بازدید 29440

انتخاب رشته سراسری

انتخاب رشته سراسری موضوعی است که برای داوطلبان کنکور سراسری همواره حیاتی بوده است. به طوری که اگر داوطلبان کنکور سراسری 99 یک سال درس خوانده اند و برای درس خواندن و داشتن آینده ای روشن از خیلی از چیزها گذشته اند، نتیجه نهایی کار خود را در انتخاب رشته سراسری خواهند دید. اما چطور می توان انتخاب رشته سراسری را به بهترین شکل ممکن انجام داد؟ در این مطلب انتخاب رشته سراسری را به طور گام به گام توضیح خواهیم داد.
کد خبر: ۱۰۰۲۸۷۷
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۳ 15 September 2020

انتخاب رشته سراسری موضوعی است که برای داوطلبان کنکور سراسری همواره حیاتی بوده است. به طوری که اگر داوطلبان کنکور سراسری 99 یک سال درس خوانده اند و برای درس خواندن و داشتن آینده ای روشن از خیلی از چیزها گذشته اند، نتیجه نهایی کار خود را در انتخاب رشته سراسری خواهند دید. اما چطور می توان انتخاب رشته سراسری را به بهترین شکل ممکن انجام داد؟ در این مطلب انتخاب رشته سراسری را به طور گام به گام توضیح خواهیم داد.

منبع این مطلب لینک زیر است که با مراجعه به آن می توانید مطلب جامع انتخاب رشته سراسری – تجربی، ریاضی، انسانی را مطالعه کنید.

https://3gaam.com/notification/2551

مراحل انتخاب رشته سراسری 

قبل شروع فرآیند انتخاب رشته سراسری باید از سایت سازمان سنجش به آدرس sanjesh.org کارنامه اولیه کنکور خود را دریافت کنید و از رتبه خود مطلع شوید. همچنین در کارنامه اولیه کنکور شما ذکر شده که در چه دوره ها و دانشگاه هایی مجاز به انتخاب رشته شده اید. پس از اطلاع از رتبه، نمره تراز، و وضعیت مجاز/غیرمجاز خود در دانشگاه ها و دوره های مختلف برای مرحله بعد –فرآیند انتخاب رشته سراسری- آماده هستید.

گام اول انتخاب رشته سراسری – شناخت استعدادها

بعد از اینکه رتبه کنکور خود را فهمیدید، به سراغ انتخاب رشته سراسری بروید. اولین مرحله و گام نخست در انتخاب رشته سراسری شناخت استعداد ها، مهارت ها، و توانایی های خود است. شما باید بدانید برای چه کارهایی مهارت های لازم را دارید و برای چه کارهایی مهارت لازم را ندارید. شما باید به طور کامل توانایی ها و استعداد های خود را بشناسید تا بتوانید انتخاب رشته سراسری سنجیده ای داشته باشید.

چطور می توانم مهارت ها و استعدادهای شغلی ام را بسنجم؟

در انتخاب رشته سراسری شناخت مهارت ها و استعدادها بسیار ضروری است و شما می توانید برای اطلاع از استعداد های شغلی و مهارت هایتان از راهکارهای گوناگونی استفاده کنید. یکی از این راهکارها آزمون های شخصیت شناسی و استعداد سنجی است. برای مثال آزمون کشف استعداد شغلی هالند می تواند به شما درباره استعداد های شغلی بینش بدهد. نرم افزار انتخاب رشته کنکور سراسری 3گام امکان آزمون شخصیت شناسی و استعداد شغلی هالند را برای شما فراهم کرده است.

علاوه بر نرم افزار انتخاب رشته کنکور سراسری، راه های دیگری هم وجود دارد که در بلند مدت نتیجه می دهند. برای مثال از مشاوران تخصصی در این زمینه کمک بگیرید و یا کتاب های مرتبط با خودشناسی را بخوانید و در رفتار و کارهای خود دقیق بشوید.

اطلاع از مهارت ها و استعداد های شغلی تان مسیر انتخاب رشته سراسری را برای شما هموار می کند. پس آن را نادیده نگیرید.

گام دوم انتخاب رشته سراسری – مطالعه دفترچه انتخاب رشته سراسری

دومین گام انتخاب رشته سراسری مطالعه دقیق دفترچه انتخاب رشته سراسری است. برای تهیه دفترچه انتخاب رشته سراسری می توانید به سایت سازمان سنجش مراجعه کنید و یا از سایت های مختلف دفترچه انتخاب رشته سراسری را دانلود کنید.

دفترچه انتخاب رشته سراسری دارای سه بخش اصلی است که هر بخش اصلی به بخش های فرعی تقسیم می شوند. بخش های اصلی دفترچه انتخاب رشته سراسری عبارتند از؛

  • اطلاعات مربوط به کارنامه و فرآیند انتخاب رشته سراسری
  • کد رشته محل ها و نام رشته ها و دانشگاه ها همراه با توضیحات
  • شرایط و ضوابط و راه ارتباطی با دانشگاه های مختلف مثل آدرس و شماره تلفن

بعد از مطالعه دقیق دفترچه انتخاب رشته سراسری شما درباره ریزه کاری های انتخاب رشته سراسری اطلاعات کافی خواهید داشت و این اطلاعات به شما کمک می کند تا بر اساس استعدادها، مهارت ها و علایق خود، رشته های مورد نظر خود را از دفترچه انتخاب رشته سراسری انتخاب کنید.

گام سوم انتخاب رشته سراسری – شناخت رشته های تحصیلی

بعد از تسلط کامل بر دفترچه انتخاب رشته سراسری، به مرحله آشنایی با رشته های دانشگاهی می رسید. فرض کنید شما به تمام استعدادها و مهارت های خود مسلط هستید و از توانایی های خود آگاهید. در این مرحله شما باید بدانید چه رشته هایی با استعداد ها و مهارت های شما همخوانی دارد. برای مثال رشته حقوق با روحیات شما سازگار است؟ یا بهتر است به جای رشته حقوق، رشته علوم سیاسی را انتخاب کنید؟

برای انتخاب رشته سراسری آن چه که در این مرحله اهمیت دارد، آشنایی و شناخت رشته های تحصیلی است. مشاوران و سایت های مرتبط با این حوزه می تواند شما را در شناخت رشته های دانشگاهی برای انتخاب رشته سراسری کمک کند.

گام چهارم انتخاب رشته سراسری – آشنایی با دانشگاه ها

در مرحله چهارم انتخاب رشته سراسری باید دانشگاه های مختلف کشور را بشناسید.

در این مرحله از انتخاب رشته سراسری شما با رشته های مختلف دانشگاهی آشنا شده اید، حالا باید به سراغ شناختن دانشگاه ها بروید. هر یک از دانشگاه ها را بشناسید تا بدانید کدام دانشگاه در سطح بالاتری قرار دارد. کدام دانشگاه پاسخگوی نیازتان خواهد بود؟ دانشگاه هایی که شرایط بورسیه دارند کدام اند؟ دانشگاه های مادر کدام دانشگاه های ایران را تشکیل می دهند؟ دانشگاه های برتر و با کیفیت در اطراف شهر شما کدام دانشگاه ها است؟ مدرک و برند کدام دانشگاه برای اپلای و پذیرش در دانشگاه های خارج از کشور به دردتان می خورد؟

پاسخگویی به هر یک از این سوال ها درباره دانشگاه ها در انتخاب رشته سراسری به شما بینشی خواهد داد تا بتوانید منطقی و درست انتخاب رشته سراسری را انجام دهید.

گام پنجم انتخاب رشته سراسری – بررسی شرایط و ضوابط دانشگاه ها

تا به اینجای انتخاب رشته سراسری، شما مهارت ها و استعدادهای خود را شناخته اید، دفترچه انتخاب رشته را خوانده اید، رشته های مختلف دانشگاهی را می شناسید و با دانشگاه های سطح یک، دو و سه کشور آشنا شده اید.

حالا می توانید برای انتخاب رشته سراسری وارد مرحله جدی تری بشوید و انتخاب های خود را از دل دفترچه انتخاب رشته سراسری بیرون بکشید. در این مرحله توجه کنید که پذیرش در رشته ها و دانشگاه هایی که انتخاب کردید، چه ضوابط و شرایطی دارد. آیا رشته مد نظر شما در فرم انتخاب رشته سراسری نیمه متمرکز است؟ آیا برای قبولی در رشته ای که می خواهید، باید در مصاحبه شرکت کنید؟ رشته انتخابی شما نیاز به تسلط بر زبان انگلیسی دارد؟ شرایط و ضوابط تعهد به خدمت در رشته انتخابی شما چیست؟

شما باید جواب تک تک این سوال ها را بدانید و بعد با آگاهی از شرایط و ضوابط دانشگاه ها، دست به انتخاب رشته سراسری بزنید تا بعدا از انتخاب رشته سراسری خود پشیمان نشوید.

گام ششم انتخاب رشته سراسری – چیدمان و اولویت بندی انتخاب رشته سراسری

تبریک می گوییم! شما مرحله های سخت انتخاب رشته سراسری را پشت سر گذاشته اید. اغلب داوطلبان کنکور سراسری تصور می کنند سخت ترین قسمت انتخاب رشته تهیه لیست انتخاب رشته سراسری و چیدمان و اولویت بندی انتخاب می باشد؛ درحالی که اگر شما مراحل قبل انتخاب رشته سراسری را با موفقیت طی کرده باشید، قبل از شروع مرحله ششم انتخاب رشته سراسری، می دانید چه انتخاب هایی را با چه اولویتی می خواهید!

در این بخش از انتخاب رشته سراسری، رشته های مد نظرتان را با توجه به مراحل قبل انتخاب رشته سراسری بچینید. ابتدا رشته های رویایی را در لیست انتخاب رشته سراسری بچینید و بعد به سراغ رشته هایی بروید که قطعا در آن قبول می شوید.

در پایان این مرحله شما فرم نهایی انتخاب رشته سراسری را در دست خواهید داشت.

گام هفتم انتخاب رشته سراسری – ثبت لیست انتخاب رشته سراسری در سایت سازمان سنجش

در مرحله آخر انتخاب رشته سراسری، فرم نهایی انتخاب رشته سراسری خود را در سایت سازمان سنجش ثبت کنید. برای این کار ابتدا وارد سایت سازمان سنجش به آدرس sanjesh.org بروید و در قسمت سراسری، لینک انتخاب رشته سراسری را  انتخاب کنید. مراحل انتخاب رشته سراسری به طور کامل در سایت سازمان سنجش توضیح داده شده است. برای وارد کردن لیست انتخاب رشته سراسری خود فقط کافی است کد رشته هایی که انتخاب کرده اید، در فرم انتخاب رشته سازمان سنجش وارد کنید و بعد از اطمینان از صحت و درستی انتخاب رشته سراسری خود، دکمه ثبت و تایید نهایی را بزنید.

در پایان امیدواریم بتوانید انتخاب رشته سراسری را به خوبی پشت سر بگذارید و از نتایج خود راضی باشید. امیدواریم نتایجی را در انتخاب رشته سراسری کسب کنید که همیشه در زندگی خود احساس سرافرازی و سربلندی کنید.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر