بازدید 20773
پیمانه اقتصادی

رئیس جمهور: مسیر حرکت اقتصادی کشور درست است/ سقوط شاخص کل بورس با بازی این نمادها/ رئیس شورای رقابت: نمی دانم مشکل قرعه کشی خودرو کجاست!

این پیمانه تیتر‌هایی همچون بورس تا کی منفی است؟ پس از رکورد تاریخی وال استریت؛ سهام آسیا اقیانوسیه نوسان کردند، قیمت دلار در صرافی‌های مجاز کاهش یافت، قرار گرفتن قیمت سکه در شیب نزولی، طلا در بازار جهانی ارزان شد، گرانی طلای سیاه در واکنش به کاهش ذخایر آمریکا و تلاش عراق برای دریافت معافیت از توافق کاهش تولید اوپک پلاس را در بر دارد.
کد خبر: ۱۰۰۰۲۷۲
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۱ 02 September 2020

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون بورس تا کی منفی است؟ پس از رکورد تاریخی وال استریت؛ سهام آسیا اقیانوسیه نوسان کردند، قیمت دلار در صرافی‌های مجاز کاهش یافت، قرار گرفتن قیمت سکه در شیب نزولی، طلا در بازار جهانی ارزان شد، گرانی طلای سیاه در واکنش به کاهش ذخایر آمریکا و تلاش عراق برای دریافت معافیت از توافق کاهش تولید اوپک پلاس را در بر دارد.

سقوط شاخص کل بورس با بازی این نمادها

شاخص کل با ۵۲۸۳۱ واحد کاهش معادل منفی ۳.۱۴ درصد به یک میلیون و ۶۳۱ هزار و ۹۵۵ واحد، شاخص قیمت وزنی - ارزشی با ۱۳۸۵۸ واحد کاهش معادل منفی ۳.۱۴ درصد به ۴۲۸ هزار و ۷۶ واحد، شاخص کل هم وزن با ۶۵۸۸ واحد کاهش معادل منفی ۱.۴۴ درصد به ۴۴۹ هزار و ۴۰۶ واحد، شاخص قیمت هم وزن با ۴۳۱۹ واحد کاهش معادل منفی ۱.۴۴ درصد به ۲۹۴ هزار و ۶۶۵ واحد، شاخص آزاد شناور با ۶۹۳۶۸ واحد کاهش معادل منفی ۳.۰۲ درصد به دو میلیون و ۲۲۹ هزار و ۷۲۹ واحد، شاخص بازار اول با ۴۱۱۴۴ واحد کاهش معادل منفی ۳.۳۲ درصد به یک میلیون و ۱۹۸ هزار و ۴۰۷ واحد و شاخص بازار دوم با ۹۶۵۴۱ واحد کاهش معادل منفی ۲.۸۶ درصد به ۳ میلیون و ۲۷۷ هزار و ۶۰۸ واحد رسید. امروز صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان، سرمایه گذاری تامین اجتماعی، ملی صنایع مس ایران، پالایش نفت اصفهان، مخابرات ایران و پالایش نفت تهران نسبت به سایر نماد‌ها بیشترین تاثیر منفی را روی بورس گذاشتند.

گزارش بورس امروز سه شنبه 11 شهریور 99/ قرمزی که دست از سر بازار بر نمی دارد!/ اُفت 52 هزار واحدی شاخص کل

گزارش بورس امروز سه شنبه 11 شهریور 99/ قرمزی که دست از سر بازار بر نمی دارد!/ اُفت 52 هزار واحدی شاخص کل

بورس تا کی منفی است؟

بهزاد صمدی کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه بازار سرمایه حدود چهار هفته است که در پروسه اصلاح قرار دارد، اظهار کرد: همچنان وضعیت شاخص خوب نیست. حمایت موقت دستوری مبنی بر جمع کردن صف فروش ها اتفاق می افتد اما حمایت دستوری در بازار نزولی محکوم به شکست است و یک جور فرصت خروج برای بازار ایجاد می کنند. سازمان بورس باید برنامه هایی که برای بازار می گیرد، بدون سر و صدا اجرا و از کل بازار حمایت کند نه فقط چند سهم. بازار همچنان در پروسه اصلاح است و فعلا علائمی مبنی بر بهبود اوضاع شاخص کل مشاهده نمی شود.

این کارشناس بازار سرمایه به این سوال که بازار چه زمانی به تعادل می رسد، پاسخ داد: احتمالا بازار در مهرماه به تعادل می رسد، زیرا در آن زمان فروش های تابستان تمام شده و اواخر مهرماه سود های محقق شده تابستان را شاهد هستیم که می تواند به بازار جهت بدهد. صمدی با بیان اینکه درحال حاضر بازار سرمایه یا صف خرید است یا صف فروش، گفت: بازار باید از این پروسه صف خریدی و صف فروشی فاصله بگیرد. بازار باید به طرف سهمی برود که سودآور است و هرچه به پایان سال نزدیک می شویم، به روند سودسازی خود ادامه دهد. بازار باید تحلیلی برخورد کند. درحال حاضر شاخص یک میلیون و ۶۰۷ هزار واحد کف است و اگر از این پایین تر رود، باید برای اصلاح عمیق تر آماده شویم. به نظر من تا زمانی که محدوده یک میلیون و ۸۴۴ تا ۵۳۰ شکسته نشده بازار با ریسک مواجه است. / ایسنا

رئیس جمهور: مسیر حرکت اقتصادی کشور صحیح و درست است

رئیس جمهور امروز در جلسه هیات دولت با بیان اینکه آمریکا به دنبال آن بود که ملت ایران را از لحاظ اقتصادی شکست داده و در برابر فشار‌های ناروا به تسلیم وادار کند، اظهار داشت: بانک مرکزی از آغاز امسال علیرغم کرونا و مشکلات ناشی از آن توانسته است ۱۴.۵ میلیارد دلار برای کالا‌های اساسی و ضروری پرداخت کند. بسیاری از کشور‌ها در دوران کرونا از لحاظ اقتصادی دچار رشد منفی شده و اقتصاد آن‌ها ۹ و ۱۳ و ۱۴ درصد کوچک شده است، اما در جمهوری اسلامی ایران علیرغم همه فشار‌ها و تحریم در سه ماهه اول فقط ۱.۷ درصد (کمتر از ۲ درصد) اقتصاد کشور کوچک شده است و این نشان می‌دهد که همه با تمام وجود مشغول تلاش بوده و تولید ادامه دارد.

در ماه‌های اخیر بخش صنعت، کشاورزی و تا حدودی خدمات رشد داشته است و چه بسا اگر با این روند پیش برویم تا پایان سال به رشد مثبت غیرنفتی خواهیم رسید. دکتر روحانی با مردود خواندن مطالب برخی از رسانه‌ها مبنی بر اینکه کشور از لحاظ رشد نقدینگی در شرایط انفجار قرار دارد، اظهار داشت: آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد که رشد پایه پولی در پنج ماهه اول امسال نسبت به آخر سال گذشته معادل ۲.۹ بوده و این بیانگر مسیر صحیح و درست حرکت اقتصادی کشور است.

پس از رکورد تاریخی وال استریت؛ سهام آسیا اقیانوسیه نوسان کردند

روز چهارشنبه، شاخص‌های وال‌استریت در حالی در معاملات دیشب خود، رکوردهای تاریخی جدیدی ثبت کردند که سهام آسیا- اقیانوسیه دچار نوسان شدند. انتشار گزارش جدیدی نشان داد که فعالیت‌های تولیدی کارخانجات آمریکا در ماه آگوست، به بالاترین سطح خود در حدود دو سال گذشته رسیده است. پس از اعلام این خبر شاخص‌های سهام آمریکا جهش کرده و اس‌اندپی و نزدک، رکوردهای تاریخی جدیدی ثبت کردند. نیکی ژاپن ۰.۳۹ درصد بالا آمد و گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا- اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن با رشدی ۰.۲۳ درصدی روبرو شد. در بازار چین کامپوزیت شانگهای ۰.۲۶ درصد افت کرد و هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ با افت ۰.۴۴ درصدی روبرو شد. ای‌اس‌اکس استرالیا ۱.۵۳ درصد جهش کرد و کوسپی کره‌جنوبی ۰.۱۷ درصد بالا آمد. در بازار ارز، نرخ برابری دلار با یوآن چین نسبت به دیشب بدون تغییر ماند و ۶.۸۲۸ واحد شد. ین ژاپن ۰.۰۷ درصد در برابر دلار تضعیف شد و نرخ برابری آنها به ۱۰۶.۰۲ واحد رسید.

قیمت دلار در صرافی های مجاز کاهش یافت

در معاملات امروز (چهارشنبه دوازدهم شهریورماه ۹۹) بازار ارز، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های مجاز و بانکی به نرخ ۲۲۷۵۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۲۲۸۵۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می‌شود که نسبت به روز قبل، ۵۰ تومان ارزان‌تر شده است. همچنین بر اساس این گزارش، در حال حاضر هر اسکناس یورو در صرافی‌های مجاز سطح کشور به نرخ ۲۶۹۵۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۲۷۰۵۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می‌شود که نسبت به روز قبل، همانند دلار، ۵۰ تومان افت دارد.

قرار گرفتن قیمت سکه در شیب نزولی

قیمت سکه و طلا  امروز با وجود افزایش در ساعات ابتدایی روز، اما در ادامه با توجه به روند کاهشی بازار ارز، قیمت‌ها در این بازار نیز روندی کاهشی به خود گرفت. به نقل از ایرنا؛ امروز در ساعت ۱۵ و ۳۰ دقیقه، سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با افزایش قیمت ۳۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته،  به بهای ۱۱ میلیون و ۳۸۰ هزار تومان معامله شد. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با افزایش قیمت ۱۰۰ هزار تومانی به ارزش ۱۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان فروخته شد. همچنین نیم سکه به بهای پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، ربع سکه به قیمت سه میلیون و ۱۸۰ هزار تومان و هر قطعه سکه یک گرمی نیز به ارزش یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان معامله شد. علاوه براین در بازار طلا نیز امروز یک گرم طلای خام ۱۸عیار به ارزش یک میلیون و ۱۱۳ هزار تومان فروخته شد و هر مثقال طلا نیز ارزش چهار میلیون و ۸۲۲ هزار تومان داشت.

طلا در بازار جهانی ارزان شد

پس از اینکه قیمت طلا در روز گذشته با کاهش ارزش دلار به بالاترین رقم دو هفته پیش رسید، در معاملات امروز کاهش یافت. هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با ۸ دلار و ۸۶ سنت کاهش ۱۹۶۱.۳۲ دلار معامله شد. طلا در روز سه شنبه به ۱۹۹۱.۹۱ دلار، بالاترین رقم از ۱۹ آگوست رسید. ایگن وینبرگ، تحلیلگر کامرزبانک گفت با افزایش ارزش بازار اوراق بهادار و ارزش دلار، قیمت طلا کاهش یافت و «غافلگیرکننده نیست که سرمایه گذاران اندکی از (افزایش‌های دیروز) برداشت سود و فروش داشته باشند.» «با این حال، در کنار عوامل بنیادین دیگر نظیر اقتصاد ضعیف و نرخ بهره پایین، ضرابخانه‌های استرالیا و ایالات متحده از تقاضای بسیار بالای سکه‌های طلا خبر می‌دهند که این عوامل طلا را در بلند مدت بالای ۲ هزار دلار در هر اونس نگه خواهد داشت.» پس از انتشار آماری که نشان می داد تولید کارخانه‌ها در آمریکا در ماه آگوست بیش از انتظار رشد کرده، شاخص دلار از کمترین رقم دو  سال گذشته فاصله گرفت.

گرانی طلای سیاه در واکنش به کاهش ذخایر آمریکا

قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه در پی انتشار آماری که کاهش بیش از حد انتظار ذخایر نفت آمریکا و فعالیت کارخانه ای مطلوب آمریکا و چین را نشان داد، افزایش پیدا کرد. بهای معاملات نفت برنت ۳۷ سنت افزایش یافت و به ۴۵ دلار و ۹۵ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۳۴ سنت افزایش، به ۴۳ دلار و ۱۰ سنت در هر بشکه رسید. معاملات نفت برنت روز سه شنبه با ۳۰ سنت و شاخص نفت آمریکا با ۱۵ سنت افزایش قیمت بسته شده بودند. موسسه امریکن پترولیوم روز سه شنبه اعلام کرد ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به ۲۸ اوت به میزان ۶.۴ میلیون بشکه کاهش پیدا کرده و به ۵۰۱.۲ میلیون بشکه رسیده است که بسیار بالاتر از پیش بینی کاهش ۱.۹ میلیون بشکه ای از سوی تحلیلگران بود.

تلاش عراق برای دریافت معافیت از توافق کاهش تولید اوپک پلاس

احسان عبدالجبار، وزیر نفت عراق امروز گفت؛ کشورش در تلاش است تا از توافق کاهش تولید اوپک پلاس در سه ماه نخست ۲۰۲۱، معافیت دریافت کند، اما در سه ماهه پایانی امسال به سهمیه کاهش تولیدش پایبند است. خبرگزاری عراق نوشت: «وزیر نفت تلاش‌ها برای معافیت عراق از توافق کاهش تولید را آشکار کرد و این موضوع را در سه نشست متوالی وزرای نفت اوپک با آن‌ها در میان گذاشته است.» وی ماه گذشته گفته بود که عراق تولید نفتش را ۴۰۰ هزار بشکه دیگر در ماه‌های آگوست و سپتامبر برای جبران مازاد تولید در ماه‌های پیش از آن، کاهش خواهد داد. این رقم اضافه بر ۸۵۰ هزار بشکه در روز نفتی است که عراق تحت توافق کاهش تولید اوپک پلاس در ماه‌های آگوست و سپتامبر متعهد شده بود.

کاهش نرخ تورم در بحرین و پاکستان

متوسط نرخ تورم پاکستان در دوازده ماه منتهی به آگوست با ۱.۱ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه منتهی به ماه قبل به ۸.۲ درصد رسید که این نرخ، کمترین تورم ثبت شده در پاکستان از ژوئن سال گذشته تاکنون محسوب می شود. در بین بخش‌های مختلف، تورم در بخش مواد غذایی و نوشیدنی ۱۲.۹ درصد، تنباکو  با ۷.۱ درصد، لباس و پوشاک ۹.۲ درصد بوده است. از سوی دیگر کمترین تورم در بخش حمل و نقل با منفی ۳.۴ درصد بوده است. بر مبنای ماهانه، نرخ تورم پاکستان در ماه آگوست ۰.۶ درصد اندازه‌گیری شده که ۱.۹ درصد کمتر از تورم ثبت شده در ماه قبل بوده است. متوسط نرخ تورم پاکستان در بازه زمانی ۱۹۵۷ تا ۲۰۱۹ معادل ۷.۷۷ درصد بوده است که بالاترین نرخ تورم ثبت شده مربوط به دسامبر ۱۹۷۳ با ۳۷.۸۱ درصد و کمترین تورم ثبت شده نیز مربوط به فوریه ۱۹۵۹ با منفی ۱۰.۳۲ درصد بوده است. از سوی دیگر نرخ تورم در یکی دیگر از کشورهای منطقه یعنی بحرین کاهشی بوده است. تا پایان ۱۲ ماه منتهی به آگوست، نرخ تورم در بحرین از منفی ۲.۷ درصد در ماه قبل به منفی ۳.۴ درصد در ماه آگوست کاهش یافته است که این نرخ، کمترین نرخ تورم از ژوئن سال ۲۰۱۹  تاکنون محسوب می‌شود.

رئیس شورای رقابت: نمی دانم مشکل قرعه کشی خودرو کجاست!

رئیس شورای رقابت  با بیان این‌که وظیفه شورای رقابت در مورد کالاهای انحصاری تدوین دستورالعمل قیمت منصفانه با در نظر گرفتن تمام شرایط تولید برای مصرف کننده است، افزود: تا زمانی که شورا تشخیص ندهد، خودرو می‌تواند وارد بورس شود این موضوع امکان‌پذیر نیست، چراکه خودرو جزو کالاهای انحصاری بوده و باید شورای رقابت تعیین کند که می‌تواند وارد بورس شود یا خیر؟ که با توجه به طرح و بررسی آن در شورا، فعلا عرضه خودرو در بورس منتفی است، مگر این‌که کسانی بیایند استدلال قانع کننده‌ای برای آن بیاورند. رضا شیوا در گفت‌وگو با ایسنا، یادآور شد: من نمی‌دانم مشکل روش فعلی و قرعه کشی کجاست که آن را زیر سوال می برند، در حالی که در این روش، شانس یکسان برای تمامی افراد وجود دارد و وقتی یک کالایی با تعداد محدود باید تقسیم شود، قرعه‌کشی بهترین راهکار است که در آن میزان نفوذ و رانت به حداقل خواهد رسید.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۳
اقتصاد ایران نابود شده و تنها تا فروپاشی و هرج و مرج اقتصادی چند ماهی فاصله نداریم
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
ظاهرا مسیر اقتصادی کشور فقط مورد پسند جناب رئیس
جمهور است همه که دارند نابود میشوند
پس خواست رئیس جمهور و با خواست همه مردم متفاوت است
تابناک اینقدر تبلیغات شرکتها تو سایت تو زیاد شده آدم چندشش میشه وارد سایتت میشه چه خبره کمترش کنید
این کارشناسان یک روز که بورس سبز می شه کلی تحلیل ارائه می دن که بورس اصلاح شد و اعتماد برگشت اما فرداش که قرمز می شه دائم ادعا می کنند اصلاحات بورس به تعادل نرسیده!!!!
بحرین تورمش منفی است. خوش به سعادتشون.
یعنی فقط به دنبال پر کردن جیب خودشدن هستند و بس. البته کمی هم به فکر کشورهای به اصطلاح دوست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
به ما وصل بشن انشالله که تورمشون مثبت میشه.
اقای رئیس جمهور عجب مسیر همواری رو برای افزیش ثروت ثروتمندان هموار کرده اند.............. مسیر خوبی......
همیشه برام سواله کشور مسئولین ما کجاست؟
با گرفتن پول نتیجه قرعه کشی را به صورت 100درصد قطعی درمیارن. در شهر نسبتا کوچکی مثل ...افراد مشخصی به صورت علنی و عمومی با گرفتن 5 میلیون تومان در ثبت نام به اصطلاح قرعه کشی به صورت قطعی حودرو تعلق می گیرد...
ریاست محترم جمهور لطفا به خاطر قشر ضعیف جامعه هم که شده تصویب fatf را مطرح کنید
خداشاهده زیر بار گرانی ها به تنگ آمده ایم
۴ هفته اصلاح؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
دخالت دولت فاتحه خوند به بورس
خواهشن نیازی به حمایت دولت تدبیر نیست
...قیمت کالاها در همه دنیا با مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین می شود ...
...آخه این چه عدالتیه که یک پلاک فعال در خانواده بقیه افراد رو محروم میکنه ؟ 7میلیون ثبت نام مرحله اول یعنی 7 میلیون تقاضا شم در بهترین شرایط کشور و تولید بیش از 1/5 میلیون تولید نداشتید... کجای دنیا ماشین چینی 700میلیون تومان با دلار آزاد 23000تومانی 30000 هزار دلار فروخته میشه ؟...
آقای رییس شورای رقابت ، مشکلش اینه که من ۵ سال قبل هر خودرویی رو که می خواستم به قیمت ارزون کارخانه می خریدم ، الآن پول میریزم ، به احتمال ۹۹/۹۹ درصد بعد از مدتی پولم رو پس میگیرم ، مثل اولش بدون ماشین هستم .
شاخص سهام های خارجی 0.39% تغییر می کند، رکورد می شود. در ایران 23% افت کرده و کسی کاری ندارد!
روند قیمت طلا مثبت
روند قیمت ارزهای خارجی افزایش
رشد اقتصاد منفی
وضعیت بورس ریزش
تورم دورقمی و حدود ۴۰ درصد
شرایط برجام مبهم
و .......
نظر رئیس جمهور: مسیر حرکت اقتصادی درست و صحیح است!
بنظر شما رئیس جمهور محترم بر اساس کدام یک از موارد فوق مسیر اقتصاد را ارزیابی کرده است؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
براساس اون سه تانقطه وسطن نوشتهات
اگر فکر میکردید مسیر اقتصادی غلط است چی میشد؟
حسن آقا مسير درسته ، ماشين اقتصاد برعكس تو جاده رفته
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
ماشین هم درسته ؛ فقط تو دنده عقبه !!!!!!!
تا مهر ماه حدود ۲۰ روز باقیست و در صورت ادامه نزول ۳ درصدی
مجموع ارزش سهام ۶۰ درصد سقوط میکند که معادل با بیش از نصف سرمایه است. زحمت میکشید
جناب رییس شورای رقابت به نظر میرسه کلا از قانون تجارت و اصول بازرگانی منطقی بی خبره
حالا این مسیر درست اقتصاد ، برای مردمه ؟
تا اونجایی که دیدیم و شنیدیم و با ذره ذره سلول های بدنمون حسش کردیم ، مسیر درست اقتصادی تون غیر از بدبختی و فلاکت برای مردم و نابودی کشور چیزی نداشت...
روحانی مچکریم
...حرف هاشان بیشتر ضربه می زنند تا راهگشا باشند .
می گویند مسیر اقتصادی درست بوده پس چرا این همه بلا سر کشور آمده؟؟؟؟
از شنبه همه چیز عادی می شه !!!!! دیگه خودتون قضاوت کنید ...
روحانی: کشور درمسیر درستی حرکت میکند !!!
خدایا به عظمت خودت قسم زودتر سال ۱۴۰۰ رابرسان
اگر مسیر حرکت افتصاد کشور درست است پس چرا وضع اقتصاد کشور اینقدر داغونه؟...
اقایانی که تحلیل گر بورس هستند و انتظار دارند که بورس روزی 5 درصد سود بدهد من یک تحلیل ریاضی دارم اگر اشتباه می کنم بگویید:
خود دولت اعلام کرده 70 هزار میلیارد تومن کسری بودجه را از بورس تامین کرده خوب دولت این پول رو برده و خرج کرده(حقوق کارمنداش رو داده) و پولی در کا ر نیست که دوباره به بورس تزریق کند پس باید ضرر این 70 هزار میلیارد رو کی بده؟
حجم بیش از حد تبلیغات در سایت کم کم باعث افول تعداد مراجعه کنندگان به این رسانه خواهد شد
قبول دارم که تحریم ها بزرگترین دلیل اتفاقات تلخ اقتصادی کشور هست. اما نمیشه و نباید از ناکارامدی برخی مسئولین محترم گذشت!!! در درجه اول باید ببینیم چرا تحریم شدیم و دلیل تحریم ها چیه؟ بعد هم مسئولین آیا راهی دارن که از تحریم ها عبور کنن؟ یعنی اینه که میشه یه جوری به توافق رسید و تحریم ها هم از بین بره یا نه؟ اصولا هدف ما چیه؟ دنبال چی هستیم؟ چرا این تحریم های وحشتناک رو به جون خریدیم؟ قراره بعد از این تحریم ها چی به دست بیاریم؟ کی قراره به اون اهدافی که مسئولین تعیین کردن برسیم؟ بعد از اینکه به اون اهداف رسیدیم آیا شرایط اقتصادی کشور به سرعتی که الان نابود شدهف به شرایط عادی بر می گرده؟ و هزاران سوال دیگه. متاسفانه خود مسئولین هم هیچ درک درستی از شرایط موجود ندارن و هیچ جشم اندازی هم از اینده ندارن!!!! یعنی اینکه خودشون هم نمی دونن که مثلا این شرایط چند سال قراره طول بکشه! آیا قراره مثلا 40 سال دیگه هم به همین فرمون بریم جلو؟ اصولا شرایط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی مردم تا کجا به سیاست های مسئولین جلو خواهد رفت؟ آیا مردم تاب و تحمل این وضعیت رو مثلا برای 10، 20 یا 30 سال اینده رو خواهند داشت؟ این سوالایی هست که متاسفانه مسئولین هیچ جوابی به اونا ندارن.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی