من خودم ماشین دارم و پلاکش هم فرد است و همین یک ماشین را هم دارم. با این طرح هم در مواقع اضطرار موافقم. برام هم جالبه که همون کسانی که چند روز پیش پای خبر اتوبوس های BRT می نوشتند که طرح بسیار بدی است و باید جمع شود و اتوبان امام علی ترافیک شده و ...، الآن اینجا می نویسند که تا حمل نقل عمومی درست نشود این طرح ها به درد نمی خورد.
خودروهای گازسوز چرا نباید از این طرح مستثنی شوند؟ مگر مسئولان ادعا نمیکنند این طرح غیر عادلانه برای جلوگیری از آلودگی هوا است؟ پس چرا خودروهای گازسوز که آلودگی ایجاد نمیکنند هم در زمره این طرح قرار میگیرند؟
مشکل ترافیک فقط مختص تهران نیست. تمام شهرستانها درگیر معضل ترافیک هستند. مشکل جمعیت بالای کشور و عدم توسعه امکانات شهری بر مبنای رشد جمعیت است. باید علاوه بر الزام خودروسازان به از رده خارج کردن تولید خودروهای فعلی، فکری هم به حال زیرساخت از جمله بزرگراه در شهرستانها کرد
اين كار براي كساني كه وضعشان خوب است مشكلي ايجاد نميكند. مشكل ما بدبخت و بيچارههاست كه يك ماشين بيشتر ندارند و تازه مجبورند بچهها را به مدرسه را برسانند و عيال را سركار و بعد هم خودشان به سركارشان بروند. فكر كن اگه قرار باشد يكي همة اين كارها را با آژانس انجام بده بايد چه قدر درآمد داشته باشد. يا اينكه از ساعت 5 بايد بيفته به جون خيابونها و بچهها را برسونه البته اگه اتوبوس و تاكسي پيدا كرد. تازه عصر هم تا پاسي از شب بايد بيرون باشد تا اگه ماشين گيرش آمد و گرنه بايد پياده بره خونه و ديگه جوني نميمونه كه به خانواده برسد.
بهتر است مسئولين به جاي فكر كردن به نفغ خودشان يك مقدار هم فكر مردم بدبخت و بيچاره باشند. الان بچهها هم ميدانند كه راهحل اين مسئله چيست چه برسه به بزرگترها.
به عنوان مزاح اول ببینید طراح یا طراحان این موضوع خودشان چگونه در سطح شهر تردد می کنند.طرح ترافیک دارند و ... اما مسئله عمده شاید چیز دیگری است شهر تهران گسترش زیادی داشته دلیل آن جدا از پایتخت بودن آن امکان اشتغال بیشتر می باشد. سیاست غلط استخدامی که باعث می شود خیلی ها از دور افتاده ترین نقاط کشور به تهران یا سایر شهر های بزرگتر مهاجرت کنند.
حقیقتا به جای این همه هزینه بابت گسترش شهر و سرمایه گذاری بابت زیر ساختهای ناشی از گسترش شهر آن را صرف سرمایه گذاری در امور اشتغال شهرهای کوچکتر حمایت بیشتر از کشاورزان و کارگران محروم کنند تا میل مهاجرت کاهش بیاید.
در بعد فنی و تکنیکی هم لازم است بهینه سازی سیستم حمل و نقل و گسترش خطوط مترو که در شهرهای بزرگ همچون یک موجود زنده با گسترش شهر رشد میکند مورد نظر قرار گیرد.همچنین لازم است که در مورد لوازم یدکی , نوع سوخت و راه و خیابان سازی هم مطالعه بیشتری بشود.
طرح زوج و فرد کردن تردد نهایتا فایده ای ندارد چون هر روز شاهد ورود تعداد بسیار زیاد خودرو در خیابان های شهر هستیم و پس از مدتی چند ماهه دیگر کفایت موضوع منتفی است.
ضمنا مشکل تهران فقط خودروی شخصی دودزا نیست.آیا اتوبوسها؛مینی بوسها تاکسی و موتور هایی که تردد می کنند دودزا نیستند؟
موتور های معیوب طبق نظر کارشناسان آلودگی چند برابری نسبت به خودرو ها دارند اما کسی آنها را مورد عتاب و خطاب و محدودیت قرار نمیدهد.
مشکل مسئولان شهری هم هستند که تعداد زیادی از آنها با این شهر و در این شهر بزرگ نشده اند که درد مردم را درک کنند
راه کنترل آلودگی هوا اصلا طرح های زوج و فرد و سایر روش های ناعادلانه ضربتی نیست چه اینکه علت اصلی و تنها اساس الودگی هوا تنها اتوموبیل ها نیستند و کارخانه ها ، هواپیماها و موتور سیکلت ها هم تاثیر زیادی در الوده کردن دارند که بایستی روش های منطقی و بلند مدت را برای آن در نظر گرفت . گسترش کمیت و کیفیت وسایل تردد عمومی و مترو یکی از مواردی است که باعث می شود مردم بدون فشار و به دلخواه از وسایل عمومی استفاده کنند. عوارض بر کارخانه ها بابت الودگی. انتقال کارخانه های الوده کننده و... و تولید یا واردات موتور سیکلت و خودروهای با کیفیت که الودگی کمتری ایجاد می کنند از جمله روش های منطقی و بلندمدت برای مبارزه با الودگی است. چه اینکه زوج و فرد کردن بدون وجود وسایل عمومی کافی و کیفی و بدون در اختیار داشتن خودروهای دارای کیفیت روز دنیا اثار کمتری بر کنترل الودگی دارد. محمد ف.
من 4 ماه پیش یک خودرو با استاندارد یورو 4 وارد کردم که کمترین سهم آلودگی هوا رو داره
بعد در زمان واردات هزینه خروج 3 خودروی فرسوده که مصرف بالای 20 لیتر و آلایندگی 30 تا 40 خودرو را داره پرداختم
یعنی در حال حاضر سهم شهروندی من کاهش مصرف 180 لیتر بنزین یارانه ای و آلودگی 120 خودرو توی شهر تهران
با این وجود علاوه بر اینکه سهمی از اون 180 لیتر بنزین هم ندارم و به پاکی شهرم کمک کردم باید یک روز در میان از خودرو خودم استفاده کنم به این میگن عدالت شهروندی
پس لطفا پول اون 3 تا خودرو روبه من برگردونید تا هم بتونم هر روز خودرو استفاده کنم هم بتونم از بنزینش استفاده کنم بگذریم که اون سه تا خودرو ماهی 1000 لیتر هم بنزین نیمه یارانه ای استفاده می کنن.
لطفا اول از تردد وسایل نقلیه غیر استاندارد و دودزای شخصی و عمومی، دولتی و غیر دولتی در شهر جلوگیری شود، اگر آلودگی هوا همچنان باقی بود، طرح زوج و فرد هم اجرا شود. عادلانه نیست که خشک و تر با هم بسوزند.
مشکل سه تاست:
- خودروهای با استانداردهای قدیمی
- بنزین با کیفیت پایین
- سوم اینکه کار و فعالیت و امکانات توی تهران خیلی بیشتر و بهتر از شهرهای دیگه هست، دانشگاه های تهران خیلی بهتر از بقیه شهرهاست. این باعث شده که یک ششم جمعیت ایران بیان تهران.