بازدید 69102
۳
چرا نمی‌توانیم میزبان تورنمت‌های بزرگ باشیم؟

مقایسه ‌ورزشگاه ‌آزادی ‌با نیوکمپ ‌بارسلونا

ساخت نیوکمپ در میانه‌های راه هزینه‌های گزافی را برای سازندگان آن ایجاد کرد و مبلغ هنگفتی نسبت به برآورد اولیه می‌طلبید. اما بالاخره با وام و مسکن و اوراق قرضه این استادیوم در سال 1957آماده شد. ارتفاع ورزشگاه حداکثر 48 متر است و 55000 متر مربع (250 متر طول و 220 متر عرض) دارد. این استادیوم دارای 5 ستاره است که فقط 3 استادیوم دیگر در اسپانیا چنین امتیازی را دارند. ویسنته کالدرون خانه اتلتیکومادرید، استادیوم امپیک و استادیوم المپیک در سویل.
کد خبر: ۹۶۵۶۷
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۲۳:۰۹ 03 May 2010
استادیوم آزادی در سال‌های اخیر در مقایسه با سایر استادیوم‌های ورزشی کشورمان پیشرفت نسبتا خوبی داشته اما در مقایسه با ورزشگاه‌های مطرح دنیا هنوز در وضعیت نامساعدی قرار دارد.

به گزارش فردا؛ در مقایسه‌ای میان مجموعه ورزشی آزادی با ورزشگاه نیوکمپ بارسلون در اسپانیا به تفاوت‌های مهم استادیوم‌های ایران با مجهزترین استادیوم‌های بین‌المللی پی خواهیم برد.

متاسفانه فوتبال کشورمان با توجه به استعداد بالای جوانان ایرانی هنوز در سطحی از امکانات قرار ندارد که بتوان مسابقاتی در حد و اندازه جام ملت‌های آسیا را در ایران برگزار کرد. این در حالی است که کشورهای آسیایی به خصوص حوزه خلیج فارس که فوتبال آنها کمتر از 30 سال قدمت دارد برای رسیدن به اهداف خود روی به ساخت ورزشگاه‌ها و امکانات تفریحی آورده‌اند تا با میزبانی در رقابت‌های مختلف، جذب توریست نموده و سرمایه‌ای جدید را به کشورشان وارد کنند.

همین دو روز پیش گزارشی مبنی بر روزشماری قطری‌ها برای میزبانی جام ملت‌های آسیا منتشر شد. امیر قطر طی برنامه‌ای چشم اندازی 20 ساله برای این کشور ترسیم کرده تا این کشور تبدیل به یک کشور پیشرفته، قادر به حفظ و توسعه خود و ارائه استاندارد های بالای زندگی برای نسل های آینده باشد.

از همین رو دولت قطر نیز که میزبانی جام ملت‌های آسیا 2011 را بر عهده دارد در تلاش است که با تجهیز امکانات عمومی و ورزشی فیفا را مجاب به انتخاب قطر برای میزبانی جام جهانی 2022 نماید. حال به تفاوت‌های آشکار استادیوم آزادی به عنوان بزرگترین و مجهزترین استادیوم ورزشی کشورمان با ورزشگاه نیوکمپ اسپانیا می‌پردازیم.


ورزشگاه پنج ستاره نیوکمپ
باشگاه بارسلونا از ابتدا تا کنون 3 مرحله را پشت سر گذاشته است. در روزهای اولیه، باشگاه همواره به دلایل مختلف تغییر کرده و در مرحله دوم، باشگاه با پیدا کردن خانه دائم درکرتس لس تثبیت شد. مرحله سوم ساخت کمپ نو، نشان دهنده گسترش و عظمت باشگاه در مقیاس جهانی شد. بعد از جنگ داخلی اسپانیا باشگاه‌ها به دنبال جذب هواداران بیشتر برای خود شدند و به همین دلیل نیازمند ورزشگاهی بزرگتر بودند که تیم بارسلونا با ساخت ورزشگاه نیوکمپ این مشکل خود را حل کرد.

ساخت نیوکمپ در میانه‌های راه هزینه‌های گزافی را برای سازندگان آن ایجاد کرد و مبلغ هنگفتی نسبت به برآورد اولیه می‌طلبید. اما بالاخره با وام و مسکن و اوراق قرضه این استادیوم در سال 1957آماده شد. ارتفاع ورزشگاه حداکثر 48 متر است و 55000 متر مربع (250 متر طول و 220 متر عرض) دارد. این استادیوم دارای 5 ستاره است که فقط 3 استادیوم دیگر در اسپانیا چنین امتیازی را دارند. ویسنته کالدرون خانه اتلتیکومادرید، استادیوم امپیک و استادیوم المپیک در سویل.

استادیوم نیوکمپ یکی از مجهز ترین استادیوم های دنیا است که از امکانات مختلف نظیر داخل ورزشگاه، کلیسای کوچک در کنار رختکن، جایگاه ریاست جمهور ، سالن VIP، اتاق مطبوعات، استودیو های تلویزیونی، چندین مرکز پزشکی، ورزشی و ترمیمی، واحد کنترل، جایگاه جانبازان، باشگاه فوتبال بارسلونا، موزه باشگاه، پرستاری و دفاتر بسیار که همه در اختیار باشگاه می باشد.

موزه نیوکمپ
ایده ساخت بهترین موزه فوتبال در جهان برای نمایش تاریخ بارسلونا برمیگردد به دهه بیست سالگی، زمانی که جوآن گمپر موسس باشگاه پیشنهاد ساخت آن را به اعضای انجمن ارائه کرد. این موزه که یکی از مهمترین سمبل‌های موزه فوتبال در جهان است لحظه های فراموش نشدنی را برای هواداران این تیم دوباره زنده ساخته و نماد باشگاه بارسلون در جهان به شمار می‌رود. در این موزه می‌توان خاطرات تمام بازیکنان بزرگ بارسا را که در طول سالیان دراز برای این تیم موفق ظاهر شده‌اند را یافت. همچنین موزه بیشترین بازدیدکننده در کل کاتالونیا را به خود اختصاص داده و بیش از 1200000 بازدید کننده در سال دارد.



منطقه مخلوط
فضایی در استادیوم که کنار اتاق کنفرانس مطبوعاتی قرار دارد و 200 متر مربع است. در آن خبرنگاران می‌توانند به طور مستقیم بعد از بازی با بازیکنان مصاحبه کنند و جلسات آموزشی نیز در این قسمت انجام می‌شود.


رختکن تیم
رختکن تیم 850 متر مربع می‌باشد که به چهار قسمت متفاوت تقسیم شده است.
بخش اول برای تغییر لباس است و قسمت دوم شامل استخر ، جکوزی، سونا ، حمام بخار، حمام سرد و منطقه استراحت است. منطقه درمان توسط پزشک و فیزیوتراپ استفاده می شود . در نهایت، سطح فنی حاوی سه دفتر ، یک اتاق جلسه و اتاق هیات مربیگری می‌باشد.


جایگاه خبرنگاران
این فضا دارای 192 میز و صندلی، 2 استودیو تلویزیونی و رادیویی و همچنین دارای فای و صفحه نمایش پلاسما برای تماشای بازی و پخش تکرار است.



اماکن پزشکی
نو کمپ دارای داروخانه‌های عمومی اصلی و شبکه ای مراقبت های بهداشتی برای هر نیاز پزشکی ناشی در روز مسابقه است. در هر چهار قسمت ورزشگاه یک داروخانه وجود دارد و در درب خروجی 59 آن نیز دانشگاهی پزشکی و بهداشت برای بازیکنان، کارمندان و هواداران است.


کودکستان
ورزشگاه نیوکمپ دارای یک کودکستان است که که یک ساعت پیش از بازی برای فرزندان هواداران بارسلونا گشوده می‌شود. خیال تمام تماشاگرانی که در طول زمان بازی به تماشای این مسابقه نشسته‌اند از فرزندشان راحت است و می‌دانند که در مهد کودک ورزشگاه بهترین آموزش‌ها را به فرزندان می‌دهند.


کتابخانه
این مرکز به چهار بخش آرشیو روزنامه ، کتابخانه ، آرشیو تاریخی و بایگانی عکاس تقسیم شده است که در در 1994 اکتبر 20 افتتاح شد و هر چه هواداران در مورد تاریخچه این باشگاه بخواهند در آن وجود دارد. در این بین در مقایسه‌ای مختصر به تفاوت‌های آشکاری بین یکی از استادیوم‌های مجهز اسپانیا با مجهزترین استادیوم ایران دست خواهیم یافت.


استادیوم آزادی
گنجايش اين استاديوم 90000 نفر مي باشد كه 35000 نفر در طبقه پايين و 55000 نفردرطبقه فوقاني و بطور فشرده 100000 نفر را در خود جاي ميدهد. ومساحت آن 141000 متر مربع مي باشد. طرح استاديوم براساس ديد كامل براي همه تماشاچيان در نظر گرفته شده است بطوريكه حداكثر ديد تماشاچي از مركز زمين در شمال وجنوب 136 متر و در شرق وغرب 126 متر است. زمين بازي استاديوم از چمن طبيعي واطراف چمن يك پيست دووميداني در هشت رديف از جنس تارتان قرار دارد ودر قسمت غربي استاديوم و ضلع جنوب جايگاه ويژه، جايگاه گزارشگران صدا و سيما و در جنب راست اين محل جايگاه خبرنگاران با ظرفيت 85 نفر احداث شده است.

قسمت شمال استاديوم و در انتهاي رامپها تابلوي اسکوربورد رنگی با بیش از 104 متر مربع که یکی از بزرگترین صفحه های نمایش جهان است قراردارد. در قسمت غرب در بالاترين سطح استاديوم دستگاههاي كنترل مربوط به صفحه اعلان نتايج و اتاق صوت قرار گرفته است.

مطابق نرم هاي بين المللي زمان تخليه استاديوم ها نسبت به كوچكي و بزرگي آنها بين 8 الي 15 دقيقه تعيين مي شود. با وجود بزرگي استاديوم يكصد هزارنفري پس از بررسي عواملي كه در زمان تخليه تاثير دارند زمان تخليه 11 دقيقه محاسبه شده است. تونلها و راهروهاي استاديوم طوري پيش بيني شده كه وسايل نقليه از قبيل آتش نشاني، نظافت و همچنين كانتينرهاي مخصوص تلويزيون مي توانند در مواقع لزوم تا نزديك جايگاه بيايند.



در بالاي رامپ‏ها در 4 جهت شمال غربي، شمال شرقي، جنوب غربي، جنوب شرقي، 4 برج بزرگ نور قرارگرفته. چراغهايي كه به اين منظور به كاربرده شده اند مخلوطي از چراغهاي گازي و مري كوري و تانگستن هالوژن مي باشد. سطح نور درزمين بازي حدود 1650 لوكس مي باشد كه ضريب اختلاف شدت نور در نقاط مختلف 15/101 لوكس مي باشد. سيستم پخش صوت در استاديوم به طور غير مركزي مي باشد يعني براي جايگاههاي مختلف تماشاچيان بلندگوهاي متعددي در سطوح مختلف قرار گرفته است.

در بازسازي استاديوم يكصد هزارنفري كه از تاريخ خردادماه سال 81 لغايت خرداد ماه سال 82 بطول انجاميد سكوهاي طبقه اول بطور كامل ايزولاسيون گرديد و رختكنهاي موجود بازسازي شد. همچنين در سكوهاي طبقه اول 35 هزار صندلي پلاستيكي به رنگهاي زرد ، پرتقالي ، زرشكي و سرمه اي نصب گرديده است.



اين مجموعه شامل مکان های زیر میباشد:
- استاديوم يكصد هزارنفري فوتبال
- استادیوم دوچرخه سواری
- پيست هاي اتومبيلراني ، موتورسواري و کارتینگ
- زمينهاي تمريني فوتبال شماره2براي آقايان و شماره3 براي بانوان
- زمين شماره 4 براي بيسبال و كري كت
- كمپ تيمهاي ملي فوتبال و فوتسال
- زمينهاي تنيس
- استخرقهرمانی و آموزشی
- زمينهاي تمرين تير وكمان براي اعضاي تيم ملي جانبازان به صورت جداگانه
- سالن دوازده هزارنفري
- سالن كشتي (خانه كشتي )
- سالن واليبال
- سالن بسكتبال
- سالن وزنه برداري
- سالن بانوان
- درياچه براي قايقراني و اسكي روي آب
- رستوران
- خوابگاه شماره هاي 1 و 2
- مانژ سواركاري
- ايستگاه آتش نشاني
- ساختمان اداري
- هتل المپيك
- استخر آب درمانی و سونا
- سالن بدنسازی
- جاده تندرستی ( دور دریاچه)

بنابر این گزارش و با توجه به تصاویر می‌توان به تفاوت کیفیت امکانات ورزشگاه نیوکمپ اسپانیا با مجموعه ورزشی آزادی پی برد. نیوکمپ در کمترین فضای ممکن بیشترین امکانات را برای ورزشکاران و مردم قرار داده که در مقایسه با فضای چند هکتاری مجموعه آزادی به تفاوت‌های آشکار آن پی برده می‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۳
توقعی هم نبوده ونیست
مشکل فوتبال ایران کوچک بودن زمینه. اگر زمین فوتبال بزرگتر و وسیعتر بود ایران ضعیف نمیشد و قویتر میشد.
راز قدرتمندی اروپا و آمریکا از زمین فوتباله. یک نگاهی به زمین فوتبال ایران و اروپا و آمریکا بیاندازید.
فوتبال ایران هیچ وقت پیشرفت نمیکنه باشه ک ژاپن و قطر و امارات عربستان برا چند سال دگ فاصله زیاد ایجاد کنن و ایران دستوپا بزنه ک نمیرسه بهشون از خود وزیر بگیر تا پایین همه چیش ایراد داره همه دنبال پولن نه کیفت و پیشرفت در کل ب یک کلام ر ی د ی د
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل