با سلام : من مدیر یکی نمایندگی های خودورهای تویوتادر ایران هستم . لطفاً صمیمانه ترین تشکرات بنده را برای درج این مطلب بپذیرید . درج چنین مطالبی میتواند کمک بسزایی در آشنایی کاربران با چنین مسایل فنی بنماید . اما در مطلب ذکر شده ذکر چند مطلب بسیار جدی که ما همه روزه با آن روبرو هستیم و ندانستن آن میتواند باعث بروز خطرات جدی جانی گردد از قلم افتاده است که خواهش میکنم به هر نحوی که صلاح میدانید آنرا منتشر بفرمایید :
مهمترین مشکل استفاده از ترمز ای بی اس ( یا ترمز ضد قفل یا (ABS: Anti-Lock Brakng Systemوجود یک باور غلط در جامعه است که بر اساس آن کاربران این ترمز بر این باورند که ترمز ای بی اس در شرایط بحرانی بهتر از ترمز معمولی از نظر شدت گیرایی ترمز عمل میکند و به قول برخی باصطلاح خودرو را میخکوب میکند ! این باور غلط بسیار خطرناک و حتی مرگبار است ! تعریف صحیح ترمز ای بی اس میتواند این باشد : نوعی از سیستم ترمز، که در شرایط ویژه فرمان پذیری خودرو را حفظ میکند و میتواند باعث فرار از صحنه تصادف احتمالی گردد اما این تعریف مطلقاً به این معنی نیست که خودرو بهتر ترمز میگیرد بلکه بر عکس خودرو به دلیل قطع و وصل شدن ترمز به تعداد 10 مرتبه در ثانیه عملاً کمتر ترمز میگیرد. بنابر این هنگام عملکرد ای بی اس راننده میبایستی فشار بیشتری بر پدال وارد آورد تا شرایط عادی گیرایش ترمز حفظ گردد .
نکته دیگری نیز که تذکر آن لازم است، این است که عملکرد ترمز در یک مکان بر حسب شرایط موجود ممکن است متفاوت باشد . با این توضیح که مثلاً اگر در مسیر ایاب و ذهاب روزانه ، در محلی یکسان همه روزه با سرعت 50 کیلومتر در ساعت رانندگی میکنیم و ای بی اس ترمز بر اثر ترمز گرفتن عمل نمیکند، ممکن است در یک روز بارانی با سرعتی کمتر از 50 کیلومتر هم این سیستم فعال گردد که مطلقاً دلیل بر ایراد سیستم ترمز نیست بلکه بر عکس به این معنی است که به دلیل لغزندگی سطح جاده ABS وارد عمل شده است.
بنابر این رانندگان محترمی که خودروشان دارای این سیستم ترمز است برای حفظ سلامتی و جان خود باید به نکات زیر توجه جدی داشته باشند :
1- داشتن ترمز ای بی است هرگز به معنی اینکه ترمز خودروشان معجزه میکند نیست و قرار نیست این ترمز خودروی شما را میخکوب کند !
2- ترمز ای بی اس هنگام عمل "صدایی شبیه ساییدن آهن به آهن دارد " ( تشبیه دوستمان بسیار عالی بود ) که دلیل آن همین قطع و وصل لنت به تعداد 10 بار در ثانیه است و همچنین معمولاً در غالب خودرو ها هنگام عمل پدال قدری پایینتر میرود .
3- رانندگان عزیزی که از خودروهای دارای این سیستم استفاده میکنند باید حتماً در آرامش و در یک منطقه خلوت با سرعتی مطمئن ( حداکثر 60 کیلومتر) رانندگی کنند و با ترمز گیری شدید سیستم ای بی اس خودرو را آزمایش کنند تا بدانند عملکر این سیستم در شرایط خطر به چه شکل است و صدای ترمز ، پایین رفتن پدال و کاهش قدرت ترمز برای آنها عادی شده و احساس نگرانی نکنند و استرس وارده احتمالی بر آنها موجب بروز خطرات دیگر نگردد .
مجدداً از درج این مقاله که قطعاً میتواند برای کاربران این وب سایت مفید باشد صمیمانه تشکر میکنم و امیدوارم با انتشار عرایض بنده نیز کاستی های آن مرتفع گردد .
با احترام
علیرضا نیک نفس
من با ماشین پراید با سرعت 120 و درحالی که نمی دونستم جاده خیس می باشد و چون جلوی من تونل با پیچ کمی هم داشت پا روی ترمز گذاشتم و کنترل از دستم در رفت و خدار رو شکر نه جلو و نه پشت درآن لحظه ماشین نبود و از مرگ حتمی نجات پیدا کردم از یک کارشناس میخوام بگه تو اون لحظه آدم چیکار باید بکنه متشکرم.
زمانی که برف باشد وترمز بزنی به هیچ وجه ترمز نمیگیرد و صدای بدی دارد انگاد لنت ندارد واهن به اهن برخورد میکند واگر مانعی در جلو خودرو باشد برخورد میکند واگر شخص پیاده جلو خودرو باشد از روش رد میشود بعد وایمیستد
مهمترین مشکل استفاده از ترمز ای بی اس ( یا ترمز ضد قفل یا (ABS: Anti-Lock Brakng Systemوجود یک باور غلط در جامعه است که بر اساس آن کاربران این ترمز بر این باورند که ترمز ای بی اس در شرایط بحرانی بهتر از ترمز معمولی از نظر شدت گیرایی ترمز عمل میکند و به قول برخی باصطلاح خودرو را میخکوب میکند ! این باور غلط بسیار خطرناک و حتی مرگبار است ! تعریف صحیح ترمز ای بی اس میتواند این باشد : نوعی از سیستم ترمز، که در شرایط ویژه فرمان پذیری خودرو را حفظ میکند و میتواند باعث فرار از صحنه تصادف احتمالی گردد اما این تعریف مطلقاً به این معنی نیست که خودرو بهتر ترمز میگیرد بلکه بر عکس خودرو به دلیل قطع و وصل شدن ترمز به تعداد 10 مرتبه در ثانیه عملاً کمتر ترمز میگیرد. بنابر این هنگام عملکرد ای بی اس راننده میبایستی فشار بیشتری بر پدال وارد آورد تا شرایط عادی گیرایش ترمز حفظ گردد .
نکته دیگری نیز که تذکر آن لازم است، این است که عملکرد ترمز در یک مکان بر حسب شرایط موجود ممکن است متفاوت باشد . با این توضیح که مثلاً اگر در مسیر ایاب و ذهاب روزانه ، در محلی یکسان همه روزه با سرعت 50 کیلومتر در ساعت رانندگی میکنیم و ای بی اس ترمز بر اثر ترمز گرفتن عمل نمیکند، ممکن است در یک روز بارانی با سرعتی کمتر از 50 کیلومتر هم این سیستم فعال گردد که مطلقاً دلیل بر ایراد سیستم ترمز نیست بلکه بر عکس به این معنی است که به دلیل لغزندگی سطح جاده ABS وارد عمل شده است.
بنابر این رانندگان محترمی که خودروشان دارای این سیستم ترمز است برای حفظ سلامتی و جان خود باید به نکات زیر توجه جدی داشته باشند :
1- داشتن ترمز ای بی است هرگز به معنی اینکه ترمز خودروشان معجزه میکند نیست و قرار نیست این ترمز خودروی شما را میخکوب کند !
2- ترمز ای بی اس هنگام عمل "صدایی شبیه ساییدن آهن به آهن دارد " ( تشبیه دوستمان بسیار عالی بود ) که دلیل آن همین قطع و وصل لنت به تعداد 10 بار در ثانیه است و همچنین معمولاً در غالب خودرو ها هنگام عمل پدال قدری پایینتر میرود .
3- رانندگان عزیزی که از خودروهای دارای این سیستم استفاده میکنند باید حتماً در آرامش و در یک منطقه خلوت با سرعتی مطمئن ( حداکثر 60 کیلومتر) رانندگی کنند و با ترمز گیری شدید سیستم ای بی اس خودرو را آزمایش کنند تا بدانند عملکر این سیستم در شرایط خطر به چه شکل است و صدای ترمز ، پایین رفتن پدال و کاهش قدرت ترمز برای آنها عادی شده و احساس نگرانی نکنند و استرس وارده احتمالی بر آنها موجب بروز خطرات دیگر نگردد .
مجدداً از درج این مقاله که قطعاً میتواند برای کاربران این وب سایت مفید باشد صمیمانه تشکر میکنم و امیدوارم با انتشار عرایض بنده نیز کاستی های آن مرتفع گردد .
با احترام
علیرضا نیک نفس