بازدید 25365
۴

افزايش ميليوني دختران مجرد تا 10 سال آينده

كاظمي پور با بيان اينكه هم اكنون تعداد دختران مجرد 15 تا 19 ساله از ميزان پسرهاي مجرد 15 تا 19 ساله كمتر است، ادامه داد: در تمام رده‌هاي سني تعداد دختران مجرد همان رنج سني از ميزان پسران مجرد كمتر است.
کد خبر: ۹۹۰۶۵
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۳:۵۷ 17 May 2010
معاون پژوهشي مركز مطالعات جمعيتي آسيا و اقيانوسيه گفت: اختلاف ميانگين سني دختران و پسران در ازدواج همچنان 5 سال است و تا 10 سال آينده يك ميليون دختر به جمعيت مجردان قطعي كشور افزوده مي‌شود.

به گزارش روابط عمومي مركز مطالعات و پژوهش‌هاي جمعيتي آسيا و اقيانوسيه، شهلا كاظمي‌پور افزود: مشكل فعلي جامعه ما اين است كه مردان ما با دختراني در سنين پايين‌تر ازدواج مي‌كنند و تنها راه حل مشكل تجرد قطعي دختران اين است كه همسن گزيني همسري در كشور رخ دهد چرا كه اگر تعداد پسران در سن ازدواج را با دختران در آستانه ازدواج با فاصله سني 2 يا 3 سال نيز در نظر بگيريم تعداد دخترهايي كه مجرد باقي مي‌مانند، كمتر مي‌شود.
وي اظهار داشت: استاندارد بين‌المللي اين است كه از بين هر 205 نوزاد متولد شده در دنيا 100 نوزاد دختر و 105 نوزاد پسر باشد و اين تركيب در ايران نيز مستثني نيست چرا كه مرگ و مير پسرها در بدو تولد بيشتر است و اين تعداد دختر و پسر معمولاً در سنين جواني به تعادل مي‌رسند و در ايران هم معمولاً در سال‌هاي مختلف تفاوت جمعيت زنان و مردان اختلافي در حدود يك ميليون نفر داشته كه طبيعي است.
كاظمي پور با بيان اينكه هم اكنون تعداد دختران مجرد 15 تا 19 ساله از ميزان پسرهاي مجرد 15 تا 19 ساله كمتر است، ادامه داد: در تمام رده‌هاي سني تعداد دختران مجرد همان رنج سني از ميزان پسران مجرد كمتر است.
وي عنوان كرد: ولي به دليل اينكه بين سن ازدواج دختران و پسرها به طور متوسط پنج سال فاصله وجود دارد در مقايسه تعداد دخترهاي مجرد 15 تا 35 ساله با پسرهاي مجرد 20 تا 40 ساله، تعداد دختران حدود يك ميليون نفر بيشتر است.
معاون پژوهشي مركز مطالعات جمعيتي آسيا و اقيانوسيه در مورد علت اين مسئله بيان كرد: به دليل افزايش تعداد مواليد در دهه نخست انقلاب كشور ما داراي يك هرم سني با قاعده وسيع بوده و تعداد جمعيت 15 تا 19 ساله كشور از جمعيت 20 تا 24 ساله بيشتر بود و زماني كه تعداد دختران را يك رنج سني پايين تر مي‌گيريم اين قاعده سني متورم‌تر است و تعداد دخترهايي بيشتري در اين رده قرار دارد.
وي با بيان اينكه با كاهش تعداد مواليد قاعده هرم سني در ايران در حال كوچك شدن است، ادامه داد: با جمع شدن اين قاعده هرم سني، تعداد جمعيت 15 تا 19 ساله از 20 تا 24 ساله كمتر شده و تعداد دخترهاي مجرد 15 تا 35 ساله از پسرهاي 20 تا 40 ساله كمتر مي‌شود و در يك دهه آينده پسرهاي در معرض ازدواج از دخترهاي در معرض ازدواج بيشتر مي‌شوند.

كاظمي پور تصريح كرد: اين مسئله منجر به مجرد ماندن يك ميليون دختر تا 10سال آينده مي‌شود.
وي با بيان اينكه اين مشكل از سوي كارشناسان از دهه 70 گوشزد شده است، گفت: در حال حاضر تعداد پسران مجرد از دختران مجرد در هر رده سني بيشتر است ولي تعداد دختران از پسران در يك رده سني پايين تر كمتر است و راه حل جلوگيري از تجرد قطعي اين تعداد دختر همسن گزيني پسران در ازدواج است.
آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان را در تابناک اجتماعی بخوانید.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۴
این خبر رو هر جور که بخونی پسرهای مجرد بیشتر می شوند. چرا شما دوست دارید همیشه عکس این باشه؟!
ما که حرفی نداریم به اینکه دخترا همسن گزینی کنن . مسأله اینه که از بس توقعشون بالاس این بله رو نمی گن .
برای مقابله با این مشکل اجتماعی ما مردان متاهل از خودگذشتگی نموده و آمادگی خود را برای تجدید فراش اعلام مینماییم !!!
با سلام.با احترام فراوان به سر کار خانم کاظمی پور,باید تعدد زوجات را که حق شرعی و طبیعی مردان هست را بخاطر جنس مخالف و یا همنوع خودکامه!!! از یاد نبرد.خداوند این مشکل را به سر انگشت تدبیر حل کرده.اینقدر آمار و عدد ندهید و خودتان را گیج و جوانان ما را هم نگران نکنید.
مگر دختران همسن زیر بار نظرات پسران همسن خود می روند. زندگی خودشان نیست همین طور رو هوا نظر میدهند
با سلام
در قدیم به علت پاره ای از مسائل امکان داشتن چندین همسر وجود داشت...اما الان آقایون محترم که از پس اداره یک خانواده در جامعه امروزی بر نمی یان...چه دلیلی می تونه بجز....وجود داشته باشه که تجدید فراش کنن ..در گذشته خانم ها استقلال مالی و فکری نداشتن و هر چی که بزرگترها می گفتن همون بود...اما دیگه الان از اون خبرا نیست...دوران اقتدار اقایون بسر رسیده...اما نمی دونم که چرا بعضی ها همچنان در چند قرن پیش رندگی می کنن...
دختران تا یه پسر 10 سال از خود بزرگتر نباشند او را جدی نمیگیرند.
تا زماني كه مشكل اشتغال پسران بطور قطعي حل نشو يقينا اين تعداد خيلي بيشتر از اين خواهد بود ضمنا با دستيابي دختران به مدارك تحصيلي بالاتر البته دايره انتخاب همسر به مراتب سخت تر و محدود تر خواهد شد و تهديدي كه از اين راه جامعه ايراني را در سالهاي اينده با آن مواجه خواهد بود صد البته بسيار جدي و خطرناك است لطفا مسئولان نظام قدري جدي به اين امر بيانديشند .يك پدر
اصلاً چه دلیلی وجود داره که پسر با دختر کوچکتر ازدواج کنه؟!
من هر جور فکر می کنم میبینم که از دخترهای هم سن خودم خیلی بیشتر خوشم میاد تا دخترهای کوچکتر.ازدواج با کوچکتر مثل بچه بزرگ کردن میمونه.
پاسخ ها
انا
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
درست میگی
در پاسخ به عزیزی که گفته اند تعدد زوجات حق شرعی و طبیعی مردان...باید عرض کنم که در واقع این حق شرعی و طبیعی زنان است.(دقت کنید)
تعدد زوجات در واقع فرصت اضافه ای است برای خانمها که اگر به هر دلیلی امکان ازدواج با مردی مجرد را نداشتند می توانند با مردی متاهل ازدواج کنند...یعنی برای خانم ها امکان ازدواج با تمام مردان حتی متاهلین وجود دارد اما این حق برای مردان وجود ندارد.
ازدواج مجدد آقایان در حقیقت بار مسئولیت عاطفی و اقتصادی آنها را زیادتر می کند و فقط و فقط مردان مسئولیت پذیر چنین ریسکی را می کنند...و الا کیست که نداند خوشگذرانی و عیاشی بدون ازدواج و مشکلات همراه آن به مراتب بی دردسر تر و کم خرج تر است.
...اما کو چشم بینا ...در این دوره زمانه عمق بینایی ما آدمها به خصوص خانم ها خیلی کم شده...
رفتیم خواستگاری ... پدر دختر خانم فرمودند مهریه 3000 تا سکه بهار آزادی !!! یعنی حدود 850 تا 900 میلیون تومان !!! ... خواستم بگم تا وقتی این تفکرات داخل خانواده دخترها هست ، حقشونه که یک میلیون نفر که هیچ ، صد میلیون نفرشون هم مجرد بمونن
تحلیل سرکار خانم دکتر کاملاً اشتباه می باشد. بنده با آمار این موضوع را نسان می دهم. با فرض اینکه میانگین اختلاف سن ازدواج 5 سال باشد (که البته کمتر از این است)، تعداد پسرهایی که الان در سن 15 تا 20 سال هستند بیش از 500 هزار نفر از دخترهایی که در سن 10 تا 15 هستند بیشتر هستند.
بنا براین این پسرها دیگر نمی توانند با اختلاف سنی 5 سال ازدواج کنند و مجبورند که با دختران هم سن خود و یا حتی بزرگتر ازدواج کنند.
بنا براین حداقل 500 هزار نفر در آمار ارائه شده توسط ایشان اشکال وجود دارد.
در صورتیکه سایت تابناک مایل باشد، اینجانب حاضرم تحلیل آماری کاملی در این زمینه ارائه کنم.
با تشکر
خودمانیم یک تحقیق بکنید ببیند مردهائی که زن چند سال کوچکتر گرفته اند تا چه مدتی به اصطلاح تونستند خر خودشون رو برونند که ادعا می کنند نمیشه با همسن ازدواج کرد. اتفاقا به نظر من اگر همسن انتخاب کنند چون دختر ها در همان سن از قدرت تدبیر بیشتری برخودار هستند( یعنی محتاط تر تربیت می شوندزندگی بهتر اداره می شود.
من با نظر دوم موافقم.من تو 1ماه دوبار رفتم خواستگاری، شرایطم نسبتاً خوبه، اما خب خانم های محترم، نمی دونم چی از زندگی میخوان که میگن نه.تفاهم نداریم.باور کنید آدم بدی هم نیستم.اگه بد بودم دلم از شنیدن جواب منفی نمی سوخت.
حالم از هر چی آمار و ارقام به هم میخوره. آماری که برای دکور استفاده بشه و هیچ هدف و برنامه ای برای تغییرش نباشه مفت نمی ارزه و مثل بقیه کارهای خیلی از افراد فقط شعاره
مگر دختران همسن زیر بار نظرات پسران همسن خود می روند. زندگی خودشان نیست همین طور رو هوا نظر میدهند خداييش راست ميگه ما كه مي خايم ازدواج كنيم ميگن دختر يه4 - 5 سال از پسر كوچكتر باشه كه بشه باهاش زندگي كرد
جدا از هوشمندی شما ممنون تعداد مردان در ایران در همه رده های سنی بیش از زنان است، این چه تیتر افتضاحی است در ضمن آنطرف قضیه را نیز بگویید که البته همان کارشناسانتان گفته اند و اینکه اگر پسران با دختران همسن ازدواج نکنند و به انمتخاب دختران با سنین پایینتر اقدام کنند با توجه به کم بودن تعداد دختران کم کم پسران مجبور به ازدواج با دختران مسنتر از خودشان میشوند. در ضمن آن باهوشهایی که ازدواج مجدد مردان را مطرح میکنند مثل اینکه اصلا متوجه نشدند کلا در تمام دنیا جمعیت زنان خصوصا در جوانی از مردان کمتر است و اگر بخواهد ازدواج مجددی هم اتفاق بیافتد آن هم برعکس است با توجه به اینکه الان مثل قدیم جنگهای تن به تن نیست که مردان بیشتر در جوانی و میانسالی بمیرند البته من پیشنهاد میکنم با توجه به اینکه مثلا در کل چین و هند جمعیت زنان جوان و میانسال 100 میلیون از مردان کمتر و در ایران 1 میلیون و 600 هزار نفر (آمار بقیه جاها را ندارم) فکر دیگری بکنید به جای تحقیر زنان و بدتر کردن و به فساد کشیدن مردان مجرد باقیمانده با مطرح کردن ازدواج مجدد خصوصا برای مردان مرفه تر
مشكل از آنجاست كه چند سال هست رسم شده يه جوري حرف زده يشه كه به حق زنان! مثلا تعرض نشه. آقا در فرهنگ كهن ايران كه بعدا اين مورد وارد مذهب شيعه شده ، اين مشكل با چند همسري مردان حل گرديده است. چون هميشه مردان بيشتر در معرض خطرات و كم بودن هستند.
به نظر می رسد خانم کاظم پور مسئله را وارونه متوجه شده باشند. میدانیم 1-که از سال 1370 به این طرف کنترل جمعیت اعمال گردی. 2- اگر متوشط اختلاف سنی دختران و پسران را در جامعه 4 سال در نظر بگیریم و پسرها 4سال بزرگتر باشند درحال متولدین 15- 19 سال در سالهای 71 تا 75 متولدد شده اند. این دختران باید با پسرهایی ازدواج کنند که در سالهای 68- تا 71 متولد شده اند یعنی زمانی که رشد جمعیت پسران سن مذکور بیشتر از ذختران سن فوق بوده است بنابراین برای رنج سنی دختران15-19 تعداد پسران 19-23 سال کمتر خواهند بود.
آخه مردا عرضه نگه داشتن یک زندگی رو دارن؟ اگه دارن چرا آمار طلاق بالاست؟ اگه راستشو بخواین دخترا عاقلتر شدن و به هر کسی بله نمیگن.
پاسخ ها
shantia
| United States |
۰۴:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۲
داداش خیالی نی شما عاقل بمون.خوش باش علکی
عجیبه که دیرینه تاریخی ایران ،اسلام شیعی مردم ایران ،مسئولین با تدبیر نظام و این همه به به و چه چه نخبگان کشور نتوانسته این مشکل را حل کند
واقعا مشکل کجاست و چرا حداقل اسلام نتوانسته این مشکل را حل کند عیب کار کجاست راه عملی کجاست چه کسانی در اجرا ناتوان هستند چرا ؟
آینده بس ناجوانمردانه تاریک و فاسد است
خدا آخر و عاقبت اوضاع جامعه را ختم به خير كنه!
این خبر رو هر جور که بخونی پسرهای مجرد بیشتر می شوند. چرا شما دوست دارید همیشه عکس این باشه؟!
چرا همیشه فیلمها و اخبارو رسانه و ....همیشه اصرار دارند اینجوری خبر رو جلوه بدن؟
واقعا چرا؟
حداقل تیترتون با متن خبر کلی توفی داره.
میدونم که خوشتون نمیاد و چاپ نمیکنید.
میدونین من یک زن هستم ولی اگر میگویید زنها عاقلتر شدهاند چرا قبل از ازدواج دنبال مردها میافتند ولی وقتی میری خواستگاری دو هزار سکه مهر میخواهند دختره سه سال برای پسر من تور خارج از کشور تهیه میکرد در ایران انقدر خرج میکرد که بیا و ببینولی وقتی حرف خواستگاری شد کفت هزارو پانصد سکه طلا مهر من هم گفتم مادر جان ولش کن بگذار همینطوری میلیونی خرجت کنه
پاسخ ها
بریسا
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
من حاضرم بدون مهریه ازدواج کنم تو حاضری منو به همسری قبول کنی ؟؟نه دیگه نه بس اینقد دروغگو نباش کدوم توقع
بابا برید کاسه کوزتونو جمع کنین اول یه فکری برا کار بکنین آمار بدین ببینم چند درصد از جوونا بیکارن چند درصد کار دارن بعدش برنامه ریزی برا بیکاریشون بکنین که چگونه کار پیدا کنن موقیعیت اشتغالشونو فراهم کنین بعدش بیان در مورد امار اینکه کدومکشون تعدادشون زیادتره صحبت کنین آخه ادم عاقل کی میاد به یه جوون بیکار زن بده
وای وای وای عجب مادرشوهری! بالاخره کسی که خرج کسی زیاد می کنه بایدم توقع داشته باشه که مهرش هم زیاد بکنن.(لطفا چاپ کنید)
شناسنامه ام همیشه همراهم هست نگران نباشید
من با همسن گزینی موافقم چرا باید دخنران با مردان سن بالا ازدواج کنند
منم با همسن گزيني موافقم و من همسن هام رو بيشتر دوست دارم و فكر مي كنم اونايي كه با كوچكتر از خودشون ازدواج مي كنن نميخوان همسرداري كنن ! بلكه مي خوان بچه داري كنن!
من فکر میکنم اقاپسرها برای ازدواج باید چند سالی از دختر خانوما بزرگتر باشن چون اگر اینجور نباشه تصمیم گیری هاشو ن به مشاجره منتهی میشه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل