خودتون رو اذیت نکنید بابا کدوم کار دولت تاحالا اصولی بوده که این دومیش باشه؟کدوم طرح به سزانجام رسیده وکدوم مشکل حل شده؟کدوم رفاه یه زندگی مردم اضافه شده؟حتی نیروگاه بوشهر هم که.....
منتقدان همیشه نق نقو صادقانه اعتراف کنند آیا این طرح هیچ نفع وفایده برای کشور ندارد
پاسخ ها
ناشناس
||
۱۲:۵۱ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۶
اگر کامل و صحیح انجام شود صد در صد مفید است. جراحی هم باید با طبیب متخصص و ابزار استریل و اطاق عمل مناسب و... انجام شود و حتی بیمارستان صحرائی هم شرایط لازم خود را دارد ولی ... برای موفق شدن طرح به این بزرگی همراهی و اعتماد عمومی لازم است و پیش از آن فرهنگ سازی و اطلاع رسانی صحیح. شما فکر می کنید اگر مسلمانان توجیه کامل و ایمان به راه مقدس خود نداشتند می توانستند شرایط دشوار شیب ابیطالب را تحمل نمایند؟
ناشناس
||
۱۸:۲۰ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۶
طرح های خوب و سازنده همیشه موفق خواهد بود.اما چیزی که ما میبینیم طرح کاملی نیست.ما باید به فکر یک اقتصاد پویا باشیم.نه فقط برای عده ای خاص بلکه باید شرایط جوری باشه که همه بتونن چنین فرصتی رو بدست بیارن.صرفه جویی هم چیزه خوبیه.اما همه 70درصد مصرف اب در کشاورزیه سنتیه ماست در حالیکه با یک بار خرج کردن اصولی و مکانیزه کردن ابیاری میشه این میزان رو به 15درصد کاهش داد.از طرفی ایا واقعا مشکل اساسیه ما در انرژی بخش خانگیه؟چیزی که خود امارها میگخ چیزی غیر از اینه.این طرح با زور اجرا نمیشه
بنام خدا
اینجانب نه سیاستمدارم ونه اقتصاددان من فقط یک مهندسم اما راجع به طرح هدفمند کردن یارانه ها لازم دیدم به چند نکته اشاره کنم هر چند شاید الان برای این اظهار نظر خیلی دیرشده باشد:
1-واقعیت اینست که در مملکت ما میانگین مصرف سرانه انرژی نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر بالا بود که آنهم دلایل خاص خود را دارد ازجمله اولا": برای اکثر ما ایرانیان فرهنگ درست مصرف کردن از انرژی را نیاموخته ایم ثانیا":شاید دلیل دیگرش این باشد که کشور ما ذخایر غنی انرژی داردوهمین امر باعث شده که ملت ما صرفه جو بار نیامده اند
ثالثا" در خصوص مصرف بالای سوخت بنزین وگازوییل بنظر بنده یکی از عمده دلایلش خودروهای ساخت داخل است که علاوه بر غیر استاندارد بودن فنی خودروها مصرف سوخت بسیار بالایی نسبت به خودروهای روز دنیا دارند.
2- شایدیکی از عمده دلایلی که دولت را وادار کرد به فکر هدفمندکردن یارانه ها کند همین امر بود که در سال 86 با صدور کارت سوخت وسپس سهمیه بندی بنزین شروع شد که البته قابل ذکراست این امر نیز آنجنانکه انتظار میرفت در آمار مصرف کلی بنزین تاثیر چندانی نداشته بلکه چند در صدی هم که آمار مصرف کاهش داشته شاید دلیلش کاهش قاچاق بنزین در مناطق مرزی باشد که به برکت وجود کارت سوخت تقریبا" کنترل شده است.
همانگونه که ذکر شد دو دلیل عمده مصرف بالای سوخت خودروهای داخلی وقاچاق سوخت در مناطق مرزی باعث تضییع حق ملت شدند که فکر میکنم دولت می توانست ازگزینه های دیگری بجای سهمیه بندی سوخت برای حل این معضل استفاده کند تا به قول معروف دیگر نه سیخ بسوزد ونه کباب.
3- علیرغم همه حرفهای گفته شده در اینکه دولت بخواهد سوخت(بنزین)را به قیمت واقعی بدست مردم بدهد هیچ ایرادی وارد نیست چرا که ماایرانیان سوخت خودروهای خود را نسبت به دیگر کشورها ارزانتر میخریدیم اما یک نکته مهم و بسیار اساسی را هم نباید فراموش کرد که آیا در ایران خودرو هم به قیمت واقعی تحویل مردم میشود؟
اگر قرار باشد ما ایرانیان بنزین را به قیمت جهانی بخریم منصفانه است وعدالت ایجاب میکند که خودرو را هم به قیمت واقعی بخریم نه با قیمتهای کاذب و فضایی.
4- در اینکه طرح هدفمند کردن یارانه ها یک حرکت بزرگ و یک جراحی بزرگ در اقتصاد کشور ماست هیچ شکی نیست اما این اقدام بزرگ یک برنامه ریزی دقیق وحساب شده میخواهد که مستلزم مطالعه وصرف چندین سال وقت است وبالطبع اجرای آن نیز بایستی بسیار هوشمندانه وبدور از هرگونه احساس وهیاهوی تبلیغاتی باشد وحداقل در یک بازه زمانی طولانی انجام پذیرد.
البته دولت قبلا" اعلام کرده بود که قرار است این طرح بزرگ طی پنج سال و بمرور زمان اجرایی میشود اما آنچه الان از گفته های ضدونقیض دولتمردان استنباط میشود متاسفانه در ظاهر بیانگر اینستکه هیچکدام از دو اصل اصلی ذکر شده (1-مطالعه وکارشناسی دقیق 2- دقت و زمان اجرا)رعایت نشده چراکه هنوز وضعیت شفافی از اجرای این طرح به مردم ارایه نشده علاوه براین ظاهرا" خود دولتمردان هم آنگونه که از شواهد و قراین بر می آید زیاد یکدست وتوجیح نیستند یا ساده تر بگویم خودشان هم نمی دانند چکار میخواهند بکنند و این مهمترین قضیه اقتصادی قرن مملکت را به باری به هر جهت سپرده اند که در این مورد امیدوارم بنده اشتباه کرده باشم.
در پایان به این نکته نیز اشاره کنم که شاید الان خیلی ضروری نبود که دولت به با تعجیل و شتاب بخواهد به یکباره همه یارانه ها را دستخوش تغییر و تحول کند وبهتر بود ابتدا از سوخت شروع کند آنهم با در نظر گرفتن همه جوانبی که عرض شد وسپس به سراغ سایر موارد میرفت شاید شوک وارده خیلی کمتر وقابل کنترل تر بود.
به هر حال از خداوند متعال میخواهم که در این تحول عظیم هم یاور دولت باشد وهم ملت .
پاسخ ها
ناشناس
||
۰۶:۳۹ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۸
تابناک جان
بخدا سخنان ارائه شده در نظر بالا از خیلی از مطالبی که در سایت قرار می دهیدهم منطقی تر بود و هعم منصفانه تر . حتما باید بنده خدا یک عنوان دولتی یا غیره داشته باشد که مردم حرفش را ببینند و یا بشنوند؟ به نظر بنده این مطلب را بعنوان دقدقه های واقعی مردم در صفحه اصلی سایت منتشر کنید. البته اگر ...!!!
این طرح هر چی باشه به نفع مردم فقیر مستضعفه، حالا بزار یه کم به مردم برخوردار هم فشار بیاد که فشار چندانی هم نمیاد
پاسخ ها
ناشناس
||
۱۸:۲۴ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۶
امیدوارم همینجور باشه که شما میگی.اما یه سوال.فکر میکنی وقتی نون مثلا از 200 برسه به 500 تومان یا هزینه ی اب ماهیانه از50000 بشه 500000(به فرض گفتم) چه فرقس واسه یه سرمایه دار که این فقط شاید پول تو جیبیه بچه اش باشه داره؟اما حالا اگه به فرض چیزی هم از یارانه ها(در بهترین حالت40500)برات بمونه فکر میکنی با توجه به این قیمتها چه تحولی در زندگیت ایجاد میشه؟
اگر سی سال پیش در ایران خودرو را تخته میکردین امروز شاید لازم نمیشد جراحی کنید...............
پاسخ ها
ناشناس
||
۱۷:۲۵ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۶
برادر من اونوقت شما باید الان الاغ سوار میشدی
ناشناس
||
۰۷:۵۶ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۷
حالت خوبه؟چه ربطي داره؟
ناشناس
||
۱۴:۳۳ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۷
بیچاره تو نفهمیدی این بنده خدا چی گفته ایران خودرو تا سال 73 برات پیکانی تولید میکرد که مصرف بنزینش دو برابر استاندارد بود بعد ازون هم پژوGLX آردی روا که اونام روی پیکانو تو مصرف سوخت سفید کردن.حالا به نظرت اگه جنابعالی ماشین خارجی کم مصرف با قیمت مناسب سوار میشدی الان کسی به فکر سهمیه بندی سوخت می افتاد که در پی اون به حذف همه سوبسیدها منجر بشه ؟
محمد جلال
||
۱۴:۵۳ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۷
مثل اینکه از باغ هم اون ور تری!
ناشناس
||
۰۷:۰۲ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۸
در پاسخ به دوستان معترض به نظر فوق باید عرض کنم مگر کشورهای دیگر که ایران خودرو ندارند الاغ سوار میشوند؟ وقتی سمند را با مصرف 12 تا 14 لیتر در 100 کیلومتر به قیمت 15000 دلار میخری آیا میدانید با مبلغ 10000 دلار می توانید چه اتومبیلهایی با مصرف 6 تا 7 لیتر در 100 کیلومتر با تمام امکانات امنیتی روز دنیا را خریداری کنید بشرط آنکه گمرکی 300% را از روی آن بردارند برای درک بیشتر مطالب فوق می توانید یکسری به این همسایگان محترم شمال شرقی کشور مثل ترکمنستان بزنید. آیا می دانید قیمت مزدا 3 تولید ایران 44 میلیون تومان و نمونه تولیدی اصلی آن بسته به امکانات و تیپ بین 14000 تا 21000 دلار است؟