود. ما می‌خواهیم این امکان را برای مردم به وجود بیاوریم که از یک بشکه تا ۱۰۰ هزار بشکه یا بیشتر، بتوانند نفت بخرند و با سازوکاری که آماده می‌شود، اطمینانی داده می‌شود که سودش از سود بانکی کمتر نمی‌شود؛ یعنی تضمینی است اگر کسی یک تعداد بشکه نفت خریداری کرد و سال آینده خواست بفروشد، اگر قیمت نفت بیشتر شد، به همان قیمت روز می‌تواند بفروشد.

وی افزود: این ایده‌ای که مطرح بود، اول در وزارت نفت مطرح و سپس قرار شد یک کمیته‌ای متشکل از وزیر نفت، وزیر اقتصاد و رئیس سازمان برنامه و بودجه تشکیل شود تا بنشینند و ابعاد مختلف آن را ببینند. جلسات متعددی هم در این زمینه تشکیل شد.

واعظی ضمن بیان اینکه این طرح پس از طی مراحلی به ستاد اقتصادی دولت آمد، اظهار داشت: بعد از اینکه طرح یک مقدار پخته شد، ما آن را در دو جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا مطرح کردیم که در مجموع کلیات آن تصویب شد و طبق روال همیشگی خدمت مقام معظم رهبری ارسال می‌شود و بعد از اینکه ایشان تایید کنند و نظراتشان را بدهند و اصلاح کنند، ما آن را علنی می‌کنیم.

فروش اوراق سلف نفتی در حد اطلاعیه ماند!

در ۲۴ مرداد ماه سال جاری بود که اطلاعیه‌ای در سایت کدال قرار گرفت که در آن اعلام شده بود، فروش اوراق سلف نفتی یکشنبه آینده ۲۶ مرداد ماه در تالار بورس انرژی آغاز خواهد شد. در حالی که همه منتظر بودند، پذیره نویسی اوراق سلف نفتی در ۲۶ مرداد ماه ۱۳۹۹ انجام شود، بورس انرژی طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که انجام این کار به تاریخ دیگری موکول شده است.
 
در اطلاعیه بورس انرژی ایران آمده بود:"به اطلاع می‌رساند با عنایت به تغییر برنامه زمانبندی عرضه اولیه اوراق سلف موازی استاندارد نفت خام صادراتی در نماد‌های معاملاتی «سنفت ۰۰۲» و «سنفت۰۰۳»، پذیره‌نویسی این اوراق به تاریخ دیگری موکول شده است. بدیهی است به محض تعیین و اعلام زمانبندی جدید از سوی عرضه کننده این اوراق، بورس انرژی ایران اطلاع‌رسانی می‌کند".

مخالفت‌ها دلیل لغو فروش اوراق سلف نفتی

یک روز قبل از آغاز فروش اوراق سلف نفتی یعنی در ۲۵ مرداد ماه ۱۳۹۹ بود که اظهارنظر‌های بسیاری در مورد اوراق سلف نفتی از سوی مجلسی‌ها و سایر مسئولین صورت گرفت که گویا همین، موجب به تعویق افتادن فروش اوراق سلف نفتی شد.

ابوالفضل ابوترابی، نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی طی مصاحبه‌ای در این باره گفت: قوای مقننه و قضائیه در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب ضمن اعلام مخالفت خود با تصمیم دولت، مبنی بر فروش اوراق سلف نفتی در بورس عنوان کردند که این تصمیم مغایر با تصمیم گرفته شده در شورای اقتصادی سران سه قوه است. وی افزود: در جلسه شورای سران قوا تصمیم بر این شد تا نفت واقعی در بورس خرید و فروش شود و نه این که اوراق به فروش رسد و دولت بعدی مقروض شود. نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: نمایندگان با این تصمیم دولت مخالفند و معتقدند که این تصمیم (فروش اوراق سلف نفتی در بورس) کشور را بیش از پیش با مشکل مواجه می‌کند.

سرانجام طرح فروش اوراق سلف نفتی به کجا رسید؟

در ۲۴ شهریور ماه ۱۳۹۹ اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، در جلسه شورای اقتصاد ـ که به ریاست وی برگزار شد ـ با اشاره به پیشنهاد و طرح فروش اوراق سلف نفتی گفت: متاسفانه این طرح که گفته می‌شد، می‌تواند تا ۱۴۰ هزار میلیارد تومان درآمد برای دولت ایجاد کند، به دلیل برخی ناهماهنگی‌ها از دستورکار خارج شد، اما باید در بودجه سال آینده طرح‌ها و ایده‌های مشابهی که بتواند درآمد لازم را برای دولت ایجاد کند، تدوین شود.
 
هرچند ساعاتی پس‌ از اعلام منتفی شدن طرح گشایش اقتصادی از سوی اسحاق جهانگیری، دفتر معاون اول خبر از اصلاح سخنان معاون اول داد و اعلام کرد: سخنان دکتر جهانگیری را در خصوص طرح فروش اوراق سلف نفتی که امروز در جلسه شورای اقتصاد ایراد شد، به شرح زیر اصلاح می‌کند.
 
«طرح فروش اوراق سلف نفتی از دستور کار خارج نشده و دولت همچنان بر اجرای آن اصرار داشته و پیگیری‌های لازم را انجام خواهد داد.»

در هر صورت با این دوگانگی خبر فوق در خصوص پایان‌کار طرح و سپس اصلاح آن، به نظر می رسد ماجرای فروش اوراق سلف نفتی و پرونده گشایش اقتصادی دولت تا حدود زیادی بسته شده است؛ طرحی که با انبوهی از اثرات منفی بر شاخص های اقتصادی نظیر بازار سرمایه، حالا از دستور خارج شده است.

گشایش اقتصادی دولت و اعلام فروش اوراق سلف نفتی چه تاثیری بر اقتصاد داشت؟

بسیاری از کارشناسان بخشی از ریزش بورس را به خبر گشایش اقتصادی دولت و اعلام فروش اوراق سلف نفتی مرتبط می‌دانستند.

پس از اینکه دولت طی اطلاعیه‌ای از عرضه اوراق سلف نفتی خبر داد، بازار سهام اُفت شدیدی را تجربه کرد؛ موضوعی که تحلیلگران بخشی از آن را ناشی از عدم حمایت دولت از بازار سهام به منظور جذاب‌تر شدن اوراق سلف نفتی می‌دانستند. این در حالی بود که از زمان انتشار خبر عرضه تا پایان معاملات روز ۲۶ مرداد ماه که فروش این اوراق طی اطلاعیه‌ای به تعویق افتاد، شاخص کل بورس بیش از ۱۰ درصد سقوط کرد.

این ریزش بورس عاملی بود برای خروج نقدینگی از بازار سرمایه و روانه شدن آن به سمت بازار‌های ارز، سکه، طلا و خودرو.

از زمان انتشار خبر گشایش اقتصادی دولت (۱۵ مرداد ۱۳۹۹) تا زمان لغو فروش اوراق سلف نفتی (۲۴ شهریور ۱۳۹۹) قیمت دلار رشد ۱۷ درصدی، قیمت سکه رشد ۸ درصدی، قیمت طلا رشد ۴ درصدی و بورس اُفت ۲۲ درصدی را تجربه نمودند.

طرح‌هایی که به جز ضرر به اقتصاد، آورده دیگری نداشتند

حالا به سادگی دولت اعلام می‌کند که فروش این اوراق سلف نفتی لغو شده، در صورتی که خبر اعلام همین طرح، یکی از عوامل ریزش بورس و ضرر‌های هنگفت سهامداران و هجوم نقدینگی به سایر بازار‌ها و موج جدید گرانی بود.

در این چند ساله نمونه‌های فراوانی از این گونه طرح‌ها و تصمیمات دولت و یا سایر نهاد‌ها می‌توان یافت که ضرر‌های بسیاری را بر پیکره اقتصاد کشور و خانوار‌ها وارد کرد. به عنوان نمونه می‌توان به طرح تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی که رانت عظیمی را نصیب یک عده خاص کرد، بدون آنکه دستاوردی برای اقتصاد کشور داشته باشد، طرح پیش فروش سکه در بهار ۹۷ ـ که چوب حراجی بود بر منابع طلای بانک مرکزی ـ بدون آنکه تاثیری بر بازار سکه داشته باشد، طرح افزایش نرخ سود بانکی به ۲۰ درصد در بهمن ماه ۹۶ جهت جلوگیری از خروج سپرده‌ها از بانک‌ها و برهم خوردن بازی نرخ سود بانکی توسط بانک مرکزی بدون آنکه تاثیری بر بازار‌های موازی داشته باشد، توقف ساخت و ساز مسکن مهر به بهانه ساخت مسکن اجتماعی که به سرانجامی نرسید و تنها بازار مسکن را ملتهب‌تر کرد، طرح لغو شبانه ثبت سفارش خودرو در دوره وزارت نعمت زاده و ... اشاره کرد.

همچنین در مرداد ماه سال جاری مجلسی‌ها از طرح جدید سهمیه بندی بنزین خبر دادند که این طرح نیز گویا از حد حرف و مصاحبه فراتر نرفت.

در پایان اشاره به این نکته ضروری است که مسئولین باید بدانند در وسط جنگ اقتصادی قرار داریم و اعلام هر گونه طرح که اجماعی بر آن نیست و بعضا کار کارشناسی شده‌ای نیز روی آن انجام نشده است می‌تواند ضرر‌های بسیاری را در این شرایط بد اقتصادی به مردم وارد کند. دولت حدود یک ماه و نیم پیش طرحی را اعلام کرد که کسی از آن خبر نداشت و پس از آن که مشخص شد این طرح گشایش اقتصادی همان فروش اوراق سلف نفتی است، مجلسی‌ها تازه شروع به مخالفت با آن کردند. طرحی که نه اجرا شد و نه آورده‌ای جز ضرر و زیان برای اقتصاد کشور و مردم در بر داشت. حالا به راحتی و بعد از پرداخت این همه هزینه از جمله سقوط بورس و صعود دلار، مسئولین دولتی اعلام می‌کنند که فروش اوراق سلف نفتی را لغو کرده اند.    
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۸
یک حدی برای سقوط آزاد ریال باید باشه، اینهمه اقتصاددان، متخصص و کارشناس داریم، چرا ازشون استفاده نمیشه برای مهار گرانی؟ بانک مرکزی حتی اگه به قیمت صفر کردن سود بانکی و به قیمت انقباض شدید پولی و به قیمت کاهش هزینه های غیر ضرور دولت باشه، باید پمپاژ ریال رو متوقف کنه.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
چرا اینگونه نباشد ، هدایت نقدینگی به سمت تولید و سرمایه گذاری در طرح های عمرانی و عام المنفعه ،اصلاح نظام بانکی ، مسدود نمودن روزنه های رانت ، دلالی و انحصار و ویژه خواری ، بالا بردن قدرت خریدمردم در جهت مصرف و حمایت از تولید داخلی برقراری نظام عادلانه ی مالیات ازعایدی سرمایه و مواردی اینچنین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
پرچم المان وقتی دولت 7 سال است نمیخواهد چی کار باید کرد؟ درحالی که دولت قبلی این راه شکست خورده را طی کرده بود با پول نفت ولی این ها باز اصرار که باید همان فروش نفت را طی کنیم
مجلس یک تکون نصف و نیمه داده برای مالیات بر سوداگری ولی هنوز کامل نشده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
یک جوری می گویید هدایت نقدینگی به سمت تولید انگار یک دکمه است آن را بزنی نقدینگی می رود سمت تولید!
ناشناس
| Slovakia |
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
مالیات ریالی مشکل اقتصاد ایران رو بنیادین حل نمیکنه، دولت از شما مالیات بیشتری بگیره، باید خرجش کنه، همین خرج کردن هم خودش به تورم دامن میزنه. مساله اقتصاد ایران عدم توازن بین نیازهای ارزی کشور با عرضه ریاله، شما سالیانه بیش از توان ارزی کشور ریال عرضه میکنی، دو راه حل داری، یا با صادرات کالا، ارز وارد کشور کنی، یا با کاهش عرضه ریال رشد تورم رو کنترل کنی. البته راه اول صحیح تره
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
مگردرسیاست خارجی، فرهنگ،ووو ..ازشون استفاده میشه؟....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
دلار ۲۷ هزارتومان وسکه ۱۳ میلیونی
علی برکت الله
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
در این مملکت اگر از متخصص وکارشناس وکاردان با سواد استفاده میشد حال وروز مردم ومملکت این نبود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
همه کشورها افزایش نقدینگی دارند ولی با مالیات گیری اجازه نمیدهند که برود به سمت دلالی
یکم بورس از زیان رسانی به اصل سرمایه ما سهامداران کوچک دست برداشته، دوباره قصد دارید با این گزارشهابازار بورس را متلاطم کنید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
مشخصه که اصلاً گزارش را نخوندی
این طرح و دیگر طرحها شکست خورده و میخورد بدلایل زیر : 1- مردم با توجه به سوابق و خلف وعده به دولتها اطمینانی ندارند( طرح سپرده گذاری دولت قبل مبنی بر سرمایه گذاری دلاری که ریال دادند بر خلاف وعده و مالیات بر سکه که خنده دار بود! کسی که 100 سکه ثبت نام کرد عایدی 101 سکه نداشت که بر آن 1 سکه مالیات دهد !)-- 2-غالب مردم توانی ندارند تا در ماجرا جوییهای دولت همراه شوند. 3- مردم طرح اقبصادی توجیهی نمی بینند و صرفا اقدامات دولت را مصداق ازین ستون به آن ستون فرج است میدانند. در پایان چگونه سرمایه دست کسی بسپارند وقتی میبینند در سطج کلان ارزش پول ملی را به یک هفتم تنزل داده و در یک سال گذشته فقط باعث فقر وگسترش آن شده است؟
فرقی نمی کردم
اون طرح نیز مثل بقیه طرحهای قبلی دولت دست در جیب مردم کردن بود .
هر وقت حرفی از کاهش نقدینگی شد ، در عمل نتیجه اش شده، فقر بیشتر برای فقرا ، فلاکت بیشتر برای طبقه ی متوسط و فربه شدن و ثروت بیشتر برای قشر مال اندوز ، رانت خوار ، دلال و سرمایه دار .
این ها همه بهانه است. واقعیت این است که تحریم ها کمر اقتصاد ما را شکسته. اشتباه از ان روزی شروع شد که ان مرد گفت تحریم ها کاغذ پاره ای بیش نیست. برای ایران و ایرانی فاتحه مع الصلوات.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
کل دنیا تحریمتان هم بکنند نمیتوانند این همه خسارت به کشور بزنند
در صمن ان کاغذ پاره که گفت دلار را زیر 4 برابر و ماشین رادوبرابر تحویل داد ولی این ها.....!
عباسعلی
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
ان اقا هاله نور داشت نظرات خوبی داست پول زیاد دات والبته بر داشت ومتعهدان ونه متخصصان ازش حمایت میکردن
ای کاش دولت تا پایان زمان خودش نه طرحی بده نه سیاستی رو اعمال کنه و نه حرفی بزنه بشینه سر فرصت کارنامه هفت ساله اش رو از تبلیغات انتخاباتی دور اولش تا رفع مشکلات 100 روزه و برجام و ... بخواند و یک نمره ائی در آخرین روز زمامداری خودش اعلام کنه
پاسخ ها
سبوس برنج شمال
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
شمادر انتخابات آینده به بنده رای بده منم قول می دم تمام متاهل ها رو مجرد کنم


