وقتي صدا و سيما در زمان پخش موسيقي آلات موسيقي را نشان نمي دهد كه حرام است. وقتي در زمان پخش موسيقي حيات و حش و يا طبيعت نشان داده ميشود.و از اساتيد هنر و موسيقي كه بهترين ابزار براي ارائه فرهنگ ناديده گرفته مي سود توقع ديگري داريد.بايد از دزدي كه چراغ به دست مي ايد ترسيد...
این منطقه ای که اکنون بنام جعلی آذربایجان شناخته میشود همان آران و شروان است که 90 و اندی سال قبل با کمک عثمانیها و به نیت دست اندازی به آذربایجان اصلی تغییر نام داد
پاسخ ها
ناشناس
||
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
حرص نخور
ناشناس
||
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
راست میگه، حرص نخور.
"بودیم بودیم" رو ول کنین. "هستیم هستیم" رو بچسبین!
توجه داشته باشید تار آذربایجانی با تار ایرانی بسیار بسیار تفاوت دارد.هم در شکل ظاهری و صدا و هم در شیوه نوازندگی و استقرار ساز روی دستان نوازنده.عکسی هم که منتشر کردین گویای همین مطلب است>هر کشوری حق دارد سازش را معرفی کند و بهتر است اول تحقیق کنیم و سپس جو سازی
بايد انصاف داشت .موسيقي ايراني (فارسي)برگرفته از موسيقي اذربايجان و ابداع ابدالقادر مراغه اي مي باشد .و قدمت موسيقي اذربايجان به مراتب خيلي بيشتر از موسيقي فارسي مي باشد
پاسخ ها
بنده خدا
||
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
دوست گرامی لطفا با سند و مدرک صحبت کنید. از این ادعاها زیاد می توان کرد. موسیقی ایرانی که شاید بتوان آن را گلچینی از موسیقی های مقامی چند اقلیم ایران دانست (از جمله خراسان، طبرستان، عراق عجم ....) هیچ ارتباطی با موسیقی آذری ندارد. البته به علت نزدیکی اقلیم و تبادل فرهنگی روی هم تاثیر داشته اند مثل موسیقی کلاسیک روسی که شاید مولودی های آن مثل بیشتر کارهای کورساکوف به موسیقی خاورمیانه نزدیک است. موسیقی ایرانی و دستگاه های آن چیزی نیست که مثلا همین هزار سال پیش شکل گرفته باشد بلکه ریشه ای حتی کهنتر از دین زرتشت دارد که بعدها آیین زرتشت بسیاری از دعاها و سرودهایش را بر مبنای همین موسیقی در کتاب گرانسنگ اوستا ارائه می کند و آن را اصطلاحا گات های زرتشت می نامند که بعدها در کلام به گاه تبدیل شده و امروزه به اشکال مختلف سه گاه، چهارگاه، راست پنج گاه، ماهور ... غیره در آمده. این گنجها از خودماست اما متاسفانه قدر نمی دانیم در حالی که شاید موسیقی دانان و محققان خارجی بیشتر قدرش را می دانند. از همه تاسف بارتر این است که شاید جهان غرب فکر می کند موسیقی ما با موسیقی عربی یکی است. همین است که در خیلی فیلمهای هالیوودی مثل "شاهزاده ایرانی" وقتی به اصطلاح شاه ایران مجلسی برپا می کند در مجلس شاه پارس موسیقی عربی نواخته می شود. وقتی حتی نشان دادن ساز در تلویزیون ما گناه است نمی توان بیش از این انتظار داشت. موسیقی ما با عرفان شرقی آمیختگی غریبی دارد و بیشتر عرفا آن را وسیله برای مناجات پروردگار می دانند مثلا گوشه مثنوی در گام افشاری که فقط مناجات حق در آن دلنشین خواهد شد.
برای نمونه من نام باربد موسیقی دان دربار ساسانی را معرفی می کنم که دوستان علاقمند در مورد آن میتوانند مطالعه کنند.
شکر شکن شوند همه طوطیان هند
زین قند پارسی که به بنگاله می رود
هم در تعداد سیم ها
هم نواختنش
حتی صدای تارها متفاوت هست
شکلش هم کاملا متفاوت هست
پاسخ ها
زرتشت
||
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
كاملا درسته ...
تار ايراني كه در واقع تار شيرازي محسوب مي شود متفاوت است
اين تار كه در تصاوير مشخص گرديده تار آذري مي باشد كه باز هم فرقي ندارد زماني كه آن بوجود آمده به نام ايران مي باشد
غير از اين ساز ، چنگ ايراني، قانون ، عود ، كمانچه و ... را به نام ديگر كشورها نيز معرفي مي كنند. زماني كه باربد به اندازه روزهاي سال قطعه موسيقي داشت ديگر ملتها كجا بودند !!؟
ناشناس
||
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
این شیراز رو دیگه از کجا آوردی؟
ناشناس
||
۲۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
بله تاری که در موسیقی سنتی ایرانی به کار می رود ، تار شیرازی است وتاری که در موسیقی آذربایجانی کاربرد دارد تار قفقازی نام دارد ، صدایشان با هم تفاوت زیادی دارند.
من یادمه سال 65 یه نفر گیتارو میخواست ببره از حونه خودشون به خونه همسایه مامورای کمیته می گیرنش و بازداشتش می کنن و اونقدر زده بودنش که وقتی زمین می نشست غیر ارادی ادرار می کرد و از همه کارو زندگیش موند . حالا توی همچین فضائی شما می خواید دوستدار فرهنگ پیدا بشه