شاید بهتر باشد موضوع اختیارات رییس جمهوری را جور دیگری مطرح کرد. رییس جمهوری میتواند متقاضی کم کردن اختیارات دیگران و یا دیگر ارگانها باشد. اگر بی رودربایستی صحبت کنیم باید اذعان کرد که رییس جمهوری در زمینه های زیر یا بی اختیار است یا کم اختیار یا در اختیارات با دیگرانی شریک.
- رییس جمهوری در سیاست خارجی تقریباً بی اختیار است.
- رییس جمهوری در موضوعات فرهنگی کم اختیار و با دیگران شریک است.
- رییس جمهوری در زمینه امنیت داخلی و خارجی با شرکایی قدر شریک است.
- رییس جمهوری در حوزه اختیارات وزارت دفاع کم اختیار است.
- رییس جمهوری در حوزه وزارت علوم مبسوط الید نیست.
- رییس جمهوری در حوزه فضای مجازی دارای اختیارات محدودی میباشد.
- رییس جمهوری در حوزه وزارت کشور دارای همه اختیارات و مبسوط الید نیست.
رییس جمهوری در حوزه اقتصادی و اخذ مالیات دارای اختیارات تامه نیست.
اگر فرض را بر صحت این موارد بدانیم و با توجه به اینکه در کلیه موارد فوق الذکر امور بالاخره با اختیارات دیگران و یا مشارکت دیگران در اختیارات اداره میشود ، رییس جمهوری میتواند در خواست انتقال اختیارات از دیگرا به مقام رییس جمهوری را داشته باشد. میتواند درخواست جمع شدن موازی جاریها را داشته باشد و انجاییکه اختیار ندارد صاحب اختیار شود. اگر منظور از اختیارات اینها باشد که در حال حاضر مسئولیت آنها را نیز دارد ، موافق این اختیارات هستم.