بازدید 21558

آب تبریز قطع شد

با اين اوصاف ترکيدگي خط انتقال آب زرينه‌رود به تبريز که چندين بار تکرار شده و مردم اين منطقه را با چالش مواجه مي کند، اجراي پروژه دوم اين خط را بيش از پيش براي شهر تبريز ضروري کرده است.
کد خبر: ۹۹۷۷۹
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۱:۰۳ 22 May 2010
بدليل ترکيدگي خط لوله انتقال آب زرينه رود به تبريز، مناطقي از اين کلانشهر دو ميليون نفري از عصر روز گذشته بدون آب مانده و احتمال مي رود اين قطعي تا يکي، دو روز ديگر نيز ادامه داشته باشد.

به گزارش مهر، عصر پنجشنبه بخشي از خط لوله 180 کيلومتري انتقال آب زرينه رود به تبريز دچار ترکيدگي شده و بدين ترتيب بخش عمده شهر تبريز بدون آب مانده است.

گزارشهاي دريافتي حاکي از آن است که خط لوله انتقال آب زرينه رود به تبريز در منطقه "خاصه‌بان" دچار ترکيدگي شده و از ديروز تلاش نيروهاي امدادي براي تعمير اين ترکيدگي بدون نتيجه مانده است.

البته تلاش امدادگران موجب مهار آب شده اما آب تبريز هنوز جريان نيافته است.

درحاليکه آب زرينه رود در مخازن ويژه اي ذخيره‌سازي مي شود اما از شب گذشته قطعي افت فشار آب در برخي مناطق به معضلي اساسي تبديل شده است.

طي 10 سال گذشته اين خط لوله براي چندمين بار است که دچار ترکيدگي شده و آب تبريز براي چند روز قطع مي شود.

در ابتدا اين طرح با دو خط طراحي شده بود که در صورت بروز حوادثي از اين قبيل بتوانند همديگر را پوشش دهند اما به دلايلي که برخي از کارشناسان آن را خيانت در اجراي پروژه مي خوانند، تنها يک خط از آن اجرا شده و پس از گذشته اين مدت به معضلي اساسي براي تبريز تبديل شده است.

با اين حال، با روي کار آمدن دولت نهم و آغاز سفرهاي استاني، احداث خط دوم انتقال آب زرينه رود به تبريز در مصوبات سفر رئيس جمهوري گنجانده شد اما تاکنون به مرحله اجرا درنيامده و در همان سطح تصويب نامه مانده است.

براي تکميل خط دوم انتقال آب زرينه‌رود به تبريز 200 ميليون يورو اعتبار نياز بوده به همين دليل اجراي اين پروژه بر اساس مصوبه هيئت وزيران مشروط به پيدا شدن فاينانسر قوي  است که به دنبال عدم ارائه پيشنهاد از سوي فاينانسرهاي خارجي، يک فاينانسر داخلي سال گذشته قراردادي به ارزش 500 ميليارد ريال منعقد کرده است اما تا به امروز عمليات اجرايي آن آغاز نشده است.

با اين اوصاف ترکيدگي خط انتقال آب زرينه‌رود به تبريز که چندين بار تکرار شده و مردم اين منطقه را با چالش مواجه مي کند، اجراي پروژه دوم اين خط را بيش از پيش براي شهر تبريز ضروري کرده است.

‌احداث خط دوم زرينه رود به تبريز به عنوان يکي از حياتي‌ترين پروژه‌هاي بخش آب آذربايجان شرقي است که به گفته کارشناسان در صورت عدم تکميل آن تا پنج سال، تامين آب شرب کلانشهر تبريز با مشکل مواجه مي‌شود.

خط آبرسانى زرينه رود به تبريز با مشخصات منحصر به فرد خود، يکى از بزرگترين طرحهاى آبرسانى خاورميانه محسوب مى شود.

طبق نظر کارشناسان، استاندارد عمر لوله هاى آبرسانى 30 سال پيش بينى شده است، اما به دلايلي که اشاره شد اين اتفاقات درخط لوله زرينه رود به تبريز زماني آغاز شد که تنها پنج سال از آغاز بهره بردارى آن گذشته بود.

خط لوله انتقال آب زرينه رود، مهمترين شريان حياتى اين منطقه محسوب مى شود چرا که اين خط علاوه بر تأمين 60 درصد نياز کلانشهر تبريز، 40 درصد نياز شهرهاى مياندو آب، بناب، آذرشهر، ايلخچى ، گوگان و شبستر را برطرف مى کند.

از سوى ديگر خط لوله مذکور گردش بخش عظيمى از چرخه صنعتى اين استان را برعهده دارد به طورى که حيات اقتصادى نيروگاه حرارتى تبريز، پتروشيمى تبريز، نيروگاه سهند بناب، طرح نفلين سيليت، شهرک صنعتى شهيد سليمى و... به عنوان عمده مصرف کنندگان آب خط مذکور به اين مسير وابسته است و در صورت هرگونه قطعى آب ادامه فعاليت اين مراکز غيرممکن خواهدشد.

آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان را در تابناک اجتماعی بخوانید.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل