بازدید 15700

مطرح كردن ايده ازدياد جمعت شايسته نيست

تامین خوراک، پوشاک، مسکن، تحصیل، ازدواج، اشتغال و رفاه برای فرزندان کشور نیازمند سیاستگذاری و برنامه ریزی است. در شرایط حاضر که بخش قابل توجهی از نیروی جوان کشور به دلیل مشکلات اقتصادی امکان ازدواج ندارند یا بعضا بیکار هستند و یا بخش قابل توجهی از خانواده های جامعه ما که اتفاقا دارای فرزندان بیشتر هم هستند قدرت تامین حداقل هزینه ها را ندارند، مطرح کردن چنین سخنی شایسته نیست.
کد خبر: ۹۳۹۲۴
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۹:۱۷ 17 April 2010
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه رئیس جمهور استراتژیست نظام نیست بلکه مجری قوانین و سیاستهای کلان و اجرا کننده سیاستهای ابلاغی است،گفت: اگر رئیس جمهور برای افزایش رشد جمعیت ایده ای دارد باید آن را تبدیل به استراتژی کند نه اینکه راسا و شخصا درباره آن تصمیم گیری کند.

غلامرضا مصباحی مقدم در گفتگو با خبرنگار پارلمانی مهر، در خصوص سیاستهای تشویقی جدید در جهت افزایش جمعیت کشور، اظهارداشت: استراتژی های نظام را رهبر معظم انقلاب تعیین می کنند. معمولا ایشان درخصوص موضوعی از مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی و کار کارشناسی می خواهند و پس از دریافت نظر مجمع و تائید ایشان، سیاستهای نظام ابلاغ می شود .

وی افزود: موضوع نرخ رشد جمعیت از سال 1366-1367 در سطوح مختلف سیاستگذاری و تصمیم گیری مطرح شده است و از امام رضوان الله علیه نیز نظر خواسته شد، امام نیز مسئله را با بزرگان نظام مطرح کردند تا بررسی کرده و اعلام نظر کنند نهایتا پس از بررسی هایی که انجام شد استراتژی کشور درخصوص نرخ رشد جمعیت "کاهش این نرخ" تعیین شد. چنانکه نرخ رشد جمعیت ما بنا به آماری از 3.2 درصد و بنا به آماری دیگر از 3.9 درصد با احتساب مهاجرت و زاد وولد اتباع خارجی ساکن ایران به 1.3 درصد رسید.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: بنابراین این گونه مسائل، مباحثی نیست که درچارچوب وظایف رئیس جمهور باشد و راسا و شخصا بخواهد در باره آن تصمیم گیری کند ، اگر ایشان ایده ای دارند باید آن را تبدیل به استراتژی کند و تبدیل آن همان مسیری را باید طی کند که توضیح دادم.

رئیس کمیسیون ویژه مجلس گفت: رئیس جمهور استراتژیست نظام نیست بلکه مجری قوانین و سیاستهای کلان و اجرا کننده سیاستهای ابلاغی است.

مصباحی مقدم یادآور شد: بنده در سال 1367 در یک کنفرانس که در دانشگاه اصفهان برگزار شد در برابر 47 مقاله که موافق با کنترل جمعیت بود مقاله مخالف ارائه کردم اما در پایان آن اشاره کردم که شرایط حاضر ما اقتضاء می کند به سمت مهار رشد جمعیت برویم. آنچه از معارف دینی و روایات و از ائمه نقل شده است حکایت از تکثیر نسل دارد اما ما در شرایط خلاء و مجرد از واقعیات زندگی نمی کنیم.

نماینده تهران تصریح کرد: تامین خوراک، پوشاک، مسکن، تحصیل، ازدواج، اشتغال و رفاه برای فرزندان کشور نیازمند سیاستگذاری و برنامه ریزی است. در شرایط حاضر که بخش قابل توجهی از نیروی جوان کشور به دلیل مشکلات اقتصادی امکان ازدواج ندارند یا بعضا بیکار هستند و یا بخش قابل توجهی از خانواده های جامعه ما که اتفاقا دارای فرزندان بیشتر هم هستند قدرت تامین حداقل هزینه ها را ندارند، مطرح کردن چنین سخنی شایسته نیست.

وی گفت: وعده هایی که رئیس جمهور در تریبون های عمومی می دهند باید قبلا کارشناسی شده باشد و قابلیت اجرا و عمل پیدا کرده باشد ، سالانه ما یک میلیون و 350 هزار تولد داریم که تامین یک میلیون تومان برای آنها یعنی یک هزار و 350 میلیارد تومان و اگر قرار باشد سالانه 100 هزار تومان به آن اضافه شود این مبلغ افزون تر خواهد شد و اگر نرخ رشد جمعیت را تشویق کنیم سالهای بعد با زادو ولد بیشتری مواجه می شویم و این رقم بالاتر خواهد رفت.

عصو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود : به عبارتی رئیس جمهور وعده پرداخت هزاران میلیارد تومان را در 20 سال آینده می دهد که معلوم نیست منبع آن کجاست و با چه استدلالی مطرح می شود و چه استناد قانونی برای آن وجود دارد.

مصباحی مقدم خاطرنشان کرد: این سیاست از سوی رئیس جمهور یعنی سنگ بنایی را نهادن که دولتمردان بعدی در آینده با مشکل مواجه خواهند شد.

به گزارش مهر، رئیس جمهور چندی پیش در یک برنامه تلویزیونی با تاکید بر اینکه اعتقاد وی این است که دو فرزند کم است بر نظر دولت در واریز یک میلیون تومان به حساب متولدین سال 89 به بعد تاکید کرد.

شمس الدین حسینی وزیر اقتصاد و سخنگوی اقتصادی دولت نیز صبح امروز شنبه در نشست خبری خود با خبرنگاران رسانه ها درباره بودجه‌ طرح تامین آتیه مهر و واریز یک میلیون تومان به حساب هر نوزاد گفت: در بودجه 89 برای انجام این کار 500 میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده و مصوبه‌ هئیت وزیران در سال گذشته هم منابع آن را پیش‌بینی کرده است. بخشی از آن هم با مشارکت بخش‌های مالی تامین می‌شود چون این وجوه در بانک‌ها و بیمه‌هایی که علاقمند به مشارکت باشند سرمایه‌گذاری می‌شود. ضمن اینکه بخشی از منابع آزاد شده از قانون هدفمند کردن یارانه‌ها صرف گسترش تامین اجتماعی می‌شود و آتیه مهر در جهت ایجاد آرامش خاطر برای نیازهای اساسی مثل تحصیل، اشتغال، ازدواج، درمان بیماری‌ها و اعزام به عتبات عالیات در نظر گرفته شده است.

مصباحی مقدم درخصوص این گفته سخنگوی اقتصادی دولت نیز گفت: طرح تامین آتیه مهر معنایش واریز یک میلیون به حساب هر نوزاد نیست. اگر دولت نظرش براساس این طرح همان باشد که می گوید، دارای ابهام است و باید رفع ابهام شود.از  این طرح برداشتهای متفاوتی می  توان داشت از جمله اینکه دولت قصد دارد برای کسانی که به طور داوطلب برای فرزندان خود حساب باز می کنند کمکی داشته باشد.

وی ادامه داد: این طور که دولت مطرح کرده تامین مبلغ یک میلیون تومان برای نوزادان کاری یک ساله نیست و مستمر است و سیاستهای مستمر همانگونه که متذکر شدم در قالب استراتژی نظام مطرح می شود که استراتژی نظام هم با مقام معظم رهبری است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل