این مطلب عالیست و من کاملا با آن موافقم اگر قبل از درمان با بیمار خوب و با زبان ساده حرف بزنی و خوب و کافی عوارض دارو وعمل و... را توضیح بدهی نتیجه بسیار بهتر مییشود ولی پس از 16 سال تجربه عملی چند نکته در میان میگذارم
1 ) نمیشود در یک شیفت کاری 70 بیمار را ویزیت نمود و وقت کافی برای توضیح به بینار گذاشت در این زمینه قانون داریم ولی اجرای آن و نظارت بر اجرای آن مغفول است
2) در برخی از موارد بیماران در روند درمان نمی خواهند مشارکت کنند و همه چیز را بر عهده پزشک میگذارند در حالی که در سیستم پیشرفته درمان پزشک و بیمار رابطه فعال و نستمر دارند
3)پزشکی هم جزوی از جامعه است وقتی در یک جامعه فرهنگ توضیح متداول نیست و در تمام ادارات کارمندان توضیح مکفی را برای ارباب رجوع جزو وظایف بدیهی خود نمیدانند پزشک هم در این حامعه تربیت شده و زندگی میکند البته باید پزشکان متوجه باشند توضیحات آنها ممکن است به مرگ یا زندگی یک انسان مربوط باشد و اینجا خسارت جانی است پس این توجیه وارد نیست و پزشکان اگر هم مثل همه مردم در ادارات دولتی مورد بیمهری یا بی ادبی قرار گیرند نباید بیمارستان یا درمانگاه را یک اداره در نظر بگیرد
3)این را پس از تجربه فراوان میگویم که بیماران را هم باید تشویق به توضیح خواهی بکنیم به قول معروف مستمع به ذوق آورد صاحب سخن را بارها شده بنده میخواستم توضیح بدهم ولی وسط حرف بیمارم گفته تو خودت دکتری ریش و قیچی دست خودت
علت اصلی هجمه شما عزیزان بی عقل به سیستم درمانی است که نمیدانید واقعا" چه آسیب جبران ناپذیری به مردم وارد میکنید..اینکه هر روز به هر بهانه کوچکی پزشکان را مورد تخریب و حمله قرار میدهید نتیجه ای جز بدبینی و خصومت مردم با سیستم درمانی ندارد..خیلی از مردم توصیه پزشکان و روند درمانی را نخواهند پذیرفت و چه فاجعه ای که نادان هایی مثل شما از روی عقده های کودکی وحسادت های ابلهانه به مردم خواهید زد خدا داند
یک عامل همین بی اعتمادی ها شما رسانه ها هستید.طبق یک آمار معتبر تو کشور آمریکا بعد از سکته قلبی و سرطان سومین عامل مرگ خطای پزشکیه.پس میبینید که این موارد مختص کشور ایران نیست که شما هر اتفاقی رو سریع رسانه ای میکنید.این موارد در سراسر دنیا متداول و فک کنم تو ایران حتی از متوسط جهانی هم آمارمون بهتر باشه
آقای مهران مدیری سعی کرد در قالب طنز برخی از مشکلات موجود حوزه پزشکی را بیان کند بلکه تلنگری باشد به آن دسته از پزشکان و کادر پزشکی که اخلاقیات و حرفه ای بودن صنف خود را بلد نیستند و یا زیر پا گذاشته اند. دیدین چه بلایی سرش آمد.
1 ) نمیشود در یک شیفت کاری 70 بیمار را ویزیت نمود و وقت کافی برای توضیح به بینار گذاشت در این زمینه قانون داریم ولی اجرای آن و نظارت بر اجرای آن مغفول است
2) در برخی از موارد بیماران در روند درمان نمی خواهند مشارکت کنند و همه چیز را بر عهده پزشک میگذارند در حالی که در سیستم پیشرفته درمان پزشک و بیمار رابطه فعال و نستمر دارند
3)پزشکی هم جزوی از جامعه است وقتی در یک جامعه فرهنگ توضیح متداول نیست و در تمام ادارات کارمندان توضیح مکفی را برای ارباب رجوع جزو وظایف بدیهی خود نمیدانند پزشک هم در این حامعه تربیت شده و زندگی میکند البته باید پزشکان متوجه باشند توضیحات آنها ممکن است به مرگ یا زندگی یک انسان مربوط باشد و اینجا خسارت جانی است پس این توجیه وارد نیست و پزشکان اگر هم مثل همه مردم در ادارات دولتی مورد بیمهری یا بی ادبی قرار گیرند نباید بیمارستان یا درمانگاه را یک اداره در نظر بگیرد
3)این را پس از تجربه فراوان میگویم که بیماران را هم باید تشویق به توضیح خواهی بکنیم به قول معروف مستمع به ذوق آورد صاحب سخن را بارها شده بنده میخواستم توضیح بدهم ولی وسط حرف بیمارم گفته تو خودت دکتری ریش و قیچی دست خودت