ايران در زمينه داشتن آثار باستاني و قديمي يكي از نمونه هاي منحصر به فرد در دنيا است اما اين اشيا و آثار باستاني هميشه مورد تاراج و سرقت قرار گرفته و از ايران خارج شده اند.
کد خبر: ۱۱۹۴۰۹
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۶ 12 September 2010
امتیاز خبر: 98 از 100 تعداد رای دهندگان 18709
منشور كوروش به عنوان يكي از آثار تمدن ايراني كه پس از تاراج و از40 سال پيش در انگليس نگهداري مي شد براي 4 ماه به ايران بازگشت.

به گزارش کیهان، حميد بقايي رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در اين زمينه گفت: منشور كوروش كه تاكنون در موزه بريتانيا نگهداري مي شد صبح جمعه وارد كشور شد.

بقايي در ادامه با بيان اينكه ويترين نمايش منشور كوروش نيز از بريتانيا به ايران منتقل شده است گفت: اين ويترين داراي 182.5 سانتيمتر ارتفاع، 800 سانتيمتر عرض و 800 سانتيمتر عمق است.

اصالت منشور كوروش روز گذشته توسط كارشناسان مورد تائيد قرار گرفت.

بنابراين گزارش صبح ديروز طي مراسمي «منشور كوروش» توسط جان كرتيس مدير بخش خاورميانه موزه بريتانيا، آزاده اردكاني مدير موزه ملي ايران و امين اموال از مخزن موزه ملي ايران خارج شده و اصالت آن توسط كارشناسان مورد تاييد قرار گرفت.

اگرچه بقايي از اين كه منشور كوروش در زمان مسئوليت وي به ايران بازگشته و به نمايش گذاشته شده است اظهار افتخار كرده است، ليكن از مسئولان ميراث فرهنگي كشور انتظار مي رود براي استرداد سرمايه هاي تاريخي قاطعانه وارد عمل شوند. چرا كه بازگشت موقت و كوتاه مدت آثار باستاني تاراج شده از ملت ايران جوابگوي خواست مردم نيست.

گفتني است منشور كوروش براي اولين بار در سال 1350 به مدت 10روز از موزه بريتانيا خارج شده و با يك بيمه 5 هزار پوندي براي جشن هاي 2500ساله پادشاهي به ايران آورده شد. با گذشت 30 سال پس از انقلاب اسلامي و پس از عهدشكني هاي فراوان توسط طرف انگليسي بالاخره منشور كوروش صبح جمعه به ايران بازگشت.

ايران در زمينه داشتن آثار باستاني و قديمي يكي از نمونه هاي منحصر به فرد در دنيا است اما اين اشيا و آثار باستاني هميشه مورد تاراج و سرقت قرار گرفته و از ايران خارج شده اند.

در سالهاي قبل از انقلاب حدود 30 گروه كارشناس غربي به كاوش در ايران مشغول بودند و در همين زمان بسياري از آثار تاريخي از ايران خارج شد.

در سالهاي بعد از انقلاب نيز بزرگترين معضل در اين زمينه سرقت اشياي تاريخي از موزه ها بوده است.

و اما، اكنون اين سؤال جدي مطرح است كه مگر منشور كوروش متعلق به ايران نيست؟ و مگر دولت انگليس، اين اثر باستاني و ارزشمند را از كشور ما به سرقت نبرده است؟ اگر پاسخ اين پرسش ها مثبت است - كه هست - چرا بايد اين اثر گرانقدر فرهنگي و تاريخي سرقت شده را به سارق آن بازگردانيم؟!
اشتراک گذاری
روی خط سایت ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۶۴
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۲ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۱
كاش اينقدر كه به فكر منشور كورش هستيم قدري هم براي صفات خوب تمدن كورش ارزش قايل ميشديم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۴ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۱
كاملا درسته .
دمت گرم شريعتمداري دوست داريم...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۵ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۱
یه کم با کلاس رفتار کنین بهتره! آورده یه مدتی ببینین اعتماد کرده. جهان سومی بازی در نیارین! اگه قدرت دیپلملسیمونو قوی کنیم و هزینه های نگهداریشم فکر کنم باید بدیم اونوقت منشور برای همیشه برمیگرده ایران.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۶ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۱
اين حداقل كاريست كه ميشود در حق تاريخ ايران كرد
e
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۷ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۱
اولا این اثر در عراق پیدا شده
دوما شما حاضرید کوه نور و دریای نور را پس دهید؟
بعد هم خیلی بد است کسی که زیر قول و حرفش بزند
از مسلمان بودن بعید است بد قولی
amir
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۲ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۱
الكي نيست غربيها به ما درباره عدم دستيابي به سلاح اتمي اعتمادي ندارند .
ناشناس
|
Germany
|
۱۱:۵۳ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۱
نه تو رو به خدا، اینجا بمونه یه دفعه دیدی رطوبت بالا رفت و خراب شد، دست اونا بمونه امن تره، اگه تو ایران بود بهتون قول میدم تا حالا یکی‌ شکونده بودتش، در ضمن اینا مال مال گذشته است. پس بهتر برای حفظشون دست خارجی‌‌ها بمونه چون اونا قدرشو میدونند، شما یه فکری به حال چیزای که اینجا مونده بکن.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۵ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۱
اینها که شاهان رو قبول ندارن!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۵ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۱
مطمئن هستید که اگر در ایران بود اصلا امروز چیزی به نام منشور کوروش وجود خارجی داشت ؟ شما هنوز نمی توانید آثار موجود در ایران را حفظ کنید و مردم با خیال راحت روی آنها یادگاری می نویسند نگهداری از منشور کوروش پیش کشتان باد .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۹ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۱
جالبه ها كيهان شده همه كاره مملكت بجاي همه تصميم ميگيره و دستور صادر ميكنه
حسام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۲ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۱
باید بگم که برای اولین بار در عمرم با حرف کیهان موافقم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۲ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۱
هر چند که من از روزنامه کيهان خوشم نمی آيد، ولی بعد از مدتها يک حرف حسابی زده باهاش کاملا" موافقم.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۳ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۱
کاملا درسته این آثار مربوط به ایران است وباید درایران باقی بماند دولت انگلیس باید جریمه این دزدی و سرقت را پرداخت کند واین شیئ گرانقدر درایران بماند وپس گردانده نشود این خواست هرایرانی است
مجتبی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۶ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۱
انتشار این اخبار ارزش ایجاد تنش بیشتر در روابط خارجی رو نداره. مهم اینه که همه به ایرانی بودن اون اذعان داشته باشن. هر چند راههای قانونی برای بازگرداندن دائمی آن باید پیگیری شود.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۸ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۱
دقت بفرمایید. آیا تیتر خبر با خود خبر تناسبی دارد؟
ناشناس
|
United States
|
۱۲:۰۹ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۱
اگر مسولین محترم به فکر نگهداری از منشور کوروش افتاده اندبهتر است به فکر مقبره ی خودش باشند که توسط سد سیوند در حال نابودیست.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۰ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۱
به ایشون بفرمایید شما به تاریخ ایران چیکار دارید؟
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۳ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۱
منشور کوروش بزرگ در عراق پیدا شده نه ایران
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۳ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۱
از رئيس جمهور محبوب آقاي احمدي نژاد ميخواهيم كه از بازپس دادن اين ميراث ملي به كشور استعمارگر پير، انگليس خبيث، خوداري كند و از همه مردم ميخواهيم كه با كامنتهاي خود از اين طرح حمايت كنند.
به نمايندگي از گروهي از دانشجويان
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۸ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۱
يك تكه سنگ بي ارزش را بياوريم اينجا كه چه بشود مثلاً. ما امت هميشه در صحنه حزب الله با آوردن بازمانده هاي شاهان و ظالمان مخالفيم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۳ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۱
یعنی مشکلات مملکت با این کارها حل می شوند؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۶ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۱
گل نیلوفر م به سرزمینت خوش آمدی
ehsan
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۷ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۱
با سلام
لطفا بفرمایید کجاش زده بر نگردونید ؟
سوال کرده ، شما جواب بدید
چرا سوال رو تیتر کردید ؟!!
محسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۰ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۱
منشور را به انگلیس پس ندهید .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۲ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۱
اين ويترين داراي 182.5 سانتيمتر ارتفاع، 800 سانتيمتر عرض و 800 سانتيمتر عمق است.
يعني يك و هشتاد در هشت در هشت متر؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۵ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۱
اگه مي تونستيم باغ قلهك رو از شون مي گرفتيم. نه به اين كه مي خواستن رابطه با انگليس رو قطع كنن نه به اينكه . اصلا به من چه. بدين بره...
حميد
|
-
|
۱۲:۳۷ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۱
كيهانيها كه كورش را قبول ندارند و او را ظالم و مستبد مي دانند چطور شده كه حالا منشور را مي خواهند؟ يك بام و دو هوا !!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۳ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۱
خیانت در عهد و امانت شیوه مانیست .اگر می توانستید تواین 31 سال پس میگرفتین اونم با روشهای مردانگی .
مهدي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۷ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۱
منشور حقوق بشر كوروش بايد جايي نگهداري شود كه آنجا احساس غربت نكند!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۸ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۱
اگه کیهان یه حرف درست و حسابی تو عمرش زده باشه همینه بخدا.دمش گرم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۸ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۱
انگلیس هم میشینه نگاه می کنه ما بهش پس ندیم.
مهران
|
United Arab Emirates
|
۱۲:۵۹ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۱
ما ترجیح می دهیم منشور کوروش در خارج بماند که حفظ شود وگرنه فردا شریعتمداری پرونده فساد اخلاقی کوروش را رو می کند و ملت می ریزند تو موزه و این منشور را از بین می برند...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۲ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۱
هر موقع انگلیسیها خود کوروش را خواستند مصادره کنند باید صدایمان در بیاد در غیر اینصورت آنها بهتر تمدن ما رو به دنیا نمایش میدهند پس اشکالی نداره که منشور کوروش انگلیس نمایش داده بشه......
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۱ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۱
با اینکه کلا با کیهان مشکل دارم ولی با این حرفش موافقم باید نگه اش داریم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۶ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۱
باعث افتخاره که منشور حقوق بشر کوروش بزرگ به وطن برگشت کاش همیسه می موند ولی به نظر شما چند درصد ایرانیها اصلا از ماهیت اون با خبرند ؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۶ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۱
بزارید اونجا باشه بلکه ملت های دیگه بیشتر تاریخ و تمدن ما رو بشناسند،قطعا بهتر از ما از این سند تاریخی نگهداری میکنند، ضمنا ما که با ساختن سد و کارای دیگه به این آثار اهمیت نمیدیم حالا چطوره که کیهان جون می گه پس ندیم؟
علي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۶ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۱
فكر نمي كنيد گنج هاي گرانبها و اصلي كشورمان همين جوانان هستند كه با عملكرد ضعيف مسئولين كشورمان دارند به تباهي كشيده مي شوند؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۳ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۱
نه بابا اینکارو نکنین زشته ؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۸ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۱
یک توضیحی بدید ببینیم اصالتش رو چگونه تایید کردند جک فرمودین تعیین اصالت این استوانه به هفته ها بررسی و آزمایش نیاز داره چرا چرت مینویسین
حالا یک استوانه ای بهمون دادن بهتره باهاش خوش باشیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۴ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۱
کیهان دنبال دعوا درست کردنه.این هم یک موضوع کشدار؟
حمید مسعودی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۶ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۱
بیاییدبه محتوی ومفهومش عمل کنیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۱ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۱
اندازه يك دنيا خوشحالم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۴ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۱
تاریخ گذشته دور ایران رو دارن از تو کتابهای تاریخ مدرسه ها برمیدارن، حالا شدن کاسه داغتر از آش و میخوان منشور رو پس بگیرن. احتمالاً بعد از پس گرفتن میخوان معدومش کنن.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۸ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۱
کجا گفته بر نگردونید ؟ صرفا یه سوال مطرح کرده که چرا باید برگردانده بشه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۷ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۱
از کیهان بخواهید به یک صدم مطالب منشور عمل نماید. نگهداری آن پیشکش!
ناشناس
|
Japan
|
۱۴:۰۱ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۱
كيهان شده همه كاره مملكت
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۱ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۱
آقای کوروش باید این منشور را در داخل خاک ایران میگذاشتن تا بتوانیم ادعا کنیم.
منشوری که در خاک عراق کشف شده که به ایران تعلق ندارد!
علي تبريزي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۳ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۱
به هوش باشيم. ايراني به پيمان خويش پايبند است. اگر هم روزي اين منشور مقدس بخواهد در ايران باشد بايد به شيوه حقوقي و قانوني انجام شود.
آرام
|
Spain
|
۱۴:۰۴ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۱
دزدی به خانه ای آمد و زن و شوهری را که در خانه بودند به وسط خانه آورد و دور شان با رنگ یک حلقه روی زمین کشید و گفت اگه پایتان را از این حلقه بیرون گذاشتید خدمتتان میرسم. و به دزدی مشغول شد و رفت. زن از مردش پرسید چرا کاری نکردی؟ گفت حواست نبود وقتی داشت آسمان را نگاه میکرد پایم را از حلقه بیرون گذاشتم. حالا ماجرای انگلیس هم این آقا دزده شده اینقدر بلا به سر این کشور در اورده که منشور کورش و اشیای باستانی در مقابل آن جنایتها به حساب نمیایند.
ناشناس
|
United States
|
۱۴:۰۷ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۱
خیانت درامانت حرام است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۳ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۱
اونجا بهتر نگهداری میشه و بیشتر بازدید میشه. شما به فکر تخت جمشید و بیستون باشید که تحت فرسایش شدید قرار دارد. لااقل بذارید این یکی حفظ بشه. مطمئن هستم اگه به تاراج! نرفته بود الان مثل مجسمه هرکول شکسته شده بود
پژمان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۳ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۱
من كار به كيهان ندارم.امااگر كارهاي بودم نمي زاشتم تاريخ مملكت رو ببرن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۳ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۱
اگر منشور رو برنگردونیم به نظر من بیشترین ضرری که می کنیم اینکه به ایرانی های در جامعه بین الملل به چشم دزد نگاه می شه.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۶ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۱
طبق مصوبه یونسکو آثار تاریخی که تا قبل از سال 1973 به کشور دیگری برده شده اند به شرطی که این انتقال از طریق دزدی نبوده باشد قابل استرداد به کشوری که در آن پیدا شده اند نیستند. منشور کوروش هم از آنجا که چنین شرایطی دارد قابل استرداد به ایران نیست.نکته جالب اینجاست که این اثر در کشور عراق پیدا شده و نه ایران و اگر قرار باشد این منشور مدعی داشته باشد آن مدعی عراق است. لطفا با ایجاد انتظار کاذب در جامعه روابط خارجی را تحت الشعاع قرار ندهید. اینگونه حرکت های بدون تعقل فقط هزینه زاست و ما را در دنیا به عنوان یک کشور غیرقابل اعتماد معرفی خواهد کرد. به عنوان یک ایرانی معتقدم منشور کوروش هیچ جایی بهتر از موزه های غربی ندارد. یک نگاهی به موزه های داخل ایران بیندازید تا متوجه شوید که اینگونه آثار در ایران به هیچ وجه مورد توجه مردم نیستند نمونه آن موزه رضا عباسی. تابناک گرامی لطفا پیام مرا درج کنید به اندازه کافی در ایران به افرادی که علاقه مند به های و هوی هستند بها داده شده است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۹ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۱
خدا بیامرزه پدر و مادرشون رو که لا اقل هر اثری رو که میبرن (کلا میگم)به عنوان اثر ایران نمایش میدن حداقل هرچی اینجا آبروی ایران رو میبرن اونا یکمشو برمیگردونن.
اونجا لااقل میدونیم از آثار حفاظت میشه ونه اینکه مثل اون انیمیشن بزه بعد یه عالمه پیگیری یه دفعه تو انبار میراث پیدا بشه !!!!!!! البته اگه پیگیری نمیشد که احتمالا الان معلوم نبود چند میلیون دلار فروخته بودند !
سوما تخت جمشید که دستتون بود و نسبت به اول انقلاب اشیاش نصفه شد!بگین بقیه اش کو؟
چهارما ما امانت گرفتیم!!!!!!!
امانت
میفهمین؟
امانت داری از اصول اصلی اسلام واز نشانه های مومنه!
البته اگه مثل اون جنگ سایبری نشه که فرمودند خلاف شرع جایز است"
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۲ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۱
كيهانيها كه كورش را قبول ندارند و او را ظالم و مستبد مي دانند چطور شده كه حالا منشور را مي خواهند؟ يك بام و دو هوا !!!!"ای کاش فرق قبول نداشتن کسی بر فرض که درست گفته باشی با اینکه اثار ملی رو باید حفظ کرد و بدونی.در ضمن اون موقع اسلام نبوده که کسی بگه کوروش را قبول ندارم.در ضمن خیلی ها معتقدند که کوروش همان ذوالقرنین قرآن است
علی رمضاندوست
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۶ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۱
با سلام میراث فرهنگی هر قومی در هر کجای جهان که باشد گویای قدمت تمدن همان قوم است همان بهتر که در انگلیس بماند بهتر حفظ میشود از آنها ممنونیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۶ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۱
اگر اینجا بمونه یه روز صبح که از خواب بیدار میشیم میبینیم مثل مجسمه هایی که بود و دیگر نبود، این منشور هم نباشد. یا بر اثر اهمال کاری عده ای ناشناس این منشور نابود شده و کسی را به عنوان مقصر نمیتوان یافت. حداقل آنجا بماند سالم می ماند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۲ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۱
منشور كوروش مال ماست و بايد در ايران بماند اين خواسته اكثر مردم است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۲ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۱
از موزه بریتانیا درخواست میکنیم که منشور کوروش را برای جلوگیری از نابودی هر چه زودتر به انگلیس بازگرداند !
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۲ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۱
خدا رو شکر که این رو به تاراج بردن، وگرنه الان هیچ اثری از آن بر جای نمانده بود. درضمن، اینجا مقبره کوروش رو به آب بستن، حالا چرا دنبال این یک تیکه گل هستن؟ نکنه خاک کم اومده!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۵ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۱
من که خوشحالم این منشور تو ایران نیست چون ما که نمی تونیم ازش نگهداری کنیم بهتر بدیم به اروپائیها که برامون حفظ کنند آثار تاریخی ما را اگه این منشور تو ایران مونده بود که تاحالا فاتحش رو هم خونده بودن دست این انگلیسی ها درد نکنه که برامون دارن نگهش می دارن شما اگه بلدین آثار باقی مانده تو ایران و حفظ کنید که داره از بین می ره
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۷ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۱
ولي بنظر من همونجا تو انگليس بمونه جاش امن تره. معلوم نيست اگر تو اين 40 سال ايران بود سرنوشتي بهتر از تخت جمشيد و پاسارگاد پيدا ميكرد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۹ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۱
تو رو خدا شما که برای کوروش و منشورش ارزشی قائل نیستین دست از سر این آخرین باقیمانده ها هم که بواسطه خارج بودنشان در امان مانده اند بردارید
اگر همین کارشناسان خارجی نبودند که اینها را کشف و ارزش آنها را به ما یادآور شوند ما الان نمیدانستیم چه جایگاهی در تمدن بشری داشته ایم

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: