بازدید 74129

حق خرمشهر ومردمش آیا این است؟+22 تصویر

کد خبر: ۹۳۸۳۸
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۶:۱۶ 17 April 2010
حتی اگر خرمشهری نباشید، دیدار از خرمشهر جداً کار دشواری است.

به گزارش «خبر آنلاین»، خرمشهر از معدود شهرهایی است که نامش به تقویم رسمی کشور راه یافته. روزهای سقوط و فتح خرمشهر به یکی از مهمترین نقاط عطف تاریخ این مملکت بدل شده‌اند که مقاومت جانانه و پیروزمندانه مردم در مقابل تهاجم خارجی را به یاد می‌آورند.



فاصله بسیار اندک خرمشهر تا مرز عراق موجب شد تا این شهر و مردمش به راحتی در تیررس دشمن قرار گیرند و بیشترین صدمات را از این حملات تحمل کنند.



این شهر پیش از اشغال، بندری پررونق‌ و آباد و شهری شاد و خرم به حساب می‌آمد.





اما حالا تفاوت چندانی با روزهایی که در اشغال بعثی‌ها بود، ندارد. در و دیوارهای سوراخ‌سوراخ و ساختمان‌های همچنان مخروبه اما نه متروکه، سیمای جنگزده شهر را به تمامی حفظ کرده‌اند. درکمال تعجب، در اکثریت قریب به اتفاق همین بناها مردم، سکونت دارند.





البته مسجد جامع، بازسازی شده و تنها بخشی از دیوار قدیمی آن به یادگار مانده است.







ساختمان مشهور «شش طبقه»اش که زمانی برو بیایی داشت، حالا حال و روز عجیب و غریبی دارد.




و کارون پرشورش هنوز نه تنها باید لاشه قایق‌ها و لنج‌های کوچک و بزرگ را در خود تحمل کند که زباله‌هاو فاضلاب شهری هم امانش را بریده‌اند.



واقعا خرمشهر باید بیست و دو سال پس از پایان جنگ، مشکل فاضلاب و آب شرب داشته باشد؟



در کنار رود کارون موزه‌ای هم تدارک دیده‌اند با همان در و دیوارهای سوراخ سوراخ و کلی اشیا و وسایل و پوتین‌ها و قمقمه‌های رزمندگان و عکس‌های دیدنی و تأثربرانگیز از خرمشهر قبل و بعد از جنگ و ادوات جنگی که هنوز هم بعضی ها کنارشان عکس یادگاری می گیرند.

 






اینجا را که می‌بینی، یعنی این‌که یادگارها و خرابی‌های جنگ باید در همین موزه جمع‌آوری و حفظ شوند و خارج از موزه، پس از محو خرابی‌ها، همه چیز از نو ساخته شود تا خون زندگی دوباره در رگ‌های شهر جریان یابد. کاری که در تمام نقاط جنگ دیده دنیا و حتی کشور خودمان انجام شده و می‌شود. این وظیفه بدیهی دولت‌هاست. ولی معلوم نیست چرا خرمشهر از این قاعده مستثنی شده. تو گویی قرار است تمام شهر با حفظ همه خرابی‌هایش موزه دائمی جنگ باشد.



همین محرومیت‌ها و کم‌توجهی‌ها باعث شد بسیاری از خرمشهری‌های اصیل به شهرهای دیگر ایران یا کشورهای دیگر جهان مهاجرت کنند. خرمشهر نه از «سازندگی» و «اصلاحات» خیری دید و نه از «مهرورزی» طرفی بست، همان ماند که بود.



آنها که در بازسازی کشورهای دیگر اعم از «دوست و همسایه» و «دوست و برادر» این همه شوق نشان می‌دهند، چرا و با چه توجیهی چشم روی خرمشهر و مشکلات بی‌شمارش می‌بندند؟



واقعا کدام وجدان بیدار و منصف، می‌پذیرد که ایران در بازسازی «عراق» مشارکت کند ولی حال و روز خرمشهرش اینگونه باشد؟



انصافتان را شکر! حال و احوال جوان خرمشهری که میراث‌دار جنگی است که بر پدرانش و شهر و دیارش تحمیل شده، باید این باشد که از فرط بیکاری و رخوت، گوشه خیابان چرت بزند؟



حالا واقعا حق مردم خرمشهر پس از تحمل آن همه دشواری و آوارگی، این است؟ حق مردم خرمشهر به کنار، حق در و دیوار خرمشهر هم این نیست.



شاید خرمشهر بیش از «ستاد دائمی بزرگداشت آزادسازی خرمشهر» به «ستاد دائمی بازسازی خرمشهر» نیاز داشته باشد.

دیدار از خرمشهر جداّ کار دشواری است، حتی اگر خرمشهری نباشید. اما این را بدانید که خرمشهر هنوز که هنوز است زیباترین و سرخ‌ترین غروب دنیا را دارد. بی‌تردید.



عکس‌ها: کیوان کثیریان


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۳
انتشار یافته: ۰
باز هم داریم به سوم خرداد نزیدک می شوم خرمشهر فقط در این ایام عزیز می شود.
خیلی از این ملکها و دارایی ها شخصی است که صاحبان انها بعد از دریافت خصارت به این ملکها برنگشته وانها را بازسازی نکرده اند و انها را فروخته اند.
بسیار عالی و تاسف انگیزبود.ممنون
بد نیست یه سری هم به استان ایلام بزنید
چرا نمیگی حق ایران و مردمش آیا این است؟
به خدا گریم گرفت
پس فرماندار جدید خرمشهر کجاست ؟!!!
زمین فوتبال افغانستان هم برازنده بچه های خرمشهری بود
چند روز پيش خبري براي کمک هاي کميته امداد به کشورهاي خارجي داشتيد. اون را به عنوان خبر مرتبط اضافه کنيد. شايد بعضي ها کمي فکر کنند.
ای کاش عکسهای قبل از جنگ خرمشهر و آبادان کنار این عکسهای خرابه بود تا مردم(مسئولین)بهتر درک میکردن.
فکر می کنید جاهای دیگه ایران بهتر از خرمشهره ؟؟؟ تو قلب ایران و استان سمنان مثل همین ها وجود داره
چراغی که به خانه رواست بر مسجد حرام است.
خرمشهرو از نزدیک دیدم. واقعا در تحیرم که این شهر با وجود نفت و آب چرا اینقدر منزوی است؟
تشريف بياريد تهران و از امكانات عالي ان استفاده كنيد .هر روز نيز بهتر از روز قبل ميشود به هر حال پول نفت بايد يه جائي به جزء خوزستان هزينه شود حتي اگر عراق باشد .
من خرمشهری هستم . خرمشهر از هر نظر وضعیت فجیعی دارد و تا در خرمشهر نباشید نمی توانید درک کنید و ببینید مردم با چه زحمتی زندگی می کنند . این شهر فراموش شده است و بس .................اگر دولت مصمم است کاری برای این شهر انجام ندهد به مردم بگوید تا مابقی نیز از شهر خارج شوند و .....
منم حرف اون دوستی رو که گفته فقط به خاطر سوم خرداده که یاد خرمشهر افتادیم واقعا قبول دارم!!!!حرف دل مردم خرمشهر شنیدیه
دولت میتواند هزینه هر ساله راهیان نوررا به بازسازی این شهر عزیز که مهد خونین جامگان میباشد اختصاص دهد .
آقا فقط درآمدیک روز نفت رو به خوزستان اختصاص بدهید تا آنرا آباد کنیم
سلام
با تشکر از بیان مشکلات خرمشهر
واقعا جای تاسف است
بقیه شهر های خوزستان هم اوضاع خوبی ندارند
اهواز با ان درامد عظیم دهی بیش نیست
یزدی هستم و به خرمشهر عزیز و مردم آن احترام خاصی قائلم
خرمشهر باید به زیبا ترین وجه ممکن ساخته شود هرچند باید چهره های جنگ زدگی در برخی نقاط اختصاصی ان پابر جا بماند تا نسل اینده ما ببیند و بفهمند وقتی می گویند جنگ ، یعنی چه؟
انشاالله تابناک هم که برخی گزارشاتش بودار است شیطنت نکرده باشد
کامتان پر از قطاب یزدی باد
مگه میشه همچین چیزی .
سخت تاسف بار است و بوی حق الناس به چه غلظتی قابل حس است .
ای بابا ! نبودید امروز رو ببینید که چه خبر بود ! دو تا قطره بارون زد ابادان و خرمشهر رو اب برد !!!!
قابل توجه مسوولین جدید و قدیم خرمشهر وبستگانشان...
خرمشهر نسبت به بعضی شهرهای دیگر خوزستان بهشت است
بخدا اگه نیمساعت توی خرمشهر قدم بزنید از اینهمه بیمهری مسولین گریه اتان میگیره.فقر.فساد .فحشا.ناهنجاریهای اخلاقی.کمبود فضای شهری مناسب جهت تفریح بیکاری.وووو غوغا میکنه.
توی همین اصفهان هنوز عده زیادی از افرادی که از آبادان و خرمشهر فرار کردند زندگی می کنند و با اینکه بعضی ها اصلاً وضع خوبی هم ندارند به هر حال راضی هستند و نمی خواهند برگردند .
مریوان کردستان هم کم از خرمشهر نداشت و ندارد و فاضلاب آن هم به زریوار بزرگترین دریاچه آب شیرین جهان می ریزد .
واقعا تاسف!
خرمشهر را با دوستانی که در فتحش شرکت داشتن بازدید کردم،کاش بودین وغم رو توی چهره هاشون مشاهده میکردین...
با سلام من به عنوان یک حوزستانی مقیم قم خیلی ناراحت شدم و اشک افسوس ریختم که چرا شهر زیبای من باید این گونه باشد
آقا بخدا آب نوشیدنی نداریم نان خوب نداریم جوونها همه بیکارن امنیت نیست اعتیاد و فساد و نبود امنیت بیداد میکنه راستی شما چرا به سوم خرداد که نزدیک میشیم از این خبرا می نویسید؟
2 سال پیش به کردستان عراق رفتم آنجا عین خرمشهر بود و بدتر اما امسال که رفتم انگار به یکی از کشورهای اروپایی رفته ام همه چیز از نو ساخته شده بود . سن ما تمام شد از بس مسئولین وعده ساختن ایران و خودکفایی دادند بعد از 20 سال کارمندی هنوز اجاره نشینم . خرمشهر که جای خود دارد
به عنوان یک خرمشهری خطاب به آن دوست عزیزی که میگوید: اینها ملکهای شخصی ست که صاحبانش پول خورده اند و رفته اند باید بگم که آیا خیابانها و جداول آن/ مشکل بخش فاظلاب/نبود آب آشامیدنی سالم/جدیدا اپیدمی بیماری سالک بدلیل زبالها رها شده و کثیفی محلات/ وضعیت بد وآلودگی کارون و عدم زیباسازی ساحل و ساختار شهر/نبود تفریحگاه /مشکل شدید بیکاری و فقر و... نیز مردم باعث شدند و مقصرند؟
سوم خردادیعنی عصرپنجشنبه برای خرمشهر که دراین روز برقبرخرمشهر جمع شده وبه اصطلاح یادآوری وتجلیلی میکنند اما ازفردای آن روز تاسوم خردادی دیگر دریغ از یاد. سالهاست که این دردبرای مردمی نجیب ومتین آشناست.جنگ شهرراخراب نکرد ارزش شهر را از اذهان مسئولین قبلی وفعلی پاک کرد.
خرمشهر سمبل استقامت و ایستادگی است مسئولان باید در آبادانی و زیباسازی خرمشهر بکوشند به خدا مردم خرمشهر و شهر خونین شهر به گردن همه ما حق دارد ...
بنده خودم از رزمندگان دفاع مقدس بوده ام. بعد از بیست ودو سال خانواده را برای دیدن مناطق جنگی به خرمشهر و اروند کنار بردم . با دیدن خرابه های خرمشهر و نخلهای سوخته و سربریده اروند به حال این ملت و مملکت گریستم. آیا اگر مسئو لین با دادن وام و احیای بندر خرمشهر و نخلستانهای اروند و ایجاد مناطق صنعتی و ..... ایجاد اشتغال میکردند مطمئناء ساکنین این مناطق به زادگاه خود باز میگشتند. این را میتوان از وضعیت شهر آبادان که چسبیده به خرمشهر است و برعکس خرمشهر از جنب و جوش و تمیزی بالایی برخوردار است درک نمود . درد دلم از دیدن این مناطق را نمی توان در چند خط توصیف کرد و فقط میگویم: الملک یبقی مع الکفر و لا یبقی مع الظلم
ایکاش این عکس ها را دولتمردان نیز ببینند و فکری به حال مردم بکنند
یاد جوانان به خون خفته خرمشهر بخیر مسئولین جواب انها را چه خواهند داد
درست می فرمائید ولی اتّفاقا ساختمانهای مصدوم باید در متن زندگیها بماند. این جاهلانه است که آنها را برچینیم ولی بلافاصله چسبیده به آنها باید نونوار و سرسبزو خرّم شود.
اي واي بر اسيري كز ياد رفته باشد.
بایستی از همان منظری که عکس های قدیمی بود عکس های جدید گرفته می شد
اي قصرشيرين عزيز چه كسي براي تو داد سخن زند اي هميشه مظلوم !!!!!!!!!!
با سلام خرمشهر و خوزستان فقط محلي است براي عبور و استقبال ار كاروانهاي راهيان نور و ديگر هيچ
خرمشهر برایت متاسفم!!!
خدا خيرتان بده نبايد محل براي فيلم برداري برخي براي تهيه فيلم گرفتن ماموريت باقي بماند !!!؟؟؟
اگر اينها را بسازند که نمي شود
چند تا عکس هم از روزگار رونقش میگذاشتید تا مقایسه بشه
ممنون تابناك لازم بود
با سلام
از توجه و عنايت شما سپاسگذاريم.
هیچ قومی سرنوشتش تغییر نمی کند مگر اینکه خودشان بخواهند.
کشور های حوزه خلیج فارس مخصوصا کشور امارات و کویت با پول نفت کشور خودشون را آباد کردند و ایران هم با پول نفت کشور لبنان و فلسطین و کشور های آفریقایی و آمریکای لاتین را آباد کرد.دود بر حس وطن پرستی عربها
خرمشهر جزئي از خوزستان زيباي قبل از اشغا ل است،آبادان آباد، اهواز با كارون رويائي و... بيائيد اول به ملت خود مهرورز باشيم وعدالت طلبي رااز خانه و كشور خود آغاز كنيم ، بعد سراغ جهان برويم
در ایام نوروز به این شهر یادها و خاطره ها و حماسه ها به اتفاق خانواده سفر کردم ، واقعاً آنچه شما گفتید ازنزدیک دیدم و شاهد این همه نارسایی ، کمبود و... بودم ، واقعاً سپری کردن حتی چند ساعت در این شهر به دلیل ضعف شدید بهداشت و سایر امکانات اولیه بسیار دشوار بود .
حکایت مردم خرمشهر حکایت کسی که هم پیازو خورد و هم کتکو . هم توی جنگ بدبختی کشید و هم بعد از جنگ . واقعاً چی بود و چی شد
ازمسئولين كه به عراق همه نوع كمكي ميكنند متشكرم!!!!!!!
سلام . عزيز خرمشهري
ما به اين موضوع عادت كرده ايم كه هر سال نزديك سوم خرداد ياد خرمشهر افتاده و حقايق تلخ را بازگو كنيم .
من نظر مقام معظم رهبري را به اين عكسها و كامنتها جلب كرده و تقاضا دارم يكبار براي هميشه به اين مسئله دردناك كه هر روح و وجدان بيداري را مي آزارد خاتمه دهند با آن نفس عيسايي خود فصلالخطاب مشكلات عديده مردم ايران باشند كه خرمشهر متعلق به تمام مردم ايران است .
خرمشهر وزير ميخواهد نه فرماندار !!!!.
ميدانم كه نوشته هاي يك بچه خرمشهر را درج نمي كنيد ولي براي تسكين دردهايم مي نويسم .در جنگ آوراره شديم به آبادان و باز از آنجا آواره شديم سربندر . از آنجا ما را به ماه شهر بردند و از آنجا ما را به شاهرود و از آنجا مارا به (ميدان غار )و بعد به قرچك .خلاصه ما ماركوپواوي ايراني بوديم و كسي نگفت چرا آواره شديد.پدر از شدت فكر زياد فرزندان دچار افسردگي شديد شد .و بعد بيماري پاركينگسن.و بعد از مدتي به خاطر همين بيماري لعنتي درگذشت .و كسي جوياي حال او نشد ...بخاطر همين آوارگي هاي تلخ مادرم هم دچار بيماري عصبي شد...و اين قصه ادامه دارد.
باسلام درود به روح تمامی شهدا
کجایی محمد جهان آرا
اگر بودی میدیدی
که چی شد
خرمسهر نام تو فقط تبلیغت سکوت است
واقعا کدام وجدان بیداری می پذیرد که چند عکس را به صورت گزینشی از در و دیوار بگیریم و به نام حال و روز خرمشهر به مردم تحویل دهیم؟آیا چنین عکسهایی را در نیویورک و واشنگتن و جزایر قناری نمی توانیم بگیریم؟خرمشهر راما هم دیده ایم و از زیباییهاش لذت برده ایم.
افسوس!
بنظر بنده اين مصاديق جنگ تحميلي را كه نعمتي براي ما بود نبايد از بين برد.چه نشاني براي نسل بعدي باقي خواهد ماند.
وای که چقدر این شهر پتانسیل دارد برای جذب توریست اما به آن رسیدگی نشده!
بله دوست عزیز خرمشهری- بیشتر ما با هم همدریم ! ماقبل از جنگ زیر ساخت بسیاری داشتیم که متاسفانه با شروع جنگ آن زیر ساخت ها هم از بین رفت و در طو ل هشت سال جنگ نه تنها کار ی انجام نگرفت ولی بسیاری از استانهای دیگر که دور از معرکه بودند به خوبی به عمران و آبادانی آن مناطق رسیدند و حالا هم در عمران و آبادانی با سرعت زیاد پیش میروند - شهروند ایلامی
سلام
خداروشکر چند وقتی که سایت تابناک در مورد شهرهای خوزستان مطالبی می نویسد لازمه به عنوان یک خوزستانی تشکر کنم. واقعا شهرهای استان خوزستان به واقع جز مظلومترین شهرهای ایران هستند چون اب کشور اینجاست حتی یک شهر اب شرب سالم نداره پول مملکت اینجاست ولی به مردمش هیچ خدمات شهری رفاهی ... داده نمیشه جنگ روتحمل کرد و بازسازی نشد ... .
چراغی که به خانه رواست بر مسجد حرام است
من خرمشهر رفتم واقعا آدم گریه اش می گیره بوی گند آشغال و فاضلاب توی خیابونها,
لوله های گاز و نفت از اونجا رد میشه مردم بیچاره شون گاز کپسولی استفاده میکنن محرومیت به تمام معنا!!!!
اصلا هم جالب نیست.با بودجه ای که در این چندسال برای خرمشهر صرف شد میشود چند شهر را از نو ساخت اما همه آن توسط مسولین شهری خورده شد. مقصر دولت نیست
پس مردم ابادان چی
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل