بازدید 26792

اعلام امتيازهاي منفي براي تخلفات رانندگي

کد خبر: ۹۹۱۸۷
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۴ 18 May 2010
در لايحه رسيدگي به تخلفات رانندگي كه به زودي در صحن علني مجلس بررسي مي‌شود، براي تخلفات رانندگي امتياز منفي در نظر گرفته مي‌شود. در صورتي كه رانندگان 30 نمره منفي بگيرند، گواهينامه آنان موقتاً ضبط مي‌شود و در صورت تكرار تا ابطال گواهينامه پيش مي‌رود.

به گزارش فارس، لايحه رسيدگي به تخلفات رانندگي پس از 10 سال در صحن علني مجلس بررسي خواهد شد و قانون جديدي را شاهد خواهيم بود كه در آن محروميت‌ها و امتيازهاي منفي براي رانندگان پرخطر اعمال خواهد شد.

در اين لايحه امتياز‌هاي منفي شديد و سختگيرانه‌اي براي رانندگان وسايل نقليه عمومي و سنگين در نظر گرفته شده است اما امتياز منفي رانندگان وسايل نقليه شخصي خيلي هم سختگيرانه نيست.

رانندگان در صورت بي‌توجهي به قوانين و ارتكاب برخي تخلفات گواهينامه‌شان باطل خواهد شد.

مطابق اين لايحه هرگونه حركات نمايشي مانند دور زدن در جا يا حركات آكروباتيك يا حركت موتورسيكلت بر روي يك چرخ 8 نمره منفي براي وسايل نقليه شخصي و 10 نمره منفي براي وسايل نقليه عمومي دارد.

تجاوز از سرعت مجاز بيش از 50 كيلومتر در ساعت 10 نمره منفي براي وسايل نقليه شخصي و 15نمره منفي براي وسايل نقليه عمومي دارد.

سبقت غيرمجاز در راه‌هاي دو طرفه 5 نمره منفي براي وسايل نقليه شخصي و 10 نمره منفي براي وسايل نقليه عمومي دارد.

همچنين عبور از چراغ قرمز راهنمايي و رانندگي 5 نمره منفي براي وسايل شخصي و 10 نمره منفي براي وسايل عمومي دارد.

علاوه بر آن حركت به طور مارپيچ 3 نمره منفي براي وسايل نقليه شخصي و 5 نمره منفي براي وسايل نقليه عمومي دارد.

حركت با دنده عقب در آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها 5 نمره منفي براي وسايل نقليه شخصي و 7 نمره منفي براي وسايل نقليه عمومي دارد.

رانندگي در حالت مستي و مصرف داروهاي روانگردان و يا مواد افيوني 10 نمره منفي براي وسايل نقليه شخصي و 20 نمره منفي براي وسايل نقليه عمومي دارد.

تجاوز از سرعت مجاز بيش از 30 تا 50 كيلومتر در ساعت 4 نمره منفي براي وسايل نقليه شخصي و 6 نمره منفي براي وسايل نقليه عمومي دارد.

همچنين عبور از محل ممنوع 4 نمره منفي براي وسايل نقليه شخصي و 6 نمره منفي براي وسايل نقليه عمومي دارد.

تجاوز به چپ از محور راه 5 نمره منفي براي وسايل نقليه شخصي و 9 نمره منفي براي وسايل نقليه عمومي دارد.

عبور وسايل نقليه از پياده‌رو 5 نمره منفي براي وسايل نقليه شخصي و 7 نمره منفي براي وسايل نقليه عمومي دارد.

عدم رعايت حق تقدم عبور ، 4 نمره منفي براي وسايل نقليه شخصي و 6 نمره منفي براي وسايل نقليه عمومي دارد.

دور زدن در محل ممنوع 3 نمره منفي براي وسايل نقليه شخصي و 5 نمره منفي براي وسايل نقليه عمومي دارد.

مطابق اين لايحه پيشنهادي استفاده از تلفن همراه يا وسايل ارتباطي مشابه در حين رانندگي در سرعت بالاي 60 كيلومتر 3 نمره منفي براي وسايل نقليه شخصي و 5 نمره منفي براي وسايل نقليه عمومي دارد.

نقص فني موثر يا نقص در سيستم روشنايي در شب 3 نمره منفي براي وسايل نقليه شخصي و 6 نمره منفي براي وسايل نقليه عمومي دارد.

عدم رعايت مقررات ايمني حمل و نقل جاده‌اي مواد خطرناك 8 نمره منفي براي وسايل نقليه شخصي و 8 نمره منفي براي وسايل نقليه عمومي دارد.

همچنين رانندگي با وسايل نقليه عمومي بيش از زمان مجاز فقط 7 نمره منفي براي وسايل نقليه عمومي در نظر گرفته شده است.

عدم رعايت شرايط مندرج در گواهينامه از قبيل استفاده از عينك، سمعك يا تجهيزات خاص 3نمره منفي براي وسايل نقليه شخصي و 7 نمره منفي براي وسايل نقليه عمومي دارد.

عدم توجه به فرمان ايست يا پرچم مراقبان عبور و مرور محصلان يا پليس مدرسه 3 نمره منفي براي وسايل نقليه شخصي و 5 نمره منفي براي وسايل نقليه عمومي دارد.

عدم رعايت مقررات حمل بار 5 نمره منفي براي وسايل نقليه شخصي و 8 نمره منفي براي وسايل نقليه عمومي دارد.

اگر راننده‌اي مرتكب هر يك از اين 20 مورد تخلف داراي امتياز منفي شود چنانچه اين امتيازات به 30 نمره منفي برسد گواهينامه‌ راننده متخلف به مدت 3 ماه ضبط مي‌شود و بعد از 3 ماه با پرداخت 40 هزار تومان جريمه نقدي گواهينامه به وي برگردانده مي‌شود.

اگر پس از اعمال مقررات بند يك يعني گرفتن 30 نمره منفي و ضبط 3 ماه گواهينامه دوباره مرتكب تخلفات داراي نمره منفي شود و 25 نمره منفي بگيرد،گواهينامه‌اش به مدت 6 ماه ضبط مي‌شود و با پرداخت 60 هزار تومان جريمه، گواهينامه‌اش برگردانده مي‌شود.

اگر براي مرحله سوم اين دو بند اجرا شد اما راننده‌ همچنان مرتكب اين‌گونه تخلفات خطرساز داراي نمره منفي شود. بار سوم اگر 20 نمره منفي بگيرد گواهينامه‌اش ابطال مي‌شود، البته بعد از يك سال مي‌تواند مانند كسي كه تاكنون گواهينامه نگرفته دوباره ثبت‌نام كند، ضمن اينكه 100 هزار تومان هم جريمه مي‌شود و علاوه بر كلاس‌هاي رانندگي و رعايت تمام مقرراتي كه راجع به گواهينامه ابتدايي بايد طي كند يك دوره آموزشي ويژه‌ ديگري هم بايد بگذراند.

مطابق اين لايحه پيشنهادي اين‌گونه افراد نمي‌توانند به سادگي دوباره گواهينامه رانندگي بگيرند، زيرا شرايط بسيار سختي براي اخذ مجدد گواهينامه در نظر گرفته شده است تا از ارتكاب تخلفات رانندگي پيشگيري شود.

برخي كارشناسان معتقدند ضمانت اجرايي بند يك، 2 و 3 ماده 7 مبني بر اينكه گواهينامه افرادي كه داراي 30 نمره منفي يا بالاتر باشند براي يك ماه و بيشتر ضبط مي‌شود در اين لايحه مشخص نشده است و بازدارندگي كافي نخواهد داشت.

برابر تبصره يك همين ماده براي هر تخلف در هر 24 ساعت يك بار نمره منفي اختصاص مي‌يابد. بنابراين رانندگان متخلف در صورت ارتكاب بيش از يك بار در هر 24 ساعت از تخلفات حادثه ساز مانند عبور از چراغ قرمز، عبور از محل ممنوع،‌ حركت به صورت مارپيچ، دور زدن از محل ممنوع، حركت با دنده عقب در بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها، سبقت و سرعت غير مجاز فقط يك بار امتياز منفي براي آنان لحاظ مي‌شود با اين وضع رانندگان متخلف مي‌توانند با خيال راحت در هر 24 ساعت مثلاً چندين حركت مارپيچ در سطح بزرگراه‌ها داشته باشند و در اين صورت فقط يكي از آنها در سوابق آنها لحاظ خواهد شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۲
انتشار یافته: ۰
"نده عقب در آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها 5 نمره منفي"...."عبور از چراغ قرمز راهنمايي و رانندگي 5 نمره منفي"!

خیلی زور زدن به این نتیجه رسیدن. آره میزان خطرسازی این دوتا عین همه!
عالیه واقعا برای کشوری که کلی تلفات رانندگی در سال داره واجبه.
ولی باید در کنار این جریمه ها توسعه راهها و نوسازی راهها هم انجام بشه.
نمره منفی کیفیت جاده ها و خیابانهایی که فروکش میکنند چنده؟
به این ترتیب در روز اول همه گواهینامه ها در ایران باطل می شود. کیست که سرعت مجاز 50 کیلومتر را رعایت می کند؟
خیلی جالبه! دو تا چراغ قرمز معادل رانندگی در حال مستی است!
آیا سزاوار است که در یک کشور اسلامی! شرب خمر را تا این حد معمولی و متداول نشان دهند؟ که امتیاز آن با بقیه موارد فرقی ندارد؟
واقعا باید افسوس خورد.
آیا سزاوار است که در یک کشور اسلامی! شرب خمر را تا این حد معمولی و متداول نشان دهند؟ که امتیاز آن با بقیه موارد فرقی ندارد؟
واقعا باید افسوس خورد.
اگر كسي 30 امتياز منفي بگيره و جريمه بشود آيا مدت زماني درنظر گرفته شده كه اين امتياز منفي از ژرونده فرد پاك شود؟
يا اينكه بايد تا تاريخ انقضا گواهينامه امتياز منفي رو يدك بكشه
اولا مشخص کنید نمرات منفی در چه بازه زمانی در نظر گرفته میشود بالاخره در عرض چند سال هر ادمی نمره منفی رو میاره
با سلام
برادر بزرگوار
آيين نامه را هنمائي رانندگي مصوب 1384 ، بيش از 20 دستورالعمل نانوشته و اقدام نشده دارد و به بيان ديگر بخشهاي مهمي از آن منجمله فصل سوم اجرانشده است،عدم اجراي كامل همين قانون موجود قانون نحوه رسيدگي به تخلفات و جرايم رانندگي و مواردي نظيرعدم كنترل معاينه فني خودروها ( آلودگي هاي مرئي و نامرئي و صوتي )، الزام نصب و استفاده از تاكسي مترها ، ممنوعيت كار مسافربرهاي شخصي، ممنوعيت تردد خودروها در محدوده طرح ترافيك و محدوده اضطرار آلودگي هوا و خطوط ويژه و...، تاكنون اجرائي نگرديده است و باز هم در صدد تصويب قانوني و مصوبه اي ديگر هستيم ؟ چرا نمي خواهيم بپذيريم مشكل در جاي ديگري است و آن هم عدم وجود مديريت واحد شهري مي باشد، مديريت واحدي كه عليرغم وجود قوانين منطوق و صريح ، تاكنون نه تنها اجرايي نشده بلكه اختيارات و وظايف آن بارها نيز از سوي تصميم گيرندگان و مسئولين دولتي و نهادهاي ديگر، مورد تعرض واقع گرديده است. به هر حال مصوبه مورد اشاره جنابعالي، فقط در بخش برون شهري مي تواندكاربرد داشته باشد.
آدرس بدین گواهینامه رو برای ضبط ارسال کنم!
در شهر سرعت مجاز 60 نبود؟!
با این وضع جاده ها اگر سبقت نگیریم باید 6 ماه در راه باشیم!
جالبه، در ژاپن تلاش می کنند خودرو ها تند تر بروند، در ایران با سرعت گیر ها سعی در کاهش سرعت دارند!
خوب اینجا ایرانه شماست، یاد ایران ما بخیر...
بد نیست برای مامورینی که خودرو شهروندان را در محلی که به عمر ندیده اند جریمه می کنند هم نمره منفی و راه اثباتی برای عدم خلاف در نظر گرفته شود!!
سلام
اینجانب از طرح تان تقدیر میکنم ودرخواست دارم برای اجرای طرح این مشکلات را بر طرف نمایید
1-محاسبه خطای عوامل انسانی در صدور قبض جریمه
2-محاسبه خصومت شخصی صادر کنندگان قبض با افراد
3-برداشتن محدودیت های سرعت نا معقول
4- اصلاح جاده های کشور جهت محدودیت سرعت
این خبرهای اجتماعی که باعث نظم و پیشرفت فرهنگی جامعه میشه آدم رو خوشحال میکنه. دست مسئولان درد نکنه
فقط یه نکته ای: برای خودروهایی که در لاین سرعت با سرعت کم حرکت می کنند و باعث صف ترافیکی میشن هم جریمه بزارید. این حرکت زشت و خودخواهانه عمدی یا سهوی باعث سبقت گرفتن اجباری و عامل تصادفات هست. لطفا این مورد رو هم اضافه کنید.
50 کیلومتر بیشتر از حد مجاز؟ مثلا در جایی که حد مجاز 40 کیلومتر است این 50 کیلومتر بیش از حد مجاز چه معنایی دارد؟ باید این رقم را مثلا به 10 تا 20 حداکثر بیش ار حد مجاز تبدیل کرد.
سلام
کارجالبیه ولی کدام یک از قوانین ما درست انجام شده که این دومیش باشد دراین باره صد افسوس ؟؟ !!! سرعت مهم نیست فرهنگ و آموزش ما مشکل دارد قرن سرعت هستیم هنوز جاده نداریم چون فرهنگ اینونداریم که ماباید اول موانع خلافها رابرطرف کنیم بعد اگر خلافی بود برخورد ! باشد حالا برخورد سخت هم قابل تحمله ! والا همه میگویندگواهینامه راباید کجا بفرستیم ؟؟؟
باسلام .
همسر من مرتکب 3 تخلف رانندگی شده است در طول یک سال گذشته و همگی در سفر بوده ودر سفر آخر برای اولی بار گواهینامه او ضبط شد اما افسر مربوطه گواهینامه را برای مدت 6 ماه ضبط کرد درحالیکه جمع امتیازات منفی وی از ابتدای رانندگی تا بحال فقط14 نمره منفی بوده حالا جواب شما چیست و ما از کجا می توانیم پی گیری کنیم که در حق ما اجحاف شده است ؟
تخلفات انجام شده :
1_سرعت 125 کیلومتر در اتوبان قم
2_سبقت غیر مجاز در جاده دو طرفه بانه
3-سرعت 100 کیلومتر در جاده دو طرفه ضیابر استان گیلان
خواهش میکنم جواب سوال من را برای من ایمیل کنید ضمنا"هر 3 بار جریمه 20 هزار تومانی هم داشته ایم.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها