بازدید 33346
گمانه‌زنی هایی راجع به ذبح موسیقی در نهادهای دولتی؛

پشت پرده کنسرت همایون شجریان در حوزه هنری

همه این ها در شرایطی رخ می دهد که شجریان جوان ابراز امیدواری کرده است که بتواند در تالار اندیشه حوزه هنری کنسرتی موفق و به دور از جنجال داشته باشد، بنابراین گویا مشاورانی که این مکان را به وی پیشنهاد کرده اند رصد کاملی از شرایط فرهنگی هنری کشور نداشته اند و یا دقیقا به اطلاع این هنرمند با آتیه نرسانده اند.
کد خبر: ۹۴۹۹۸
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۵:۳۷ 24 April 2010
سرویس فرهنگی ـ کارشناسان برگزاری کنسرت همایون شجریان در حوزه هنری را نشانه مواجهه بنیانیان رئیس حوزه هنری و خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ارزیابی می کنند.

 به گزارش "تابناک" مدت ها از زمانی که برگزاری کنسرت و به طور کلی فعالیت در زمینه موسیقی در حوزه هنری متوقف شده بود می گذرد. اوایل زمستان 86 بود که در پی درگیری های متعدد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه هنری، رضا مهدوی مدیر مرکز موسیقی این نهاد حکومتی به دلیل انتشار ویژه نامه برای محسن نامجو در نشریه مقام موسیقیایی، به دستور بنیانیان از کار برکنار شد و به این ترتیب عملا فعالیت های موسیقی در آن جا به دلیلی فشارهای وارده از چند سو، ـ که ظاهر قضایا وزارت ارشاد را نشان می داد ـ به محاق رفت و اگر چه به ظاهر مدیریت آن از شکل فردی به گروهی با مسوولیت علی معلم دامغانی تغییر یافت اما یکی از بزرگترین مراکز تولید و پژوهش در زمینه موسیقی، به خصوص موسیقی اصیل ایرانی، تعطیل شد.

این شرایط تا اواخر سال گذشته نیز ادامه داشت که خبر رسید رضا مهدوی به صورت بی سر و صدا با حکم بنیانیان در دفتر سابقش مشغول به کار شد و سپس نیز این روزها خبر برگزاری نخستین کنسرت، با برنامه همایون شجریان در تالار اندیشه، در دوران جدید فعالیت موسیقی حوزه هنری در رسانه ها منتشر شد.

بنابر این گزارش در همین حال یکی از کارشناسان نزدیک به دفتر موسیقی حوزه هنری، که خواست نامش برده نشود، این اقدام را در شرایطی که شایعه برکناری مدیریت فعلی حوزه هنری مطرح است به معنای مواجهه بنیانیان با رییس سازمان تبلیغات تعبیر می کنند.

این کارشناس که منبع شایعات را نیز کارکنان حوزه هنری و برخی رسانه ها اعلام کرد، افزود: آن طور که شواهد نشان می دهد فشارهای وارده بر بنیانیان، برای متوقف کردن فعالیت های موسیقی، به طور عمده از سوی سازمان تبلیغات بوده تا وزارت ارشاد دولت نهم.

 اگر چه برنامه شجریان پسر، نخستین برنامه موسیقی در حوزه هنری و پس از دوران محاق است اما این نوع اقدامات در حوزه هنری با مشارکت در برگزاری جشنواره موسیقی فجر در زمستان سال گذشته آغاز شده و از آنجا که هیچ واکنش نامطلوبی در پی نداشت و حتی به صورت تلویحی تحسین و تقدیر ارشاد را نیز برای بنیانیان و مدیرانش همراه داشت، با کنسرت فعلی ادامه می یابد.

بنابراین شواهد به نظر می رسد بنیانیان با این حرکت ها، به شکلی سعی در جلب توجه وزیر ارشاد را نیز داشته باشد تا پس از پایان ماموریتش در حوزه هنری، به آن وزارتخانه نقل مکان کند و در این راستا از کدورت رییس سازمان تبلیغات نیز ابایی ندارد، چرا که او در خلال شایعاتی که در برخی رسانه ها دیده، متوجه شده خاموشی رییس جدید حوزه هنری را به مقامات عالی رتبه نظام پیشنهاد کرده است و همین یکی دیگر از دلایل بی توجهی فعلی بنیانیان به حساسیت های رییس بالا دستی اش تعبیر می شود.

البته در همین شایعات، با درصدی ضعیف احتمال ابقای این طراح مهندسی فرهنگی نیز در رسانه ها منتشر شده بود؛ در این صورت نیز او که به این موضوع ـ مهندسی فرهنگی ـ اعتقاد دارد با برگزاری کنسرت هایی از این دست که مجوز اجرایشان را وزارت ارشاد صادر می کند، چراغ سبزی به ارشاد نشان می دهد تا بتواند فعالیت های دیگر این سازمان در زمینه موسیقی را ادامه دهد.

همه این ها در شرایطی رخ می دهد که شجریان جوان ابراز امیدواری کرده است که بتواند در تالار اندیشه حوزه هنری کنسرتی موفق و به دور از جنجال داشته باشد، بنابراین گویا مشاورانی که این مکان را به وی پیشنهاد کرده اند رصد کاملی از شرایط فرهنگی هنری کشور نداشته اند و یا دقیقا به اطلاع این هنرمند با آتیه نرسانده اند.

این در حالی است که اغلب کارشناسان و اهالی رسانه های فرهنگی هنری با استقبال از هر گونه فعالیت ارزشمند موسیقی، از این که این هنرمند جوان به طور نادانسته و ناخواسته به خاطر درگیری های داخلی سازمانی دچار آسیب شود ابراز نگرانی کرده اند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
با سلام
یک سوال از رسانه ها، چرا حدود سه سال تعطیل شدن موسیقی در حوزه هنری را به هر نحو ممکن پوشش ندادند؟ اکنون هم که بنیانیان رفتنی است و احتمالا آنها باز هم خنثی عمل می کنند. بیچاره کشوری که رکن چهارمش خنثی باشد.
باباي همايون كه در جريان فتنه گند زد
جالب توجه است اما فقط یک جای این گزارش نیاز به تکمیل دارد.من بهعنوان یک اهل رسانه بسیار سعی کردم از داشتن مجوز این کنسرت مطمئن شوم علی ایحال تقریبا هیچ جواب درستی از گروه شجریان دریافت نکردم . وکس دیگری حاضر نشد جوابگو باشد. برگزارکنندگان هم می گفتند دفتر موسیقی به انها اعلام کرده که این کنسرت مانعی ندارد پس ان چنان که شما منتشر کردید هم نبوده و بنیانیان حتی نظر ارشاد را هم جلب نکرده و با آنها هم مقابله کرده.
بنظر من که تا زمانی که موسیقی ایرانی بدون تحول بمونه همین طور ساکت در بین جهان باقی میمونه
شماها هنوز توهم فتنه داريد؟؟اون يك اعتراض به شكل متمدنانه بود كه شماها به خون كشيدينش .شجريان بزرگ مردمي است.از ادبياتتون معلوم كه كي هستيد.از تابناك خواهش دارم جوابيه من را در پاسخ به شخصي كه گفته(فتنه و...)من زبانم به اين جور ادبيات نمي چرخه ،تاييد كند
یه زمانی موسیقی ایران برنامه گرانبهایی مثل گلهای رنگارنگ داشت و حالا..... آدم چی بگه! اومدیم ابروشو درست کنیم زدیم چششم کور کردیم.
همگی یک فاتحه برای موسیقی ایران زمین قرائت فرمایید!
آقای محترم (نظر شماره 2) به نماد موسیقی ایرانی (استاد شجریان) بی احترامی نکنید لطفا
كاش كسي كه متن خبر رو تنظيم كرده بود ديشب در سالن حضور داشت. برخورد بسيار شايسته و كيفيت عالي برگزاري حقيقتاً در خور تقدير است. رويكرد سازمان تبليغات اسلامي در عرصه فرهنگ از همه نهاد هاي فرهنگي دقيق تر و خالي از سياسي كاري است. به همه اين عزيزان خسته نباشيد مي گويم.
باسلام
لازم نیست هر چرندی را در نظرات قرار دهید..." بابای هما یون که در جریان فتنه..." یعنی چه !!این توهین تابناک است به استاد شجریان....
این موضوع ربطی به موسیقی ندارد و کاملا سیاسی است.
آقای بنیانیان می خواهد قبل از رفتن خدمتی به اصلاح طلبان ! بکند
كاش حفظ احترام به مفاخر فرهنگ كشور بيشتر مد نظر كاربران و مسؤول درج نظرات مي‌بود.
به موسيقي اصيل خودمان بها نمي دهيم از آنطرف مي گوييم چرا جونان ما به موسيقي غرب تمايل دارند
خواهش مي كنم به استاد توهين نكنيد ايران و ايراني به خسرو آواز ايران مديونند
اين بزرگمرد سفير فرهنگ غني ايران در دنياست و به حق اين وظيفه را به خوبي انجام داده است.
چه گندي بابا زده جز اين كه به موسقي اصيل ايراني بها داده است
جاویدان هنر ایران جاویدان صدای استاد شجریان و پسر
تا زمانی که سیاست در همه امور این مملکت تاثیر گذار است و به همه چیز و همه کس به چشم سیاسی نگاه شود موسیقی که هیچی ، هیچ چیز قابل رشد و مطرح کردن نخواهد بود
منظورشون از بابای همایون همونیه که به هیچ کس باج نمیده
می خوام یه فحش آبدار بدم نمی دونم چی بگم.
برنامه های سال 56و57استادگندنبودندکه شیرازه استبدادراازجاکندو....برموج ان سوارشدند(درجواب نظریکه گندگفته بود)
چرا نظرات را گزینش می کنی تابناک؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
من از نزدیک با آقای بنیانیان برخورد داشته ام، واقعا انسان شریف و مردم داری هستندو حسن برخورد ایشان با دیگران به عنوان یک مدیربرای من خیلی جالب بود
من فكر مي كنم بلكه تقريبا مطمئنم كه هدف افرادي كه كامنت ها را انتخاب مي كنند گاهي هم به نمايش گذاشتن ادب ، ادبيات وطرز فكر بعضي هاست فقط به كلماتي كه براي نشان دادن عقايدشان به كار مي برند دقت كنيد مي فهميد كه آيا ما نياز به تعقل عميق تر در آموزه هاي اخلاقي و اسلامي نداريم؟آيا براي اثبات خود ورد ديگران بايد توهين كنيم ؟اهنر وهنرمندان چون خورشيد تاباني هستند كه خود دليل خودند وانكار شدني نيستند .درود بر مفاخر آواز ايران.
چرا انقدر توی مملکت ما هرچیزی انقدر گنده می شه!!جوابش مشخصه فکرهامون کوچیک شده که تحمل هیچی رو نداریم بی کاری زیاد شده دین مون آبکی شده که راحت درباره همه چیز وهمه کس حرف میزنیم بیایید بزرگ شوید
اینی که گفته «بابای همایون ...» اول بگه ببینیم بابای خودش کیه و کجاست و چکاره ست؟!
گر بدی گفت حسودی و رفیقت رنجید گو تو خوش باش که ما گوش به احمق نکنیم
بابای همایون بابای همه ماست
استاد سزاوار اينگونه اظهار نظرها نيست او بحق از هر جهت انساني والاست متاسفم من موندم چرا قدر اين بزرگ بي بديلو نمي دونيم. خدايش يار باد.
سر خم می سلامت شکند اگر سبویی

استاد آواز ایران و پسرش همایون عزیز از مفاخر فرهنگیاین مرز و بومند نباید کلام سخیف هر نادانی را منتشر کنید
همه با هم
زنده و جاویدان باد استاد بی بدیل آواز که با طنین صدایش روح آزادگی را نیز در کالبدجامعه می دمد
چرا نام استاد این قدر می ترسوندتون.از محبوبیت زیادش می ترسید؟
"بابای همایون بابای همه ماست "
از طرف خودت صحبت کن دوست من!
اما من ارتباط عنوان مطلبتون رو با متن نفهمیدم، البته کلا کار تابناک اینجوریه که تو تیتر سیاه نمایی میکنه اما تو متن که میری میبینی خبری نیست، و البته وقتی ند بار تیر همراه با سیاه نمایی جاپ بشه به مرور اثر سیاه خودشو تو ذهن خواننده میگذاره البته مردم باهوشتر از تابناکیا هستن و این اثر سیاه تو کارنامه خود تابناک باقی خواهد ماند
درود بر استاد شجریان که بعد از حرفاش صد چندان دوسش دارم
دوستان سخت نگیرید نظر2 بنده خدا چیزی از موسیقی نمیفهمه ...
تابناک کامنتارو سانسور نکن.لطفااااا
خودتون هم فهميديد چي نوشتيد؟ واقعا كه چه دست به قلمي! به به! اقلا در حد منشئات قائم مقام فراهاني است!
اجراي كنسرت و نحوه مديريت آن عالي بود. هم به دست اندركاران حوزه هنري و هم به گروه كم نظير همنوازان حصار خسته نباشيد مي گويم.
تابناك محترم لطفا كامنتهايي كه به اساتيد و هنرمندان ايران زمين توهين ميكنند روي سايت درج نكنيد . موسيقي ايراني و اساتيد آن ارزشمند هستند و لايق الفاظ دور از ادب و بي حرمتي ها نيستند.
زنده باد استاد شجريان خواننده : اي ايران سراي اميد !
یه کف مرتب به افتخار رش
استاد شجریان، استاد بی بدیل موسیقی ایران تمام عمر شریفشان را صرف خدمت به فرهنگ و موسیقی ایران کرده اند. امیدوارم افرادی که استاد توهین کردن هستند هم قدری به این مملکت خدمت کرده باشند
حالا پشت پرده هرچی بوده ولش کن؛ما از موسیقی ناب ایرانی و صدای ملکوتی شجریان قطره شهدی چکیدیم.
موسیقی سنتی ما کلا دو سه تا پایه داره، اگر این دوست فارق از ادبمون موافقن اونا رو قطع کنیم!! و همه به فرهنگ ایشون اقتدا کنیم.
همه ملت ما به استاد شجريان مديون هستيم ، ايشان پدر علم موسيقي و آزادگي و شجاعت است . درود بر شجريان .
رفقايي كه براي حاج آقاي شجريان رگ گردني شدن و صحبت‌هاي خيييلييي خيلي جالبي راجع به زدن پايه‌هاي استبداد توسط حاج آقا كردن بي زحمت يه نگاه كوچولو به مصاحبه استاد لطفي بندازن. يه كم چشم كور تعصبشون شايد باز بشه.
راجع به اولياي دين كمتر ديدم اينجوري تعصبي برخورد كنن آدما تا يه همچين حضرتي...
ننگ بر کسی که به خسروی آواز ایران، بزرگ مرد تاریخ موسیقی و هنر ما، استاد بزرگوار محمد رضا شجریان توهین کند.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر