بازدید 8543
ادعای آلمان:

تروئیکای‌اروپا‌با‌رد‌تلاش‌آمریکا‌درمورد‌مکانیسم‌ماشه‌موافقند

وزارت خارجه آلمان مدعی شده وزرای خارجه انگلیس، آلمان و فرانسه روز جمعه پس از دیداری در انگلستان مدعی شدند در خصوص رد تلاش آمریکا برای پیشبرد مکانیسم ماشه علیه ایران اتفاق‌نظر دارند.
کد خبر: ۱۰۰۱۸۷۳
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۰ 10 September 2020
به گزارش تابناک به نقل از فارس، وزارت خارجه آلمان مدعی شده وزرای خارجه سه کشور اروپایی امروز پنجشنبه در جلسه‌ای بر سر رد تلاش آمریکا برای پیشبرد ساز و کار موسوم به مکانیسم ماشه اتفاق‌نظر داشته‌اند.

حساب کاربری رسمی وزارت خارجه آلمان در توئیتر نوشته «هایکو ماس»، وزیر خارجه آلمان، «دومینیک راب»، وزیر خارجه انگلیس و «لو دریان»، وزیر خارجه فرانسه امروز به منظور هماهنگ‌سازی اقدامات آتی خود در خصوص برجام دیدار کرده‌اند.

«جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با ارتباط ویدئویی به حاضران در این جلسه ملحق شده است.

وزارت خارجه آلمان در توئیتر نوشت: «تروئیکای اروپایی با رد تلاش آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها (علیه ایران) و متعهد باقی ماندن به حفظ برجام موافقند، اما لازم است ایران فوراً به پایبندی کامل برگردد.»

ساز و کار موسوم به بازگشت خودکار تحریم‌ها که با نام‌های دیگری مثل «مکانیسم ماشه» یا «اسنپ‌بک» نیز شناخته می‌شود به دنبال احیای تمامی قطعنامه‌های تحریمی علیه تهران است که پس از حصول برجام میان ایران و گروه موسوم به ۱+۵ تعلیق شده بودند.

آمریکا روز ۲۱ اوت (۳۰ مرداد) با تسلیم نامه‌ای به رئیس دوره‌ای شورای امنیت خواستار بازگرداندن این تحریم‌ها علیه ایران شد.

«مایک پامیئو»، وزیر خارجه آمریکا حدود یک هفته بعد (پنجشنبه ۲۷ اوت/ ۶ شهریور) مدعی شد تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، در نتیجه اطلاعیه مورخ ۲۱ اوت (۳۰ مرداد) آمریکا به شورای امنیت ازنیمه شب ۲۰ سپتامبر (۳۰ شهریور) به وقت گرینویچ باز خواهند گشت.

ادعای پامپئو در حالی مطرح شده که بسیاری از اعضای شورای امنیت، تفسیر ایالات متحده درباره قانونی بودن اطلاعیه این کشور برای آغاز روند بازگشت تحریم‌ها علیه ایران را زیر سئوال برده‌اند.

به عنوان مثال نماینده چین در سازمان ملل روز چهارم شهریورماه در نشست شورای امنیت تصریح کرد اعضای شورای امنیت معتقدند ابلاغیه آمریکا به این شورا درباره ایران را نباید به معنی آغاز روند بازگشت خودکار تحریم‌ها علیه ایران تلقی کرد. 

در همان جلسه نماینده روسیه در سازمان ملل هم گفت نامه هفته گذشته آمریکا به رئیس شورای امنیت برای بازگشت تحریم‌ها علیه ایران را نمی‌توان ابلاغیه‌ای رسمی از سوی این کشور در نظر گرفت که ذیل بند ۱۱ قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت صادر شده است. 

آمریکا در نامه مورخ ۳۰ مرداد خود به رئیس شورای امنیت ایران را به «نقض اساسی» تعهداتش در «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) متهم کرده است.

چنانچه آمریکا از برجام خارج نشده بود، این نامه، روند ۳۰ روزه‌ای را آغاز می‌کرد که می‌توانست به «بازگشت خودکار» تحریم سازمان ملل علیه ایران منجر شود.

در آن حالت، تمامی تحریم‌های سازمان ملل نیمه شب ۲۰ سپتامبر به وقت گرینویچ (برابر با ۰۴:۳۱ بامداد ۳۰ شهریورماه) علیه ایران از سر گرفته می‌شدند. این تاریخ، چند روز قبل از سخنرانی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد است.

با این حال، آمریکا اردیبهشت سال ۱۳۹۷ به مشارکتش در برجام خاتمه داده و طبق گفته اعضای شورای امنیت نمی‌تواند از حقوق تصریح‌شده در این توافق و متن قطعنامه صادرشده برای تأیید آن استفاده کند.

به همین دلیل، تلاش آمریکا از همان آغاز با مخالفت‌های جدی روبرو شده است. خبرگزاری رویترز ۱ شهریورماه گزارش داد ۱۳ عضو شورای امنیت با نگارش نامه‌هایی مخالفت خودشان را با خواست آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران اعلام کرده‌اند.

رئیس شورای امنیت در نشست این شورا در روز چهارم شهریورماه در پاسخ به پرسش نمایندگان روسیه و چین برای اعلام موضع درباره درخواست آمریکا برای پیشبرد مکانیسم بازگشت تحریم‌ها علیه ایران اعلام کرد این شورا در جایگاهی نیست که اقدامات بیشتری در این خصوص انجام دهد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان