بازدید 34032
۵

ابداع روش نوين در درمان اعتياد به شيشه

کد خبر: ۹۵۶۸۱
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۱:۵۹ 28 April 2010
متخصص اعصاب و روان و عضو هيات علمي دانشگاه تهران از ابداع روشي نوين براي درمان اعتياد بالاخص معتادان به مواد مخدر شيشه آن هم با استفاده از تكنولوژي تمرينات ذهني خبر داد.

دكتر رضا رستمي در گفت‌وگو با ايسنا، در اين باره افزود:‌ با توجه به اين كه طي سال‌هاي اخير مواد صناعي اعتيادآور بين گروه هدف از رواج چشمگيري برخوردار بوده است و عملا درمان‌هاي رايج در سطح كشور پاسخگوي كاملي براي بي‌رغبتي جوانان به اين مواد نبوده، يك مركز ترك اعتياد با استفاده از تكنولوژي تمرين ذهني به مبارزه با اين تغيير تكنولوژي در مصرف مواد مخدر پرداخته است.

وي در ادامه به استفاده از تمرينات ذهني در قالب تكنولوژي نوروفيدبك و تحريك مغناطيسي مغز (CTMS) به همراه روان درماني و البته در كنار درمان‌هاي رايج فعلي اشاره و تصريح كرد: در اين روش فرد طي مدت درمان، به شكل غيرمستقيم مي‌آموزد كه به مواد مخدر فكر نكند و در صورت وسوسه شدن، نسبت به جايگزين كردن افكار ديگري و عملي كردن اقدامات مثبت نسبت به دوري جستن از شروع مجدد به مصرف مواد توانمند ‌شود.

به گفته اين متخصص اعصاب و روان، اين روش درمان نسبت به درمان بيماري‌هاي رواني همراه اعتياد از جمله افسردگي (شايع‌ترين علت تمايل افراد به مواد مخدر)، نيز موثر خواهد بود.

كاهش اشتهاي مصرف مواد مخدر با استفاده از تمرينات ذهني و تحريكات مغناطيسي مغز

نتايج حاصل از اين پروژه مثبت بوده است

طه طاهري ـ جانشين دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر ـ نيز در گفت‌وگويي با ايسنا، ضمن تاييد و تاكيد بر علمي بودن استفاده از اين روش درماني، گفت: يكي از پروژه‌هاي مورد مطالعه در زمينه تهيه پروتكل‌هاي درمان مخدر شيشه استفاده از روش ياد شده است كه بر اساس آن تاثيرات مصرف اين ماده مخدر در ذهن افراد تصويربرداري مي‌شود.

وي با بيان اين كه بدين ترتيب با بررسي و مطالعه، تاثيرات مواد مخدر بر سلول‌هاي مغزي مشخص مي‌شود، اعلام كرد: سپس براي درمان به همان بخش و يا نقاط از ذهن حمله مي‌شود و اشتهاي فرد به مصرف مواد از بين مي‌رود.

جانشين دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: به عنوان مثال زماني كه فرد مخدر شيشه را مصرف مي‌كند، قسمتي از مغز وي قرمز مي‌شود كه در حال مطالعه هستيم كه اين مخدر بر كدام يك از نقاط مغز تاثير مي‌گذارد، تا سپس با استفاده از مكانيزم درماني بر همان نقطه اثر گذاريم تا اشتهاي فرد به مصرف مواد مخدر از بين برود.

طاهري با اشاره به سنگين بودن پروژه در حال مطالعه، گفت: با توجه به اين كه نتايج حاصل از آزمايشات اين پروژه بر روي تعداد اندكي از افراد مثبت بوده و جواب داده است، لذا پيش‌بيني مي‌شود كه مي‌توان اين پروژه را عملياتي كرد.

20 هزار تومان هزينه هر جلسه مراجعه فرد براي درمان با روش تمرينات ذهني

وي در مورد هزينه‌هاي درماني ترك اعتياد با استفاده از تمرينات ذهني گفت: هزينه هر جلسه مراجعه فرد به منظور درمان با اين روش حدود 20 هزار تومان است. لذا اين روش درماني، روش درمان افراد با بضاعت مالي اندك نيست، چرا كه يك فرد هر دو سه روز يك بار بايد به مركز مربوطه مراجعه و يك ساعت پشت دستگاه‌ها بنشيند.

جانشين دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه تاكيد كرد: سال گذشته با تلاش فراوان چهار دستگاه مربوطه را وارد كشور كرديم، چرا كه هزينه و تكنولوژي كاربرد دستگاه‌ها بالا و سنگين است و پس از كسب مهارت‌هاي لازم بايد به كار رود.

مواد مخدر آن قدر ارزش دارد كه به اندازه جشنواره‌هاي تابستاني و زمستاني براي آن هزينه صرف شود

بودجه‌هاي كنوني صدقه‌سري بيش نيست

طاهري با اين گفته كه استفاده از اين روش درمان سخت است، لذا ابتدا بايد نتايج مثبت حاصل از آن تاييد شود تا به صورت سراسري اجرا شود، عنوان كرد: با آن كه نتايج حاصله اين پروژه مثبت بوده است، اما اين طرح به صورت پايلوت و عمومي اجرايي نشده و نتايج حاصله تنها پس از بررسي بر روي تعداد اندكي از معتادان به دست آمده است.

وي در پاسخ به سراسري كردن اجراي اين طرح و روش درماني، گفت: اگر قرار است مشكل اعتياد كشور را حل كنيم، بايد هزينه‌هاي لازم براي اين كار را نيز بپردازيم تا مشكل حل شده و يا آن كه در اين زمينه در وضعيتي متعادل قرار گيريم.

جانشين دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: براي اجراي هر طرحي، به سختي بودجه در نظر گرفته مي‌شود و يا اين كه براي اجرا بايد فشار وارد كرد، حال آن كه به نظر مي‌رسد مواد مخدر آن قدر ارزش دارد كه براي حل مشكل سوءمصرف آن به اندازه جشنواره‌هاي تابستاني و زمستاني براي آن هزينه صرف شود.

طاهري افزود: در درمان و يا پيشگيري از سوءمصرف مواد پروژه‌هاي متفاوتي وجود دارد، اما بحث اين كه آيا با بودجه كنوني مي‌توان اين پروژه‌ها را پيش‌برد؟ كه مي‌گوييم اين بودجه‌ها صدقه سري بيش نيست.

وي در ادامه گفت‌وگو با ايسنا عنوان كرد: اگر پس از تاييدهاي نهايي پرروژه مذكور به صورت رسمي اعلام شود، همچون استفاده از شربت ترياك در درمان اعتياد، از توفيقات بزرگ ايران در سطح جهان به شمار خواهد رفت.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۵
8 سال تخریب شیشه روزی با مصرف 3 گرم به کنگره 60 رفته والان 2 سال 6 ماه که رها از هرگونه ماده ای هستم. ایران بهترین راه درمان اعتیاد وجود داره. هرفرد بیمار باید راه درمان را طی کند ودر کنارش خانواده باید آموزش لازم را حتما داشته باشد.
این هم آدرسش: www.c60.ir www.congress60.org
به نظر من بهترين روش درمان اعتياد برنامه درماني ماتريكس ميباشد كه مبتني بر آموزش فرد و خانواده او ميباشدi
خواهشمند است آدرس و یا شماره تلفن برای ارتباط با مجریان این روش جدید درمانی را در سایت قرار دهید
بهترین راه درمان برای هر ماده مخدری کنگره ۶۰میباشد من خودم هم یک کنگره ای هستم عالییییی عالیییییی
کسی نیست به عملکرد این کلینیک های مثلا ترک اعتیاد نظارت بکنه!!؟در خراسان جنوبی در دوشهر مرزی با فاصله اندک ازهمدیگر دریکی بالای ۳۰کلینیک. ودر دیگری سالهایسال فروش انحصاری دراختیار یک کلینیک که البته تازگی یکی دیگه اضافه شده، ایا این درست است ؟؟؟ چرا؟؟ البته صحیتر این است(کلینیک فروش شربت تریاک، ومتادن) چون عزیزان تابحال دیده نشده حتی پیشنهاد ترک یا کمکردن مواد را به کسی داده باشند! دمشونگرم تمام وقت دردستدرسن.وفروش ازاد هم دارن فقط قیمت بالاست! شربت تریاک هرچندتا بخای هست ۲۵۰تومن
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل