۴۱۰۶۱بازدید
کد خبر: ۵۵۸۶۶
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۸۸ - ۱۷:۰۸ 16 July 2009
امتیاز خبر: 91 از 100 تعداد رای دهندگان 41061
بازهم سقوط هواپيما، باز هم مرثيه، باز هم ابراز تاسف، کشته شدن بيش از 150 نفر در اين پرواز حقيقتا يک تراژدي دردناک است.

به نوشته «ابتكار»، شايد چند ماه ديگر يا چند سال ديگر خبر مرگ خود من يا خود شما يا عزيزانتان بر اثر سقوط يک هواپيماي ديگر در رسانه‌ها منتشر شود و يکي دو روزي عزاداري و بعد فراموشي و ديگر هيچ. کما اينکه خبر کشته شدن صدها هموطن ديگر در سوانح هوايي ايران اکنون به فراموشي سپرده شده است. اصولا ايران کشور حادثه‌ها است از زلزله گرفته تا تصادف خودرو و حالا سقوط هواپيما.

باز هم بگوييد تحريم‌هاي جهاني کوچکترين تاثيري بر مردم ايران نگذاشته است. وقتي تمام دنيا هواپيماهاي نو و مدرن سوار مي‌شوند و ما مجبوريم به خاطر تحريم‌ها، هواپيماي دست دوم و مستعمل روسي بخريم، همين مي‌شود. آيا در بين عقلاي قوم کسي پيدا نمي‌شود که به اين وضعيت پايان دهد.

آمار سوانح هوايي ايران بعد از انقلاب

3 شهريور 1387: سقوط هواپيماي بوئينگ 737 ايراني در اجاره شرکت هواپيمايي آيتک اير قرقيزستان با 90 مسافر که 70 نفر از آنان جان باختند.
27 بهمن 1387: هواپيماي مسافربري ايران 140 در حوالي فرودگاه شاهين شهر اصفهان سقوط کرد و تمامي پنج سرنشين هواپيما جان باختند.

16 تير1387: يک فروند هواپيماي شکاري اف-پنج ارتش ايران در حين انجام ماموريت در پايگاه هوايي اميديه خوزستان سقوط کرد و خلبان و کمک خلبان آن کشته شدند.
23 خرداد 1387: يک فروند کايت موتوردار نظامي حين بارريزي با چتر سقوط کرد و 2 سرنشين آن در دم جان باختند.

26 فروردين 1387: يک فروند هواپيماي سوخو 24 متعلق به نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران حوالي ساعت 19 هنگام فرود دچار نقص فني شد و سقوط کرد. خلبان و کمک خلبان اجکت کردند و سالم ماندند.
12 دي 1386: يک فروند هواپيماي فوکر 100 شرکت ايران اير ساعت هنگام برخاستن از باند فرودگاه مهرآباد دچار حادثه شد. اين هواپيما که حدود صد مسافر داشت، قرار بود از تهران به مقصد شيراز پرواز کند، اما چرخ‌هاي هواپيما هنگام برخاستن به علت انحراف از باند فرودگاه کنده شد و بال هواپيما آتش گرفت

5 آذر 1386: يک فروند هواپيماي نظامي اف-4 فانتوم ارتش ايران به علت نقص فني در منطقه کنارک چابهار سقوط کرد و دو سرنشين آن کشته شدند.
6 آذر 1385: يک فروند هواپيماي آنتونوف 74 متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در فرودگاه مهرآباد سقوط کرد. در اين حادثه 36 نفر کشته و 2 نفر زخمي شدند.

10 شهريور 1385: سقوط هواپيماي توپولوف -154 شرکت ايران ايرتور در فرودگاه مشهد. اين هواپيما در مسير بندر عباس-مشهد در حال حرکت بود. اين هواپيما حامل 148 مسافر بود. در اين حادثه 28 نفر کشته و 50 نفر زخمي شدند.
19 دي 1384: يک هواپيماي فالکن-20 متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در شمال غرب ايران سقوط کرد و تعدادي از مقامات ارشد سپاه، از جمله احمد کاظمي، فرمانده نيروي زميني سپاه، کشته شدند

15 آذر 1384: يک فروند هواپيماي سي-130 ارتش ايران که حاوي خبرنگاران و پرسنل ارتش بود، بر روي منطقه‌اي مسکوني در تهران سقوط کرد که بيش از 110 کشته برجاي گذاشت.
1 ارديبهشت 1384: يک فروند بوئينگ 707 هواپيمايي ساها که در مسير کيش-تهران در حرکت بود در فرودگاه مهرآباد از مسير منحرف شد و وارد رودخانه کن شد. در اين حادثه يک نفر کشته شد.

21 بهمن 1382: يک فوکر-50 در هنگام فرود آمدن در فرودگاه شارجه به زمين برخورد کرد و 43 نفر از 45 مسافر آن کشته شدند.
27 ارديبهشت1382 : هواپيماي ياک- 40 از شرکت فراز قشم در نزديکي ساري سقوط کرد و طي آن 30 نفر از جمله رحمان دادمان وزير راه، کشته شدند.

30 بهمن 1381: يک ايليوشين-76 متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در جنوب شرق ايران سقوط کرد و تمام 276 سرنشين آن جان باختند.
23 بهمن 1380: هواپيماي توپولوف-154 شرکت ايران ايرتور در نزديکي خرم آباد با کوه برخورد کرد و 119 نفر کشته شدند.

13 بهمن 1378 : يک فروند هواپيماي سي-130 متعلق به نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران در فرودگاه مهرآباد با يک ايرباس آ-300 در حال توقف، تصادف کرد و همه 8 سرنشين هواپيماي سي-130 کشته شدند.
20 خرداد 1375: بوئينگ 727 ايران اير در فرودگاه رشت دچار سانحه شد و در اثر آن 4 نفر کشته شدند.

23 اسفند 1375: يک فروند هواپيماي سي-130 متعلق به نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران در دزفول سقوط کرد و 86 سرنشين آن کشته شدند.
13 اسفند 1375 : يک فروند هواپيماي فالکن-20 ارتش ايران در اردبيل سقوط کرد و همه 4 سرنشين آن کشته شدند.

15 دي 1373: هواپيماي جت لاکهيد ارتش ايران در نزديکي اصفهان چند دقيقه پس از برخاستن از پايگاه شهيد بابايي، سقوط کرد و همه 12 سرنشين آن از جمله سرلشکر منصور ستاري، فرمانده نيروي هوايي ارتش، کشته شدند.
18 مهر 1373: هواپيماي فوکر-28 شرکت هواپيمايي آسمان که در مسير اصفهان به تهران در حرکت بود در کوه‌هاي کرکس در نزديکي نطنز سقوط کرد و همه 66 سرنشين آن کشته شدند.
24 آبان 1372: هواپيماي آنتونوف-124 در نزديکي کرمان سقوط کرد و همه 17 سرنشين آن کشته شدند.

19 بهمن 1371: هواپيماي توپولوف-154 شرکت ايران ايرتور با يک هواپيماي سوخو-24 متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در نزديکي تهران تصادف کرد. در اين حادثه 134 نفر کشته شدند.
6 ارديبهشت1371: هواپيماي فوکر-27 نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران در نزديکي ساوه سقوط کرد و 39 سرنشين آن کشته شدند.

3 خرداد 1370: هواپيماي ايلوشين-76 در نزديکي کرمانشاه سقوط کرد و 4 سرنشين آن کشته شدند.
12 تير 1367: هواپيماي ايرباس آ-300 در پرواز شماره 655 ايران اير، به وسيله ناو جنگي وينسنت آمريکا در خليج فارس هدف قرار گرفت و تمام 290 سرنشين آن کشته شدند.

11 آبان 1365: يک فروند هواپيماي سي-130 نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران در زاهدان سقوط کرد و 98 سرنشين آن کشته شدند.
7 مهر 1360: يک فروند هواپيماي سي-130 ارتش ايران در کهريزک سقوط کرد و 80 سرنشين آن کشته شدند.

31 خرداد 1359: هواپيماي بوئينگ 727 ايران اير که در مسير مشهد ـ تهران پرواز مي‌کرد، سقوط کرد و 128 نفر از سرنشينان آن کشته شدند.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۱۷
ناشناس
|
Canada
|
۱۷:۱۶ - ۱۳۸۸/۰۴/۲۵
عقلای قوم دست از لجبازی بچه گانه و مخالفت بی نتیجه با آمریکا بردارند ، تحریمها رو لغو کنند ، هواپیمای نو بخرند و جان مردم رو حفظ کنند. به همین راحتی.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۶ - ۱۳۸۸/۰۴/۲۵
اگه روی نمودار ببریم کاملا معلومه که هر چه بیشتر از زمان تحریم ها می گذره هزینه های جانی و مالی مردم بیشتر میشه!
یعنی 10 سال دیگه ...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۷ - ۱۳۸۸/۰۴/۲۵
آمارسقوط هايي را كه طي مانورهاي نظامي صورت گرفته ثبت نشده تازه اين فقط مربوط به هواپيماييه و اگر صنعت هوايي ملاك قرار بگيره با سقوط بالگردها فكر كنم آمار جالبتري در اين صنعت خواهيم داشت .آقا كار هر مرد نيست خرمن كوفتن گاو نر ميخواهد و مرد كهن . ما اين كاره نيستيم يعني هيچ كس اينكاره نيست . فقط ادعا زياده و رو و البته وقتي بخواهند ملت و مملكتي رو نابود كنند همينطوري عمل مي كنند وگرنه دلسوز ملت و مملكت چنين عملكردي نداره
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۹ - ۱۳۸۸/۰۴/۲۵
نه بابا تحریم اثر نداره این خلبانان(بیچاره ها) بلد نیستند!
ما خودمون با کشور دوست و برادر اکراین یه هواپیما ساختیم که هنوز وارد ناوگان نشده چند بار سقوط کرده و تلفات جانی داده!
نه آقا تحریم بی اثره!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۲ - ۱۳۸۸/۰۴/۲۵
اين مورد را هم اضافه كنيد يك فروند هواپيماي سي 130 ايران توسط ارمنستان !!!!! ساقط شد و كسي هم پيگيرش نشد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۴ - ۱۳۸۸/۰۴/۲۵
اونوقت بگيد...اون ايرفرانس چي بود
آما رو ببينيد و چهره هاي داغداران رو فرض كنيد...به خدا زشته...
"خدمت" نه يعني اينكه در شهرها و شهرستان ها برويد تا چند نفر براتون هورا بكشند و كف بزنند..."خدمت" يعني براي مردم "دل" سوزوندن...يعني براي مردم بودن...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۶ - ۱۳۸۸/۰۴/۲۵
می دانید در مقابل آمار شما چه کار می کنند؟
بلافاصله آمار در کشور های آمریکا ، انگلیس، آلمان ، فرانسه و ...... چه میدونم چند کشور دیگه که اخیرا آشوبگران را به ایران اعزام کرده بودند در میارن و میگن اوناهم سانحه دارند!!!
همیشه واسه بدبختی ها ما را با اونا مقایسه میکنند اما موقع پیشرفت که میرسه.......
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۱ - ۱۳۸۸/۰۴/۲۵
مرگ بر آمریکا
در سال 1972 ایران ایر به عنوان ایمن ترین و مدرن ترین شرکت هواپیمایی معرفی شد و توانست طولانی ترین خط بدون ترانزیت جهان را (تهران - نیویورک) برای اولین بار در جهان راه اندازی کند . جدیدا عنوان شده که شرکت هواپیمایی العراقیه مربوط به جمهوری عراق قرار داد خرید 100 فروند بوئینگ با امریکا را امضا کرده و ایران ایر نیز 100 فروند توپولوف با روسیه (اتحاد جماهیر شوروی)...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۰ - ۱۳۸۸/۰۴/۲۵
عذر ميخوام از نظر نگارنده كجاي اين آمار تاسف انگيز خواندني است؟ بهتر نيست در بكار بردن واژه ها در تيتربندي توجه بيشتري داشته باشيد؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۹ - ۱۳۸۸/۰۴/۲۵
ضمن همدردی با عزیزان مصیبت دیده باید بگویم چرا کسی به مرگ خاموش هزاران هموطن در جاده ها واکنش نشون نمی ده . اگر تلفات بد است درهمه زمینه ها باید مورد پیگیری قرار بگیرد
ناشناس
|
India
|
۱۸:۰۱ - ۱۳۸۸/۰۴/۲۵
با سلام
لطفا همچنانكه به آمار كشته هاي هواپيمايي دقت داريد و بسي جاي تاسف براي چنين حوادثي است به حوادث جاده ايي كه چندين برابر اين تعداد است نيز پرداخته و مردم را از علت آن آگاه فرماييد آنجا كه ديگر علت تحريم نيست چرا براي حوادثي عظيم تر لب فرو بسته و اينك غوغا سالاري پيشه مي كنيد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۵ - ۱۳۸۸/۰۴/۲۵
كو گوش شنوا بيش از 1800 نفر كشته شده اند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۹ - ۱۳۸۸/۰۴/۲۵
باباجان من نمي دونم اين قضيه تحريم ها چيه كه هرموقع هواپيما سقوط مي كنه همه مي گن ؟! اصلاَ كي گفته اروپا و آمريكا به ما هواپيما نميدهند ؟ هواپيماي جنگي و قطعات يدكي اونو آره نميدند اما چه ربطي به هواپيماي مسافربري داره ؟ پس اين هواپيماي تشريفاتي را ما از كره ماه خريديم يا خودمون ساختيم ؟ شما پولش بده من برات 100 تا مي خرم حالا ببينم پولش داري ؟!! بيخودي هم آمريكاي جنايتكارو بهونه نكنيد !
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۷ - ۱۳۸۸/۰۴/۲۵
کامل نیست . یک مورد که خودم میدونم سقوط هواپیمای حامل نماینده های استان گلستان و وزیر وقت راهه که باعث به شهادت رسیدنشون شد. مطمئناً بیشترم هست.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۷ - ۱۳۸۸/۰۴/۲۵
البته همه اینها سقوط نبود. اگه منظورتون حوادث هوایی است باید موارد زیادی دیگه ای به این لیست اضافه بشه. مثل این:
14 بهمن 1385: هواپیمای بوئینگ مسیر شیراز تهران بلافاصله پس از بلند شدن از زمین دچار آتش سوزی میشه که به لطف خدا و مهارت خلبان به فرودگاه برگشته و به زمین مینشینه. البته چهر نفر از مسافرین سکته کردند که معلوم نشد چندتاشون فوت کردند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۹ - ۱۳۸۸/۰۴/۲۵
به اين آمار بايد به سقوط دو فروند هواپيماي c-130 كه اولي حامل دلاوران و سرداران ارتش جمهوري اسلامي ايران سرتيپ فلاحي و همرزمانشان و دومي كه در كشور ارمنستان سقوط نمود(احتمالا بر اثر برخورد موشك) نيز اشاره ميشد.
ناشناس
|
United States
|
۲۳:۳۹ - ۱۳۸۸/۰۴/۲۵
در سانحه 19 بهمن سوخو 24 متعلق به نیرویی هوایی ارتش بود نه سپاه

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: