وقتی یک مهندس ماهر با مدرک فوق لیسانس از بهترین دانشگاه و دارا بودن دانش و مهارت بالا نزدیک ۳۰۰ دلار در ماه درامد دارد که در شرایط مشابه در افغانستان نزدیک ۵۰۰۰ دلار درآمد دارد، نباید انتظار داشته باشید مشکل خودرو و یا هر مشکل صنعتی دیگر در این کشور حل شود.
نظرسنجی با عنوان «برای درمان بازار آشفته خودرو، چه نسخهای پیشنهاد میدهید؟» برگزار کردید، کلی خوانندگان هم با توجه و صرف وقت نظر خودشون را ثبت می کنند ولی:
این پاسخها ، بارها و بارها داده شده و متاسفانه برای هیچکدام از کسانی که می بایست مهم باشه، مهم نبوده
می توان به جرات قسم خورد که همه مشکلات را می دانند، حتی بهتر و بیشتر از مردم، ولی متاسفانه منافع فردی و گروهی آقایان اجاره ترتیب اثر به آنها را نمی دهد. چون نه نظارت درستی در تولید، توزیع ، انعقاد قرارداد و ... خودروها وجود داشته و نه وجدان بیداری که به فکر مردم باشه.
مشکل خودرو زمانی در این کشور حل میشود که کشور برگردد به زمان قبل از صنعتی شدن وگرنه در کشوری که رییس جمهورش جلسه سه نفره سران قوا را به دلیل ترس از کرونا در این شرایط اقتصادی تعطیل میکند، انتظار دیگری نمیرود.
۱- آزادسازی واردات خودرو برای هر خانوار یک دستگاه بدون تعرفه
۲- استفاده خودرو فقط توسط اعضای خانوار
۳- عدم امکان فروش خودروی وارداتی تا پنج سال
۴- تعدیل قیمت بنزین به قیمت جهانی
۵- صدور حکم قتل عمد برای تولید کنندگان خودروی بی کیفیت که موجب قتل مردم میشود از رده وزیر تا کارگر خط تولید و فروشنده
اجازه دهند کارخانجات بخش خصوصی صاحب نام اروپایی و آسیایی برای تولید و مونتاژ خودرو در کشور و رقابتی کردن کیفیت و قیمت این صنعت حضور بهم رسانند و فعالیت و رقابت و تولید کنند.
در این صورت:
1) ارزبری بابت واردات خودرو نخواهیم داشت چون به صرفه نخواهد بود.
2) آمار اشتعال به کار در صنعت تولید و قطعه سازی ده ها برابر شرایط فعلی خواهد شد.
3) ایمنی و استاندارد ها به مراتب بالا خواهد رفت.
4) دانش فنی کارگران و متخصصان ایرانی به سطح روز دنیا خواهد رسید.
5) قیمت خودرو به یک سوم تا یک دهم حال حاضر تقلیل خواهد یافت.
5) دلالی فقط به حوزه خودروهای دست دوم محدود خواهد شد.
همسایه ای داریم که یک دستگاه بنز e250، یک دستگاه هیوندای آزرا، یک هیوندای توسان، یک پراید دارد. از سه سال پیش برای ۵ عدد ساندرو از ۳ سال پیش ثبت نام کرده تا با تحویلش سود بیشتری کند. خیلی از اموالش رو هم به اسم دختر ۳ سالش کرده تا مالیات نده. وقتی از چنین افرادی مالیات گرفته نشه، چطور انتظار دارید که مشکل خودرو یا خیلی از مشکلات دیگه حل بشه؟ یعنی واقعا مقامات از این چیزها خبر ندارند؟ یا دستشان تو یک کاسه است؟
این یک سوال مسخره ات. خودتون هم میدانید. کشور در تحریمه و تحریمهاهم اتفاقا کارسازه. نه تنها قیمت در باار خودرو اشفته است بلکه در بقیه بازارها هم همین طوره. و دست کمی از این بازار هم ندار.
راهکار خیلی ساده و آسان است.
آزاد سازی کامل واردات خودرو با حق گمرکی 4% بطوریکه 2% گمرکی را دولت محترم بردارد و 2% دیگر بطور واقعی صرف حمایت از خودروسازان شود.
ببینید چقدر سریع اوضاع خودرو و خودروسازی درست میشود.
اشتغال هم بهانهای بیش نیست. چراکه اشتغال در خدمات بعد از فروش نه تنها کمتر نمیشود بلکه قدری هم بیشتر میشود. خودروسازان هم در بازاری رقابتی قرار میگیرند و محصولات با کیفیت تری تولید میکنند.
ولی این راهکار یک مشکل بزرگ دارد. گروههای مافیایی وابسته به قدرت که منافعشان به خطر میافتد.