سلام عليكم
من پس از مدتها انتظار حدود دو هفته ديگر به آرزوي ديرين خود كه همانا زيارت خانه خدا و قبور ائمه بقيع است انشالله نائل ميگردم .لاكن با خواندن مطالب فوق اندكي نگران شده ام. اميدوارم مسئولين امر هرچه سريعتر نسبت به رفع مشكلات زائران عزيز اهتمام ورزند.التماس دعا
این بی انصافی است که خدمات دست اندرکاران سازمان حج را کم رنگ جلوه دهیم متاسفانه در بین ما رسم شده همینکه حاجی از سفر میاید و دیگران بدیدن آن میروند همه میپرسند آب و هوا چطور بود - هتل خوب بود - غذا به شما چی میدادند-متاسفانه هیچ کس در مقام مظلومیت ائمه اطهار اظهار نظر نمیکند به عنوان مثال هیچ کس اعتراض اینکه چرا در قبرستان بقیع دعا نمیگذارند بخوانند نمیکند ولی فورا به این مسئله اعتراف میکنند در آنجا پلیس قانونمند عمل میکند من متاسفم که یک نفر در پیام های شما بعنوان روحانی کاروان همه موارد را کنار گذاشته وبه بدی غذا اعتراض کرده در صورتیکه روحانیون محترم کاروانها باید زائرین عزیز را به مشکلات موجود اگاه نمایند
بنده خودم در سال ۸۴ به این سفر رفته ام . پدرم هم چند سال است که به طور مستمر عازم است. نکاتی که ګفته شد را کمتر دیده ام .سعی کنید کمی هم انصاف داشته باشید . من که تا به حال از هیچ کدام از زایران حتی کاروان درجه ۳ و ۴ نیز دز مورد غذا و امکانات هتل نکته بدی نشنیده ام . نبردن غذا به اتاق هم یک نکته بهداشتی است که در همه جا مخصوصا مکه که هوا ګرم است و غذا زود فاسد می شود حتما لازم الاجراست .
شايد عدم انتخاب صحيح عوامل اجرايي در سطوح مياني و بالاتر موجب ايجاد مسايل گفته شده گرديده است .همانگونه كه همگي ما ميدانيم مديريت امروزه به عنوان يك علم در سطوح دانشگاهي تدريس ميشود و رسيدن به علم و دانش مديريت از طريق تجربي و روش آزمون و خطا در جهان امروزي جايي ندارد .از سوي ديگر دست گذاشتن بر نكات مذهبي سفر جهت پوشانيدن معايب عمل نيز قطعا امري نكوهيده و مذموم است شايد بهتر است به اين افرادي كه با اعمال ناشايست خود موجب رنجش عمره گزاران را فراهم مي آورند يادآوري كرد هزينه اسكان ، غذا و حق الزحمه آنان توسط همين زايران تامين شده است و در صورت راضي نبودن زوار تمامي اين موارد دچار اشكال شرعي خواهد بود.
در ادامه توجه به موارد زير نيز خالي از لطف نخواهد بود:
1.عليرغم اعلام پرواز سعودي كه با توجه به خارجي بودن پرواز هزينه بيشتري نسبت به پرواز ايراني از افراد دريافت شده بود ، اما چه به هنگام رفت و چه به هنگام برگشت زائران با هواپيماهاي فرسوده ايرباس شركت ماهان جابجا شدند و در نهايت با عنوان شركت هواپيمايي سعودي بود با زبان فارسي و آرم ماهان به زايران خوشامد گفته و با آنها خدا حافظي نمود!
2. هتل هاي درجه يك رزرو شده براي ما داراي دو قسمت بودند ( هتل انوار مدينه ) قسمت رو به حرم و شيك ( برج حرم )كه به زائران مالزيايي و اندونزيايي داده شده بود و برج خلفي كه در پشت قسمت اصلي قرار داشت و فاقد هرگونه امكاناتي بود كه بتوان آن را بعنوان هتل درجه يك در نظر گرفت ، به ايرانيان اختصاص داده شده بود لازم به ذكر است هيچكدام از افراد حاضر موفق به يافتن علت درجه يك بودن هتل نشدند زيرا نسبت به هتل درجه سه يا چهاري كه بنده در سفر قبل به آنجا رفته بودم ( صافي الموده A )، هيچ نكته مثبت و اضافه تري نداشت .
3. در مكه نيز به جز نزديك بودن هتل ( سرايا جراند ) به مسجدالحرام هيچگونه امتيازي مبني بر درجه يك بودن ديده نمي شد به صورتيكه حتي براي انجام احتياجات عادي مانند امكان تماس تلفني از ايران به داخل اطاق هتل و يا شستشو لباس براي زايران امكاناتي در نظر گرفته نشده بود.
4. با توجه به تخريبهاي صورت گرفته در جوار مسجدالحرام اختصاص هتلهاي منطقه معروف به غزه ، موجب سختي در رفت و آمد حجاج به ويژه افراد مسن ايجاد ميكرد زيرا براي داخل شدن به مسجد الحرام بايد از باب سعي وارد جمعيت حركت كننده در مسير بين صفا و مروه شده و در نهايت با همان حجم زياد جمعيت به داخل صحن حرم رفته و دوباره به همين وضعيت برگشت . طي اين مسافت چند كيلومتري با ازدحام جمعيت مشغول انجام مراسم براي يك فرد جوان زماني حدود يك ساعت را ( رفت و برگشت ) مي طلبيد كه شرايط سخت فوق براي عمره گزاران مسن طاقت فرسا بود .
5.و مواردي چون برگزار نشدن مراسم مذهبي از قبيل دعا و .... .
عدم توجه مسئولين به اين نكات مطمئنا موجب ضمان شرعي است هرچه قدر هم كه پاي اخلاص و ثواب به ميان كشيده شود كم كاري و بي توجهي نابخشودني است زيرا همگي مي دانيم خداوند رحمان و رحيم از هرچه بگذرد ، از حق الناس نخواهد گذشت .
باسلام
من در بهمن82 براي عمره نامنويسي كردم وارديبهشت 83 به حج عمره نائل گرديدم.
آيا در سيستم قبلي كه احتياجي به سپرده گذاري از قبل نبود وشما پس از انتخاب كاروان براي حج همان سال پول واريز مي نموديد و ثبت نام درحد ظرفيت همان سال بود مشكلي داشت؟
بهترین فرم حج همان فرم قبل از انقلاب و چند سال اول بعد از انقلاب بود که همه را به حج نمیبردند و هر صد نفر با مدیریت یک کاروان خصوصی میرفت و نظارت فقط دولتی و خیلی غیر محسوس و موثرتر بودومدیران با هم برای همه چیز در رقابت بودندنه مثل حالا ...
با سلام و تشكر از انتقال نظرات. در اين مورد مرجع قانوني رسيدگي وجود دارد و از طريق آدرس زير افراد ميتوانند شكايت خود را اعلام نمايند:
http://nezarat.hajj.ir/shekayat/main_sys.aspx
با سلام
بی نظمی در حد اعلا وجود دارد که در زیر میشمارم
1) دوری هتلها از مراکز زیارتی و سختی تردد برای افردی که کبر سن دارند
2) سرویسهای که برای انتقال زائران از مدینه به مکه استفاده میشود عمدتا رانندگان آن خواب هستند و اگر همت هم کاروانی ها در بیدار نگهداشتن رانند ه نبود فاجعه می آفرید
3) هتل که در مکه داده بودند خیلی در ابتدا کثیف بود اتاقها سوسک داشت حتی زیر بالشتها که مسولین اظهار میداشتند تازه سم زدیم اینها طبیعی است
4) سقفها از چیلر ها چکه میکرد
5) ملحفه های عیر بهداشتی توزیع شد که پس از اعتراض ملحفه بسته بندی دادند
6) محل قراردادان ملحفه ها و حوله ها در ورودی پله اظطراری روی چند جعبه بود و خودتان باید بر میداشتید که شرایط بهداشتی نداشت
7) وضعیت غذا بسیار بد بود علی خصوص برنج پاکستانی که بسیار هم بد بو بود
8) در مدینه تلویزون همه جا را میگرفت بجز ایران و مسولین هم تار روز آخر برای ما کاری نکردند
9) ما ساعت از ساعت 2 بعد از در لابی هتل بودیم که برویم جده ساعت 4 به سمت جده حرکت کردیم از حدود ساعت 5 در سالن ترانزیت بودیم ساعت پرواز ساعت 22:20 بود که متاسفانه ساعت 5 صبج پرواز کردیم. بیش 12 ساعت در سالن ترانزیت بودیم.
رفتار پرسنل فرودگاه جده بسار توهین آمیز است مثلا از سالن ترانزیت به سالن انتقال به اتوبوس حتی حاضر به روشن کردن پله برقی نشدند و افراد مسن به سختی با کیفهای خود پایین آمدند اما مسول مربوزه میگفت کلید پله گم شده !!!!!!!!!
این در حالی بود که در سالن مجاور برای مسافرین پرواز لندن همان ساعت پله برقی را روشن کرده بودند.
البته دروع پردازی از همه بدتر است.
مثلا میکفتند ما برای جبران تاخیر پیش آمده دیدیم شما هرجا بشیند زودتر پرواز را میفتد پس محل بلط ملاک نیست و این در صورتی بود که هرکس دنبال خانواده اش به اینور و آنور هواپیما میرفت
یا میگفتند ما در پرواز زیر 2 ساعت پتو نمیدیم اما خلبان میگفت پرواز 2 ساعت و نیم است
روز رفت ما 5 فروردین و تاریخ برگشت 19 فروردین از تهران بوده است.
متاسفانه سايت تابناك فقط سياه نمايي ميكند .وضعيت هتلها وغذا خوب بود واحترام عوامل به زوارنيز 95درصد وجود دارد وبراي بنده و خانواده كه اتفاقا هتل ما درجه 3 بود بسيار خوب وراضي كننده بود بنده به كشورهاي ديگر هم سفر كردم علاوه بر دادن هزينه هاي گزاف اينگونه رضايت كننده نبود .
من پس از مدتها انتظار حدود دو هفته ديگر به آرزوي ديرين خود كه همانا زيارت خانه خدا و قبور ائمه بقيع است انشالله نائل ميگردم .لاكن با خواندن مطالب فوق اندكي نگران شده ام. اميدوارم مسئولين امر هرچه سريعتر نسبت به رفع مشكلات زائران عزيز اهتمام ورزند.التماس دعا