بدون اینکه آب از آب تکون بخوره


مطمنم و امیدوارم به همه شما متاهل ها چون دیگه خرجی ندارین
آقای رئیس جمهور که میگفت فعالان اقتصادی اگر می خواهند کاری کنند فعلن دست نگه دارند تا طرح گشایش اقتصادی اجرا شود الان که این همه ضرر به مردم وارد شده چرا جاوبگو نیست و فقط سخنرانی های خنثی میکند؟ لابد منتظر نتیجه انتخابات آمریکاست تا ببیند چه میشود؟!
سه شنبه ۲۵ شهریور ساعت ۱۷:۲۰
دلار ۲۷۱۰۰
سکه ۱۳۱۵۰
کلا دولت تو ایران از افعال معکوس استفاده میکنه....هر چی میگن باید بر عکس عمل کنی...برو بورس یعنی نرو....دلار نخر یعنی بخر... والی آخر
تیتر گزارش : طرح‌هایی که به جز ضرر به اقتصاد، آورده دیگری نداشتند ... !!! سوال من از دوستان اینه که تو این چند سال و ارائه طرحهایی که جزء ضرر اقتصادی چیزی نداشته ، آیا هر گونه منبع قدرتی نیست که پیش از اینا ، جلوی این افراد و مشاوران و طرحهای بیخود رو بگیره ؟ حتما ً باید یک دوره دولت تموم بشه تا اتومات ببینیم دولت بعدی چی می کنه ؟ مردم مگه عمر نوح یا صبر ایوب یا گنج قارون دارند ؟
یه برنامه شبکه سه داره بنام بدون توقف
یه خانمی میپرسه ایا اختلاس دزدی هست یا خیر و چرا در مورد دزدی دست دزد قطع میشه اما اختلاس .خیر....
انطرف استاد دانشگاه میفرماید خیر اختلاس دزدی نیست......یعنی کسی که پول یک ملت را خورد و برد دزدی نکرده اما یه بدبخت اگه دوکیلو روغن نباتی دزدید باید قطع دست بشه......
من تازه فهمیدم که چرا برخی اختلاس می کنند....
چرا فکر می کنید همه اینکارها بدون برنامه است ،
دولتها در نبود فعالیت واقعی اقتصادی و بدون فروش نفت عملا کاری جز انتشار اسکناس بی پشتوانه از آنها بر نمی آید ،
و چون این اسکناسها ارزش واقعی ندارند ، هر چند وقت یکبار باید از سطح جامعه جمع آوری شوند ،
و هر بار به بهانه ریزش قیمت دلار ، ریزش ارز و سهم و خانه و هر کالای دیگر ،
هم از مردم نوسان قیمتی می گیرند و هم آن پول بی ارزش را می سوزانند و
البته عده ای نور چشمی هم این وسط سود کلان رانتی می برند
این حق مدیریت های مدیران و حق مامو یت ها و ریخت و پاش ها را کم کنند .
چرا میگین ضرر سنگین سهام دارا؟
وقتی شاخص از 200 به 2000 رسیده و یه نفر روی چنین شاخصی سهم میخره.. باید انتظار ضرر داشته باشه.. کسی هم که از پارسال سهم داشته باشه الان هم روی سوده. الکی گندش نکنین
با سلام. بنظر من همه این اقدامها برنامه ریزی شده بود تا جلوی رشد افسارگسیخته بورس و بزرگتر شدن حباب قیمتها گرفته بشه که شد و به این زودیها هم برنخواهد گشت . سهامدارهای بزرگ و حقوقی ها هم همه تو سقف فروختن و سهامداران جدید و کم اطلاع ضرر کردن و تا مدتها باید تو این ضرر بمانن.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر