بازدید 19028
سخنگوی انجمن صنایع لبنی در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی مطرح کرد

کره با طعم دلار ۴۲۰۰ تومانی به ایستگاه پایانی رسید / ۹۰۰ میلیون دلاری که هیچکس را راضی نکرد/ زنگ خطر برای تعطیلی صنعت لبنیات/ وفور کره ۸ هزار تومانی در فروشگاه‌ها / واردات با دلار ۲۲ هزار تومانی نمی‌صرفد

کل مصرف روزانه کره در کشور ۱۰۰ تن است؛ به عبارت بهتر هر فرد در سال ۰.۵ کیلوگرم کره مصرف می‌کند؛ بنابراین این ۴۵ هزار تن که یک سال و نیم پیش وارد شده است، باید حدود ۴۵۰ روز تمام می شد.
کد خبر: ۱۰۰۲۱۷۴
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۳ 12 September 2020
کره با طعم دلار ۴۲۰۰ تومانی به ایستگاه پایانی رسید/ ۹۰۰ میلیون دلاری که هیچکس را راضی نکرد/ زنگ خطر برای تعطیلی صنعت لبنیات/ وفور کره ۸ هزار تومانی در فروشگاه‌ها

در یک هفته اخیر حاشیه‌هایی برای عرضه کره به وجود آمد و اخبار‌های ضد و نقیضی در مورد کمیابی کره و سهمیه بندی آن به گوش رسید.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ بعد از مصاحبه‌های مختلف در این زمینه مشخص شد که کشور تاکنون کره مورد نیاز خود را از راه واردات و انبار آن تامین کرده است و هم اکنون ذخایر واردات کره با ارز ۴۲۰۰ تومانی رو به پایان است و حاشیه‌های پیش آمده برای کره نیز ناشی از همین است. البته در این بین، برخی‌ها شائبه رانت و عدم توانایی در تولید کره در داخل را مطرح کردند. برای پاسخ به همه این شائبه‌ها خبرنگار تابناک اقتصادی گفت‌وگویی با سیدمحمدرضا بنی طبا، سخنگوی انجمن صنایع لبنی ترتیب داد که در ادامه متن این مصاحبه تقدیم حضور می‌گردد.

سید محمدرضا بنی طبا،  سخنگوی انجمن صنایع لبنی در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی در مورد ماجرا‌های اخیر پیرامون کره گفت: در مقطعی از زمان که قیمت ارز ارزان بود، واردات کره به صرفه‌تر از تولید داخلی آن بود و کره وارداتی ارزان‌تر به دست مصرف کننده می‌رسید. همچنین با توجه به اینکه از یک سو در برنامه افزایش سرانه مصرف لبنیات قرار داشتیم و از سوی دیگر نژاد گاو‌ها به گونه‌ای نبودند که شیر آن‌ها چربی بالایی داشته باشد در نتیجه اگر قرار بود همین چربی هم برای تولید کره از شیر گرفته شود اولاً قیمت چربی و ثانیاً قیمت محصولات لبنیات افزایش می‌یافت. در نتیجه باز هم واردات کره به صرفه‌تر بود.


درخواست واردات ۴۵ هزار تن کره/ تنها سیزده شرکت ریسک واردات پذیرفتند


بنی طبا ادامه داد: با آغاز تحریم‌ها و با توجه به اینکه بازار با شوک مواجه نشود، اواخر سال ۱۳۹۷ و اوایل سال ۱۳۹۸ درخواست واردات ۴۵ هزار تن کره صادر شد و برای واردات این میران کره از تمامی شرکت‌هایی که توان مالی انجام این کار را داشتند، دعوت شد؛ اما در این میان، ۱۳ شرکت بودند که ریسک واردات کره را پذیرفتند و برای انجام واردات این ۴۵ هزار تن تامین مالی کردند؛ بنابراین با این تفاسیر، اینکه یک عده‌ای عنوان می‌کنند رانتی برای واردات کره وجود داشته یا اینکه سلطان کره در صنعت لبنیات داریم، درست نیست.
 
سخنگوی انجمن صنایع لبنی گفت: این ۴۵ هزار تن کره هم کامل و در مدت سه ماه وارد کشور شد و حتی یک گرم کره‌ای که بابت آن توسط شرکت‌های لبنی ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفته شده باشد، آن سوی مرز نماند. این بر خلاف خیلی از کالا‌های ضروری مردم بود که ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفتند، اما کالایی را وارد نکردند.
 

پرونده کره با ارز ۴۲۰۰ تومانی تا پایان شهریور بسته می شود

 
وی ادامه داد: از بابت توزیع کره‌های وارد شده با ارز ۴۲۰۰ تومانی هم باید گفت، این نوع کره‌ها ظرف یک سال و نیم گذشته کامل و با قیمت معین، توزیع شده است. اگر مقدار بسیار محدودی هم قیمت کره در این یک سال و نیم افزایش یافته، به خاطر هزینه‌های جانبی از جمله هزینه‌های حمل و نقل و بسته بندی و دستمزد و ... بوده است.
 
بنی طبا افزود: کل مصرف روزانه کره در کشور ۱۰۰ تن است؛ به عبارت بهتر، هر فرد در سال ۰.۵ کیلوگرم کره مصرف می‌کند؛ بنابراین این ۴۵ هزار تن که یک سال و نیم پیش وارد شده، باید حدود ۴۵۰ روز به اتمام می‌رسید. هم اکنون از ابتدای سال ۱۳۹۸ تاکنون ۵۰۰ روز گذشته و این کره‌های وارد شده با ارز ۴۲۰۰ تومانی تمام شده است. تنها یک شرکت دارای کره ۴۲۰۰ تومانی می‌باشد که ذخایر آن شرکت هم تا پایان شهریور پاسخگوی نیاز بازار است و این کره‌های وارداتی با ارز مرجع را با همان قیمت سابق توزیع می کند و پرونده کره با ارز ۴۲۰۰ تومانی تا پایان شهریور بسته می شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا هم اکنون می‌توانیم نیاز داخلی کره را بدون واردات تامین کنیم، گفت: در مقایسه با ده سال گذشته ما با کاهش سرانه مصرف محصولات لبنی به هر دلیلی مواجه شده ایم؛ بنابراین در این بین مقداری شیرخام مازاد وجود دارد که تقاضای داخلی برای آن نیست؛ بنابراین، از همین شیرخام مازاد می‌توانیم کره تولید کنیم و جواب تقاضای داخلی را بدهیم.
 

سهمیه بندی کره نداریم/ کره به وفور یافت می‌شود

 
بنی طبا افزود:  هم اکنون نه کمبودی از بابت کره داریم و نه سهمیه بندی اتفاق افتاده و نه احتکاری در این زمینه وجود داشته و دارد. اینکه برخی مدعی احتکار کره می‌شوند، حرف درستی نیست. احتکار زمانی رخ می‌دهد که یک جنس کمیاب باشد. شما الان به هر فروشگاهی مراجعه کنید، کره به وفور یافت می‌شود. ممکن است که کره با ارز ۴۲۰۰ تومانی در فروشگاه‌ها وجود نداشته باشد، اما کره با قیمت ۸ هزار تومان که کره تولید داخل است، وجود دارد و به هر میزان و تعدادی که خریدار بخواهد به فروش می‌رسد.
 

واردات با دلار ۲۲ هزار تومانی نمی‌صرفد

سخنگوی انجمن صنایع لبنی در مورد قیمت کره نیز گفت: کره‌ای که هم اکنون در داخل تولید می‌شود ۳۵ درصد ارزان‌تر از کره وارداتی است. دلیل هم این است که اگر وارد کننده‌ای هم اکنون قصد واردات کره را داشته باشد، باید با ارز نیمایی که قیمت آن حدود ۲۲ هزار تومان می‌باشد، وارد کند؛ بنابراین، قیمت یک کیلو کره وارداتی حداقل ۱۲۰ هزار تومان است؛ پس صد گرم کره وارداتی با ارز نیمایی بدون هزینه‌های توزیع و بسته بندی و ... حدود ۱۲ هزار تومان است، در حالی که صد گرم کره داخل ۸ هزار تومان است.
 
وی ادامه داد: ناگفته نماند، این کره داخلی که با قیمت ۸ هزار تومان به دست مصرف کننده می‌رسد، سودی عاید تولیدکننده نمی‌کند. دلیل هم این است که یک کیلو چربی با قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار هم اکنون حدود ۶۰ هزار تومان می‌باشد. از آنجا که ۸۲ درصد چربی کره است، بنابراین ۸۲ درصد ۶۰ هزار تومان می‌شود حدود ۵۲ هزار تومان. حالا اگر هزینه‌های جانبی از جمله مالیات بر ارزش افزوده، توزیع، بسته بندی، سهم مغازه دار و ... (حدود ۳۲ هزار تومان) را به این ۵۲ هزار تومان اضافه کنیم، قیمت یک کیلو کره ۸۴ هزار تومان می‌شود؛ بنابراین قیمت یک قالب کره ۱۰۰ گرمی در واقع در حال حاضر ۸۴۰۰ تومان می‌باشد، اما تولید کننده به قیمت ۸ هزار تومان به دست مصرف کننده می‌رساند.
 
وی در مورد دلیل این ۴۰۰ تومان ارزانی گفت: برند‌ها به دنبال سنجش کشش بازار هستند و چون نمی‌خواهند سهم بازار را از دست بدهند، در نتیجه در حال حاضر کره ۱۰۰ گرمی را حدود ۴۰۰ تومان ارزان‌تر از قیمت واقعی آن به دست مصرف کننده می‌رسانند.
 

کمک به بازار با ممنوعیت صادرات خامه فله ای


بنی طبا در پاسخ به این که به هر حال این ارزان فروشی تولیدکننده هم تا یک جایی می‌تواند ادامه داشته باشد، گفت: اتفاق خوبی که رخ داده، این است که ستاد تنظیم بازار اعلام کرده، خامه فله صادر نشود. این ممنوعیت صادرات به تعادل بازار کمک خواهد کرد. البته این تصمیم هم بسیاری از برند‌های صنعت لبنیات را که سال‌ها تلاش کرده اند به بازار‌های منطقه‌ای نفوذ کنند با مشکل و سال‌ها سرمایه گذاری برای گرفتن سهم بازار در کشور‌های منطقه را برای این شرکت‌ها با خطر مواجه می کند.
 

آیا کره گران تر می شود؟

وی ادامه داد: اما شرط اصلی عدم تغییر قیمت کره این است که قیمت چربی تغییری نکند. اگر نهاده‌های دامی به قیمت مصوب دست دامداران نرسد، ممکن است دوباره قیمت چربی افزایش یابد و این باعث افزایش قیمت کره خواهد شد.
 

راهکار چیست؟

 
بنی طبا افزود: راه حل اساسی، اما این است که در کل زنجیره صنعت لبنیات هم ارز یکسان و هم تسهیلات یکسان عرضه شود و همچنین دولت در قیمت گذاری و نظام عرضه و تقاضا دخالتی نداشته باشد. به علاوه اگر دولت می‌خواهد از مصرف کننده حمایت کند این حمایت را مستقیم در قالب شیر مدرسه، کمک به دهک‌های پایین جامعه و ... انجام دهد.
 

۹۰۰ میلیون دلاری که هیچکس را راضی نکرد

 
سخنگوی انجمن صنایع لبنی گفت: سال گذشته ۹۰۰ میلیون دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات نهاده‌های دامی گاو‌های شیری تخصیص داده شده است، اما در نهایت رضایت دامدار، تولیدکننده و مصرف کننده جلب نشده است.
 
این نشان می‌دهد که سیاست گذاری اشتباه بوده است. ما به التفاوت این ۹۰۰ میلیون دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی با ارز بازار آزاد، رقمی حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان می‌شود که نتیجه مطلوبی هم نداشته است. این رقم در حالی است که بودجه مورد نیاز برای شیر مدرسه ۸ استان کم برخوردار که تکلیف قانونی است ۴۵۰ میلیارد تومان می‌باشد. دولت این رقم ۴۵۰ میلیارد تومان را نتوانسته است تامین کند، اما ۱۴ هزار میلیارد تومان هزینه شده است که منجر به رضایت دامدار، تولیدکننده و مصرف کننده هم نشده است.
 
وی افزود: بنابراین اگر این ۱۴ هزار میلیارد تومان آزاد شود و دولت هم برای آن هزینه‌ای نتراشد و آن را به شیر رایگان مدارس، بودجه شرکت‌های دانش بنیان برای تولید نهاده‌های دامی در داخل کشور و ... اختصاص دهد، نتیجه بهتری عاید خواهد شد.

بنی طبا گفت: در همه دنیا دولت‌ها از دامداران حمایت می‌کنند، اما این حمایت منجر به دخالت در قیمت گذاری و برهم خوردن نظام عرضه و تقاضا و عدم شفافیت نمی‌شود. این چرخه اشتباه باید اصلاح شود و اگر نشود، در آینده‌ای نه چندان دور با توجه به زیان ده شدن صنعت لبنیات شاهد اضمحلال این صنایع خواهیم بود. همان گونه که در پانزده سال گذشته ۸۰۰ کارخانه لبنیات تعطیل شد، باقی کارخانجات هم با ادامه این روند ورشکسته و تعطیل خواهند شد.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۰
من به شخصه هیچ آینده ای برای خودم توی این مملکت متصور نیستم
کارت ملی من دوساله نیامده..............میگن باید کارت خام از خارج باید بیاد..........اینهمه تکنولوژی داریم....!!!!!!!
گفتن واردات با دلار 22 تومانی صرف نمیکنه،چون هر 100 گرم کره بدون هزینه بسته بندی به 12 هزار تومان میرسه و خب با این وضع طبقه متوسط قدرت خریدش رو نداره. مردم ایران باید قبول کنند که قدرت خریدشون به یک چهارم تنزل یافته و الان ایران سال 96 نیست که حقوق 3 میلیونی میشد معادل 800 دلار.... الان شما ماهی 6 میلیون حقوق بگیری میشه 240 دلار.... با این وضعیت از نظر قدرت خرید ما در ردیف مردم کشورهای آسیای میانه هستیم مثل تاجیکستان و ازبکستان که میانگین دستمزد اگه اشتباه نکنم حدود 300 دلاره
پاسخ ها
رضا
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
خدا پدرت را بیامرزد که میفهمی بیشتر مردم نمیفهمند و هنوز در سودای نفت ۱۴۰ دلاری و ریخت و پاش ان دوران هستند
مهم عدد مرکز آمار است که تورم را تحت هر شرایطی 27 یا 28 درصد اعلام می کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
تورم نقطه به نقطه رو کجای دلم بزارم که از نظر رئیس جمهور کاهش هم پیدا می کنه
برای کشوری که می خواهد ازهرجهت روی پای خودش بایستد چاره چیست؟
لبنیات (حتی شیر) اولین صنعتی است که به تغییرات دلار واکنش نشان میدهد.... حتی زودتر از موز! چرا؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
چون گاوها دلار می خورند
آثار پر خیر و برکت کاغذپاره ها را داریم تجربه میکنیم

....
در همین تحریمها هزاران نفر هر روز ثروتمندتر میشوند و میلیونها نفر فقیرتر !!!!!
اول اینکه تولید کننده ها خیلی وقت ها الکی نق می زنن. دوما مالیات بر ارزش افزوده رو که ملت بدبخت پولش رو میدن نه تولید کننده کره
یعنی حالم از این مملکت داری بهم میخوره

اینم شد داستان پوشک؟
هر روز که از خواب بیدار می شویم باید دغدغه گرانی یک کالایی را داشته باشیم مردم باید خودشان فکر خودشان باشد و تا حد ممکن به خاطر خودشان و به خاطر انسانیت و حقوق همسایگی به سمت گران خریدن نروند و بفهمند که از این دولت بخاری برنمی خیزد چون ریشه تمام این تورم بخاطر زیرساخت اقتصاد و نظام پولی و ارزی کشور است که دولت فشل تر از این حرف ها است که به آن بپردازد. دولت باید بفهمد که اقتصاد مثل یک سد آب است که باید کانال ورودی و خروجی آب آنرا متعادل نگه داشت وگرنه یا سد سرریز و دیواره آن می شکند و یا آب آن بالا نمی آید تا خروجی را تامین کند در حال حاضر دولت ورودی را رها کرده و در حال کنترل خروجی است در حالی که اگر آب در سد نباشد و یا در حال سر ریز باشد کنترل خروجی بیفایده است.
ارام ارام نوبت به ترک نان هم از سر سفره های قشر مستضعف خواهیم بود
خوب کره همه از سفره ها پر زد مقاومت یعنی بردن و خوردن یک عده و سفره خالی بقیه ؟!!
پیرارسال : چه اشکالی داره یه روزی برسد ما یک وعده غذا بخوریم...!!!! پارسال : مردم مرغ نخورند!!!؛ امسال : مردم کره نخورند!!! سال ۱۴۰۰: مردم ...
پاسخ ها
ناشناس
| Japan |
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
به اونجاها نمیرسه نگران نباش
جالبه همه میگویند با این قیمت ضرر میکنیم باز هم به تولید ادامه میدهند
450 میلیارد تومان که برای شیر مدرسه در نظر گرفته میشود را یه ضرب و تقسیم بکنیم متوجه میشیم که نصف اون را هم به شیر مدارس اختصاص نمیدن چون من خودم درگیر این کار بودم ماه اول که شیر نمیدادن تا لیست بفرستند بعد از عید هم که ماه رمضان بود و خرداد ماه که هیچی نمیدادن بااین بودجه میشه کل دانش آموزان رو شیر داد که متاسفانه هیچ‌وقت به صورت کامل اجرا نشد
سهام پارس و سهام عدالت تا دو است # تحلیل
بورس
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان