خودروسازان درایران با همان خشت زیربنایی جلوامده اند که درسال 47 برای بیکان مونتاژِی با شرکت تالبد بسته شد انگار تلسم شده اند که هیچگاه علیرغم توسعه تولید بصورت کمی واحداث کارخانه های عریض وطویل از نظر کیفی در سطح همان بیکان مانده اند سال 47 شمسی کره جنوبی چه وضعی داشت ؟انها مانند فیلیبین و چند کشور اسیایی دیگر نیروی کاری خود را برای کلفتی ونوکری به ایران میفرستادندحالا انها از برتو تلاش وفعالیت وخلاقیت وارتباط با دنیا از صادرات خودرو دنیا سهم بسیار بزرگی دارند انوقت ما در تولید براید ازرده خارج انها وبژوی مدل اوایل دهه نود میلادی فرانسه داریم دور خودمان میچرخیم وکلاه گشادی برسر مشتریان میگذارند ودر روز روشن جیب مردم را میزنند وبعد ادای شرکت های برزگ را در میاورند واز بانک ودولت کمک میخواهند وبا مدیریت غلط فقط به فکر جیب مدیران این شرکتها هستند شما دریافتی مدیران این چند شرکترا با سایر مدیران بخش خصوصی در سایر رشته ها مقایسه کنید این بی انصاف ها خودشان را با شرکت بژو .هیوندای وجنرال موتور زمقایسه کرده وبرابر انها دریافتی بلکه بیشتر داشته اند وجالب است دست از سر صنعت این کشو ر بر نمیدارند ازدر بیرون میروند واز بنجره ان یکی وارد میشوند وقتی معترضشان میشوید از همه کشور وحکومت وملت طلبکارند حتی این گاری های که سرهم میکنند با انچه که دراوایل دهه 70 میلادی از فرانسه وکره وارد میشد نه از نظر کیفیت ونه از نظر قیمت تمام شده با ان زمان قابل مقایسه نیست واین صنعت که هرروز تحت عنوان برند ملی دستکاری چراغ ها وروکش کرم وطوسی به مردم قالب میکنند وبهانه انها اینستکه 900هزار نیروی اشتغال داریم جز خیانتی برزگ ونابخشودنی انهم در این سطح تولید بدون ایمنی وایربک وترمز مطمئن وبهترینش حداقل 200 ایراد اساسی چه میتوان اسمش را گذاشت وهر زمانی مسئولی بخواهد اصلاحاتی بکند به هر قیمتی راضیش میکنند که این روند ادامه داشته باشد تعدادی به نماینده وکارمند وفلان دادند که خفه شوند وبروند بازار ازاد بفروشند ولی ساکت باشند من هم در دهه 60 و70 بیکان گرفتم فروختم کمی زندگی را در ظاهر عوض کردیم ماشین لباسشویی خریدم وفریزر وچند ات اشغال دیگر وایجا باید دولت و مجلس را مقصر اصلی دانست وبعد ان 6نفری که از سازمان صنایع وخودر وسازی ها 30 سال است جابجا میشوند ومیچابند ومیخورند و سبیل دولت ومجلس را چرب میکنند واز جیب مردم برمیدارند
پول مردم را گرفته اند سرمايه گذاري كرده اند در بورس ،طلا و مسكن نمونه اش هم مجتمع رانا ايران خودرو در پون ك مي باشد و كلي براي خودشون بازده ايجاد كرده اند و اول كه پيش فروش كردند رانا را گفتند 15 ميليون بعد از اتمام پيش فروش گفتند حدود 16 ميليون والان مي گويند 21.5 آخه با كدام منطق و كدام معامله اسلامي؟
ما هم مي دونيم قطعات گران شد عوضش پول مردم را شش ماهه كه دستون هست مگر نه اين هست كه با پول مردم بازدهي ايجاد كرده ايد و قطعات ماشينها را خريده ايد؟خوب لااقل به يك قيمت معقول به مردم تحويل بديد الان هركس حداقل مي رفت اون موقع يه ماشين نقد حتي دست دوم هم مي خريد كلي سود مي كرد.
دوستان عزیز عوام فریبی چرا؟؟؟!!!!!!
چرا به مردم دروغ میگوئیم .
وقتی می گوئیم تولید بومی شده است یعنی مدیریت زنجیره تامین با ماست یعنی عمده قطعات در ایران تولید می شوند یعنی ارزش افزوده ای بابت انجام قسمت غمده ای از فرایند تولید در ایران حاصل می شود.
ولی آیا همه مواد اولیه مصرفی در قطعات خودرو در ایران تولید می شوند اصلا کدام کشور خودرو ساز در دنیا تمام مواد اولیه و قطعات در کشور خود تولید میکند.
و این مواد خارجی هستند و ارز بر
علاوه بر این در طول این مدت که قیمت ارز را به صورت تصنعی پائین نگه داشتیم
وباعث شدیم تولید برخی از قطعات به دلیل عدم توان رقابت با جنس خارجی حاصل از ارز ارزان متوقف شود و خودرو ساز قطعه را از منبع خارجی با ارز ارزان قیمت تهیه کند. قطعاتی که برای تولید و ساخت داخل کردن آنها کلی هزینه ووقت صزف گردیده بود نیاز به ارز را افزایش دادیم و الان برای راه اندازی آن خط تولید مجددا باید همان راه را طی وهزینه کنیم و
پس خودرو برای تولید نیاز به ارز دارد
محدودیت در تنوع خودرو و قدیمی بودن آنها - بازار انحصاری - عدم استراتژی و..... همه از مشکلات صنعت خودرو می باشد
ولی آیا بهتر نیست در حل آنها بکوشیم
آیا واقعا آنقدر ارز داریم که اتومبیل را به صورت کامل از خارج وارد کنیم .
صنعت خودرو دومین صنعت کشور پس از نفت می باشد در اثر سوء مدیریت کلان وخرد تولید آن به نصف تقلیل یافته
ولی عوام فریبانه خواهد بود اگر بگوئیم واردات راه حل است و تولید بومی ارز بری نباید داشته باشدو.............................................
سازمان حمایت از مصرف کننده شده کارش شده حمایت از گران فروشی . مگر قدرت خرید مردم وما حقوق بگیرا ن چقدر افزایش یافته که قیمت خودرو های بی کیفیت باید 20 الی30 درصد افزایش پیدا کند.
من بنا به ارزیابی و برنامه ریزی که برای امسال داشتم به یک اتومبیل اتوماتیک احتیاج داشتم (بخاطر عملی که امسال بر روی پام باید انجام بدم) به همین دلیل پارسال 206 اتوماتیک ثبت نام کردم ولی با توجه به اتفاقاتی که افتاده جایگزین ماشین ثبت نام شدم میتونم یا معاوضه سمند تحویل بگیرم یا سود بهمراه مبلغ واریزیم بگیرم در صورتی که اگه میدونستم که میتونن چنین شرایطی برام بوجود بیارن به هیچ عنوان این پیش خرید رو انجام نمیدادم و مطمئنا برنامه ریزی دیگری میکردم
من یک خودرو دو ماه پیش ثبت نام کردم و کلی بابت پیش خرید پول دادم و الان باید این خودرو را با حدود 8 میلیون تومان اضافه قیمت تحویل بگیرم. اگر عدالتی هست قضاوت بفرمایید آیا شرکت پارس خودرو تفاوت ارزش پول پرداختی مرا جبران می کند؟ و ایا این انصاف است که چون مردم چاره ای ندارند و حق انتخاب دیگری ندارند هرجور خواستند عمل کنند. سازمان حمایت از مصرف کننده هم به تنها چیزی که توجه نمی کند حق من مصرف کننده است. البته من نمی خواهم اقتصادمملکت آسیب ببیند و کارخانه خودرو سازی ما زیان ببیند اما چرا هر جبران کمبودی فقط وفقط از جیب من مصرف کننده باید پرداخت شود در این مدت کسی آمد بررسی کند چرا با این همه فروش و در امد چرا کارخانجات خودرو سازی ما این همه بدهکارند حتما باید یک پرونده چند میلیاردی از اختلاس ها یا سوء مدیریت ها مطرح شود تا نهادهای ذی ربط حقوق ملت را طلب نمایند؟
برخی پرداختهای خارج از چهار چوب باعث افزایش قیمت خودرو به دوبرابر قیمت واقعیست که هیچ کس از ان صحبت نمی کند و صحبت در مورد آن مثل صحبت در مورد هولکاست است