صفحه نخست

آی تابناک

تابناک با تو

تابناک جوان

استان ها

صفحات داخلی

۱۴۵۶۲بازدید
هشتيمن چهره هاي ماندگاربا معرفي برگزيدگان اين دوره به كار خود پايان داد.

به گزارش فارس، هشتمين همايش چهره هاي ماندگار امشب با حضور سيدعزت الله ضرغامي رئيس سازمان صداوسيما، علي دارابي معاون سيما، رضا پورحسين رئيس ستاد چهره هاي ماندگار، محمود اسعدي دبير همايش و شخصيت هاي علمي و فرهنگي برگزار شد.

بنابراين گزارش، در ابتداي اين مراسم كه اجراي آن برعهده فرزاد جمشيدي بود، پورحسين گفت: كاروان علم و معرفت ايران زمين در مسيري هموار به سوي چشم انداز 1404 و دورتر از آن به سوي احياي فرهنگ و تمدن ايراني اسلامي، حركتي پرشتاب دارد و با اميد، رسگهاي طبيعي مسير و دره هاي دست ساخته حسودان و بدانيشان را براي وصل قله هاي علمي هموار مي سازد.

وي ادامه داد: موفقيت هاي پي در پي جوانان و اساتيد ايراني در صحنه هاي ملي و بين المللي و برق افتادن مليونها چشم تيزبين از اين همه همت و موفقيت، علي رغم تحريمهاي گوناگون ضد علمي انحصارگرايان، شاهدي بر اين مدعاست. ديگران چه بخواهند و چه نخواهند، ايران اسلامي با سرعتي دور از انتظار به سوي اقتدار علمي و فناوري در خدمت بشر، به پيش مي رود و به محدوديت هاي علمي و اطلاعتاي كوچكترين اعتنايي ندارد. همه بدانند اين مرز و بوم راه خود را شناخته، مي رود.

پورحسين ادامه داد: گردهم آمدن چهره هاي ماندگار و سرهاي علمي ايران زمين در يك مجلس براي تكريم علم و عالم نيز، گواهي ديگر بر اهتمام جدي ايران اسلامي به فتح قله هاي علمي و فناوري و بسط گستره فرهنگ ايراني اسلامي است.

وي با بيان اينكه همايش هشتم همانند هفت همايش پيشين نمادي از همگرايي، هم افزايي و دوستي اهل علم و فرهنگ براي سربلندي اين مرز و بوم است، در پايان از حمايت هاي رئيس سازمان صداوسيما در برگزاري اين همايش قدرداني كرد.

به گزارش فارس، در ادامه اين مراسم نيز محمود اسعدي در سخناني گفت: فرازها را از نشيب ها باز شناختم، پيراستن است نه كاستن، حق جويي است نه سهم خواهي و ما اكنون پس از يك دهه تلاش در شناسايي و شناساندن مشاهير معاصر ايران محتاجيم به نقادي و حلاجي و خداي را كه از آغاز نيت و آوازمان اهتمام فزون تر مسولين و مردم به نخبگان و بزرگان بوده است كه جهان با تفكر و انديشه صداقت و عدالت پاي برجاست.

وي ادامه داد: انتخاب 205 نفر در اين 10 سال و 23 عزيز ديگر جز با محك تجربه و دانش، كشف و راستي برگزيده نشده اند و در پايان اين سالها و ماهها سعادت يار ما بود تا زيبايي ها را بهتر ببينيم و دوستي ها را عميق تر درك كنيم باشد تا با ترك خويشتن خود برگزيده شويم در درگاه احديت.

به گزارش فارس، استاد رهايي نيز در اين مراسم سخناني پيرامون توليد علم بيان داشت و گفت: مردم ما وارث گذشته اي بزرگ هستند كه امروز در قالب برنامه چشم انداز و احياي اسلام حركت مي كنند.

وي ادامه داد: توسعه و پيشرفت علمي، قدرت و ثروت را به كشورهاي پيشرفته داده است و ما براي حفظ تاريخ و رفع عقب ماندگي ها نياز به جهاد علمي داريم. طي چند سال اخير تحولات خوبي اتفاق افتاده است و تولبدات علمي زيادي داشته ايم كه تدوين شده و در مسير دانش حركت هاي بزرگي كرده ايم و در توليد سلول هاي بنيادي توفيق هاي شگرفي داشته ايم.

رهايي اظهارداشت: بنابه دستور مقام معظم رهبري براي طراحي نقشه جامع علمي كشور، دستيابي به بزرگترين قطب علمي آسيا و جهان مطرح مي شود. يكي از انتظارات موجود از جامعه علمي كشور كاربردي كردن علم و اتصال علم و دانشكگاه به جامعه ماست. در راهبردهاي علمي كشور، انسجام و تمركز در سياست هاي كلان كشور و تبديل گفتمان اصلي جامعه به گفتمان علمي كه شايد نقش صداوسيما در آن پررنگ تر باشد و تاكيد بر نقش مهم دانش بنيان و سازماندهي مركز تحقيقات و فناوري ملي، الزام طرح هاي توسعه كشور به ايجاد فناوري، ايجاد بانك علمي و فناوري و سازماندهي نظام ثبت و ساماندهي اختراعت از اهميت بسياري برخوردار است.

وي تصريح كرد: عدم باور مديران به نياز به علم يكي از مشكلات ماست. ما طي سه دهه اخير گام هاي بلندي در زمينه توليد علم برداشته ايم و انتظار ما در مجموعه محققان و دانش پژوهان بر اين است كه در برنامه ها توسعه و توجه بيشتري به نتايج تحقيقات علمي به عمل بيايد كه قطعا مسبب سرافرازي بيشتري مي شود.

به گزارش فارس،فرامرز رفيع پور نيز در سخناني گفت: ما محصول زحمات ديگران هستيم. ما به رهبري علم احتياج داريم و بايد از افراد ديگري گرفته شود.

وي تصريح كرد: پيشنهاد مي كنم يك شوراي مديريت علم به وجود بيايد كه بايد متشكل از اساتيد موفق دانشگاههاي ايران باشد و يك شوراي دانشمندان هم لازم داريم كه ايده بدهند و مساله يابي كنند. مساله يابي امروز يكي از مشكلات مهم كشور ماست كه مورد بي توجهي قرار گرفته است.

همچنين ژاله علو نيز در اين مراسم گفت: تمام كارهاي من به عشق وطن و مردمم و به عشق اينكه ساعتي و لحظه اي لذت ببرند، انجام وظيفه كرده ام. هميشه فكر كرده ام كه شنوندگان من روبرويم نشسته اند و چقدر متشكرم از محبت مردم و لطفي كه به من داشته اند و اين امواج توانست من را 63 سال شرمنده خودشان كننند. من 63 سال در تئاتر، سينما ، تلويزيون، دوبله و راديو فعاليت كرده ام و افتخار مي كنم كه هنوز هستم و كار مي كنم و اميدوارم كه دعاي خير شما همراه من باشد تا روزي كه هستم.

به گزارش فارس محمد لگنهاوزن نيز در اين مراسم ضمن قدرداني از همسرش گفت: همه ما چهره هاي گذرا داريم و من بنا بر رشته خود كه فلسفه است، بيشتر متمركز شدم كه فلسفه اسلامي چطور مي تواند بر فلسفه غرب تاثير بگذارد.

شيباني نيز در اين مراسم ضمن سخناني گفت: سالها بود كه بيماران ما براي مداواي خود به كشورهاي خارجي مراجعه مي كردند درحالي كه ما 30 سال است ديگر بيمارانمان را در ايران مداوا مي كنيم.

به گزارش فارس، در ادامه اين مراسم گروه كر مركز موسيقي و سرود سازمان صداوسيما دو قطعه به نام هاي چهره هاي ماندگار و پاييز آمد اجرا كردند.

در ادامه نيز غلامعلي حداد عادل نيز در سخناني گفت: اگر مقصود اين است كه ما با اين گوشت و پوست و استخوان ماندگار شويم كه بيشتر به يك شوخي شبيه است و معناي ديگر اين ماندگاري مي تواند اين باسد كه چهره هاي ماندگار صاحب آثار ماندگار هستند و دانشجوياني تربيت كرده اند كه به نوبه خود استاد مي شوند و دانشجو تربيت مي كنند و جويبار زلال علم و انديشه و فرهنگ مي ماند اگر كه ما نمانيم. آنچنانكه ديديم استاد محمد نوري به ياد ما آورد كه تنها صداست كه مي ماند و صداي او مانده است.

وي ادامه داد: يك چهره ماندگار ديگر داريم كه از همه اينها ماندگارتر و بالاتر است و آن ماندگاري كار كردن براي خداست. در قرآن آمده است كه همه ما فاني هستيم مگر وجهه خدا و همه چيز فاني است مگر آنكه جهت و سمت و سوي خدايي داشته باشد.

حداد عادل تصريح كرد: چهره هاي ماندگار به معناي واقعي كلمه ماندگار هستند كه براي خدا نيز كار كنند و در اين ميان خوب است كه يادي كنيم از امام راحل كه به برخي از چهره هاي روشنفكر گفت: شما سالها حكومت طاغوت را تحمل كرديد و قدري هم ما را تحمل كنيد و ببينيند چه پيش خواهد آمد.

وي در ادامه سخنان خود اظهارداشت: امروز پس از 32 سال ما به جايي رسيده ايم كه وقتي ما به ياد مي آوريم كه در اول انقلاب براي مخالفت با انقلاب ما مي گفتند ايم انقلاب شما را از علم باز مي دارد و امروز چون در علم پيشرفت كرده ايم، كه نمونه آن پيشرفت در علم هسته اي است، با علم ما مخالفت مي كنند. همه اينها به بركت چهره هاي ماندگار و استادان حاصل شده است. چه آنها كه در زمره اين افراد بوده اند و چه آنها كه از قلم افتاده اند.

وي در پايان سخنان خود يادي شهداي هشت سال دفاع مقدس را هم گرامي داشت و گفت: آنها ماندگاراني هستند كه براي خدا كار كردند و تلاش كردند تا ما امروز با آسايش و آرامش پيشرفت كنيم.

به گزارش فارس، اسامي چهره هاي ماندگار هشتمين همايش چهره هاي ماندگار كه به هركدام از آنها مبلغ 12 ميليون اهدا شد، به شرح زير است:

*دكتر باقر لاريجاني در رشته پزشكي
*دكتر جواد صالحي در رشته مهندسي برق
*دكتر فرامرز رفيع پوري در رشته جامعه شتناسي
*دكتر محمدرضا مخبر در رشته دامپزشكي
*دكتر علي شيخ الاسلامي در رشته ادبيات
*دكتر محمد فرهادي در رشته پزشكي
*دكتر عليرضا مدقالچي در رشته رياضيات
*دكتر عليرضا رهايي در رشته مهندسي عمران
*استاد ژاله علو در رشته دوبلاژ
*استاد مجيد انتظامي در رشته موسيقي
*استاد مسعود جعفري جوزاني در رشته سينما
*استاد محمد سلحشور در رشته خوشنويسي
*دكتر رضا شعباني صمغ آبادي در رشته تاريخ
*دكتر محمود گلابچي در رشته مهندسي راه و ساختمان
*دكتر سيد عبدالله محموديان در رشته رياضيات
* دكتر محمد مهدي علي شاهي در رشته مهندسي مكانيك
* دكتر جعفر مهراد در رشته كتابداري
*دكتر منصور فلامكي در رشته معماري
* دكتر محمد دبير مقدم در رشته ادبيات
* استاد عليرضا افتخاري در رشته موسيقي
*پرفوسور محمد لنگهاوزن در رشته فلسفه
*دكتر محمدعلي مولوي در رشته ژنتيك
*استاد عباس اخوين در رشته خوشنويسي

به گزارش فارس، در پايان مراسم برگزيداگن با هم عكس يادگاري گرفتند.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
ناشناس
|
|
۱۲:۱۲ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۸
از رشته مهندسی معدن چرا کسی نیست؟
واقعا جای تاسف داره
ناشناس
|
|
۱۱:۲۰ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۸
دکتر دبیر مقدم استاد زبانشناسی هستند نه ادبیات.
امير
|
|
۱۰:۵۶ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۸
همايش چهره هاي ماندگار يكي از زيباترين همايشهاست كه در كشور برگزار ميشود و هر ايراني با ديدن ان احساس غرور ميكند.
ولي جاي اين سوال باقيست كه ايا ما در رشته هايي نظير فيزيك وشيمي كه بيشترين توليدات علمي را در كشور به خود اختصاص داده اند چهره ماندگار نداشتيم؟
حمید
|
|
۰۸:۱۶ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۸
کاش جزئیات انتخاب چهره های ماندگار توضیح داده بشه. اینکه ملاک ها چیه و کی این ملاک ها را تشخیص می ده.
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: