آیا دولت، مجلس را در فروش نفت دور زده است؟

امروز دولت اوراق سلف نفتی با سررسید دو ساله را در بورس عرضه کرد؛ اقدامی که با واکنش تند نمایندگان مواجه شد و بعد از آن خبر آمد که روسای قوای مقننه و قضائیه در نامه‌ای به مقام معظم رهبری با این تصمیم مخالفت کرده اند.
کد خبر: ۱۰۰۱۶۳۶
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۱ 09 September 2020

امروز دولت اوراق سلف نفتی با سررسید دو ساله را در بورس عرضه کرد؛ اقدامی که با واکنش تند نمایندگان مواجه شد و بعد از آن خبر آمد که روسای قوای مقننه و قضائیه در نامه‌ای به مقام معظم رهبری با این تصمیم مخالفت کرده اند.

به گزارش «تابناک»؛ امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی، همزمان با عرضه اوراق سلف نفتی در بورس در جلسه دو ساعته به بررسی این تصمیم شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا پرداختند. عمده انتقادات این بود که این روش دولت بعدی را بدهکار می‌کند.

طبق گفته علیرضا سلیمی، عضو هیات رییسه مجلس روسای کمیسیون‌های برنامه و بودجه و اقتصادی و رییس مجلس توضیحاتی درباره نحوه فروش اوراق سلف نفتی و تصمیم شورای هماهنگی سران قوا به نمایندگان ارائه کردند. او از ابراز نگرانی پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت؛ با این استدلال که این کار باعث تحمیل حدود ۱۹۰ هزار میلیارد تومان قرض به دولت بعدی می‌شود، پس اگر بنا به عرضه نفت در بورس باشد، باید با قیمت قطعی و نه به صورت اوراق صورت گیرد.

با شروع جلسه علنی، محمد باقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی نیز در ماموریتی به روسای کمیسیون‌های انرژی، برنامه بودجه و اقتصادی خواست که ساز و کار‌های فروش نفت را بررسی کنند. محمد حسین فرهنگی، سخنگوی هیات رییسه مجلس نیز این روشنگری را کرد که طبق توضیحات رییس مجلس، تنها کلیات فروش اوراق نفتی در جلسه شورای هماهنگی تصویب شده و لذا عرضه نفت قبل از نهایی شدن آن جای تعجب دارد.

با وجود توضیحات ارائه شده در جلسه غیرعلنی، باز هم نمایندگان در تذکر و اخطاری ضمن اعتراض به تصمیم دولت برای پیش فروش نفت بدون اطلاع و تصمیم گیری مجلس انتقادی را به رییس قوه مقننه داشتند که نباید نظرات شخصی خود را در جلسات شورای هماهنگی سران قوا بیان کند، چون او به نمایندگی از کل پارلمان در این جلسه حضور پیدا می‌کند.

در این باره، نصرالله پژمان فر رییس کمیسیون اصل نود مجلس با یادآوری اینکه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا برای تصمیم گیری در یکسری مسائل خاص تشکیل شده است گفت، حضور رییس مجلس در جلسات هماهنگی اقتصادی قوا به معنای حضور به نمایندگی از کل مجلس است؛ پس نباید نظرات شخصی خود را بیان کند. روندی که در مجلس گذشته وجود داشت و تداعی کننده این موضوع بود که رییس مجلس خود را بالاتر از سایر نمایندگان می‌داند.

او اقدام دولت در عرضه اوراق سلف نفتی را خلاف قانون دانست و تاکید کرد که دولت با این کار به دنبال بر هم ریختگی در کشور است؛ همان کاری که با دخالت‌های نابجا در بورس انجام داد و باعث ضرر و زیان مردم شد.

رییس مجلس نظر مخالف را در جلسه سران قوا مطرح کرده است

امیرحسین قاضی زاده هاشمی، نایب رییس مجلس در مقام دفاع از عملکرد قالیباف این توضیح را داد که رییس مجلس بعد از برگزاری جلسات با روسای کمیسیون‌های اقتصادی و برنامه و بودجه و نمایندگان متخصص اقتصادی نظر مخالف مجلس درباره فروش اوراق نفتی را در جلسه سران قوا مطرح کرده است البته که در نهایت وظیفه قانون گذاری بر عهده مجلس بوده و باید این مهم مورد توجه شورای هماهنگی سران قوا قرار گیرد.

علی رغم توضیحات نایب رییس مجلس، کاظم دلخوش نماینده صومعه سرا گفت، با او به عنوان نماینده‌ای با تخصص و دانش اقتصادی صحبت نشده است؛ مردم بدانند نمایندگان مجلس از تصمیم شورای هماهنگی سران قوا برای فروش نفت اطلاعی نداشته اند. مردم حواسشان باشد که همچون سرمایه گذار در بازار بورس متوجه ضرر و زیان نشوند.

عبدالعلی رحیمی مظفری، نماینده سروستان نیز تاکید کرد که باید شورای عالی اقتصاد سران قوا فقط در محدوده اختیارات داده شده از سوی مقام معظم رهبری تصمیم گیری کند، نه اینکه این شورا بهانه‌ای برای دور زدن مجلس باشد. اقدام اخیر دولت در پیش فروش نفت و قبل‌تر فروش اموال و شرکت‌های دولتی برای اداره خود همچون کسی است که گوشت بدن خود را می‌خورد.

در پایان جلسه نیز ۱۵۹ نماینده مجلس در نامه‌ای به رئیس مجلس بیان کردند که دولت اصرار دارد تا نیاز‌های قانونی خود را از طریق شورای عالی هماهنگی اقتصادی پیش ببرد و عملا نقش تقنینی و نظارتی مجلس را نادیده بگیرد.

در کشاکش این بحث ها، ابوالفضل ابوترابی نماینده نجف آباد از نامه روسای قوای مقننه و قضاییه به مقام معظم رهبری سخن گفت که به باور مجلس و قوه قضائیه دولت آن‌ها را دور زده است، چون قرار بود طبق آنچه در جلسه سران قوا مطرح شده، اوراق سلف نفتی به قیمت قطعی و قیمت روز به مردم داده شود و مردم مختار برای فروش آن در هر لحظه‌ای باشند، اما دولت این طرح را به گونه‌ای دیگر اجرا کرد، یعنی پول را از مردم می‌گیرد، اما پرداخت پول به مردم را به دو سال بعد موکول کرده که این به معنای بدهی بر گردن دولت است.

با توجه به طرح ابهامات متعدد درباره فروش اوراق سلف نفتی و پیش فروش نفت لازم است دولت و مجلس روشنگری‌های لازم را داشته باشند، چون در اینجا بحث سرمایه گذاری مردم و اعتماد به بازار سرمایه در میان است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۲
درست میشه
شما آرمانها رو فراموش نکنید لاکن !!!
اصلا زندگی مادی اهمیتی نداره یادتون نره ، برای عامه البته !!!!
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۶:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۰
دلار 26000تومان !!!
خجالت نمیکشید
همه ش سعی و خطا

کی می خواهد مملکت به طور منطقی اداره شود؟
دست دولت درد نکنه در برابر مجلسی که به فکر منافع جناحی است نه منافع ملی
آقا جان تنها راه نجات کشور اخذ مالیات سنگین از ثروتمندان است نه فروش اوراق نفت و غیره. ثروتمندان هم معلومه دوست ندارند مالیات بدهند ولی باید ازشون گرفت با مصوبه فلان و بهمان هم نمیشه با حکم محکم باید گرفت. از امکانات و امنیت این کشور استفاده میکنند باید مالیات درآمدشان را هم بدهند. شرایط کشور از ویژه هم رد شده چرا نمیفهمید؟ هر چی دیرتر بجنبید بیشتر پشیمان میشوید. از منافع دور و بریهایتان بگذرید و گرنه خودتان هم در آتش آنها گرفتار خواهید شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۰
همینجوریش هم ثروتمندان دارن سرمایه هاشون رو میبرن به کشورهای همسایه. یه مقدار بیشتر فشار بیارین همه فقرا میمونن در ایران
دولت کلا همه رو داره دور میزنه یک دولت ترفند و امید با گشایشهای فراوان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۰
اونوقت فکر میکنی پولدارها از جیب خودشون مالیات میدن ؟
هر کسی برای صدمین بار با طناب روحانی ته چاه بره بعدا نیاد بگه ضرر کردم و دولت گفت و فلانی گفت
مگر نفتی که اکنون تولید میشود و فروش نمیرود ،و انبار میشود برای دولت بعدی ذخیره نمیشود پس چرا سیاه بازی میکنید ؟ در سالهای( ۸۹ الا ۹۲ ) که تحریمهای سفت و سخت تری بود چرا اینهمه آشفته بازار نبود ،بغیر از اینست که جناح رقیب میخواهد بهر شکلی شده دولت را ناتوان نماید ،اگرچه دولت بی تدبیر و بی برنامه است و اکثریت اعضای هیات دولت افراد کرخت و سس عنصری میباشند که بیشتر بفکر منافع خود و حفظ جایگاهی برای بعدا هستند ، باور کنید که کارد به استخوان رسیده است ،
دولت همه رو دور زده چه برسه به مجلس. یکی را در بورس و دیگری را گرانفروشی مسکن و خودرو و .......................
سالهاست دارید مردم رو دور میزنید حالا رسیده به خودتون
مردم حواسشون باشه که تو این زمینه و با توجه به فریب دولت ، خریدی انجام ندهند تا کسر بودجه دولت و احیانا ً منابع اختلاسهای بعدی تامین بشه ، قرار بر این است که دولت نفت بفروشه و پولشو به مردم بده ، نه اینکه مردم نفت بخرند و پولشو به دولت بدهند ، عزم ملی رو نشون بدین
اول انقلاب قرار بود همچی مجانی باشه که ؟
الان گزاشتن برای فروش به ملت همیشه در صحنه ؟
به این میگن بیزنس .
علی برکت االه
محموووووووووووووووووووووووووووووووووووووووود . بیا
این فکر غلط را حسین مرعشی در ذهن دولت انداخته و دولت را به بیراهه می برند.
کارگزارانی ها هیچ نقشی در انتخاب اقای روحانی نداشتند که الان همه کاره دولت شده اند امثال مرعشی و لیلاز.
وقتی دولت پش گشایشی همه اونایی رو که به دولت چندین میلیون رای دادن به راحتی آب خوردن دور میزنه دیگه مجلس بزرگتر از مردم نیست که کرسی های مجلس رو الکی اشغال کردن دور زدن نمیخواد. با توپ و شیپور و ... از کنارشون رد بشی از خواب بیدار نمیشن حال دور زدنی هم لازم نیست.مجلسی ها هم مثل دولت فردا صبح که از خواب بیدار بشن میبینن عه ..چه خبره..فعلا مجلسی ها وقت ندارن به مشکلات مردم برسن .و اونجایی هم که قراره به نفع مردم باشن یا خوابن و یا خودشون رو به خواب میزنن
در قضیه بنزین و اعتراضات سال گذشته هم مجلس توسط این شورای هماهنگی اقتصادی دور زده شد
کلا شورای هماهنگی اقتصادی در کجای قانون اساسی اومده؟؟؟ این شورا راهی شده برای دور زدن مجلس
اونم مجلسی ک پشتوانه مردمی ندارد و خدا بخیرکنه
خوب کلا شورا برای همین تشکیل شد دیگه
ایده ی پیش فروش نقدی نفت عاقلانه است ، بهتر از استقراض از بانک مرکزی و چاپ پول برای تامین کسری بودجه می باشد ، صد البته بهترین راه کاهش هزینه های دولت هست ولی ظاهرا این کار زمانبر بوده و چالشهایی بدنبال دارد.
انتقاد از اینکه دولتهای بعدی بدهکار میشوند نیاز به توضیح و تفسیر دارد ، دولتها همیشه بدهکار هستند چه بهتر که مکانیزم های درستی برای بدهکار شدن انتخاب کنند . استقراض از بانک مرکزی بدترین نوع بدهکاریست و به تورم دامن می زند .
منتقدین راهکار بهتری ارایه نمیکنند و یا ندارند ،راهکارهای کلیشه ای مبتنی بر مالیات اقتصاد را به سمت رکود میکشاند و بارزترین اثر آن بیکاری است .
سایتتون مثل صداسیمای میلی شده
پر تبلیغات و پیام بازرگانی
جالبه اوضاع حاکم بر اقتصاد ایران در 3 سال اخیر همواره در حال رخ دادن بوده و تنها علتی که نمی گذاشت این زخم کهنه و بزرگ نمایان شود، پول نفت و سایر درآمد های دولت (از قبیل بنزین و تعرفه خودرو و خام فروشی معدن و سایر) بوده

بنابراین پرواضح هست که ترامپ دست روی زخمی گذاشته که سیستم توانایی هندل کردن آن را ندارد

همیشه همین بوده

همیشه کارخانه های دولتی ضرر ده بودن و با صندوق ذخیره ارزی پر می شدند

کل کارخانه هایی که به بخش خصوصی واگذار شدند علتشون ضررده بودن بوده، و حالا معلومه که پرسنل حقوق بگیر و کارگر درخواست بازگشت کارخانه به دولت را دارند تا بتوانند از سرمایه کل مردم، حقوق دربافت کنند

کارخانه ای که سود نمی دهد، چرا سهامش بالا می رود!!! خدا فقط می داند

با سپاس
اگرچه به عملکرد دولت هم انتقاد وارد هست
اما
به هر حال اثر تورمی آن کمتر از اوراق قرضه یا چاپ اسکناس یا .... است دولت برای جبران کاهش درآمدی خود به هر ریسمانی چنگ میزند
باید پذیرفت
هر شخصی
حتی شما
به جای دولت بر مسند قدرت بودید نمیتوانستید مشکلات را حل کنید چون باید قبول کنیم دولت فقط تدارکاتچی است خواه روحانی باشد خواه احمدی نژاد یا ... یا ...
باید بپذیریم که شایسته سالاری را در همه ارکان نظام از بالا تا پائین عملی سازد .
به نظر شما
شهردار یا فرماندار یا نماینده مجلس و حتی شورای شهر شما از بین نخبگان انتخاب یا انتصاب شده اند ؟
وقتی هیچ کدام از این تکه های پازل سرجای خود نیست انتظار گشایش قفل های ( فقط ) اقتصادی توقع نابجائی است .
فارغ از اینکه چه کسی رئیس جمهور باشد .
اين دولت ازخوداختياري نداردهمه اين دولت رادورزده اندواين دولت براساس فرامين دولت سايه عمل ميكند وبقول تعدادي تداركاتچي بيش نيست وبلاگردون است
دولت با این کار به دنبال بر هم ریختگی در کشور است؛ همان کاری که با دخالت‌های نابجا در بورس انجام داد و باعث ضرر و زیان مردم شد.
پس خودتان هم می دانید که این ها حرف و کار دشمن نیست؟! پس مردم این همه خرج شما را می دهند در مجلس بنشینید و بعد از اتفاقها حرفش را بزنید؟ اینجور باشد که همه مردم باید حقوق نمایندگی بگیرند؛ آن هم مادام العمر و امتیاز های آنچنانی و حقوقهای این چنینی!
خخخ عجب دعوایی بین دولت و مجلس
خدا شکرت
لطفا مجلس ناتوان و ضعیفی که جربزه و جرات استیضاح رئیس جمهور محبوب و بزرگوار ! ( جناب آقای دکتر حسن روحانی ، دولت تدبیر و امید ) را نداره ؛ الکی هارتان پورتان نکنه ! چشم و گوش ما مردم به این فیلمها و نقش بازیها پر هستش . پس بازیگری بسه !
پادگان بهارستان سرش بی کلاه مانده است
درست است دولت مقدار زیادی اموال و سهام دارد که میتواند بفروشد رفتن سراغ فروش نفت که ابهامات زیادی هم برای فروشنده و هم خریدار دارد باز تصمیم اشتباه دیگری است
سکه دوازده میلیون رو رد کرد، باید همش زبونتو لوله کنی چون قیمتها میلیونی شده و بگی دوازده میلیون!!
چقدر نگران دولت بعدی هستن آقایون. هیچ کس از ملت نمیگه.
کدوم دولت کدوم مجلس اینا کاره ای نیستند که
مصدق کجایی
اگر این اختیارات الان روحانی را احمدی نژاد داشت و امثال لاریجانی ها‌مانع فعالیتش نمیشدن الان این اوضاع و احوال نذارمون نبود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۰
آره خواب الانم دبگه چیزی نمونده بود که سرش دعوا کنند
خوب بود نماینده ها مشخص می کردن که دولت سرماه حقوق کارمندان رو چطوری تامین کنه. با شعار دادن، عوام فریبی و سیاسی کاری که نمیشه مملکت داری کرد.
بعضی نماینده ها فقط بفکر این هستند که دولت بعدی که فکر میکنن اصول گرا هست براش بدهی درست نشه. چه اهمیتی داره که منبعی برای تامین حقوق کارمندان سر ماه وجود نداره!!
حقتونه وقتی شخصی مثل احمدی نژاد به بهانه چندقطبی شدن انتخابات با برنامه ریزی قبلی رد صلاحیت میشه بایدم به این وضع دچار بشین. هرچند برای بالایی ها مهم نیست و اونا همچنان بیشتر از قبل دنبال چاپیدنن
مبادا دولت بعدی بدهکار بشه .دولت احمدی نژاد کل مملکت رو گرفتار کرد .دولت روحانی رو بدهکار کرد .مردم رو تو هچلی انداخت با اون هاله خیالیش که هیچکس نمی تونه در بیاردش .مگر با شعار....جیک هیچ کسی در نیومد .حالا آقایون دلسوز دولت بعدی شدن ...بوی تقسیم وزرات دولت بعدی که میاد همه دلسوز میشن ....اون یکی راه میفته میره وسط چند نفر تو کوه و بیابون از برنامه هاش میگه ..اصولگراها همه کاری میکنند این دولت به جایی نرسه ..خودشون بیان شکی نیست تمام در های مذاکره پشت پرده شون با استکبار باز میشه و به مردم ساده لوح هم میگن دیدین ما تونستیم اونا نتونستند ...
فعلا که دولت هرکاری دوست داره انجام میده
مجلس قبلی که باصطلاح حامی دولت بود بیشتر جلو دولت می ایستاد
این خبر قدیمیه تابناک
چی شد پس شما که قرار بود مجلس رو دوباره در راس امور قرار دهید
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر