بازدید 4357

روند کاهشی شاخص قیمت تولیدکننده در فصل بهار معکوس شد

تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده کل کشور نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) در فصل بهار ۱۳۹۹ به ۱۱.۴ درصد رسید که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل ۱۱.۷ درصد افزایش داشته است.
کد خبر: ۱۰۰۱۶۶۵
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۴ 09 September 2020
روند کاهشی شاخص قیمت تولیدکننده در فصل بهار معکوس شد
شاخص قیمت تولیدکننده که از بهار ۱۳۹۸ وارد روند نزولی شده بود و حتی در دو فصل پاییز و زمستان ۹۸ به منفی ۰.۳ درصد رسیده بود، دوباره در فصل بهار ۹۹ با جهش جدی مواجه شده و با رشد ۱۱.۷ درصدی نسبت به زمستان ۹۸، به ۱۱.۴ درصد رسیده است. به نظر می‌رسد، گرانی و کمبود مواد اولیه و رشد هزینه‌های تولید از دلایل اصلی این جهش باشد.

به گزارش تابناک اقتصادی؛ تازه‌ترین آمار‌های رسمی نشان می‌دهد در فصل بهار امسال، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان به ازای تولید کالا‌ها و خدماتشان در داخل کشور، نسبت به فصل بهار سال قبل ۱۲ درصد افزایش پیدا کرده؛ این در حالی است که شاخص فصلی قیمت تولیدکننده در پاییز و زمستان ۹۸ منفی ۰.۳ درصدی اعلام شده بود.

طبق اعلام مرکز آمار ایران، در بهار امسال، در میان بخش‌های مختلف تولیدی کمترین نرخ تورم فصلی مربوط به بخش کشاورزی (۳.۶ درصد) و بیشترین نرخ مربوط به بخش برق (۴۰.۶ درصد) بوده است.

تورم فصلی

 
تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده کل کشور نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) در فصل بهار ۱۳۹۹ به ۱۱.۴ درصد رسید که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل ۱۱.۷ درصد افزایش داشته است. کمترین تورم فصلی تولیدکننده مربوط به بخش خدمات (۶.۷ درصد) است.

تورم نقطه‌به‌نقطه

 
تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده کل کشور نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه‌به‌نقطه) در فصل بهار ۱۳۹۹ به ۱۲ درصد رسیده و در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل ۳.۰ واحد درصد کاهش داشته است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان به ازای تولید کالا‌ها و خدماتشان در داخل کشور، در فصل بهار ۱۳۹۹ نسبت به فصل بهار سال قبل ۱۲ درصد افزایش دارد.

در محاسبه تورم نقطه‌به‌نقطه تولید در فصل بهار امسال نسبت به بهار سال قبل، در میان بخش‌های مختلف تولیدی کمترین نرخ مربوط به بخش کشاورزی (۳.۶ درصد) و بیشترین نرخ مربوط به یخش برق (۴۰.۶ درصد) است.

تورم سالانه

تغییرات میانگین شاخص کل قیمت تولیدکننده در چهارفصل منتهی به فصل بهار ۱۳۹۹ نسبت به دوره مشابه در سال قبل به ۲۳.۶ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در فصل قبل ۱۳.۱ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد. در فصل موردبررسی، در میان بخش‌های اصلی تولیدی در کشور، کمترین تورم سالانه مربوط به بخش برق (۹.۹ درصد) و بیشترین آن مربوط به بخش معدن (۳۷.۷ درصد) است.

عوامل اثرگذار بر روند تورم تولید در فصل بهار ۱۳۹۹

بررسی تحولات اقتصادی فصل بهار نشان می‌دهد، در این فصل حوزه تولید با کمبود عرضه و افزایش قیمت مواد اولیه و تجهیزات موردنیاز روبرو شده که مستقیماً به رشد قیمت تمام‌شده کالا و خدماتی تولیدی و جهش نرخ تورم تولیدکننده دامن زده است.

این در حالی است که بررسی گزارش‌های مدیران خرید (شامخ) در ماه‌های گذشته نشان می‌دهد بنگاه‌های اقتصادی به‌واسطه افت قدرت خرید مشتریان، با کاهش جدی تقاضا نیز مواجه شده‌اند و در این شرایط برای تأمین نقدینگی در گردش و پوشش دهی هزینه‌های جاری و حقوق کارکنان، دست‌به‌کار عرضه محصولات با قیمتی پایین‌تر از قیمت نهایی شده‌اند.

بر اساس گزارش اتاق ایران؛ به ‌عبارت‌دیگر تورم تولیدکننده در فصل بهار امسال در حالی با جهش ۱۱.۷ درصدی نسبت به فصل زمستان ۹۸ مواجه شده که بخش قابل‌توجهی از تولیدکنندگان مجبور شده‌اند برای کسب منابع موردنیاز کوتاه‌مدت خود اقدام به فروش محصولات و خدمات به کمتر از قیمت اقدام کنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار