ميدونم كه كامنت منو نميزاري ولي مينويسم كه خودت بدوني... رفتار اجتماعي مردم در بسياري از هنجارها رابطه مستقيمي با نحوه رفتار حاكمان آن جامعه دارد... يعني رفتار مردم بازخورد رفتار مسئولان يك حكومت است... وقتي نظام وظيفه و راهنمايي و رانندگي و ساير ارگانهاي دولتي از بي نظمي لبريز هستند ( واقعيتي كه به عينه ديده ميشود) مردم هم به همان سمتي ميروند كه حاكمان ميروند!!!
پاسخ ها
ناشناس
||
۱۲:۱۷ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۱
اين حرف شما فرافكني است جناب ارسلان.رفتار حاكمان بهانه اي بيشتر نيست.اين حاكمان هم از جنس همين مردمند.من نميدونم اين چه منطقيه كه مردم ما تو هيچ چيز خودشونو مقصر نميدونند ولي سعي ميكنند ديگران رو مقصر جلوه بدن.
ایرانی
||
۱۲:۴۴ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۱
حاکمان الگوی مردم هستند همچون علیی (ع) که همه چیزرا از خود و خانداش آغاز مکرد
ناشناس
||
۱۴:۴۷ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۱
آقای ناشناس ، اگر این حاکمان از جنس همین مردم هستند، لطف کنند بیایند جای مردم و مردم دیگری بر مسند نشینند. شاید نظراتی بهتری داشته باشند.
ناشناس
||
۱۴:۴۸ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۱
اگر چه رفتار حاکمان توجیحی برای رفتارهای بد اجتماعی از قبیل رانندگی بد، سیگار کشیدن و انداختن زباله و آب دهان در اماکن عمومی نیست ولی نمیتوان تولیت حکومت در فرهنگسازی و برخوردهای سازنده را نادیده انگاشت. آیا موفقیت آمیز بودن طرح ننشاندن دو سرنشین در صندلی جلو نوعی عملکرد مثبت حکومت نبود و اگر چه مردم شروع کننده این موضوع نبودند ولی از آن کاملا تبعیت کردن. در بقیه قوانین اجتماعی و راهنمایی رانندگی نیز اگر طرحها کاملا منطقی و برد-برد طراحی شوند موفق خواهند شد.
مشکل اینجاست که تقریبا بیشتر وسایل و تکنلوژی هایی که از خارج وارد می شوند را ما با سلیقه و فرهنگ خودمان مصرف می کنیم. مثلا شما میتونید از میکروفون طبق فرهنگ خودتون استفاده کنید، به هیچ جایی هم برنمی خوره! اما اگه خودرو رو 100 سال پیش وارد کردین و خواستین با همون قوانینی که با اسب و قاطر و الاغ تردد می کنید، باهاش رانندگی کنید، همین وضعی میشه که الان می بینیم!
باز هم شما. به نظر بنده همانطور كه در مورد كمربند ايمني آموزش داده شده براي مثلا رعايت فاصله ايمني و حركت بين خطوط نيز آموزش داده شود. در اين بين صدا و سيما نقش مهمي را بازي مي كند.
خدا بیامرز عقیده داشت/آزادی قبل از آگاهی فاجعه آفرین است /و این نوع رانندگی تلقی بیشتر رانندگان ایرانی از آزادی در رانندگی است"که فاجعه میآقریند لذا برای آگاه کردن رانندگان دو راه هم زمان پیشنهاد میشود/1-آموزش بعد از اخبار ساعت 21/دوم اینکه جریمه ها حداقل بیست برابر شود/حمید
سلام، خیلی خوبه که به این موضوع پرداختید. شما اگر از یک توریست خارجی در مورد سفرش به ایران بپرسید میگه ایران مردم خوبی داره، آثار باستانی داره ,... ولی حتما میگه رانندگی کردنشون خیلی مزخرفه!! بابا آخه ما که از این عربای تازه به دوران رسیده که کمتر نیستیم ببینید چه با نظم و اصولی رانندگی می کنند.
مشکل از تربیت خانوادگی ما ایرانیهاست که غرور و خودبرتر بینی ما باعث این فجایع میشود و اگر در هر کاری گذشت میکنیم در رانندگی هیچ گذشتی نداریم بلکه پدرکشتگی هم داریم
کافیست دبی را ببینیم آنهایی که میگوویم عرب و عقبمانده هستند..
واقعا بعضی ها آنقدر تهاجمی رانندگی می کنند که آدم یاد لحظه شروع جنگ های باستانی که طرفین با شمشیر و سپر به سمت هم می دویدند می افته. این رفتارهای خطرناک مثل حرکات مارپیچ، سبقت از سمت راست یا حرکت با سرعت بالا در خط امداد واقعا تخلفت مرگباری هستند که اگر مجازات های سنگین براشون در نظر گرفته بشود این رانندگان به خودشون اجازه نمی دن این طوری با جون بقیه بازی کنند. همه کشورهایی که در اون ها مردم درست رانندگی می کنند چنان مجازات های سنگینی برای این قبیل خلاف ها تو قانون دیده شده که حتی بی فرهنگ ترین آدم هم لحظه ای به فکرش نمی رسه که بخواد از قوانین تخطی کنه.
دوستان عزیز و تابناک محترم
با سلام
مقاله شما را خواندم به نظر من عمده مطالب جالب و قابل توجه در آن آمده است. اما یک عامل بسیار مهم که منشا همه اینهاست اشاره نشده و آن این است که "مردم شدیدا دچار استرس و اضطراب ذهنی هستند" اضطراب است که فرد را مجبور می کند حتی به قول شما از کوچکترین روزنه برای چند سانتیمتر جلوتر رفتن استفاده کنند. کسانی که باعث اضطراب مردم می شوند بیشتر باید جواب بدهند. به عبارتی یکی در درون ما به ما می گوید که دیرمان شده است اما به نظر من وقت در ایران جزء بی ارزشترین چیزهاست.