بازدید 7613

بحران حجاب و هویت دینی در اروپا

حسین محمدی فومنی
کد خبر: ۹۷۳۹۴
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۲۱:۰۸ 10 May 2010
امروزه جهان سرمایه داری غرب بویژه اتحادیه اروپا با بحران های گوناگونی از جمله ، بحران های مالی و رکود اقتصادی ، مفاسد اخلاقی و اقتصادی کشیش های روحانی ،بحران زیست محیطی ، بیکاری ، مها جرت و حجاب زنان مسلمان و... مواجه گشته است.

قانون ممنوعیت حجاب در سال 2004 میلادی در فرانسه علیه مسلمانان با هدف به انزوا گشاندن مسلمانان و تخریب چهره آنان به تصویب رسید ، بطوریکه هم اکنون دامنه بحران ممنوعیت حجاب و مخالفت با وجود نماد های اسلامی در اروپا در حال گسترش است. که این اقدامات به بطور آشکار با ادعای دمو کراسی و قانون آزادی ادیان و مذاهب اروپایی ها در تعارض و ضدیت می باشد.

برطبق آخرین آمار جمعیت مسلمانان اروپارو به افزایش است، تعدادی از شمار مسلمانان در کشورهاي اروپايي بطور تقريبي و نسبی به شرح زیر می باشند:

آلباني - كل جمعيت: 5/3 ميليون نفر - جمعيت مسلمان: 2/2 ميليون (70 درصد كل جمعيت)

اتريش - كل جمعيت: 2/8 ميليون نفر - جمعيت مسلمان: 340 هزار نفر (1/4 درصد جمعيت)

بلژيك - كل جمعيت: 3/10 ميليون نفر - جمعيت مسلمان: 400 هزار نفر ( 4 درصد كل جمعيت)

دانمارك - كل جمعيت:5/4 ميليون نفر - جمعيت مسلمان: 270 هزار نفر (5 درصد)

فرانسه- كل جمعيت: 3/62 ميليون نفر - جمعيت مسلمان: پنج تا شش ميليون نفر

آلمان - كل جمعيت: 5/82 ميليون نفر - جمعيت مسلمان: 3 ميليون نفر(6/3درصد)

صربستان و مونته نگرو - كل جمعيت: 8/10 (شامل كوزوو) - جمعيت مسلمان: (صربستان و مونته نگرو- 405 هزار نفر، كوزوو: 8/1 ميليون نفر)

ايتاليا - كل جمعيت: 4/58 ميليون نفر - جمعيت مسلمان: 825 هزار نفر (4/1 درصد)

هلند- كل جمعيت: 3/16 ميليون نفر - جمعيت مسلمان: 945 هزار نفر( 8/5 درصد)

اسپانيا - كل جمعيت: 1/43 ميليون نفر - جمعيت مسلمان: يک ميليون نفر (3/2 درصد)

سوئد - كل جمعيت: 9 ميليون نفر - جمعيت مسلمان: 300 هزار نفر (3 درصد)

سوئيس - كل جمعيت: 7/4ميليون نفر - جمعيت مسلمان: 311هزار نفر (2/4درصد)

انگليس - كل جمعيت: 60 ميليون نفر - جمعيت مسلمان: 2 ميليون (3 درصد).( 1)

توضیح اینکه آمار جمعیت سایر کشور های ارو پایی از جمله اروپای شرقی محفوظ است.

مو ضوع حجاب در چند قرن اخیر افت و خیزهای فراوانی را تجربه کرده است. با آغاز رنسانس و شکل گیری جنبش های ضد دینی در اروپا حجاب به عنوان یکی از نمادهای اجتماعی دین داری مورد هجمه روشنفکران قرار گرفت و با گذشت زمان نه تنها حجاب و پوشش مورد بی اعتنای بوده است بلکه برهنگی و مدگرایی تبدیل به یکی از شاخصه های دنیای مدرن شده.

 آنچه که هم اکنون بسیار حایز اهمیت است، حجاب و پوشش در تمام ادیان و مذاهب، جایگاه ویژه ای دارد، یکی از دلایل اساسی آن این است که حجاب و عفاف، یک امر فطری می باشد.

در تمامی ادیان الهی ، حجاب و پوشش زنان را واجب ولازم شمرده اند، و جامعه بشری را به سوی آن دعوت کرده اند؛ زیرا لزوم پوشش و حجاب به طور طبیعی در فطرت زنان به ودیعت نهاده شده است،و احکام ودستورهای ادیان الهی هماهنگ و همسو با فطرت انسانی تشریع گشته است، پس درهمه ادیان الهی پوشش و حجاب زن واجب دینی بوده است. در ادیان زرتشت، یهودیت،مسیحیت و اسلام، حجاب زنان راامری لازم الاجرا دانسته اند.(2) دین مبین اسلام حجاب را برای زنان مسلمان واجب بر شمرده ،در کتاب مسلمانان قرآن کریم سوره نور آیه 31 و سور ه احزاب آیه 59 و سایر آیات قر آنی به آن اشاره شده است. به همین دلیل برای یک زن مسلمان داشتن حجاب امری واجب و ضروری می باشد.

 سخت گیر های کشور های مانند ، فرانسه ، بلژیک ، اسپانیا ، دانمارک و کوزوو ، آلمان و... در خصوص حجاب بانوان مسلمان ، نشان از توطئه های لابی های یهودی صهیونیستی دارد ، اینگونه اقدامات ضد انسانی و دینی علیه مسلمانان بهره و فایده ای برای دول غربی ندارد، با اینگونه اعمال بیشتر ماهیت ضد دینی خود را نشان می دهند،و به بحرانهای اجتماعی دامن می زنند.

درحال حاضر هر دین و مسلکی نمادهای مذهبی مختص به خود را دارد، مانند ، صلیب در مسیحیت و مناره و حجاب در اسلام وسرود های مذهبی و...که نماینگرقسمتی از باور ها و اعتقادات آنها به دین و آیین است ، که با برخورد حذفی و قهری نمی شود آن را از بین برد، بحران هویتی و خلائ معنوی در جامعه مصرفی غربی سبب گرایش مردم آن سر زمین ها به مذهب و دین در بلند مدت خواهد شد. با محدویت کردن مسلمانان و سخت گیری علیه آنان توسط دول اروپایی بحران زده نمی توانند اعتقادات و باور های دینی مسلمانان را از بین ببرند ، زیرا ارزشهای الهی از بین رفتنی نیستند.

آنچه مهم می باشد، با ازدیاد و افزایش جمعیت مسلمانان در این قاره آینده ای بهتری در انتظار آنان خواهد بود. بنابراین وضعیت مسلمانان اروپا می توانددر آینده به طور نسبی به شرح زیر باشد:

1-افزایش و گسترش جمعیت مسلمانان در قاره اروپا .
2- عدم اثر گذاری و محدویت های اعمال شده دول غربی علیه مسلمانان در اروپا .
3- منسجم شدن و افزایش نهادی مدنی و انجمن های دینی مسلمانان در اروپا.
4- راه یابی به محافل قانون گذاری و پارلمانی توسط مسلمانان در اروپا.
5- افزایش وحدت هر چه بیشتر مسلمانان سایر کشور ها درحما یت های حقوقی و مدنی از مسلمانان مقیم اروپا و ...

جملگی نشان از آینده در خشان و تابناک برای مسلمانان اروپا و جهان دارد.

حسین محمدی فومنیکار شناس ارشد روابط بین الملل

پی نوشت:
1- سایت اینترنتی نوگرا.
2- سایت اینترنتی عصر آخرالزمان
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها