-بررسی فنی سخت گیرانه خودروها از نظر آلایندگی
-تولید خودروهای دیزلی همراه با استاندارد میزان آلایندگی
-نظارت بر کارخانه ها و کاهش میزان آلایندگی ناشی از آن ها
-بهبود ناوگان حمل و نقل عمومی
-اعلام یک یا چند روز به عنوان روزهای هوای پاک بطوریکه هیچ خودرویی حق تردد در تهران را نداشته باشد باستثنای خودروهای پلیس و امداد.
-ارتقای فرهنگ عمومی.
ثانياً علاوه بر روشهای عجیب و انتقادی که بقيه گفته اند، لوله کشی گاز را در شهر متوقف کنند و به جای مصرف گاز در گرمايش و پخت و پز، از برق استفاده شده و گاز را به نيروگاه خارج از شهر بدهند تا برق ارزان قيمت درست کند. با این روش لااقل چندين میليون شعله گاز سوز ريز و درشت از شهر حذف خواهد شد (البته در 20 سال آينده)
همچنين به نظر می رسد عملی ترین راه را بايد شهرداری با نصب هواساز در ميادين بزرگ شهر انجام دهد، تا کمی وضع بهتر شود.
ما ايراني هاي عزيز عادت داريم كه اشغال يا مشكل يا خطا و اشتباه جلوي ديد نباشد، هر كجا هست فقط جلوي ديد نباشد. مدتي قبل يك از مسئولين تهران درباره مينيبوسها اين نظر را داشت كه ميني بوس هاي دود زا را بايستي از تهران دور كنيم، نظر ايشان اين معني را داشت كه آنها را به جاهاي ديگر منتقل كنيم، خوش به حال ما با اين مديران كاردان!
اما حل معضلات اين كشور در دراز مدت را بررسي كنيم بهترين شروع
تغيير سيستم آموزش و پروش هست كه ما هر چه ميكشيم از آن مي كشيم.
ايجاد طرح جامع براي كليه شهرها(چون آن شهرها كه الان اين مشكل را ندارند بعد از مدتي دچار خواهند شد) و اصلاح سيستم هاي شهري اعم خيابان ها و چهارراه ها و پل ها و فروشگاه و مدارس و...
استفاده از سيستم هاي حمل ونقل عمومي پيشرفته برقي به مقدار كافي(نه چيني درجه 3 به پايين)
و ....
اما در كوتاه مدت
استفاده از بنزين با كيفيت بالا (كيفيت واقعي نه اسمي)
حذف تمامي ميني بوس ها چون واقعا دودزا هستند و جايگزيني آن با ميني بوس هاي جديد هيبريدي
حذف تمامي اتوبوسهاي قراضه اي كه شركت واحد براي راحتي خود به بخش خصوصي واگذار كرده است و نوسازي سيستم اتوبوسراني(اگر تهران 11 ميليون نفر باشه و اتوبوس هاي بي آر تي 18 متر 800 ميليون با يارانه سه ماهه در حدود 1800 دستگاه اتوبوس مي شود خريداري كرد كه اگر پيشت سرهم قرار بگيرند حدود 34 كيلومتر طول خواهند داشت. اگر من شرايط وسايل نقليه عمومي خوب و استفاده آن را راحت ببينم هرگز از سواري شخصي خودم استفاده نمي كنم)
همچنين اگر شخصيتهاي سياسي و فرهنگي و اجتماعي بيشتر از وسايل عمومي استفاده كنند، نه به خاطر تبليغ بلكه تغيير روش داده و سواري شخصي خود فقط جهت موارد ضروري استفاده كنند كم كم بقيه نيز به استفاده از وسايل عمومي ترغيب مي شوند.
تجارت آزاد باعث افزايش كيفيت توليدات در تمامي زمينه ها خواهد شد. خودرو يك از عوامل آلودگي مي باشد. در حال حاضر شركت هاي خودرويي جهان خودرو با مصرف سوخت پايين و هيبريدي توليد مي كنند. اگر اشتباه نكنم سوئد در تلاش هست اولين كشوري باشد كه سوخت فسيل ديگر در آن استفاده نگردد و از سيستمهاي برقي استفاده مي كند.
به نظر من تأمین آب در تمامی مناطق کشور . با استفاده از ایده های نخبه ترین دانشجویان و سرمایه گذاری بر روی مدیریت آب و تولید آّب و در پی آن آبادانی بیشتر کشور به سواحل شمالی خلیج فارس و دریای عمان و ایمن کردن تمام شهرهای شرقی و جنوب شرقی
و در پی آن مهاجرت اکثریت مردم به این مناطق ساحلی برای کسب و کار بیشتر بهترین راه حل است
تهران شهریست که باید از مردم تخلیه شود. چون هیچ جای مناسبی برای پایتخت شدن نبوده و نیست
سهم آلاینده های اعلام شده در ترازنامه انرژی ایران در سال 91 بر اساس اعلام دفتر برنامه ریزی کلان برق و انرژی وزارت نیرو
http://pep.moe.gov.ir
31.36 درصد نیروگاههای برق- 23.49 درصد بخش حمل و نقل- 22.92 درصد بخش خانگی و تجاری- 16.99 درصد بخش صنعت
راهکار
1-تعیین چند پژوهشگاه و دانشگاه بی طرف داخلی یا خارجی برای تعیین عوامل آلودگی و سهم هر کدام از آنها- تفکیک جغرافیایی و استخراج نقشه آلودگی بر اساس فصول و فراوانی آنها
2-برنامه ریزی برای کاهش اثر عوامل با سهم بالا با تقسیم بندی به دو گروه کارهای مدیریتی و کارهای تغییر و ارتقاء تکنولوژیکی و بر اساس اولویت بندی امکان پذیری، سرعت اجرایی شدن، سرمایه گذاری مورد نیاز
3-تدوین قوانین تشویقی و تنبیهی
4-تعیین متولی واقعی انرژی و محیط زیست
1- زوج و فرد نمودن خودروها
2- تعطیلی مدارس یک یا دو ماهه در ماههای آبان و آذر و بجاب آن شروع مدارس از مرداد ماه
3- افزایش اتوبوس ها. بطوری که خیابان ها اولویتشان اول حرکت اتوبوس باشد بعد سواری شخصی
4- تهران فقط حمل و نقل عمومی. فقط شهر حمل و نقل عمومی.
5- نزدیکی محل کار و مدارس به سکونت افراد
6- جمع آوری موتور سیکلتها
7- نوسازی تاکسی ها و سواری ها
با نام ویاد خدا
سلام خسته نباشید
- جایگزینی موتورسیکلت ها با نوع برقی وبا حمایت مالی دولت
- جایگزینی وسائط حمل و نقل عمومی با انواع یا آلایندگی کمتر (اتوبوس و مینی بوس)
- توسعه خدمات الکترونیک بگونه ای که نیاز به جابجائی در شهر را کاهش دهد
- بررسی ساخت ساختمان های هوشمند که علاوه بر صرفه جوئی در مصرف انرژی به تصفیه هوا هم کمک می کنند
-تولید خودروهای دیزلی همراه با استاندارد میزان آلایندگی
-نظارت بر کارخانه ها و کاهش میزان آلایندگی ناشی از آن ها
-بهبود ناوگان حمل و نقل عمومی
-اعلام یک یا چند روز به عنوان روزهای هوای پاک بطوریکه هیچ خودرویی حق تردد در تهران را نداشته باشد باستثنای خودروهای پلیس و امداد.
-ارتقای فرهنگ عمومی.