بازدید 2670
۲
تايلند جايگرين ايران شد؛

تلاش‌های ناكام مسئولان ورزش ايران براي جلب رضايت فيفا در ماجرای حجاب

فيفا عنوان كرده اين قانون براي همه تيم‌هايي كه فدراسيون‌هايشان عضو اين سازمان هستند يكسان و لازم‌الاجرا است. تيم ايران در سال 2007 اولين اقدام در زمينه حضور باحجاب را بعد از 11 سال در كانادا تجربه كرد.
کد خبر: ۹۲۳۲۲
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۴:۴۳ 06 April 2010
باوجود تلاش‌هاي مسئولان ورزشي ايران، فيفا تايلند را جايگزين تيم فوتبال بانوان در مسابقات المپيك سنگاپور كرد.

به گزارش فارس و به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، فدراسيون جهاني فوتبال تيم بانوان نوجوان ايران را از المپيك نوجوانان كنار گذاشت.

تيم دختران ايران از اين مسابقات كه مرداد و شهريور سال جاري در سنگاپور برگزار خواهد شد در حالي بيرون گذاشته شد كه مسئولان فدراسيون جهاني فوتبال دليل اين تصميم را مغايرت پوشش اسلامي با قوانين فيفا اعلام كردند.

روز گذشته از سوي فيفا تيم بانوان نوجوان تايلند جايگزين ايران شد و سايت AFC نيز اين خبر را اعلام و تائيد كرد.

اين در حالي است كه مسئولان ورزشي ايران وقتي با ممانعت فيفا به دليل حجاب اسلامي در مسابقات المپيك روبرو شدند، اين تصميم فيفا را خلاف مقررات دانستند و اعلام كردند شوراي مركزي المپيك با اين نوع پوشش بانوان ايراني مشكلي ندارد و فيفا به تنهايي نمي‌تواند در اين باره تصميم گيري كند اما بر خلاف اين اظهار نظرها و با وجودي كه گفته مي‌شد فدراسيون فوتبال رايزني‌هاي خود را از يك سال پيش با كميته شوراي مركزي المپيك انجام داده، روز گذشته فيفا با تصميم خود تيم ايران را كنار گذاشت.

در گزارشي كه در اين خصوص منتشر شده فيفا حضور تيم ايران را با حجاب اسلامي مغاير با قوانين ورزش فوتبال دانست. كميته ملي المپيك ايران در اين ارتباط با فيفا تماس برقرار كرد و همچنين مقامات عالي رتبه فوتبال ايران اقدام به نامه‌نگاري كردند.

در تماسي كه كميته ملي المپيك ايران با فيفا داشته به شرح استفاده از حجاب اسلامي توسط دختران ايران اشاره شده كه در دوره‌هاي گذشته نيز تيم بانوان ايران به همان شيوه در بازي‌ها شركت كرده است.

جروم والك دبير فيفا درخواست كميته ملي المپيك ايران و همچنين نامه فدراسيون فوتبال ايران را رد كرده است.

والك در اين باره گفته كه براي كميته ملي المپيك ايران تمام منظور ايران از وضع قوانين را شرح داديم ضمن اينكه كميته ويژه فيفا نيز اين درخواست را نپذيرفت كه ايران مي‌تواند با حجاب اسلامي در اين مسابقات شركت كند.

فيفا در رد درخواست اعتراض ايران تمامي بخش‌هاي قانون مربوط به پوشش بازيكنان را شرح داده است. قانون 4 اشاره دارد به اينكه ورزشكاري كه داخل زمين مي‌شود هيچ گونه نشانه‌اي از موارد سياسي، ديني يا اعتقادات شخصي را نبايد همراه خود داشته باشد.

فيفا عنوان كرده اين قانون براي همه تيم‌هايي كه فدراسيون‌هايشان عضو اين سازمان هستند يكسان و لازم‌الاجرا است. تيم ايران در سال 2007 اولين اقدام در زمينه حضور باحجاب را بعد از 11 سال در كانادا تجربه كرد.

در تصميم‌گيري فيفا علاوه بر كميته ويژه "برد بين‌المللي " كه زير نظر فيفا است، در اين تصميم‌گيري نقش داشته است. ايران قرار بود در المپيك نوجوانان با تيم‌هاي تركيه، گينه، ترينيدادوتوباگو، شيلي، پاپوآي گينه جديد رقابت كند.

اين مسابقات با حضور 3600 ورزشكار 14 تا 18 سال در 26 ماده ورزشي در تابستان و در سنگاپور برگزار مي‌شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
20
20
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل