محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
سهمیه بندی نه تنها در مورد بنزین بلکه در مورد تمام اقلامی که یارانه و پول نفت بهشون تعلق میگیره خوب هست و در ضمن باید سهمیه بندی عادلانه باشه نه اینکه یه نفر چون چند تا ماشین داره سهمیه بیشتری بگیره ولی یه بنده خدا با 4 تا بچه و چون یه موتور داره سهمیه کمتری بگیره!!! این کجاش عدالته؟ حق اون موتوری با زن و بچش رو میخورین میدین به بچه پولدارها که یه وقت دور دور کردناشون گرون تموم نشه؟ این چه سیستمی هست که باید خودرو ها سهمیه بگیرن نه ادمها؟
.....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
سهمیه بندی بنزین مصیبت عظمای دولت و مجلس
آیا بنزین علاوه بر سوخت موتور کاربرد خوراکی نیز دارد که این قدر در مقابل سهمیه بندی و واقعی کردن قیمت این آب حیات؛ توسط نمایندگان مجلس، مردم و دولت جبهه گیری و اظهار نظر می شود.
بنزین به سه دلیل باید واقعی شود:
1- بنزين يك فرآورده ملي است، و استفاده از آن حق همه ايرانيان است و نبايد اجازه قاچاق حتي يك قطره به كشورهاي همسايه داده شود. سوخت هاي فسيلي و فرآورده هاي نفتي ثروت هاي ملي متعلق به همه ايرانيان و آيندگان است، پس بايد بهينه و به جا مصرف شود تا مورد نفرين آيندگان نشويم.
2- بنزين ايران بسيار ارزان عرضه مي شود و سود ارزاني آن در حال حاضر نصيب جمعيت اندكي( دهك هاي هفتم، هشتم، نهم و دهم) از جامعه و قاچاق چيان مي شود؛ راه كار اين است كه قيمت آن واقعي و حداقل در حدود متوسط قيمت كشورهاي همسايه شود.
3- مصرف بی رویه و شاید بیهوده آن باعث آلودگی محیط زیست، کاهش سلامتی جامعه و هزاران بدبختی دیگر و افزایش هزینه های سرسام آور نظیر هزینه درمان بیمارسرطانی و قلبی و ... می شود. باید از مصرف کنندگان بنزین عوارض آلودگی و مالیات بر مصرف گرفته و در تجهیز مدارس و بهداشت و درمان مصرف شود.
حداقل فایده واقعی کردن قیمت بنزین افزایش فرهنگ پیاده روی و دوچرخه سواری و در نهایت افزایش سلامتی و نشاط در جامعه با کاهش آلودگی و ترافیک و سر و صدا در خیابان ها است.
برای جلوگیری از تورم و افزایش هزینه ها دولت باید راه کارهای زیر در نظر بگیرد:
1- توزيع بنزين براي خودروهاي عمومي( خودروهای کار) بنزین سوز خارج از شهری ( انواع تاكسي های بین شهری - وانت ها -...) براساس پيمايش مسير روزانه با نصب GPS و تایید و نظارت دقیق واحدهای ذیربط با قيمت يارانه اي هر ليتر بنزين 1000 تومان صورت مي گيرد.
2- مصرف CNG با قيمت فعلي فقط مخصوص خودروهاي عمومي( خودروهای کار) درون شهری ( انواع تاكسي های بین شهری - وانت ها - سرويس ها و تاكسي هاي اينترنتي, سرویس مدارس و ...) بوده و بعد از سه ماه از اجراي اين طرح سهيمه يارانه اي بنزين خودروهاي دو گانه سوز به 30 ليتر در ماه تقليل يابد.
3- از تمام کسانی که دارای خودروهای شخصی بوده و خواهان مشارکت در حمل و نقل عمومی بار و مسافر( سرویس مدارس – تاکس های اینترنتی – آژانس ها – اسنپ ها و وانت بار ها ...) هستند توسط واحدهای ذیربط ثبت و نام و دریافت مجوز و سوخت یارانه ای بر فعالیت مستمر آنها رصد و پایش دقیق صورت گیرد. این امر باعث ایجاد اشتغال عده کثیری از جوانان بیکار شود. از متقاضیان تعهد های سنگین حقوقی و مالی گرفته شود و روشن شود که در صورت کوچک ترین تخلف نظیر عرضه و فروش بنزین شدیداً جریمه مالی شود. مثلاً قانون 85 را اعمال کند، در صورت فروش بنزین، اختلاف قیمت بنزین آزاد و یارانه ای را در 85 میلیون ضرب و به عنوان جریمه نقدی دریافت کنند.
عادلانه ترین روش توزیع:
عادلانه ترين روش دادن ماهيانه 20 ليتر بنزين سهميه اي( يارانه اي به قيمت هر ليتر 1000 تومان) براي هر ايراني( دارای کد ملی، زنده و مقيم كشور) يا واريز معادل نقدي آن براي هر ليتر بنزين با قيمت آزاد( 7000 تومان) به حساب وی یا سرپرست خانوار توسط دولت است. هرفردی اختیار استفاده از بنزین یا حق واگذاری آن به شخص دیگر یا فروش آن به دولت و با قیمت آزاد( 7000 تومان) را دارد. توزيع بنزين براي خودروهاي شخصي فقط براساس كارت سوخت و قیمت هر واحد برای بنزین سهمیه ای( فردی) 1000 تومان و برای بنزین خارج از سهمیه 7000 تومان باشد. قیمت واحد بنزین با استفاده از کارت جایگاه دار 10000( ده هزار) تومان باشد.
3000 تومان مازاد باید تجهیز و بازسازی مدارس، تجهیز بیمارستان و ایجاد فضای سبز و نگهداری محیط زیست شود.

دولت( وزارت نفت) می تواند باقیمانده بنزین تولیدی روزانه را با قیمت متوسط منطقه اي (به صورت ارزی) به کشورهای همسایه( پاكستان – تركيه – عراق – افغانستان- ارمنستان) صادر نمایید و منبع درآمد ارزی حاصل را صرف ایجاد زیر ساخت های حمل و نقل عمومی(مترو در شهرهای بزرگ، اتوبوس های تندرو گاز سوز در شهرهای کوچک و مینی بوس گاز سوز یا ون در روستاها), سرمایه گذاری در صنایع فرسوده بالادستی و پایین دستی صنعت نفت، مميزي و فرهنگ بهینه کردن مصرف انرژی در مصارف صنعتی, تجاری و خانگی؛ و صرف مدرن كردن روش هاي آبياري كشاورزي و باغداري و کشت های گل خانه ای در روستاها و شهرهای مستعد كند.


مهرداد رجبی - دکترای انرژِی
سیف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
اگر در هر لیتر بنزین دولت حداقل 5000 تومان یارانه میدهد اولا چرا این یارانه را به گوشت و سای مایحتاج مردم نمیدهد ؟ دوما چرا این یارانه را به ماشین ها می دهد درحالی که این مردم ایران هستند که ذی حق اند نه ماشین پس باید به هر نفر ایرانی روزی یک لیتر بنزین بدهند تا عدالت اجرا شود
پاسخ ها
موسوی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۵
سهمیه بندی قاچاق را بیشتر می کند چنان که افزایش قیمت کالاهای غذایی هم توان خرید مردم را کم کرده و همچنین توان فروش کالا به کشورهای خارجی کم نشده یعنی قاچاق فرقی نمیکنه بنزین باشه یا کالا اگر در ایران ارزان هست پس زمینه قاچاق کالا هم وجود خواهد داشت بهترین راه تغییر ماهیت تولیدات کارخانجات از مونتاژمواد غذایی به تولید داخلی مواد غذایی هست دومین راه نظارت دقیق به سوخگیری خودروها در جایگاههای سوخت هست
مجید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
تورا بخدا دیگه اینو گرون نکنید چون باز دوباره همه اقلام گرون میشه حداقل یک قلم درایران اروزن باشه وجلوی سوخت قاچاق رابگیرید