ده نکته ای که هر کسی باید در مورد پالایشی یکم بداند!

پالایشی یکم، سهام دولت در چهار پالایشگاه است که پذیره نویسی آن از پنجم شهریور ماه آغاز شده و تا فردا مورخه 19 شهریور ادامه دارد. البته خبرها حکایت از آن دارد که گویا قرار است این مهلت پذیره نویسی تمدید شود.
کد خبر: ۱۰۰۱۳۸۶
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۶ 08 September 2020

تحریم های نفتی که از آبان ماه 1397 آغاز شد و در اردیبهشت ماه 1398 تشدید گردید، موجب شد تا درآمدهای نفتی دولت با چالشی جدی مواجه شود. همچنین شیوع ویروس کرونا در کشور از اواخر بهمن ماه سال گذشته نیز موجب شد تا تحقق درآمدهای مالیاتی پیش بینی شده در بودجه هم با مشکلاتی مواجه شود.

به گزارش بورس تابناک، کاهش درآمدهای نفتی و مالیاتی باعث شد تا دولت به دنبال راهکار دیگری برای تامین درآمدهای مورد نیاز خود باشد. یکی از این راهکارها فروش سهام های دولتی در قالب صندوق های ETF بود. پذیره نویسی صندوق دارایکم در اردیبهشت ماه سال جاری آغاز شد و معاملات واحدهای آن در تیرماه سال جاری مجاز شد. پذیره نویسی دومین صندوق ETF دولت نیز از شهریورماه سال جاری آغاز شد. حالا ده نکته ای که باید متقاضیان در مورد دومین صندوق ETF با نماد پالایشی یکم بدانند چیست؟

ده نکته ای که هر کسی باید در مورد پالایشی یکم بداند!

  • صندوق پالایشی یکم شامل سهام کدام نمادها است؟

سهام شرکت های پالایش نفت تهران (شتران)، پالایش نفت تبریز (شبریز)، پالایش نفت بندرعباس (شبندر) و پالایش نفت اصفهان (شپنا)، صندوق پالایشی یکم را تشکیل می دهند. برای خرید یا پذیره نویسی این صندوق می توان با کد ملی و یا کد بورسی اقدام کرد.

  • از چه طریقی می توان واحدهای پالایشی یکم را خریداری کرد؟

برای خرید سهام این صندوق، متقاضیان میتوانند در بازه زمانی تعیین شده به صورت حضوری و غیر حضوری از طریق بانک های ملی، سپه، مسکن، کشاورزی، ملت، صادرات، تجارت، توسعه تعاون، رفاه کارگران، قرض الحسنه مهر ایران، پست بانک ایران، اقتصاد نوین، پارسیان، پاسارگاد و کارآفرین" اقدام کنند. همچنین افراد دارای کد بورسی هستند نیز می توانند از طریق سامانه معاملاتی کارگزاری خود نسبت به خرید اقدام کنند.

  • به چه اطلاعات شخصی برای خرید واحدهای پالایشی یکم نیاز است؟

اطلاعاتی که برای خرید واحد های این صندوق مورد نیاز است شامل نام، نام خانوادگی، شماره ملی، تاریخ تولد، نام پدر، کد پستی، شماره تلفن همراه و شماره شبای شخص متقاضی می باشد.

  • حداکثر سقف خرید برای هر شخص چقدر است؟

هر شخص حقیقی ایرانی می تواند تا سقف 5 میلیون تومان اقدام به خرید کند. نکته حائز اهمیت این است که افرادی که در پذیره نویسی واحد های صندوق واسطه گری مالی یکم (دارایکم) شرکت کرده اند، تنها می توانند در مجموع دو صندوق دارا یکم و پالایشی یکم، تا سقف 5 میلون تومان خریداری کنند. به عبارت دیگر اگر فردی اقدام به خرید 2 میلیون تومان از واحد های سهام صندوق دارا یکم کرده است، تنها مجاز به خرید 3 میلیون تومان از سهام صندوق پالایشی یکم می باشد. خوانندگان محترم در نظر داشته باشند که عدم رعایت این مهم و اقدام به پذیره نویسی بیش از حد مجاز این دو صندوق، باعث بلوکه شدن مبلغ اضافه تا زمان تخصیص واحد های صندوق پالایشی یکم می شود.

  • آیا محدودیت سنی برای خرید واحدهای پالایشی یکم وجود دارد؟

لازم به ذکر است که محدودیت سنی ای برای متقاضیان این صندوق وجود ندارد و هر شخص حقیقی ایرانی دارای کد ملی می تواند اقدام به خرید کند.

  • آیا این صندوق نیز مانند دارایکم مشمول تخفیف است؟

این صندوق در ابتدا با تخفیف 20 درصدی معرفی شد. اما به گفته داوود رزاقی مدیر صندوق پالایشی یکم، اگر سهام پالایشگاهی ها پس از بازگشایی رشد کند، تا روز چهارشنبه 19 شهریور ممکن است تخفیف این صندوق به 40 درصد افزایش پیدا کند.

  • آخرین مهلت خرید واحدهای پالایشی یکم چه زمانی است؟

در ابتدا، آخرین مهلت خرید واحدهای پالایشی یکم 19 شهریور ماه اعلام شد اما خبرها حکایت از آن دارد که شاید این مهلت یک هفته دیگر تمدید شود. در همین زمینه، حسن اعلایی، معاون شرکت خصوصی سازی از احتمال تمدید یک هفته ای صندوق پالایشی یکم خبر داد.

  • از چه زمانی خرید و فروش واحدهای پالایشی یکم مجاز است؟

امکان معامله این صندوق برای سرمایه گذاران یک ماه پس از اتمام فرصت پذیره نویسی می باشد.

  • آیا برای فروش واحدهای پالایشی یکم نیاز به کد بورسی است؟

اگرچه برای پذیره نویسی نیاز به داشتن کد بورسی نیست اما متقاضیان برای انجام معامله این واحد ها باید نسبت به ثبت نام در سامانه سجام و دریافت کد بورسی اقدام کنند.

  • پالایشی یکم را بخریم یا نخریم؟

اگرچه با توجه به تخفیف 20 و احتمالا 40 درصدی، همچنان می‌توان روی ارزنده بودن واحد‌های صندوق پالایشی یکم حساب باز کرد اما قیمت‌ هایی که پس از اعمال تخفیف تعیین شده، احتمالا بالاتر از نرخ روز بازار است و این کار صرفه خرید صندوق پالایش یکم را از بین می‌برد. هر زمانی که در پذیره‌ نویسی شرکت کنید تفاوتی در قیمت واحد‌ها نخواهد داشت. برای همین بهتر است تا فردا منتظر بمانید. با این کار می‌توانید با دقت بیشتری تصمیم بگیرید و احتمالا مشمول تخفیف 40 درصدی شوید.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
پول دیگه نداریم . همشو گرفتین
میگد 20 درصد همین الانش ارزشش کمتر از 5 درصد شده . یعنی کلا با 1 روز منفی یه چیزیم به دولت دادیم . حالا شما بکن 40 درصد اصلا کلا میشه 4 روز منفی . 1 ماه الان بورس منفیه بعد از گشایش اقتصادی
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل