بازدید 26806

آمار رسمي از روند قيمت‌ها در بازار مسكن

با شكل‌گيري موج كاهش قيمت مسكن از اواسط سال 87، اثرگذاري كامل اين موج در سال 88 نمود پيدا كرد. گزارش جديد وزارت مسكن از ارزش معاملاتي واحدهاي مسكوني نشان مي‌دهد كه پارسال براي اولين‌بار در طول 17 سال گذشته، قيمت مسكن در شهر تهران 25 درصد كاهش پيدا كرد و از متري متوسط يك ميليون و 840 هزار تومان در سال 87 به يك ميليون و 400 هزار تومان در سال 88 رسيد. پيش‌از اين، بيشترين نرخ كاهش قيمت در بازار مسكن تهران مربوط به سال 76 با رقم 7/2- درصد بوده است.
کد خبر: ۹۶۲۵۵
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۳:۱۷ 02 May 2010
«دنیای اقتصاد» در گزارشی نوشت:

با شكل‌گيري موج كاهش قيمت مسكن در اواسط سال 87، اثرگذاري كامل اين موج در سال 88 نمود پيدا كرد. گزارش جديد وزارت مسكن از ارزش معاملاتي واحدهاي مسكوني نشان مي‌دهد، پارسال براي اولين‌بار در طول 17 سال گذشته، قيمت مسكن در شهر تهران 25 درصد كاهش پيدا كرد و از متري متوسط يك ميليون و 840 هزار تومان در سال 87 به يك ميليون و 400 هزار تومان در سال 88 رسيد. پيش‌از اين، بيشترين نرخ كاهش قيمت در بازار مسكن تهران مربوط به سال 76 با رقم 7/2- درصد بوده است.

قيمت مسكن در تهران بعد از جهش 80 درصدي در سال 86، در بهار و تابستان سال 87 ثابت ماند و از ابتداي نيمه دوم سال شروع به كاهش كرد، به طوري كه متوسط ارزش معاملاتي هر متر مربع واحد مسكوني از 2 ميليون تومان در نيمه اول سال 87 به يك ميليون و 800 هزار تومان در پاييز و يك ميليون و 600 هزار تومان در زمستان همان سال رسيد. به اين ترتيب اگرچه مقايسه فصلي قيمت مسكن در سال 87 از كاهش حداكثر 10 درصدي حكايت دارد، اما متوسط قيمت مسكن در سال 87 نسبت به سال قبل از آن 23 درصد رشد كرده است.

اين در حالي است كه در سال 88، براي اولين بار ارزش واقعي مسكن در معاملات قطعي، با افت بيش از 20 درصدي مواجه شد.
گزارش وزارت مسكن در اين باره نشان مي‌دهد، در طول سال 88، قيمت مسكن در تهران نوسان زيادي نداشته و حداقل و حداكثر جهش آن بين يك ميليون و 400 هزار تا يك ميليون و 500 هزار تومان در نوسان بوده است.

بررسي روند تغييرات قيمت مسكن حاكي است در ابتداي سال گذشته قيمت‌ها در سطح حداكثري بوده كه به تدريج با نزديك شدن به ماه‌هاي پاياني، كمترين سطح تجربه شده است.

انتظار تثبيت قيمت را داريم

در همين‌باره معاون ارشد وزير مسكن با اشاره به اينكه، نرخ كاهش قيمت مسكن در سال گذشته طي دو دهه اخير بي‌سابقه بوده است، گفت: مطالعات ما نشان مي‌دهد در سال 88 دسترسي خانوارهاي كم‌درآمد به مسكن ملكي، بيشتر شده است. ابوالفضل صومعه‌لو در گفت‌وگو با «دنياي اقتصاد» تصريح كرد: طي ماه‌هاي اخير تحولات به‌وجود آمده در بازار مسكن نشان از ثبات نسبي قيمت‌ها دارد.

وي افزود: سياست دولت ثبات در قيمت مسكن است، اما آنچه كه ما بررسي كرده‌ايم حكايت از روند نزولي نرخ رشد اجاره‌بها دارد.
معاون امور مسكن و ساختمان وزارت مسكن در ادامه گفت: با توجه به سياست‌ها و برنامه‌هاي دولت انتظار مي‌رود در سال‌جاري ثبات قيمت‌ها در بازار مسكن استمرار پيدا كند.

به گزارش «دنياي اقتصاد»، تحليل مقام وزارت مسكن درباره روند تغييرات قيمتي، از تكميل دوره ركود و آغاز دوره رونق حكايت دارد. بخصوص اينكه، نرخ صدور پروانه‌هاي ساختماني نيز در ماه‌هاي اخير با رشد خيره‌كننده مواجه شده است. رونق ساختماني به همراه رونق معاملاتي در شرايطي به‌وجود آمده است كه اوضاع قيمت‌ها تغيير قابل ملاحظه‌اي پيدا نكرده است. در هفته‌هاي اخير، اغلب قراردادهاي مربوط به ملك مسكوني با قيمت‌هاي مشابه سال قبل منعقد شده است.

در حال حاضر انتظار در بازار مسكن اين است كه نرخ‌هاي مربوط به اجاره مجددا با كاهش روبه‌رو شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۰
چرا نميگين در سال 86 قيمت خونه چهار برابر شد از متري 500هزار تو مان به متري 2ميليون تومان رسيد.
انفجار حباب مسکن در نیمه دوم سال 85 رو در نظر نمی گیرند که طی این 2500 سال هیچوقت قیمت مسکن 2 و 3برابر نشد
والا یک میلیون و 800 هزارتومان تا یک میلیون و 400 هزارتومان برای ما متقاضیان، زیاد فرقی نمی کنه...! یه خونه صد متری 140 میلیون یا 180 میلیون..!؟ ما که نداریم!
فقط حرفه یک سری به مشاور املاکی ها بزنید می بینید که نه تنها قیمتها کاهش پیدا نکرده بلکه با رسیدن فصل نقل و انتقالات قیمت اجاره خانه ها هم زیاد شده ، خواهش می کنم اینقدر شعار ندید خسته شدیم
ای بابا همش دروغ! کجا کرایه خانه ها ارزان است؟ اصلا منظور از کرایه خانه کم چیست؟
تنها چيزيکه از اين هياهوی ارزانی مسکن در دست است ورشکستگی شهرداريها و کارخانه های مربوط به ساخت و ساز و نيز بيکاری کارگران و بناهاست. شما که واقعيت ها را نمی نويسيد و با هياهو و نه برنامه ريزی، ميخواهيد مسکن را ارزان کنيد. البته در خيلی از کارها اينطوری عمل ميکنيد.
خواهشمنداست رشد صعودی بیسابقه چندسال قبل را هم در نظر بگیرید وعنوان کنید که بواسطه آن چقدر خانواده ها از هم پاشیدودر ضمن ماهم تابحال تااین حد تورم قیمت مسکن ندیده بودیم وحتی هنوز هم عده ای توان خرید را ندارند .
آقاي عزيز اقتصاد دان
نرخ کاهش و افزايش رو در کنار فاکتور مهمي به اسم قدرت خريد ميسنجند
آمار رفتيد ببينيد نرخ خريد و فروش ملک 70 درصد کاهش داشته ؟!!!!
حالا شما ...
محور شما مبنای علمی ندارد.
با سلام خیلی جالبه طی این 5 سال اخیر قیمت ملک از متری 250 ،350 ، و600 هزار تومان در مناطق مختلف تهران به متری 2000000،1800000،1400000 به بالاتر نیز رسیدیعنی حداقل پنج برابر ،حالا می گویند متری 400 هزارتومان کاهش داشته اکنون محاسبه کنید چقدر مانده تا به ابتدای سال 84 برسد؟؟؟!!!
این نمودار در وحله اول چنین به اذهان متبادر میکند که انگار مثلا قیمت مسکن در سالهای 76 تا 77 با قیمت سال 71 یکی بوده است. محض اظلاع بنده سال 77 یک آچارتمان در تهرانپارس به قیمت متری 165 هزار تومان خریدم و در سال 83 آنرا فروختم به قیمت متری 450 هزار تومان و در عرض 7 روز خرید دیگری کردم به متری 670 هزار تومان و یک سال بعد باز آنرا متری 700 هزار تومان فروختم و در جای دیگر به همان قیمت خریدم و این آپارتمان آخری را که متری 700 هزار تومان خریدم تا متری 2600000 هومان هم رسید که من فروشنده نبودم و الان هم همانجا زندگی میکنم و الان قیمت آن متری 1600000 تومان است.
با این واقعیت و حقیقتی که خودم لمس کرده ام آمار مذکور شعری بیش نیست.
متاسفانه در شرایط فعلی رکود مسکن نه تنها نشانه خوبی نیست بلکه نشان دهنده مقدار رکود وافعی اقتصادی بر کشور هست. که هر چه این روند بیشتر ادامه یابد اثر بیشتری بر صنایع وابسته به آن خواهد گذاشت. شاید در تبلیغات سخن از مسکن مهر به میان آید ولی تعداد نا کافی مسکن مهر و انتخاب بعضی از مناطق نامناسب یرای ساخت و عدم توانایی منابع بانکی برای پرداخت وام بدلیل خالی بودن منابع آنها و پایین بدون سود سپرده های بانکها نسبت به مقدار واقعی تورم واقعی که دیگر مردم رغبتی مانند گذشته برای سرمایه گذاری در بانکها ندارند. همه بر مسکن سایه انداخته و متاسفانه این سیاست ناکارآمد که عوارض بعدی را هم بر عهده دارد که یکی از آنها آزاد کردن خرید و فروش مسکن مهر که برای رونق دادن و سرمایه گذاری در این بخش انجام پذیرفته اگر به صورت عملی اجرا گردد باعث خواهد شد بدلیل قیمت پایین تر جذب مهاجرت از روستا ها و شهرهای کوچک به شهر های بزرگ از جمله تهران بیشتر گردد و هر چه قیمت مسکن بخصوص در تهران پایین تر بیاید مهاجرت به این شهر بیشتر می گردد متاسفانه سیاست های که فقط داروی مسکن باشد و بدون در نظر گرفتن عوارض آن باشد خود بیماریهای بیشتری را موجب می گردد.
لعنت خدا بر مسببانش.
ای بابا هیچ یک از این حرفها برایمان مسکن نمی شود بنظر من تا سن 50 سالگی که صاحب خانه نشده ایم پس منبع هم نخواهیم شد مگر یک کارمند چقدر درآمد دارد که متری 1700 میلیون کمتر یا بیشتر با دو تا بچه محصل بتواند یک خانه 80 یا 70 متری تهیه نماید مگر تا چند سال دیگر زنده ایم که لذت خانه دارشدن را بچشیم! کو گوش شنوا! کسی دلش بحال ما نمی سوزد فقط حرف و حرف و بس!
یعنی هر کس هرچی دلش بخواد میگه؟ بخدا الان عصر ارتباطاته. از سال 84 تا 86 قیمت مسکن در تهران از متری 350000 تا 500000 رسید به 1500000 تا 3500000
یعنی یک خانه 50 متری در جنوب شهر از حدود 16 میلیون تومان رسید به حدود 75 میلیون و در سال 88 شد حدود 72 میلیون تومان. آخه برادر عزیز و مسوولین محترم با شعار و نمودار که قیمت ارزان تر نمیشه. شما خودت برو املاک خیابان محل زندگیت و بپرس قیمت خانه خودت سال 84- 86 و الان چقدر بوده و هست. شما را به خدا اگر کسی نمیتونه حداقل استعفا بده تا یک آدم کار بلدتر بیاد.
باید دید بعد از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها باز هم قیمت پایین میمونه ؟
میبخشیدا.انگار تو ایران زندگی نمیکنید.یه مقدار منطقی تر و مردمی تر باشید.سر از لاک دفاعی غیر منطقیتون بیرون بیارید.
البته اين نمودار نمودار افزايش قيمت نيست بلكه نمودار رشد قيمت هست
يعني تقريباً آخر سال 88 قيمت خونه افزايش نداشته و يعد از اول مقداري كاهش قيمت هم مشاهده مي‌شه
منتها اين جدول يه مقدار(كوچولو) ايراد داره چون افرايش قيمت از حدود 400 تا 500 هزار تومان در مناطق مركزي و جنوب شهر به حدود يك ميليون و400 تا 600 هزار تومان، رشدي تقريباً 300 درصدي رو نشون مي‌ده نه 81 درصد
در ضمن اگه يه سري به مشاور املاك‌ها بزنيد متوجه اين آمار مثلاً كاهش قيمت مي‌شيد
ببخشین ماست کیلویی چنده. ما که دستمو به خونه مونه نمیرسه بهتریم بریم با پولمون ماست بخریم از گرسنگی نمیریم.
از متري متوسط يك ميليون و 840 هزار تومان در سال 87 به يك ميليون و 400 هزار تومان در سال 88 رسيد

در انتهای سال 86 توی همین سایت خود شما از قول همین وزارت مسکن خبر زدید که متوسط قیمت مسکن در تهران 800 هزار تومنه ماهم کامنت زدیم که نخیر حداقل دوبرابر این قیمت هست و هیچکس هم جوابی نداد حالا که میخوان بگن اومده پایین اعلام میکنن که یک ملیون و هشتصدوپنجاه هزار تومن بوده و حالا کمتر شده - کدومش دروغه و کدوم راسته؟ اگه راست میگید لینک اون خبر رو زیر این خبر بگذارید پیدا کردنش که برای شما سخت نیست
مثل خيلي از كارهي دگرشون قيمت را چند برابر مي كنند،جيباشون كه پر شد براي دل خوش كنك جماعت(با عرض مغذرت ..)درصدي قيمت را پايين مي اورند آيا مگر قيمت تمام شده نداريم؟چقدر زمين و چقدر ساخت و مقداري سود باز هم قيمت متوسط زير يك ميليون تومان خواهد شد البته از مركز به با لاي شهر.
اين دولتي ها واقعا مردم رو نادان فرض كردن كه اينجوري آمار ميدن . خونه 30 ميليون تومني سال 85 رو 75 ميليون تومن در سال 86 خريدم . يعني كمتر از يكسال بيشتر از دوبرابر شد . الان هم 80 تومن ازم ميخرن . كجا خونه ارزون شده . ...
بنده عقب افتاده هستم !!! :
روی نمودار از سال 83 تا 86 حدود 80 درصد رشد داشتیم ، یعنی خانه متری 500 هزارتومان باید 900 هزار تومان باشد.
ولی می دانم همین خانه حتما 1.5 میلیون شده است. یکی به من چهار عمل اصلی یاد بدهد !!!
این جور که نمودار نشون می ده قیمت مسکن در سال 88 از سال 71 هم ارزونتر شده .
برادر من اين نمودار اشتباه است. پدر بنده در تهرانپارس در سال 80 با 27 ميليون يك واحد 97 متري خريد اما بنده امسال با 44 ميليون يه واحد 100 متري رهن كردم.
لطف کنید نمودار افزایش قیمت مسکن را در کنار این نمودار رشد قیمت مسکن قرار دهید تا معلوم شود که حتی با محاسبه تورم سالانه و افزایش درآمدها و با کاهش 25% قیمت مسکن چرا مصرف کننده هنوزقدرت خرید ندارد.
بهتره یه سر به آژانس های املاک بزنید تا ببینید چطور علیرغم کاهش قیمت مسکن رهن واجاره تا 10درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است
این 20% کاهش از اون 80% افزایش هستش که بی دلیل بود.
همین خانه که سال 86 شده 2000000 و شما آوردید کردید 1600000 تومان و 23% کاهش داشته قیمت اصلیش 1100000 بوده در واقع شما هنوز نتونستید قیمت واقعیه مسکن رو رو کنید اگه تونستید برسونید به زیر این قیمت بگید کنترل بازار مسکن.
یه عده اومدند و کلی خریدند و فروختند و سود کردند و اونهایی که اومدند متری خریدند و سرمایشون رو گذاشتند ضرر کردن این هنر نیست
باز هم بزرگترين و مهمترين دغدغه ما ايرانيان مسكنه !!!
انشا الله باز هم ارزانتر شود شاید ما هم بتوانیم یک خونه کوچک بخریم.
فقط مضخرف میگن....یک خونه 68 متری اجاره کردم تو رودکی ماهی 660 هزار تومان!!!!این کجاش ارزونه؟؟؟؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل