چوبين
|
Japan
|
۱۸:۱۵ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۹
تحليلي خوب است بخصوص جمله ((با ولايت، مشق سياست كند)). طبق تاريخ بعد از دستگيري مختار و زنداني شدنش براي رهايي از دست پسر مرجانه به عبدالله بن عمر !!شوهر خواهرش متوسل مي شود تا وي از يزيد!! برايش تقاضاي عفو كندوشد.هرچند مختار معصوم نيست و ممكن است دچار ترديد هم گرددشايد هم اگر كس ديگري هم جاي مختار بود همين كار را ميكرد ولي كسي كه حضور علي(ع) و حقانيت علي را درك كرده باشد وجنگهاي صفين و نهروان را تجربه كرده و چه بسا در همين جنگها در كنار حسن و حسين (ع) بوده باشد وشهادت علي در محراب و مسموم شدن حسن را كه درجريان حمايت از امام حسن هم دچار ترديد شد، بايد بپذيريم كه در برخورد با اين مساله مصلحت بر حقيقت چربيداما اين بدان معنا نيست كه كار بزرگ و افتخار آفرين او كمرنگ جلوه داده شود .بهتر است تاريخ را تحليل نمايم و حقيقت و بن مايه اصلي را استخراج نمائيم نه آنكه روايي چيزي را بپذيريم ودر برابر نقد آن متعصبانه موضع گير كنيم
پاسخ ها
alI@ziba.net
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۸ - ۱۳۸۹/۰۸/۳۰
من هم کاملا موافقم. آیا با وجود انتقام مختار باز هم امویان و عباسی ها حکومت نکردند؟
saeid
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۱ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۹
به يكتايي قسم يكتاست عباس
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۶ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۹
اللهم اجعل محیای محیا محمد وآل محمد ومماتی ممات محمد وآل محمد
آمین رب العالمین
عباس
|
United States of America
|
۱۹:۰۸ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۹
من به نظرم مختار عمل به تکلیف کرد، البته اگر می توانست به کربلا برود بهتر بود که می رفت.
برای از بین بردن باطل نباید از روش های غلط و باطل استفاده کرد. مثلاً، مسلم می توانست ابن زیاد را در خانه هانی بکشد و قائله ختم شود، ولی این کار را نکرد، چون از پشت خنجر زدن شرط مردانگی نیست و کل حرکت زیر سوال می رود.
آنهایی که جلو مختار صف کشیدند، با علم صلج آمدند، پس جنگ با آنان در صورت پیروزی یا شکست موجب بدنامی مختار می شد.

و اما نقد تابناک:
در شرایط حساس باید با عقل حسابگر تصمیم گرفت نه احساس، البته نه عقل حسابگر دنیوی. با احساس و عشق و علاقه صرف نمی توان ره به جایی برد، بعنوان نمونه در درگیری های پس از انتخابات (مستقل از اینکه حق با کیست)، عده ای سکوت اختیار کردند ولی عده ای از روی تعصب به آنها حمله کردند، آیا این لکه ننگ از چهره نظام پاک می شود؟ این حرکت احساسی غلط استارتی است برای سرنگونی نظام. ای کاش دوستان انقلابی و مسلمان قدری در نحوه برخورد با اعتراضات تامل می کردند و این گونه انقلاب و حتی اسلام را به خظر نمی انداختند.
نا گفته نماند که عده ای هم زر و سیم گرفتند تا به مردم بتازند و نه از روی تعصب.
پاسخ ها
ali
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۰ - ۱۳۸۹/۰۸/۳۰
1: اینقدر شتاب زده فتوا نده! هر قدر از انتخابات دور میشویم قبح سکوت و عدم موضع گیری بعضی شخصیت های سیسی و مذهبی مشخص تر میشود.
2: آیا دستگاه سیاسی تبلیغی معاویه اینقدر ساده بود که با تسلیم مختار حربه ای برای توهین و حمله به علویان نداشته باشند؟ آیا شکلی از رسانه های جمعی امروزی در آنجا حضور داشت که تسلیم مختار را تحت عنوان "صلح جویی و آزاده خواهی" بازتاب دهند؟ آیا همین کراهتی که در طول تاریخ از این تسلیم باقی مانده نشان دهنده توهمی به نام درایت تصمیم گیری توسط مختار نیست؟ آیا انتقام مختار غیر از التیامی بر احساس بازماندگان امام و جبرانی برای روح ناراحت خود مختار تاثیری دیگری در حرکت تاریخی اسلام داشت؟
اسلام از خون سیداالشهدا - سازش ناپذیری عباس و فریاد زینب زنده ماند و نه انتقام مختار. انتقام مختار صرفا قصاصی بود که حضرت زهرا هم به خاطر شیرینی آن در پل صراط شفاعت مختار را خواهد نمود اما درسی شد برای تاریخ که اگر به قول نویسنده با مشق سیاست خود را راضی کنند که پا پس بگذارند (تا "اوضاع" روشن تر شود - هر چند به این بها که "اوضاع" سر حق را جدا کند) غیر از خسارت دنیوی و معنوی برای آنها فایده ای در بر نخواهد داشت.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۳ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۹
به نظر من برای مختار دو راه وجود داشت
1- جنگیدن و کشته شدن
2- تسلیم شدن ، زندانی و شکنجه شدن و کشته شدن
او این دو راه را به خوبی میدانست، شاید با تدبیری که داشت راه سخت تر را انتخاب کرد تا شاید نتیجه بهتری بگیرد و این به نظر من برای او پیروزی محسوب میشود
مقدم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۰ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۹
باسلام
مطلبی که نوشتید بسیار سنجیده بود انتخاب در شرایط حساس آن هم برای شیعه علی بسیار دشوار است فرق بین درست و غلط فوق العاده ابهام دارد به نظر بنده اگر اصل و ریشه و کردار شفاف و خالص و مستقل باشه انتخاب راحت تر میشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۵ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۹
این تکه را خوب اومدی که
سکوت به هنگام جور نه سیاست که حماقت است یادتان باشد که چه کسانی سکوت نکردند و چه کسانی سکوت کردند و مزدشان را نیز خواهند گرفت بیخود خودتان را نیز طرف حق قرار ندهید حسین بن علی علیه السلام در همه اعصار یارانی دارد
صالحي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۷ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۹
دوست عزيز آقاي علي اميري .
فردي بنام ابو عمرو (كيان) با اصالت ايراني به عنوان وزير مختار در تاريخ وجود داشته. همچنين اكثريت سپاه مختار را موالي ديلمي تشكيل مي دادند. كه بدست مصعب كشته شدند. همچنين وصيت مسلم به عمر سعد و اكثر موارد فيلم عينا در كتب تاريخي معتبر نقل شده است.
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۷ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۹
احساس من در مورد مختار اینه:نوشدارو بعد مرگ سهراب
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۷ - ۱۳۸۹/۰۸/۳۰
آیا می دانستید بنا بر مستندات تاریخی مختار و پیروان او امامت محمد حنفیه را قبول داشتند و به امامت او دعوت می کردند نه حضرت امام سجاد(ع) از چی مختار عبرت بگیریم؟!
نظرات بیشتر